Het lijkt definitief over en uit te zijn voor kolossale motoren in de BMW 7 Serie: elektrisch is de volgende stap.
BMW lijkt een beetje achter te lopen op de ‘serieuze’ EV’s. Hun i3 was er vroeg bij, maar had als enige auto wat nadelen in het dagelijks gebruik (als dat buiten de stad plaatsvindt). Naast een breed scala aan plug-in hybrides moet het grote elektrische feest bij BMW nog plaatsvinden. De iX3 en i4 komen er bijna aan, maar dat mag ook wel een keer.
Volgende
Dan heeft BMW dus een elektrische compacte SUV en een vierdeurs coupé/sedan. Maar het merk denkt al groter. Letterlijk. BMW wil tegen 2030 meer dan zeven miljoen elektrisch aangedreven auto’s op de weg gezet hebben. Niet alleen BEV’s, maar ook PHEV’s tellen mee. Toch is géén uitstoot beter dan lage uitstoot en is BMW toch bezig met een arsenaal elektrische auto’s. Mettertijd zullen de X1 en 5 Serie bijvoorbeeld een volledig elektrische versie krijgen. Maar eerst is het tijd voor het vlaggenschip: de 7 Serie.
Over de top
Bij een grote auto horen grote motoren. De 7 Serie had sinds de E32 (tweede generatie) dan ook optioneel een dik arsenaal. Een aantal verschillende power-outputs uit een V8 en natuurlijk de 750i met V12. Als de sterren op de juiste plek hadden gestaan had BMW wellicht zelfs de ‘Goldfish’ gebouwd met een V16! Kortom: als een imagobouwer of vlaggenschip was eigenlijk niks te gek voor de 7 Serie.
V12
Want zelfs tot en met het heden speelt een V12 nog een rol bij BMW. De 760i is een lettercombinatie die past bij het merendeel van de 7 Series. Uiteraard met ondertussen de nodige upgrades, variaties, zodat hij modern bleef.
Of het nou de 760i of de M-versie M760Li was, het was altijd de dikste versie. Daar komt verandering in. Stiekem wisten we dat al, maar BMW lijkt aan te geven dat de nieuwe BMW 7 Serie exclusief in niks anders dan elektrische vorm komt. Brandstofmotoren compleet exit. De enige kanttekening zou kunnen zijn dat PHEV-versies ook meegerekend worden. De ontwikkeling is echter al in volle gang en de planning zegt 2023 voor het elektrische model en dus de nieuwe 7.
Elektrische i7 met M-spul
De naam gaat er overigens wel door veranderen, van 7 Serie naar i7. Dat is verder niet verrassend, lijkt ons. Exclusieve bronnen bij BMWBlog weten aan te geven dat de M-versie M760Li wel een opvolger krijgt. Deze wordt dus ook volledig elektrisch en gaat i7 M60 heten. Deze versie heeft de grootste accu: 120 kWh. Een rijbereik van 630 km op WLTP werd al genoemd. Niet slecht.
Het is allemaal nog even gissen, maar een volledig elektrische BMW 7 Serie zit sowieso in het verschiet. Zeg nog even gedag tegen de benzine- en dieselmotoren van de 7. Het kan zo over zijn.
zeilboot zegt
Och wat zijn die e32 en e38 toch een schoonheid. Wel gaaf dat ze het aandurven en eindelijk een sedan ipv een totaal nieuw model dat meestal een suv achtig geval wordt.
erwinlagcher1977 zegt
@zeilboot: De e38 blijft de laatste mooie 7 serie. Daarna ging zelfs het hele merk bergafwaarts qua design.
Diesel Rocks zegt
Volledig elektrisch in een 7 serie kan makkelijk aangezien het een slagschip is, dus voldoende ruimte om lekker veel accu’s te plaatsen. Maar 7 miljoen elektrische auto’s op de markt gooien? Daar geloof ik niet in, of ze rekenen hybride mee. Er zijn nu al problemen met het capaciteit op het elektriciteitsnetwerk en de kabels zijn domweg te dun voor al dat elektrisch geweld.
florisje zegt
@diesel435d: Ontwikkeling van het elektriciteitsnet is een doorlopend proces, ongeacht de aanwezigheid van EV’s. De impact die elektrische auto’s hebben op het stroomnet zal je wellicht verbazen, mits je er eventjes wat onderzoek naar doet. Het is grappig dat zo veel mensen dit zeggen, zonder eerst op te zoeken of het wel klopt. Ik raad u aan dit te doen om zo misinformatie te voorkomen.
lekbak zegt
@florisje: als je bedenkt dat we ook nog op elektrisch gaan koken en verwarmen gaat het echt niet. Het moet namelijk ook goed gaan op een koude winterdag.
Dit scenario is namelijk zeer reeel: het is een gure winterdag met -5 en een harde wind. Tussen 5 en 6 komen zowel man en vrouw thuis van een nare koude rit die de accu’s van de auto’s flink leeg hebben getrokken. Beide auto’s gaan aan de stekker, de warmtepomp staat te loeien en de inductieplaten staan volgas de pannen te verwarmen. Mevrouw moet nodig wat kleren wassen en meneer haalt onder het koken even de stofzuiger door het huis. De 3x25a hoofdaansluiting zit al een tijdje op meer dan 3x25a te draaien. En naast dit vinex gezin woont nog zo’n gezin, en daarnaast weer, en en en.
