Volvo’s staan nu niet direct bekend als fijne scheurijzers, vooral de oudere bakbeesten niet. Daarom wordt er vrij veel geknutseld aan deze bolides om ze toch nog een beetje vlammend te maken. Zo zagen we eerder al een Amazon met 600 pk en een zeer driftwaardige Volvo 740. Deze Volvo 244 doet het weliswaar iets rustiger aan, maar is desondanks toch ook wel begerenswaardig.
Wat heeft een Australische dude namelijk gedaan? Hij bracht z’n standaard 4-cilindertje naar de sloop en lepelde in z’n 244 een 2,5L twin-turbo 6-cilinder, afkomstig van een derde generatie Toyota Supra. Een Zweedse ros met zo’n heerlijk knetterende jappenmotor erin… zie je het voor je? (via)
MJ zegt
Walgelijke auto, sonde van dat Supra-blok!
MurcieBoy zegt
@ MJ
wat maakt het uit dat ie lelijk is: HOOR DAT GELUID!!! ;)
Citrofiel zegt
Heel apart, dat geluid in combinatie met die auto… Maar daarom leuk!
LeeJon zegt
ZONDE van dat blok ja… Maar errrgggggg leuk!!!
Dit zijn toch de leukste projecten, oude lelijke auto en een super mooi blok erin met veel vermogen!!
Een echt wolf in schaapskleren dus :)
MarcO zegt
’t is te hopen dattie ook wat aan ’t onderstel heeft gesleuteld. Voor als-ie de bocht door wil.
Mark zegt
Liever een 5 cilinder in die Zweed. Past er meer bij. Denk dat de eigenaar meer ruimte nodig had en zn motor maar overgelepeld heeft :)
RScosworth zegt
haha volvo in ‘getaway in stockholm – style’
overigens zeker geen zeldzame verschijning in scandinavië een volvo met een supramotor. lekker geluidje btw
Luchtloper zegt
Ideale bak op van die opgefokte golfjes een complex aan te naaien bij een stoplicht (gna gna)
PieterA zegt
Gelukkig heeft ie het uiterlijk niet verkloot met al te opzichte spoilers en onzin. Met zn pedalen is het wel fout gegaan. Al bij al leuk.
vØlvØ frǽk zegt
eerder zonde van de auto..
een jappen motor… dat is zo’n Volvo toch niet waardig :-(
leg er dan een 5-cylinder (van een 850 T5 bijvoorbeeld) in die een beedje is opgefokt
geeft een nog beter geluid en is meer Volvo waardig ;-)
en wat heeft die met dat interieur gedaan..
is die vent gay???
Pieter zegt
Die gast komt uit Australie..
Daar heb je niet zoveel van die Volvo’s en dus ook geen T5 motoren.
Japanse auto’s heb je daar wel… heel veel zelfs. Lijkt me dus een vrij logische keuze deze erin te zetten… want dit zal zeker niet de duurste optie zijn geweest.
(ok, een 6 cilinder van Nissan was ook goed mogelijk).
Jochen zegt
Dat interieur spant de kroon.
Wel een prachtig staaltje knutselwerk, klasse.
Ik begrijp niet hoe hij dat passend heeft weten te krijgen, lijkt mij niet dat de aandrijflijn van de ovloV ook maar enigszins op die van Toyota lijkt.
golf 4 zegt
@ luchtloper
golfjes zijn niet bij te houden door een volvo
(en ook niet door bmw):P
DAT zegt
wat een suffe video.
parisi zegt
@ volvofreak
sorry kerel maar zo een goed blok in een baksteen leggen, dat is pas schande.
Armada zegt
I love sleepers.
Rick dos zegt
Bloody hell! Those bloody Australians did it again!
Wel leuk….maar ook niet meer dan dat.
vØlvØ frǽk zegt
@ parisi
goed blok? je bedoelt die jappen rommel? of is dit nu een pleonasme? ;-)
speedlimit zegt
@ vØlvØ frǽk
Zo’n 3e generatie supra blok doet ’t altijd nog beter dan ’n T5 blok wat “geleased”is bij ford.
