Als je affiniteit hebt met elektrisch, wat moet je dan stemmen? Volt natuurlijk!
Er was ooit een EV-rijder die vond dat 100 km/u niet voor hem gold, omdat hij geen stikstof uitstoot. De politie vond dat natuurlijk geen geldige smoes, maar ergens heeft hij wel een punt. Naarmate er meer elektrische auto’s rondrijden, is er ook steeds minder noodzaak om vast te houden aan die vervelende 100 km/u.
Verhoging maximumsnelheid
Er is nu in ieder geval één partij die daarom pleit voor een verhoging van de maximumsnelheid, en dat is Volt. Zij hebben het zelfs opgenomen in hun gloednieuwe (concept) verkiezingsprogramma.
Helaas vinden ze niet dat de maximumsnelheid per direct terug moet naar 120 km/u. Volt wil dat dit pas gebeurt als 80% van de auto’s nul uitstoot heeft, oftewel volledig elektrisch is. Dat kan nog even duren, want momenteel is nog maar zo’n 3,1% van het wagenpark volledig elektrisch.
Rekeningrijden
In hun verkiezingsprogramma pleit de partij van Laurens Dassen tevens voor betalen-naar-gebruik a.k.a. rekeningrijden. Bij het rekeningrijden willen ze ook met alles rekening houden: niet alleen het gewicht of de uitstoot van de auto, maar ook het tijdstip en het traject. Daarmee maak je het systeem eerlijk, maar ook moeilijk ingewikkeld (lees: onuitvoerbaar).
Meer goedkope EV’s
Net als de SP wil Volt wil dat er meer kleine en betaalbare EV’s op de markt komen. Dat willen we allemaal wel, maar dat is iets waar de Nederlandse politiek niet zoveel invloed op heeft. Waar Den Haag wél invloed op heeft is subsidie: het subsidiepotje voor particulieren wil Volt nog tot en met 2030 in stand houden (ook al loopt het aanvragen momenteel geen storm).
Het uitbannen van de verbrandingsmotor kan Volt niet snel genoeg, want dat willen ze al in 2030 in plaats van in 2035. Het voordeel daarvan is: dan mogen we – als het aan Volt ligt – ook weer eerder 120 km/u rijden.
Als je wil weten wat andere partijen over auto’s te zeggen hebben: we namen ook al de verkiezingsprogramma’s van de VVD, SP, PvdA-GroenLinks en het CDA onder de loep
Foto: Audi RS e-tron GT op de snelweg, gespot door @thomcarspotter
Aon zegt
Over een miljoen jaar.
dutchneon zegt
Dat zou vrij dom zijn, we hebben die 130 broden toch nog wel bewaard???
Bovendien s’avonds is het 130 daar zijn nu allemaal extra borden ter instructie voor.
Moeten we weeeeer al die bebording aanpassen, weet dat dat een enorme uitstoot met zich mee brengt!
rwdftw zegt
Bijna 9 miljoen auto’s op de weg hier, waarvan nog geen 400.000 elektrisch. Nog geen 5% dus. Makkelijk gillen dat VOLT.
dutchneon zegt
Bovendien, kijk liever naar hoeveel kilomters er procentueel elektrisch worden afgelegd! dan weet ik zeker dat we al VER boven die 3,1% zitten
koen0373 zegt
Volt gaat de Nederlandse soevereiniteit volledig opgeven voor een totalitaire EU. Meer controle, geen vrijheid, einde vrijheids van meningsuiting, een overheid die via CBDC bepaalt waar jij je geld aan mag uitgeven en een gezellig social credit systeem a la China.
Volt is communisme 2.0. Trap er niet in.
str8six zegt
Precies dit.
mashell zegt
Hahaha. Je dicht nu de EU een macht toe die ze bij lange na niet hebben. Ze zijn zelfs vrij machteloos. Ze krijgen Hongarije (democratisch bestel), Polen (LGBTQIA+ behandeling) en Nederland (stikstof, brievenbus firma’s) niet eens onder controle. Nu hoeven complot theorieën natuurlijk ook helemaal geen feitelijke basis te hebben, maar wat je verzint is ronduit lachwekkend.
Flutterbear zegt
Exact, dit soort complot theorie worden denk ik niet gedragen door mensen die voor of met de overheid werken..
pomoek zegt
@koen0373: het lollige is dat de EU veel verder gaat dan de Nederlandse overheid als het gaat om privacy en gegevensbescherming. De NL overheid wordt continu op de vingers getikt als het hier om gaat.
https://platformburgerrechten.nl/2019/11/05/platform-bescherming-burgerrechten-in-gesprek-met-cafe-weltschmerz/
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-services-act-package
bobje zegt
Jij bent waarschijnlijk één van de 20% kans- en hersenloze PVV/FvD-stemmers waar Maarten van Rossem regelmatig naar verwijst in zijn podcasts.
burninrubber zegt
Jij snapt er duidelijk niets van, lekker BBB en Baudet blijven stemmen Koen.