Op gas verwarmen en koken gaat wel samen met elektrisch rijden. Maar denk je echt dat bovenstaand kan? Ik weet zeker van niet. En de netbeheerders weten ook dat dit niet kan en hoewel die hun best wel doen hebben die bij lange na niet genoeg tijd en geld om alles aan te passen. Men wil alles tegelijkertijd en daar zit het probleem.
florisje zegt
@lekbak: Ik had eigenlijk hetzelfde hypothese, maar door meer onderzoek te doen ben ik erachter gekomen dat het niet het geval is. Omdat de generatie van het stroom steeds onvoorspelbaarder gaat worden (door de onregelmatigheid van zon en wind) zal de stroomprijs ook voor de consument meer gaan fluctueren; je ziet hier al de begin stappen in met de dal en piek tarieven. Omdat het grote gros van de capaciteit maar in 1-3 uur van de dag wordt verzadigd (in de ochtend rond 8 uur en in de avond rond 6 uur) is er om deze periodes heen meer dan genoeg capaciteit om auto’s op de laden etc. Dit vergt slimmer gebruik van stroom. Dit gebeurt op zekere zin al wel, je kunt op de EV instellen tussen welke tijden ‘ie moet laden. Dan al helemaal niet te beginnen over het vehicle-to-grid principe wat ook een grote rol gaat spelen. Ik daag je uit om bronnen op te zoeken die beweren dat EV’s onmogelijk mainstream te krijgen zijn door het stroomverbruik.
bitd zegt
@florisje: wat denk je zelf? Dat er 20 miljoen stekker plaatsen komen?
Maar probleem wat hierboven wordt beschreven is echt een issue voor aankomende jaren en schopt daarnaast de consumptie van stroom naar waardes die onmogelijk groen kunnen worden.
Het is gewoon een belachelijke ideologie!
flutterby zegt
@florisje: De huishoudens maken maar een klein deel uit van het totale stroomverbruik. Die pieken van ‘s ochtend en ‘s avonds zijn makkelijk met batterijen op te vangen en de terugverdientijd van een thuisaccu wordt steeds interessanter als de zonnepanelen terugverdiend zijn en saldering verdwijnt.
De grote zorgen zijn de industrie en warmtepompen in de winter. Dan heb je vrij weinig aan zonnepanelen.
cloverleaf zegt
@lekbak: zowel mama als papa met de ev-leasebak werken 4 van de 5 dagen in hun thuiskantoor op de zolder. Daardoor gebruiken ze hun iCrossover en Zoë een stuk minder dan voorheen. Het stofzuigen gebeurt automatisch met de robotstofzuiger die papa zogenaamd van z’n 1,8 nakomelingen heeft gekregen met vaderdag.
Het is uiteraard een proces wat langzaam aan gaat. Maar onmogelijk is het niet, zeker niet in een vinex wijk.
lekbak zegt
@cloverleaf: over 15 jaar is het vast allemaal geregeld. Tot die tijd zijn er een hoop problemen.
laptom zegt
@lekbak: tennet zegt zelf dat er weinig problemen verwachten met de EV transitie. Het netwerk is erg robust en bottle necks kunnen tijdig opgelost worden. Daarnaast is de EV consumptie over een jaar gezien relatief laag. Zouden alle auto’s op dit moment overstappen, dan heeft dit maar 15-18% meer electriciteits consumptie tot het gevolg. Niet heel spannend dus.
lekbak zegt
@laptom: van het gas af verdubbelt de vraag naar elektriciteit voor een woning. Twee elektrische auto’s verdubbelt de vraag daarna nog een keer. Dat heeft helemaal niks te maken met de totale vraag naar energie maar alles met de infrastructuur in de woonwijken. De bulk energie word gebruikt door bedrijven, maar naar bedrijventerreinen liggen enorme kabels die veel capaciteit hebben. In woonwijken liggen maar hele zielige kabeltjes met nog veel zieligere transformatortjes.
Ik weet niet meer precies hoeveel ampère het was, maar ik heb wel onthouden dat van de 70 huizen bij ons in de straat slechts 10 huizen maximaal kunnen verbruiken. Naar elke woonwijk een zwaardere kabel leggen en in elke woonwijk de kabel in de grond verzwaren is gewoon een kwestie van doen. Totaal niet moeilijk. Maar het is de enorme schaal waarop het moet gebeuren die het zo verrekte lastig word.
Dat tennet zelf zegt dat het geen probleem is, heeft alles te maken met politiek. Want de ene keer is het geen probleem en de andere keer hebben ze (veel) meer geld en mensen nodig om dit probleem op te kunnen lossen.
maotje zegt
@lekbak: veel woningen die tegenwoordig gebouwd worden zijn volledig zelfvoorzienend in hun energie. Dus de vraag naar elektra word niet verdubbeld.
lekbak zegt
@maotje: maak jij deze opmerking nou echt?