Komt nog eens bij dat ’t supra blok ook veel langer heel blijft :-)
Al met al is ’t ’n machtig blokkie die 6-cylinder en goed op te voeren ook :)
vØlvØ frǽk zegt
@ speedlimit
volgens mij leent ford de motoren van Volvo en niet andersom…
een supra blok langer heel? heb jij wel een opvoeding gehad? :-P
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
VET!!!
alleen jammer van de binnenkant… mt je roze/paarse pedalen…. zal ook wel een knipperlichtje in de pook zitten… mis alleen nog een discobal!!
voor de rest: zeer goed
Adnan zegt
De mannen die je hoort praten zijn Turken.
Alwood zegt
Hier moet ik echt volvofreak ff bijstaan! :P
hoewel…
Slecht spul is het niet, die zescylinder supra blokjes! Ontzettend goed geluid :D Hoewel een vijfcylinder wel veel mooier was geweest. Volgens mij is het alleen erg moeilijk om die in een oudere volvo te hangen omdat alle vijfcylinders op voorwielaandrijving zijn gemaakt en dwarsgeplaatst zijn. Dan zou je de vijfcylinder achterin moeten hangen… :)
Interieur is wel heel erg gay inderdaad EN de vijfcylinder is absoluut niet bij ford vandaan!!!!!!!!!!!!! je bent wel een 0nwijz3 auton00b als je dat denkt :| De basis van de volvo vijfcylinder ligt bij audi… Ford heeft vervolgens die ver doorontwikkelde vijf weer gejat om in de Focus ST te stoppen.
Een volvoblok (4 en 5 cyl) draait verder makkelijk 300k tot 500k… Het supra blok is écht niet degelijker. Echter is het suprablok zeker geen gammel blok.
Julian zegt
ik denk dat ie deze erin gelepeld heeft omdat het een 4 cilinder is, anders heeft ie kloten met de keuring waar het aantal cilinders in vermeld staat… kost je weer klauwen met geld om dat recht te trekken
semih zegt
tja het zijn wel australiers maar wel van turkse origine :d:d:d ik hoor ze eventjes turks praten
ZwerverRoodbaardNL zegt
Ik zou zeggen underdog, zie je het al voor je met je “standaard” volvotje bij de stop lichten en zo’n ventje met een wit hardcore petje op en zijn te laag gelegde golf die je uitdaagt. Nou die blazen we weg :P
RScosworth zegt
@ Alwood
Ford heeft vervolgens die ver doorontwikkelde vijf weer gejat om in de Focus ST te stoppen.”
dat zit mij idd ook nog steeds dwars, waarom hebben ze dat gedaan??? is ook een van de redenen waarom ik de focus RS wel bruut vind en de ST me totaal koud laat puur omdat ze de motor ergens anders vandaan halen terwijl ze zelf een pracht van een blok in het vorige model hingen
speedlimit zegt
@ vØlvØ frǽk
Heeft niks met opvoeding te maken…meer met autokennis ;)
En dat is nou net wat jij blijkbaar niet hebt aangezien jij je alleen maar focust op alles wat volvo heet.
Leer verder te kijken dan je neus lang is en je zult zien dat er meer is dan alleen maar volvo.
lincoln zegt
hallo .. ford steelt bij volvo????? niemand steelt van sinterklaas .. en vooral de meest eigenzinnige autofabrikant (FORD) niet.
