Volvo staat voor veiligheid, het mag dus geen verrassing zijn dat het Zweedse merk als eerste autofabrikant met een volledig geïntegreerde oplossing komt om het aantal alcoholgerelateerde ongevallen te verminderen. Het systeem heet “Alcoguard” en komt begin 2008 al op de Nederlandse markt. Volvo verwacht volgend jaar 2.000 Alcoguards te verkopen, vooral aan bedrijven, taxiondernemingen en overheden.
Maar wat is het precies? De Alcoguard maakt gebruik van de brandstofceltechniek, net als de meetapparatuur die wordt ingezet door politiekorpsen in Europa. Voordat de motor kan worden gestart, moet de bestuurder in een draadloos apparaat blazen dat nog het meest doet denken aan een afstandsbediening. Deze is geplaatst in een vakje achter de zwevende middenconsole. De Alcoguard analyseert de uitgeblazen adem en seint de resultaten door naar het motormanagement. Wordt meer dan 0,2 g/l alcohol gemeten in de adem van de bestuurder, dan start de motor niet. Deze waarde kan door Volvo worden aangepast om aan de wettelijke eisen van het desbetreffende land te voldoen.
De resultaten van de blaastest worden getoond op het apparaat en op het centrale display in het dashboard. Ook kan de mededeling verschijnen dat de test opnieuw moet worden gedaan, omdat bijvoorbeeld te kort is geblazen. De blaastestresultaten blijven tot 30 minuten na het uitschakelen van de motor opgeslagen in het systeem, zodat de bestuurder niet opnieuw hoeft te blazen nadat hij even is gestopt onderweg.
Volvo is al geruime tijd bezig met blaastesten, zo zagen we in 2005 een geïntegreerde alcoholtester in de autogordel. En Volvo had ook al eens een autosleutel bedacht waarin de maximum snelheid kon worden geprogrammeerd.
Alcohol is dus een belangrijk speerpunt in de Volvo-marketing. Eén op de drie ongelukken in Europa is namelijk gerelateerd aan het gebruik van alcohol. Samen met te hard rijden en het niet gebruiken van de veiligheidsgordel, is alcohol verantwoordelijk voor de meeste doden en gewonden in het verkeer.
Volvo levert de Alcoguard vanaf begin 2008 op de S80, de V70 en de XC70. Later volgend jaar wordt het systeem ook op de kleinere modellen van Volvo leverbaar.
Robin zegt
Fraude gevoelig,… en of het echt wat toe gaat voegen… wat dacht je van gewoon niet drinken als je moet rijden.
kognog zegt
leuk voor een huurauto; even proeven wat de vorige chauffeur heeft gegeten… of krijg je een zak met mondstukjes erbij
Alwood zegt
haha… toch weer een vorm gevonden van automobilistje pesten :o als dit net zo werkt als die nederlandse apparatuur… dan kan iemand met flinke lichaamsomvang dus gewoon achter het stuur klimmen als die flink gedronken heeft. Heel nuttig is dit in 95% van de gevallen niet lijkt mij.
RA999 zegt
Dan laat je toch gewoon iemand anders blazen ;)
Jellert zegt
Lijkt me vrij kut als iemand een infarct heeft op feestje en iedereen heeft wat gedronken. Talloze andere voorbeelden te bedenken…
merc R driver zegt
ik ben het eens met RA999 en Robin erg fraude gevoelig. weet niet of het daadwerkelijk wat toevoegt. gewoon een raad: don’t drink and drive beter voor jezelf en voor andere
Skyline.. zegt
Gewoon niet drinken, maar sommige denken er anders over, dus ik vind het echt een top uitvinding!
joep zegt
hmm het lijkt mij wel erg irritant. Telkens wanneer je wil wegrijden, eerst ff blazen. Ik zie het al voor mij, als alle politie volvo’s straks zo’n systeem hebben: “snel Jan daar gaat de boef, zet de achtervolging in!” “neuh cor eerst ff blazen…”
Ik hoop voor volvo dat ze dit als optie aanbieden en niet standaard, het kan volgensm ij namelijk echt een overweging zijn om geen volvo te kopen….
Biet dat ik vind dat alcohol en rijden nou zo’n goede combinatie is, asoluut niet zelfs, ik drink ook echt niet asl ik moet rijden, maar dit systeem vind ik echt net iets te CDA… Wat is er gebeurd met eigen verantwoordelijkheid?
vr6 rijder zegt
Lijkt me iets voor in het Oostblok, niet voor NL.
jamesBrown zegt
Oprotten met die “nuttige” snufjes. Als je je niet een beetje verantwoordelijk kunt gedragen, hoor je toch niet achter het stuur te zitten.
