De Voltswagen reclamestunt voor 1 april pakt niet helemaal goed uit.
Het is altijd lastig om een goede 1 april-grap te bedenken. Zeker als je een groot bedrijf bent. Het liefste heb je een geweldige grap die helemaal ‘viral’ gaat. Maar ja, daar moet je ook een beetje geluk bij hebben. Je ziet dus dat automerken telkens vreemdere manieren bedenken om in de spotlights te staan.
Voltswagen reclamestunt
Iets meer dan een maand geleden dacht Volkswagen dat het wel leuk was om hun naam te gaan veranderen naar Voltswagen. Haha. Volkswagen is sinds dieselgate heel erg hard bezig om een inhaalslag te maken op het gebeid van elektrificatie. Het begon met de e-Golf en e-Up, maar met de ID-lijn zetten de Duitsers nu flinke stappen. Flink genoeg om de naam om te zetten in Voltswagen? Juist, met een ’t’.
Om te voorkomen dat iedereen ging denken dat het om een 1 April-grap ging, werd de grap iets eerder gelanceerd (ook wij hadden er een artikel over). Dus werd op 29 maart het nieuws verspreid dat Volkswagen vanaf mei 2021 verder zou gaan als Voltswagen. In plaats van direct aan de grote klok hangen dat het ging om een vervroegde 1 April grap, waren er ‘insiders’ die aangaven dat het bloedserieus was.
Vergrootglas
Uiteraard is het allemaal gratis reclame, zou je zeggen. Maar dit kan nu een staartje gaan krijgen. De SEC (US Securities and Exchange Comission) is namelijk not amused door de strapatsen van Volkswagen. Volgens Der Spiegel komt de actie van de Voltswagen reclamestunt onder een vergrootglas te liggen.
De reden daarvoor is simpel: hun aankondiging heeft er namelijk voor gezorgd dat het aandeel Volkswagen omhoog ging op de beurs. En je zou een al dan niet goed geslaagde grap ook kunnen betitelen als misleiding. Dit kan nog weleens een lastig issue worden. De uitzondering voor dit soort grappen is natuurlijk de datum 1 april. De Amerikaanse waakhond heeft bij Volkswagen of America alle benodigde informatie opgevraagd.
Probleem
Het probleem is dat men vóór 1 april de grap maakte én dat men de grap bleef volhouden. Ook comments van Volkswagen of America-CEO Scott Keogh dat het toch echt geen grap was, droegen er niet aan bij. Of de bevestiging aan AutoNews. Na de bevestigingen van VW schoot het aandeel met 12,5% omhoog. Een dag later, op 30 maart, zag VW USA al in dat het een slecht gelukte grap was en werd alles rechtgezet, maar de SEC denkt daar dus anders over.
Meer lezen? Dit waren de leukste automotive 1 April-grappen van 2021!
galant zegt
En dan zeggen ze dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben :)
Charles Taycan 4S zegt
Hahaha! Duitsers maken geen Grappen!😜
potver7 zegt
Amerikanen ook niet.
Zoals ik hier eind maart al aangaf, had Volkswagen niet de URL’s voor Voltswagen (.com, .de, .net, etc) op zijn naam staan, dus iedereen die een beetje onderzoek deed en nadacht kon weten dat dit niet serieus was.
Edge zegt
Maar al had Volkswagen die URL’s in handen. Wat dan? Dat zegt toch nog steeds niks? Een grap uithalen die wat verder gaat dan een persbericht is niks nieuws. Bij de SEC kunnen ze waarschijnlijk gewoon niet lachen om die domme investeerders die dit voor waarheid aannamen en het aandeel lieten stijgen.
flutterby zegt
@Edge: Het niet hebben bewijs iets, maar wel hebben niets. Dat de koers erop stijgt slaat nergens op. Investeren doe je toch niet op een naam.. Hebben we dat in de Dotcom en Crypto bubbel niet geleerd?
potver7 zegt
Precies. Die beurshandelaren worden grof betaald om als een kip zonder kop te reageren op iedere scheet die over een bedrijf bekend wordt, zonder eerst te checken of die scheet stinkt.
Het is helemaal niet zo’n raar idee om wat meer verantwoordelijkheid bij die mannen en vrouwen neer te leggen. Dit bericht had met een check van 3 minuten ontkracht kunnen worden, maar in plaats daarvan hebben sommige opdrachtgevers nu een schadepost van vele miljoenen…
flutterby zegt
@potver7: plus natuurlijk dat enkele daytraders grof geld hebben verdiend aan deze onzin. Die hoor je vervolgens niet, maar als dezelfde persoon de volgende keer met de zak stront blijft zitten dan maar gelijk zeuren bij de SEC.
meetsysteem zegt
Er is dan ook maar één goede SEC: de W126.
Geen grap.
Dutchdriftking zegt
Alles om de eigen markt te beschermen….
geen1234 zegt
Hahahah 12,5% omhoog na het aankondigen van een naamswijziging zonder enige andere onderbouwing. Wat een koeienkop investeerders.
Sorry hoor maar je creëert allerlei financiële producten zodat de beurs in veel gevallen allang niet meer een reële marktwaarde vertegenwoordigd. En dan klagen dat een ‘grap’ zoveel invloed heeft.