BMW Freak zegt
@ speedlimit: Wat is dr mis mee als je flink merkentrouw bent, net zoals ik…
Toevallig ken ik volvofreak persoonlijk, maar dat niet aan de zaak af, dat ik hem groot gelijk moet geven. Het Supra blok is zeker niet slecht, verre van zelfs, maar zoiets werp je toch niet in een volvo…
Voor volvofreak ligt het misschien ook gevoelig omdat ze deze in de stationversie hebben (dacht ik)
vØlvØ frǽk zegt
@ speedlimit
ik focus me niet alleen op wat Volvo heet hoor, als ze er een BMW 6-cylinder in hadden gelegd dan was dat bijvoorbeeld wel goed geweest, maar van een Toyota..
ik weet zeker dat er meer is dan alleen Volvo, maar voor mij blijven de ‘westerse’ merken toch de betere hoor. Ik zeg niet dat alle Jappen slecht zijn, maar op gebied van kwaliteit en dergelijke liggen ze toch op een minder niveau dan de westerse merken
@lincoln
en toch is de 5-cylinder in de Focus st (en nog een paar modellen van Ford) van Volvo. Nu hebben ze er wel 5pk meer uitgehaald dan het blok eerst leverde, maar toch is de basis een Volvo blok, hoe eigenzinnig ford ook is ;-)
overigens leverd het Volvo blok sinds de facelift van de V50 nu 230pk, wat weer 5pk meer is dan de focus st :-P
freek zegt
hmm tja…in ieder geval genoeg ruimte in de oude volvo’s om lompe blokken in te leggen… hehe :D
lincoln zegt
@volvofreak .. moeder bedrijf FORD is altijd heel zorgzaam voor volvo .. dus noem het lenen van elkaars producten alstublieft geen stelen .. noem het een gezonde samenwerking .. deal
vØlvØ frǽk zegt
@lincoln.. tsjah het is maar welke naam je eraan wilt geven, maar met samenwerking kan ik ook wel leven.. deal ;-)
speedlimit zegt
@ vØlvØ frǽk
” maar op gebied van kwaliteit en dergelijke liggen ze toch op een minder niveau dan de westerse merken”
Tuurlijk geloof ik je want toyota staat momenteel op 1 en in de TUV en JD Power onderzoeken staan de jappen steevast bovenaan.
Je hebt helemaal gelijk,door beter te zijn dan anderen sta je dus op ’n minder/lager niveau.
parisi zegt
@ volvofreak
Volgen mij heb je nog niet in een degelijke japanse wagen gezeten. Toyota is niet de grootste geworden omdat ze brol afleveren. Door jouw bewering dat japans brol is is voor mij al een vaststelling dat je gewoon niet veel van auto’s kent, er zijn namelijk al veel japanse merken die met gemak kunnen concureren met volvo, nl. Acura, Lexus, Infiniti. Maar omdat je naam ‘volvofreak’ is vergeven we jouw kortzichtige vizie.
Wat niet wegneemt dat volvo een leuk automerk is. Ik heb een Saab.
Hilgert zegt
Dat 5-cyl blok is nog uit de tijd van voor de overname door Ford. Dus Ford kreeg er een paar hele mooie motorblokjes bij toen ze Volvo kochten. En die hebben ze dus gelijk gebruikt in de Focus.
vØlvØ frǽk zegt
@speedlimit
en ik citeer van autoblog:
“In hun haast om General Motors te passeren om ’s werelds grootste autofabrikant te worden, was Toyota volgens de Amerikaanse krant de kwaliteit een beetje uit het oog verloren”
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/27/toyota-gaat-meer-tijd-nemen-om-kwaliteit-te-waarborgen
dus er valt nog wel wat te verbeteren…
lincoln zegt
@Hilgert .. nee niet waar .. die blokken kregen ze er niet bij .. die blokken hoorde bij de koop .. volvo heeft wel een paar mooie motorblokken van ford gehad .. dat dan weer wel.
parisi zegt
@ volovfreak
Laat jij je altijd zo gemakelijk leiden door een persbericht ?
Volvo roept kwart miljoen wagens terug
GOTEBORG – De Zweedse autofabrikant Volvo roept wereldwijd een kwart miljoen auto’s terug naar de garage wegens technische problemen. Het gaat om auto’s die in de afgelopen vier jaar zijn gebouwd. Dat maakte het concern woensdag bekend.
