De welbekende Black Cab (hier vreemd genoeg in het lichtblauw) behoort met zijn dieselaggregaatje tot de grootste vervuilers van Londen. Met een burgemeester die het liefst alle automobilisten zou afschieten is dat opmerkelijk te noemen – iedereen moet immers grof geld betalen om Londen in te rijden, behalve de taxi’s. Fabrikant Manganese Bronze heeft er zelf wèl bij stilgestaan en komt nu met een volledig elektrische variant.
De nieuwe TX4E heeft een topsnelheid van 80 km/h en een actieradius van zo’n 160 km. Hij is voorzien van moderne lithium-ion accu’s waar de Prius nog een puntje aan kan zuigen. In aanschaf zal hij wat duurder zijn dan een dieseltaxi, maar dat wordt snel goedgemaakt: de TX4E verbruikt zo’n 3 eurocent per km aan stroom.
Jeremy Clarkson opperde ooit om burgemeester Ken Livingstone in brand te steken en hem vervolgens te laten betalen voor de schadelijke rookontwikkeling. Als Ken de volledige taxivloot niet gaat vervangen door electrische taxi’s en ter compensatie de belachelijk hoge congestion charge wat omlaag gooit, lijkt het me een goed plan om dat alsnog te doen.
Jan zegt
Dit is mooi.
Als ze worden opgeladen op groene stroom zijn ze ook nog volledig klimaatneutraal.
Dus geen stank én goedkoop.
Invoeren, liever vandaag dan morgen.
victor zegt
zouden we hier ook is moeten doen..
Ejay zegt
Raar dat taxi’s niet betalen. Feit blijft dat Livingston wel een puntje heeft. London is echt goor. Je huid is zwart na een dagje buiten lopen. Hij pakt het alleen verkeerd aan. Hij maakt het duurder, maar zorgt niet voor alternatieven. Laat die man aan de rand van de stad op verschillende plaatsen grote parkeerplaatsen bouwen en zorg voor goede schone connecties met het centrum.
Birdman zegt
Is een actieradius van 160 km niet heel weinig….zeker voor een taxi?
GerreLekker zegt
Een actie radius van 160 km????? Even iemand naar Heathrow voeren en terug en de accu is leeg…
Juppe zegt
Wat is er nou opeens weer mis met de accu’s van de Prius? Honda heeft een tijdje terug zelfs verkondigd dat ze voorlopig nog niet op de li-ion accu’s overstappen, dus daar zullen ze wel hun redenen voor hebben.
Goeie zet natuurlijk, ranzige diesels vervangen door elektrische auto’s, precies daar waar het het meeste telt: In de stad!
StormRAM zegt
80 km per uur is ook niet echt veel! Als je dan met je Ford GT in de file staat door 1 van de vele slome taxi’s, dan zie ik het nut voor het milieu niet in :roll:
Gerrit zegt
taxi’s hoeven toch ook niet harder dan 80km/h te gaan, ze komen toch nooit buiten de stad.
IlCuoreSportivo zegt
Das idd heel wat anders dan het “lucht” verhaal van de prius, want die verbruikt amper een liter minder dan een gewone auto.
En jeppe: japanners hebben het moeilijk om zelf iets nieuws te bedenken, vandaar dat zij nog geen li ion hebben natuurlijk, dat zal wel snel veranderen.
Trouwens 80 is meer dan genoeg voor een taxie in Londen, en 160 km ook,
Als je verder wil, kan hij je bij de rand van de stad droppen en kan je dan overstappen in een dikke diesel en tegen hoge snelheid naar heathrow :)
Henk zegt
@ IlCuoreSportivo
Een prius rijdt 1:18, een vergelijkbare middenklasser 1:15
Japanners bedenken dingen wel zelf i.t.t. chinezen
bruistablet zegt
londen is al honderden jaren de stinkstad van west europa….luik is er een groenstad bij….trouwens,is er ooit iemand van jullie in teplice geweest…daar kun in no time een ernstige ziekte oplopen.
Juppe zegt
@IlCuoreSportivo,
Bedankt voor de vooroordelen, het is weer duidelijk.
bmw zegt
@Juppe: je kan het draaien of keren hoe je wil, ik daag eender welke Prius-bestuurder uit om met mij een gemengd traject te rijden en het verbruik op te meten: je komt niet verder dan een litertje verschil met mijn conventionele auto. Dat wil niet zeggen dat de Prius onzin is, maar hij wordt ZWAAR overroepen door de believers. De Prius is niet meer dan een schuchter stapje in de goede richting, dat dankzij de hype door early adopters omarmd wordt.