Paulus zegt
@ jamesBrown
Je hebt helemaal gelijk. Ik zal nooit rijden en drinken. Een beetje verantwoordelijkheidsgevoel moet toch kunnen. Komt er dan ook nog een tester waarbij de auto kan zien of de bestuurder geen drugs gebruikt heeft???
ollie zegt
Kees, da was een goed idee, maar net niet goed genoeg.
(Flodder)
Maw. ik kan drinken totdat het apparaat zegt dat t genoeg is geweest, oid.?
C30CDIAMG zegt
fraude gevoelig, ben benieuwd wat ze hier tegen kunnen doen
monk zegt
het idee is wat mij betreft helemaal zo slecht nog niet. Iedereen heeft het wel over eigen verantwoordelijkheid, maar blijkbaar gaat het vaak genoeg fout! Zolang het niet verplicht is vind ik het een goed idee. Het enige nadeel lijkt met dat het hinderlijk is dat je telkens weer moet blazen als je gaat rijden.
mcx zegt
Als het beroepsmatig is, taxi, vrachtwagens e.d. kan het geen kwaad maar ik denk dat die groep nu ook niet drinkt als ze moeten rijden.
Timmie zegt
Gewoon effe de fietspomp of de compressor nemen en blazen maar: 0.00% alcohol
Jan C. zegt
Eigen verantwoordelijkheid en 1 op de 3 ongelukken…
Krijgen we hier niet het probleem als met vliegen? Dagelijks duizenden vliegbewegingen en een op de miljoen keer (ofzo) komt een terroristenactie voor. Ondertussen wordt wel iedereen behandeld als crimineel.
Hetzelgde geldt voor dit systeem. Duizenden rijden dagelijks een stukje zonder een ongeluk. Toch moet je blazen. Omgekeerde bewijslast. Schuldig tot het tegendeel is bewezen…
jack zegt
Ik denk als het systeem nu wel gewoon zou starten, dat het dan misschien wat interessanter wordt. Want je wordt gewoon door je auto een keertje op de feiten gedrukt. Denk dat dat misschien beter zou werken.
Zorn zegt
@ jack
ik zat daar ook over te denken, verdere restricties zouden misschien ook mogelijk zijn: wanneer je teveel hebt gedronken worden alle veiligheidssystemen verplicht geactiveerd etc.
Een maximumsnelheid word helaas lastig.
Wanneer dit 50 km zou kunnen zijn rijd je ook minder snel iemand/jezelf het ziekenhuis in. Maar op de snelweg 50 is ook niet ideaal.
Tombnolz zegt
Je overslaapt je een kwartier, je propt een boterham in je mond en hup de Volvo in en weg! Nee hoor, eerst mooi je mond leegeten en dan rustig en voldoende lang op je autosleutel fluiten en als het systeem dan geen kuren vertoont kan je vertrekken.
Interessant maarrrrrr irritant!
Aston Martin Rapide zegt
Nou ja, ik vind dat ze er goed over nagedacht hebben. Ze doen gewoon hun best om het verkeer veiliger te maken, meer niet. Dus ik vind het wel een leuke uitvinding….nou ja, leuk is misschien niet het juiste woord. Ik zou zeggen, het is goed bedoeld!
mk1GTI zegt
het systeem dekt niet alles ook.
als je nu al rijdende een fles jenever uitdrinkt?
het is een stom voorbeeld maar de wagen draait al en zal niet uitschakelen…
SugarFree zegt
@ Jan C.
Schuldig tot het tegendeel is bewezen? Omgekeerde bewijslast?
Tsja, de cijfers spreken boekdelen hoor. En dat van die eigen verantwoordelijkheid is helemaal waar. Maar nogmaals: 1 op de 3. En 99% van de Autobloggertjes hoort daar natuurlijk niet bij :)
Sommige mensen moeten tegen zichzelf worden beschermd door een overheid. Het is niet anders. En je vergelijking met vliegen gaat niet op; we worden niet als crimineel behandeld, er gelden alleen strikte regels, dat is iets anders.
Henk Wink zegt
Wie weet de producent van deze alcohollock?
Gerrit Grefelman zegt
Zover ik weet is het slot een eigen ontwikkeling van Volvo. De interne alcohol brandstofcel komt van de fa. Dräger. Maar de fa Draeger heeft ook een eigen alcoholsot, die gewoon voor een ieder te koop is. Kan eenvoudig in alle bestaande auto’s worden ingebouwd.