Volvo, onderdeel van het Amerikaanse Ford, roept 217.000 auto’s van het type XC90 terug wegens een probleem met de besturing. Deze zijn gebouwd tussen 2003 en 2006. De XC90 is sinds 2002 in productie. Dat betekent dat bijna de volledige productie van het model teruggehaald wordt.
Verder worden meer dan 34.000 voertuigen van de types S40 en V50 teruggehaald. Het gaat om wagens met een benzinemotor uit de bouwjaren 2004 tot en met 2006. Hierbij bestaat de mogelijkheid dat door de hitte van de turbomotor de benzineslang beschadigd raakt.
Er zijn geen ongelukken bekend en de reparaties worden kostenloos uitgevoerd, aldus Volvo. Het is niet bekend of ook in Nederland auto’s naar de werkplaats terug moeten. Volvo Nederland was niet bereikbaar voor commentaar.
BRON: http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=41218
Nu ik ga hier geen wedstrijdje van maken, maar zou je mij geloven als ik zeg dat terugroepacties overal voorkomen.
mashell zegt
“volvo heeft wel een paar mooie motorblokken van ford gehad .. dat dan weer wel.
“Welke dan? De 1.6 en 1.8 uit de S40 zijn toch niet zo heel indruk wekkend. De grote V6 of V8 motoren zijn of echt Volvo of echt door Volvo gekocht bij Yamaha. De 2.4 diesels zijn echt Volvo en de 1.6 en 2.0 komen uit de diesel deal/samenwerking van Ford en Peugeot.
Alwood zegt
JA! en verder is er geen 2e merk zoals volvo!!! DUS! volvo ftw :)
Concurrenten voor volvo zijn er genoeg… maar er is geen ander merk met dezelfde kwaliteit afwerking, soepelheid van rijden en comfort. Dan heb ik het wel vooral over de oudere modellen… Hoewel de nieuwe S40 qua afwerking ook heel hoog staat.
En er is geen ander blok zo mooi als de 2.3 Vijfcylinder Turbo, dit is een schuld die ford volvo nooit zal kunnen afbetalen. Hoezeer ze volvo ook vertroetelen! (de 2.3 viercylinder vind ik btw ook nog steeds heel fijn rijden… 310k and counting :P )
Arie Nap zegt
De conversie zelf is superstrak gedaan, ook geniaal dat zo’n bak RWD heeft, dan kan hij het vermogen tenminste een beetje kwijt :)
Of een Toyota blok in een Volvo thuis hoort, tja een 5 cylinder turbo van volvo zelf is mooier maar dat maakt dit niet slecht :)
Wat wel jammer is, is dat het uiterlijk echt slecht is (lelijke paupervelgen + volvo sticker in homo kleur op de voorruit) en dat het interieur helemaal om te janken is…
BMW Freak zegt
@ parisi:
Jammer dat je merken noemt die bij ons op de markt niet te koop zijn, en dus niet gelden als volwaardige concurrenten
vØlvØ frǽk zegt
@ parisi
ik heb wel degelijk in jappen gezeten, ik ben op de autorai geweest en heb ze allemaal uitgetest, maar ik zal een ander voorbeeld geven.
tot voor kort werkte mijn pa bij Nedcar, waar ze vroeger zowel Volvo’s als mitsubishi’s maakten. En toen eind jaren 90 de airbags opkwamen moesten deze dus ook in de auto’s worden ingebouwd. In de Volvo’s was dit geen probleem, die waren stevig genoeg, maar in de mitsubishi was dit wel een probleem, het plaatwerk van het dak bleek niet bestand tegen de klap van een airbag als deze open springt. Toen kwamen de heren van mitsubishi met het idee om alleen het dak bij de bestuurders plaats te verdikken (toen was een airbag alleen nog voor de bestuurder) want dat spaart geld… Dit zegt toch wel genoeg over de instelling van jappen en de kwaliteit van hun auto’s???
en de merken die jij als voorbeeld noemt zijn wel meteen de duurdere jappen en van die drie zie je alleen Lexus hier rijden, de andere 2 heb ik nog nooit in ‘het wild’ gezien… of ligt dat ook aan mij?