kor zegt
ja tijdens de middag schaft ff opladen. Je kan er niet veel km mee rijden :P
Rovvel zegt
@bmw & IlCuoreSportivo: een litertje verschil? Ik heb spritmonitor.de er (nog maar eens) op nageslagen. Ik heb gezocht naar auto’s van de lagere middenklasse (Golf, Astra en co), met een benzinemotor tussen 66 en 100 kW (zowat het prestatieniveau van een Prius) en vanaf bouwjaar 2000. De gemiddelde verbruiken uit het echte leven zijn dan (in l/100 km):
BMW 3-serie: 8.37
Citroën Xsara: 8.14
Citroën C4: 8.55
Fiat Stilo: 8.05
Fiat Bravo: 8.25
Ford Focus: 8.11
Honda Civic: 7.29
Mazda 3: 8.11
Mercedes A-klasse: 8.22
Nissan Almera: 7.97
Opel Astra: 7.72
Peugeot 307: 8.34
Toyota Corolla: 7.52
VW Golf: 7.96
Toyota Prius: 5.24
9ff GT9 zegt
Owners of upmarket sets of wheels have discovered a cunning ruse to avoid paying London’s congestion charge – simply register the car as a minicab.
According to the Times, Transport for London (TfL) is “particularly suspicious” that a large number of exotic motors and two-seater sports car owners have coughed the £82 application fee and £27 for the annual minicab licence, thereby gaining exemption from Red Ken’s £8 a day fee to enter the capital.
Among the luxury vehicles on the list of shame are “17 Bentley Continentals, which cost £117,500 new, three £300,000 Maybach 62s and eight two-seater Mercedes-Benz SLs”. Others apparently plying their trade include an Aston Martin DB7, two Maserati Quattroportes and eight Rolls Royce Phantoms.
9ff GT9 zegt
http://www.theregister.co.uk/2007/11/05/congestion_charge_ruse/
Viv S zegt
nou…..binnenkort is Nederland…..tuktuk met een accu:p door Rotterdam of was het nou Amsterdam?
.Memphis. zegt
Wat een kansloos idee zeg.
80km per uur is gewoon zielig (in Londen is het misschien nog net genoeg want daar staat waarschijnlijk toch dag en nacht file op iedere autostrade, maar in andere locaties gaan taxi’s dikwijls genoeg de snelweg op en dan is 80 per uur gewoon belachelijk en zelfs gevaarlijk).
En 160km waarna het ding waarschijnlijk uren aan een stuk aan het stopcontact moet. Dan moet ieder taxibedrijf dubbel zoveel taxi’s aanschaffen, 1 vloot in het stopcontact en 1 vloot op de weg…
Citrofiel zegt
@ Memphis; Hoezo andere locaties? Deze taxi’s zijn dan ook voor Londen bedoeld, en niet ergens anders voor…
Juppe zegt
@Bmw,
Max 1 liter verschil? Dan rij je zelf geen bmw zeker?
1. Toyota Prius (441) 5,3
2. Citroen C1 (142) 5,3
3. Daihatsu Cuore (155) 5,4
4. Toyota Aygo (196) 5,5
5. Peugeot 107 (69) 5,6
6. Honda Civic Hybrid (48) 5,7
7. Daihatsu Trevis (12) 5,7
8. Smart Fortwo (796) 5,8
9. Smart Roadster (326) 5,9
10. Suzuki Alto (13) 6,1
11. Toyota Yaris (142) 6,1
12. Renault Twingo (291) 6,2
Nou heb ik zelf geen Prius, maar als je het echt meent wil ik wel eens een plaatselijke dealer bellen om te vragen of ik er eentje een dagje mag lenen. Ik ken ook nog wel iemand met een Civic Hybrid. Lijkt me geen moeilijke uitdaging eerlijk gezegd. Zelfs de zuinigste Bmw diesel haalde het op een voor die auto erg gunstig traject (uitsluitend snelweg) maar net.
Ach… dit draaien en keren is toch zwaar off-topic en leidt tot niks.
Willy1 zegt
80 km per uur is hard zat, al te hard voor goede doorstroming: meer kans op ongelukken, waardoor meer kans op file. maar 160 km actieradius is wel echt te weinig. Al die stukjes bijelkaar maakt zo 160 km. Uitgaande van 50 km per uur houdt in dat er maar een dikke drie uur mee gereden kan worden. En hoe lang duurt het dan voordat de boel weer de weg op kan???
Is het niet mogelijk om snel van accu’s te wisselen???
Jan C. zegt
Ga dan die uitdaging aan en we weten het… lekker gepruttel in de marge. Interessante ontwikkeling, elektrische taxi’s zijn er al vanaf het begin van de auto (scheelt een paar jaar) maar heeft zich nooit weten te bewijzen.
Cooper S zegt
KEN IS AL BIJNA EEN JAAR GELEDEN VERVANGEN DOOR BORIS al merken we er vooralsnog niet veel van achter het stuur…