En wat voor zin heeft dit onderzoeken? Als je nu eens iemand achter de tralies zet voor een paar jaar kan ik het me die inspanning wel begrijpen. Maar zolang die Elan Musk opzettelijk de markt beïnvloed en vrij uit gaat, kan die SEC beter pyjama party’s gaan houden.
redbeams zegt
Uh ja moet wel toegeven dat duitsers beter zijn in grappen maken dan het produceren van auto’s 😉
petroldrinker zegt
En terecht, anders gaat volgend jaar elk merk zulke grappen uithalen om hun beurswaarde op te stuwen, lekker aanpakken dus
marinepower zegt
Duitsers hadden al geen humor, Amerikanen ook niet meer.
fapfap zegt
Het is immers 2021, het laatste jaar dat 1 april grappen nog mochten.
realhustler zegt
De reden is ws niet de grap op zich. Als je iets in het nieuws brengt wat de koers serieus beïnvloed, dan vraag je om een onderzoek. er zijn regels voor persberichten van beursgenoteerde bedrijven, dat moet op een bepaald tijdstip zodat alle beurshandelaren het voorbeurs (kunnen) weten, en er niet ene paar geluksvogels zijn en een boel pechvogels. En je mag het ook niet eerder intern melden bv. Moet allemaal tegelijk en ‘voorbeurs’.
Dit soort ‘nieuws’ is meer een soort nep lek, en express, en voldoet dus niet aan de regels. En het koers effect was aanzienlijk. De kans is aanwezig dat groot aandeelhouders (heel zeker) wisten dat het een grap was, en geprofiteerd hebben en snel wat verkocht toen ze de stijging zagen.
Ik werk bij een BV die onderdeel uitmaakt van een buitenlandse ‘NV’ en we krijgen soms memo’s dat ‘vanochtend om 7:00 is er een persbericht uitgegaan dat blablabla’.
potver7 zegt
En toch… iedereen die even een paar minuten onderzoek had gedaan kon weten dat het niet serieus was. Natuurlijk is het logisch dat een beurshandelaar aandelen gaat verkopen als die koers stijgt. Maar waarom stijgt die koers? Juist, omdat er aan de andere kant beurshandelaren níet nadenken en de vraag naar die aandelen opstuwen.
In dit soort gevallen vind ik het stuitend dat de aandacht volledig gaat naar Volkswagen, en niet naar de beurshandelaren die hier zeker ook een hand in hebben. Tuurlijk, het zijn de regeltjes, maar die staan hopelijk niet in beton gebeiteld…
potjak zegt
Wat ontzettend flauw, iedereen weet dat dit een grap is. Als de grap niet succesvol was geweest had je er niemand over gehoord. Dat een 1 april grap eerder wordt ingezet (de aanloop tot) 1 april is allesbehalve nieuw en als je een grap maakt dan hou je dat uiteraard vol en geef je niet toe. Dat het commercieel gezien succesvol is, dat is de hoop van elk bedrijf wanneer men een 1 april grap maakt.
pomoek zegt
Volkomen terecht dat hier onderzoek naar wordt gedaan. Daar kan best uitkomen: Nieks aan het handje, gewoon doorlopen aub. Maar er wordt in de comments een beetje voorbijgegaan aan hoe aandelenhandel op dit moment gaat. Veel is geautomatiseerd, waarbij programma’s op basis van koerswijzigingen beslissingen nemen en aandelen kopen of verkopen. Er hoeven maar een paar pipo’s te geloven dat het verhaal waar is, en dat kregen ze ook nog eens bevestigd van VW zelf, en flink wat aandelen gaan kopen en je hebt de poppen aan het dansen.
Als belanghebbende die hierbij is betrokken had je dit ook best van te voren kunnen voorstellen. wat let je dan om een ton te lenen, aandelen VW te kopen en die de volgende dag met 10% winst te verkopen? lekker makkelijk verdienen.
geen1234 zegt
“Veel is geautomatiseerd, waarbij programma’s op basis van koerswijzigingen beslissingen nemen en aandelen kopen of verkopen”
Wat voor onzin argument is dit? Hadden ze maar beter moeten automatiseren or niet.
mauwerd zegt
Iedereen kon van een kilometer ruiken dat het een grap was. Verder moeten de Amerikanen niet mauwen, als er iemand zo de koers beïnvloed zijn het de Amerikaanse automakers zelf wel.
superfunky zegt
Serieus?? In de US loopt een CEO die al jaren met zijn tweets en free publicity de koers van zijn aandeel manipuleert. Daar hoor ik de SEC nooit over!
Esprit_de_Flandre zegt
@Superfunky: Dan heb je niet goed geluisterd…
HzR zegt
Mooi toc. Nu hebben ze er al voor de 2e keer aandacht mee. Ook als ze een boete krijgen is het nog goed geinvesteerd.
Esprit_de_Flandre zegt
Makkelijk op te lossen: voer het door!
Verander de naam effectief naar Voltswagen. Dan is het geen grap meer, èn het zal de koers goed doen, èn het klinkt beter, zeker in het Engels. Ik durf wedden dat ze op de Amerikaanse markt meteen veel serieuzer worden genomen na de naamsverandering. Dat zie je ook al aan die koersstijging bij een doorzichtige grap…
vetnek zegt
Maar als Musk Dogecoin aan het pumpen is hoor je ze niet.