Flutterbear zegt
Die 80% is een stuk sneller gehaald als je nu de vrijstelling voor EVs al geeft. Kost niets en levert zelfs meer (energie)belasting op. Zo wordt zelfs de elektrische bedrijfsbus een interessante business case.
Edge zegt
@Flutterbear: Bij mij komen dan twee vragen op.
1. Hoe zit dat met de verkeersveiligheid? Ik kan mij niet voorstellen dat het bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid als iedereen in een EV overdag 120km/u mag rijden, terwijl de rest 100 moet kachelen. En dan zeg ik 100 en 120, maar de verkeershufters die nu 120 rijden waar je 100 mag, gaan in hun EV dan straks 140 rijden terwijl anderen 100 rijden op datzelfde stuk. Dat soort snelheidsverschillen kunnen voor akelige ongelukken zorgen.
2. Hoe zit het met de praktische uitvoerbaarheid? ICT en overheid is in het verleden meermaals een slechte combinatie gebleken, dus ik vraag mij af of het flitspalensysteem van het CJIB “eventjes” uitgebreid kan worden met een module die op alle “overtredingen” waarbij een snelheid van 100 tot 120km/u gereden werd checkt op het type auto en dan automatisch de boetes van de EV-rijders verscheurt?
Flutterbear zegt
CJIB past boetes nu ook al aan op aanhangers en vrachtwagens, geen probleem. Wie 140 rijdt waar de meeste 100 rijden wordt gewoon beboet als zijnde 40 te hard. Er wordt nu al enorm veel te hard gereden dus de verkeersveiligheid lijd er niet onder, de wegen zijn er ook gewoon geschikt voor. Daarnaast heeft het een bijkomend voordeel dat elektrische auto’s bijna altijd moderne auto’s zijn met diverse veiligheidassistentrn.
mashell zegt
Precies. Dat is een stimulans die de overheid of het milieu niks kost en een groot effect zal hebben. Lastig is alleen de handhaving, daar heb je enorm veel extra traject controle voor nodig.
karhengst zegt
Die handhaving is er nu ook al niet dus wat dat betreft zie ik geen belemmering.
jaapiyo zegt
Handhaving van snelheid, zeker middels trajectcontroles, is eng en hoeft niet.
lekkaah zegt
Je hebt vast al gelezen wat er met die ULEZ camera’s in de UK gebeurd.. Worden massaal gevandaliseerd. Dat systeem beboet auto’s ouder dan 2006 (correct me if I’m wrong), dus elke “pauper” die geen moderne auto kan betalen moet elke dag 15 pond boete betalen om naar z’n werk te gaan. Wat een idee.
harrie zegt
Of 80 achter een vrachtwagen omdat de laadpaal al 3 weken bezet is.
DeWitteCondor zegt
Beseft Volt wel dat die datum van 2035 geldt voor nieuwe auto’s? Gaan we dan een situatie krijgen dat Henk met zn lease EV wel 120 mag, maar Bert met ICE niet? Ik kan me indenken dat Bert zich enorm in de kuif gepikt voelt
Richmond zegt
Reden voor Bert om een gebruikte ev te kopen
bobje zegt
Dat voelt net zoals ik mij voel als ik 50% van mijn inkomen aan de belasting moet afdragen, terwijl iemand met een simpele baan veel minder hoeft af te dragen en ook nog recht heeft op toeslagen 😕😉
seanxtype zegt
De maximum snelheid is nog steeds 130 km/u. Is nooit veranderd. Er zijn alleen overal borden geplaatst dat het tussen 0600 en 1900 uur 100 km/u is.
mashell zegt
In een groot deel van het land (bijvoorbeeld over de Veluwe is de 130 teruggedraaid naar 120).
Het is Nederland, daar hebben graag veel verschillende snelheden. Als je s’avonds laat van Apeldoorn naar Deventer rijdt, een poep stukje, mag je eerst 120 dan 100 (omdat er de verkeerde strepen staan) dan kort 120 dan weer 100 over de brug (want geen vluchtstrook) en dan na de afrit Deventer 130. Nu met de werkzaamheden is er ook nog een stuk 90.
jlvanleeuwen zegt
Het valt me op dat op de ijselbrug vrij hart wordt gereden. Alleen voor het dat het 130 wordt ( afslag Deventer ) staan ze heel af en toe met een lasergun. Oppassen dus op de ijselbrug.
pivavar zegt
’s avonds, van des avonds.
jaapiyo zegt
En op dat stuk 90 staat een struikrover.
vondick zegt
Ik mag toch aannemen dat de meesten op deze site met een fatsoenlijke wagen al deze onzin negeert en gewoon rustig en beschaafd overal 130 rijdt? Ongeacht wat al die vage bordjes proberen te vertellen? Ik wel iig.
