Voor dezelfde designwedstrijd als waarvoor de Mercedes Biome is ontworpen, doet Volvo haar duit in het zakje.
De Air Motion is opgetrokken uit koolstofvezel, maar het leukste onderdeel is de aandrijving: hij maakt hiervoor namelijk gebruik van lucht. Omdat de motoren tijdens belasting afkoelen in plaats van warmer worden (zoals bij een traditionele verbrandingsmotor) zijn er geen koelsystemen nodig. Aangezien het hier om een designwedstrijd zijn de Zweden zuinig met het verstrekken van details over het concept. Je moet het natuurlijk ook als stylingsoefening zien, en niet als iets wat serieus in productie zou kunnen gaan.
Geheel volgens de regels weegt de Air Motion iets minder dan 1000 pond (454 kg). Op de LA Autoshow zal er een 1:4 schaalmodel van de Volvo te zien zijn. Welke vinden jullie mooier, deze of de Mercedes?
florisw zegt
Dat gewicht is wel geniaal. Denk alleen dat ie niet zoveel vermogen heeft.
boer zegt
staan de stoelen achterin nu achterstevoren?
xPendek zegt
@boer: Yes
Citrofiel zegt
@boer: Zo te zien wel. Het is dat de verlichting voor en achter andere kleuren heeft, anders zou je haast niet zien wat voor en achter is.
Barryyy zegt
@boer:
Ja, die mercedes biome had ook 1 stoel achterstevoren volgens mij. Het “skelet” hiervan was te zien in dat topic.
Ik kan het ook mis hebben.
bakkerst zegt
Het komt niet vaak voor, maar ik ga toch voor de Mercedes kiezen. Nu maar hopen dat iedereen heeft opgelet tijdens de vorige concept post, dan hoef ik mn preek niet opnieuw te houden..
Barryyy zegt
Qua uiterlijk vind ik hem meer geslaagd als de mercedes, dat is een kwestie van smaak. Maar ik snap de werking van de aandrijving niet? Lucht, ja leuk, werkt ie met windmolens in zijn systeem?
towi zegt
wat een onzinnig gebeure dit… ontwerpen maken en ideeen bedenken die niet haalbaar/realistisch/partisch of wat dan ook zijn.
Piebe Post zegt
@towi: Verklaar je nader…
rikkon zegt
Met Belgische luchtdrukpower(?) http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/29/auto-op-lucht en Sbarro-wieltjes (?)!
Al is het allemaal oude techniek toch een mooi vernieuwend concept.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Bakkerst: wat zei je dan precies?
;)
OT: zoveelste computer-tekeningetje zonder enige realiteitszin…
bakkerst zegt
@Svenska Aeroplan AB:
zucht… ;)
gaattie dan weer:
(copy paste van gisteren)
ik begin me toch af te vragen of de gemiddelde bezoeker nog de moeite neemt om een artikel te lezen, of ander mans reacties eens tot zich te nemen. Alvorens loesoe te gaan op het toetsenbord. ONTWERPWEDSTRIJD, STUDIEmodel, CONCEPT, zeggen die woorden jullie iets? Dat betekend dat dit model NIET volgend jaar in productie gaat. Dat is de definitie van een CONCEPT.
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Concept_%28filosofie%29 )
dit is bedoeld als verkenning, van materialen, vormen, techniek, aandrijving, sturing, behoeften etc. etc. Vroeger werden er nog echte concept auto’s gebouwd, auto’s waarvan het überhaupt niet zeker was of zelfs maar een enkel element het productie stadium zou halen. Tegenwoordig is men gewend het woord “concept” te associëren met de opvolger van een bestaand model dat volgend jaar uit roulatie gaat. Dat is niet de definitie van “conceptauto”..
Wat een stomme vragen en opmerkingen over aandrijving, prestaties, “hoe gaattie sturen.?!?@/1?” daar zijn ze niet eens mee bezig geweest, en dat hoeft ook niet.
Waardeer dit stukje beeldhouwen en probeer het zo te benaderen. Een stuk kunst waarin gezocht wordt naar een toekomst visie.
Barryyy zegt
@bakkerst:
Klopt jou verhaal wel: “dit is bedoeld als verkenning, van materialen, vormen, techniek, aandrijving, sturing, behoeften” Dus ze kijken ook naar een verbetering in sturen en wegligging enzovoort en dan daarna zeg je: “Wat een stomme vragen en opmerkingen over aandrijving, prestaties, “hoe gaattie sturen.?!?@/1?” daar zijn ze niet eens mee bezig geweest” Dat klopt niet echt samen.
Hupke zegt
Zeker zo interresant als de mercedes en ziet er iets meer een hebbeding uit. Lekker stijlvol om in je garage/living te zetten.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ rikkon: inderdaad oude techniek zeg… Elke auto rijdt toch op lucht tegenwoordig???
rikkon zegt
@Svenska Aeroplan AB: Oude techniek als in bekende techniek / geen nieuwe vinding, niet als in achterhaald / uitgekauwd.
rob1 zegt
en weer een Concept dat er nooit komt
bpc zegt
eigelijk raar weegt maaar 50 kg minder dan een atom maar kan waarschijnlijk veel minder vermogen aan
BaySideBlueBoy zegt
http://www.autoblog.com/photos/2010-la-auto-show-design-challenge-entries/
Hier staan alle deelnemers van de LA Auto Show Design Challenge.
Mijn favoriet…
Apache zegt
Ooohh eenuuuugg!…
Ik ben erg op Volvo gesteld, maar ik zeg toch: Biome.
BTW dit wordt nooit een echte Volvo: Volvo wilt tegen 2020 geen doden meer in nieuwe Volvo’s en dit open ding weegt 454 kg. Niet veilig.
Piebe Post zegt
Ik moet er erg aan wennen, kiezen tussen een Mercedes of een Volvo en dan voor de Mercedes kiezen. Maar ik kan er nu niet omheen.
Laurens zegt
Auto’s kunnen weer echt licht worden als de botseisen teruggeschroefd worden. Dat kan, als de dingen niet meer ergens tegenaan botsen. Dat kan, als de aanwezige domoor het niet meer voor het zeggen heeft. Die is vooral dom door testosteron…
mark zegt
poe en dit is een volvo
veedub zegt
Hopelijk komt hij ooit uit , zodat we crash testen kunnen doen of die volvo wel stevig genoeg is
Will it Blend?
Veedub
Belg zegt
Ik kies voor de Volvo ik heb het wel voor concepts die streven naar puur en essentie.
En stevigheid kan men ook bekomen door structuur. Fuell economy through weight vind ik een mooie doelstelling.
Volvo940polar zegt
slimme techniek maar dat uiterlijk kan mij niet bekoren.
john zegt
Die 3.0 hotrod van Volvo dan maar.
Cantago zegt
Dit is echt helemaal niks! Die Mercedes lijkt (extreem veel?) op de Audi RSQ uit I, Robot, en dat ziet er super uit. Goed gejat is toch beter dan slecht verzonnen, sorry Volvo;)
koekepan zegt
deze vind ik veel mooier dat de BIOME!
Mellie zegt
Ik gat toch voor de mercedes ondanks dat ik dit een heel geslaagd ontwerp vind.Het lijkt eigelijk wel meer op een kart,ik zou het natuurlijk wel leuk vinden om te hebben natuurlijk gwn om een beetje mee rond te rijden