BMW Freak zegt
@ volvofreak: oej sterk punt hoor
@ parisi: hij heeft je:P, je kan geen kant meer op
speedlimit zegt
@ vØlvØ frǽk
Om nog even in te haken op jouw verhaal van mitsubishi…
Het idee om alleen ’t plaatwerk v/h dak bij de bestuurder te verdikken zegt niks over de kwaliteit van de auto zelf maar meer over de stevigheid v/h dak.
Als je ’n lada helemaal zou bepansteren met 10mm dik staal dan zegt dat absoluut niks over de kwaliteit maar iets over de stevigheid ;)
En wat betreft acura en infiniti…die kom je idd hier zelden tegen.
Andersom kom je ’n volvo ook zelden tegen in amerika ;)
parisi zegt
@ volvofreak
‘Jammer dat je merken noemt die bij ons op de markt niet te koop zijn, en dus niet gelden als volwaardige concurrenten’ => als dat het enigste argument is dat je hier kan bovenhalen, raad ik je aan beter je best te doen.
Tja en dat verhaal van Mitshubishi, doe ermee wat je wilt ‘broodje aap verhaal’, Wat ik weet is dat je voor één volvo twee Mitshubishi’s koopt.
Nog niet overtuigd ? Wel zal ik het gemakkelijk maken. Tot vorig jaar hadden we hier een toyota pic nic voor de deur.
dit model http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=13758&cache=no
Een hele goede wagen gekocht in 1997 en was toen een ferme wagen, ook een van de snellere monovolumes van zijn tijd. De opc’s bestonden toen nog niet hoor. Wat hebben we toen stopsprintjes gewonnen, en die uitgebouwde jonniebakjes maar staren dat ze niet konden winnen van dit ‘minibusje’.
Tja t’zal dan wel een koekenblik zijn zeker. Nee, weer mis hier heb je de crashresults. Tja een wagen van 1996 en toch 4 sterrekes en een totale score van 25. Nu gaan we dat eens vergelijken met ne volvo, oeps probleemke.
Volvo heeft geen minibuske, tja dat hebben ze nooit gemaakt eh. Dan maar iets dat er het dichts bijkomt eh. http://www.euroncap.com/tests/volvo_s40_1997/5.aspx
ja , een S40 en wat zie ik ? 4 sterrekes en 26 puntjes, proficiat heel veilige volvo u hebt 1 puntje meer kunnen scoren dan het japanse koekenblikske. Ja en volvo hoeveel heb jij gekost dan ? 21.300 en de picnic ? 23.500. ( sedan versus monovolume )
En zou je mij willen terugpakken op prestaties, ja de volvo is met vergelijkbare 2.0 140 pk benzinemoter een secondje sneller en de topsnelheid is ook een stuk hoger. T’zou maar erg zijn eh moest dat niet beter zijn dan ons buske waar ge lekker met uw 7 inkunt. En de volvo zal dan wel wat beter uitgerust zijn, maar airco hebben ze allebij.
Ik zal nooit het gezicht vergeten van een dikke mercedesrijden die achter ons met opengedraaide vensters met zijn hele gezin voor de carwash stond. Stapt die meneer uit, tikt op ons vensters. Wij drukken op het knopke en ons elektrisch ruitje naar beneden, die vent kijkt. Oh elektrische ruiten in een Toyota ? Dan zegt hij ‘meneer ik denk dat er een lek zit, er loopt olie uit vanonder’ en daarop zeggen wij, meneer dat is de airco, wat u daaronder ziet lopen is condens. Waarop de tweede verassing, Airco in een Toyota ?. Tja menneer, hebt u dat dan niet in uwe dure mercedes. Blijkbaar niet. ‘T geld was op.