Hawkeye72 zegt
Nederland: het land waar we genadeloos graaien in zakken van mensen die (wel) hard werken en waar we het leven zo naar en vervelend mogelijk gaan maken…. Lang leve het nieuw Europese GroenGeloof!!!!!
mashell zegt
Je snapt toch wel dat Nederland niet groen geregeerd wordt maar door de rechtse partijen VVD, CDA (VVD2), D66 en CU. Die volgen het motto lage belastingen voor bedrijven, hoge belastingen voor burgers, daar heb je de oorzaak voor dat graaien. Maar leg de schuld niet bij groen, die zijn niet aan de macht en zouden wel aan de burger denken want socialistische basis.
alfa147ti zegt
Laat me niet lachen VVD rechtse partij.
heckblende zegt
Kijkend naar het beleid van Rutte 1-3 zijn alle linkse waarden keihard afgebroken onder het mom van zelfredzaamheid en marktwerking.
Dat
is
rechts
pik
Mensen vinden iets voor over hebben voor mens, dier en milieu echt niet leuk hè.
Het liefst lekker veel geld voor jezelf om zinloze shit te kopen
karhengst zegt
Zolang men de snelheidslimiet niet af wil schaffen, is men niet rechts, want Duitsland ligt rechts van Nederland. Of zoiets…
pomoek zegt
Een beetje jammer dit populistische trekje van Volt. Past niet bij een nette partij dit soort l^lkoek.
jaapiyo zegt
Is dan ook geen nette partij…
vondick zegt
Ik denk van wel. Ik denk alleen dat veel mensen ze daardoor niet begrijpen ( gebrek aan kennis en inzicht). En dat ze nu daarom dit soort duidelijke statements maken op populariteit te winnen.
tmenges zegt
Ja leuk, en dan iedereen aan de ev en dan de boel weer terugdraaien naar 100.
jippie zegt
Nou, ik ga Volt stemmen en ik hoop op een coalitie met pvda-gl. Dan kan je binnenkort 120 km/u rekeningrijden, wat een feest.
heckblende zegt
In Oekraine is ook een feest. Maar jij hebt het zwaarder hier.
bfvo zegt
Hè hè, eindelijk eens een partij die nadenkt over hoe het er in 2050 uit zal kunnen zien…
Papageno zegt
Ja de lange termijn visie ontbreekt in de Nederlandse politiek. Fijn dat meer mensen dat zien.
ralfast zegt
Gelukkig trekt Volt nog maar Ampère stemmers
jaapiyo zegt
Ben bang dat het fors zal groeien. D66 is een beetje ontmaskerd als een club van narcisten die bovendien niet genoeg voor elkaar krijgt volgens de milieuwappies. GL zit nu vast aan socialisten. Volt is de volgende stap.
vondick zegt
Laten we het hopen.
Dutchdriftking zegt
Ik betaal liever tien keer per jaar een boete voor 120km/h waar 100km/h is toegestaan dan dat die communistische idioten van Volt aan de macht komen.
heckblende zegt
heerlijk, straks alle fossiele benzine hoofden voorbij cruizen :)
that would be sweet
berlinetta zegt
Zolang er nog genoeg fossiele benzine hoofden in hun brandstofauto blijven rijden, moet jij ook gewoon 100 blijven tuffen in je EV. Die 80% is nog heel ver weg.
pet2r zegt
Enig idee wat er met je actieradius gebeurt als je ipv 100, 120 gaat rijden?
Ik blijf overigens gewoon 120,130 rijden indien de situatie het toelaat.
Ik rij jouw hoofd dan wel voorbij als je aan de snellader staat.
mmax zegt
Ik hoop dat we de 80% niet halen. 100 km/h is prima en wat harder als niemand kijkt
waterisnat zegt
De causaliteit tussen hard(er) rijden en problematisch “stikstof” bestaat enkel in modellen. Net als dat meer plantenvoedsel (CO2/NO3) een issue is.
waterisnat zegt
Verder is Volt griebus^1000
dree16v zegt
Goed idee! Gaan jullie allemaal gauw elektrisch rijden? Iemand moet die ouwe benzineslurpers blijven koesteren daar offer ik me dan wel voor op ;-)
jeroenm83 zegt
Ik ben eigenlijk al jaren terug een pilot gestart met 130 rijden overdag. Tot nu toe vind ik de proef behoorlijk geslaagd.
monsieurleloure zegt
Ik ben al jaren terug naar de 120km/u
racerx zegt
Ik reed 120 toen je 120 mocht, 120 toen je 130 mocht en ik rijd nog steeds 120. Ze komen er wel uit dacht ik zo.