Dus heren als ik mijn koekenblikse nog had, dan had ik jullie graag uitgenodigd voor een testritje. Maar dan moet je wel durven eh, want mischien word je wel besmet met toyotasitus.
parisi zegt
(@ volvofreak) sorry dit was bedoeld voor BMWfreak
‘Jammer dat je merken noemt die bij ons op de markt niet te koop zijn, en dus niet gelden als volwaardige concurrenten’ => als dat het enigste argument is dat je hier kan bovenhalen, raad ik je aan beter je best te doen.
noobs zegt
jammer dat de gemiddelde mens van dit forum geen supra kan betelen maar wel klagen dat het in een volvo zit beide auto’s zijn btw erg gay
Hoi zegt
Beetje laat maarja…
Wat een zielig vergelijk hier tussen de merken…
Ik heb zelf erg goede ervaringen met Volvo, maar dat neemt niet weg dat andere merken ook goed kunnen zijn.
Ik weet best een stel T5 motoren die al 500.000+ Km hebben gereden, best goed spul dus. Zeker de oudere redblocks halen dat, die zijn niet zo hoog opgevoerd en gaan lang mee.
Ik denk dat volvo goeie motoren maakt. Zeker omdat volvo penta een van de grotere industrie motoren bouwers is, ook de vrachtwagenmotoren worden daar gemaakt. Verder hebben ze nog een afdeling die straalmotoren, raketmotoren en diverse andere aandrijfsystemen maakt. tijden lang hebben ze voor enkele grote merken interne delen gesmeed. zegt toch wel iets over de know-how die er in een bedrijf aanwezig is.
Nu de auto devisie niet meer bij de rest van volvo is is het nog maar de vraag hoe veel ze van die kennis gebruik kunnen maken.
Betrouwbaarheid en kwaliteit zijn niet perse hetzlefde. Een volvo 240 wil wel eens niet starten door een kleinigheidje maar meestal zonder veel problemen lopen ze wel 500K+ ofzo
@alwood
“De basis van de volvo vijfcylinder ligt bij audi…”
niet dus…. die hebben ze zlef gemaakt, het audi blok lijkt er misschien op (5 cylinders, interne verbranding) maar er is geen omderdeel gelijk….
Toyota is een enorm goed bedrijf denk ik…. maar niet de auto die ik meteen zou kopen. niks mis mee hoor…
roob zegt
dit is nog gekker:
http://videos.streetfire.net/search/volvo/0/9cd6869c-6501-4b46-b004-9884012931f3.htm
Willem zegt
Ok,
die supra doet het zo nu en dan best aardig in een illegale straatrace,
met de Volvo is serieus hard gegaan.
zie:
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/240T_GpA_racing.htm
Dat was gewoon met de starre achteras.
leonardo zegt
Ik ben een fan van de Volvo 244, en zeker geen jappenfan. De Volvo244 is juist mooi doordat hij met een lineaal is ontworpen. Maar daar hoef je het niet mee eens te zijn, daarom zijn er verschillende vormen auto’s gemaakt he.
Maar ik moet zeggen dat dat blok er netjes in ligt! Alleen het interieur, daar is het een beetje heel erg mis gegaan. Je hoeft geen purist te zijn om dat lelijk te vinden denkik. Manmanman wat ziet het eruit. Dat doet zeer aan de oogjes!
geert polo gsxr zegt
super project!!!
Jammer dat er altijd mensen zijn die negatief reageren. Vaak zijn dat de mensen die zelf nog geen lampje kunnen vervangen!
piet zegt
Dat interieur? Laat zo’n wagen dan gewoon origineel met zo’n blok erin. Originele interieur is geweldig van de 240. Simpel maar strak. Geen onnodige zooi, gewoon alles wat je nodig hebt.
Dit is echt om te huilen