De enige manier om zelfvoorzienend te zijn is met zonnepanelen (uitgezonderd een plattelandswoning die een windmolen kan hebben). Wanneer wekken die energie op? Als de zon schijnt. Doet die dat in de winter als mensen thuis zijn? Nee. In de winter krijg je dus gewoon je stroom van de energie centrale of windmolens en komt dat gewoon via het kabeltje je huis binnen.
Zonnepanelen zijn leuk, maar ze vervangen de energiecentrale niet. Waar je met een accu nog kans hebt dat je in de winter je koelkastje en een paar lampjes van de accu kunt laten draaien vragen verwarming en auto’s daar veel teveel energie voor.
Een woning kàn in theorie energieneutraal zijn door in de zomer op te wekken wat die in de winter verbruikt. Maar ten eerste is dat jezelf rijk rekenen, want je ontvangt in de winter gewoon (vaak grijze, zelfs als je een groene leverancier hebt) stroom en daarbij zijn er nauwelijks huizen waar genoeg zonnepanelen op passen om je gewone gebruikers, je verwarming en je auto’s mee te compenseren. Want dan praat je minimaal over enkele tientallen panelen.
Zelfvoorzienend? Nog niet eens bijna!
maotje zegt
@lekbak: zonnepanelen wekken niet alleen stroom op bij zon. Ook in de winter leveren ze gewoon energie op. Daarnaast zijn deze woningen goed geisoleerd en zijn er ook die de warmte uit de grond halen.
Energie slaan ze ook gewoon op in de accu. Misschien eens in verdiepen, maar het zal je waarschijnlijk niet intereseren omdat je niet om WILT en daarom overal maar tegenaan schop.
lekbak zegt
@maotje: zonnepanelen wekken wel alleen op als de zon schijnt. In het donker doen ze namelijk helemaal niks. De zon hoeft er niet direct op te schijnen maar bij indirect licht is de opbrengst maar een fractie van wanneer er direct zonlicht is.
Warmte uit de grond weet ik toevallig vrij veel van. Dat is geen magie, daar is gewoon stroom voor nodig. En vrij veel ook nog. Een huis met (grond)water warmtepomp heeft ook gewoon vele kWh per dag aan stroom nodig om het huis te verwarmen. Dusdanig veel energie dat de zwaarste thuisaccu’s die nu op de markt zijn in enkele uren leeg zijn.
Accu’s die in die paar uurtjes daglicht overigens ook nog eens niet gevuld kunnen worden met het aantal panelen wat op een gemiddeld huis past.
Ik weet hier vrij veel van, ik heb zo’n 2 ton aan offertes begeleid van mensen die van het gas af willen.
Het is allemaal best mogelijk, maar niet allemaal tegelijkertijd. En dat wil men wel, dat is het probleem. Er word niet genoeg tijd genomen om de infrastructuur aan te passen aan de veranderende energiebehoefte. In gas en benzine zit bizar veel energie vergeleken met wat er door een kabeltje past. Als we dat af willen schaffen hebben we heel veel meer kabel nodig dan er nu is.
florisje zegt
@lekbak: Ik daag je uit om daadwerkelijk eens onderzoek te gaan doen in plaats van alleen maar op je mening conclusies trekken. https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2020/08/01/evs-are-not-a-problem-for-the-electric-grid-they-are-the-solution/amp/ dit is een van de vele artikelen die dit allemaal netjes voor je uitleggen.
lekbak zegt
@florisje: ik trek in dit geval geen conclusies. Ik heb dit persoonlijk van een vertegenwoordiger van de lokale netbeheerder. Ff verderop gaat het dorp waar mijn ouders wonen van het gas af als proefdorp. Dat vind ik reuze interessant en ik heb me daar een beetje in gewerkt. De netbeheerder heeft bij dit dorp een flinke verzwaring door kunnen voeren wat betreft het stroomnet, maar dit is verre van haalbaar voor heel Nederland. De netbeheerders staan voor een enorme uitdaging. Een onmogelijke taak, ze lopen enorm achter de feiten aan momenteel. Elektrisch rijden kunnen ze er echt niet bij hebben. Het is kiezen, gasloos of benzineloos.
bitd zegt
@florisje: bierviltjes artikel
melcon zegt
https://bfy.tw/OlN3
Alleen al de eerste pagina aan zoekresultaten onderbouwd lekbak zijn hypothese volledig, sterker nog in veel wijken speelt het probleem nu al dat de piek belasting hoger is dan de beschikbare capaciteit. Dat geld voor zowel vraag als aanbod. Het bierviltjes artikel wat je linkt klinkt leuk maar gaat uit van een hoop aannames. Als je e.e.a. bij onze netbeheerders naleest dan zie je een ander verhaal gebaseerd op metingen (dus geen aannames maar de realiteit). Tel daarbij op dat onze overheid iedereen van het gas af wil hebben en aan de warmtepomp + inductie en dan zie je dat er nog wel wat werk te verzetten is voor ons elektriciteitsnet gereed is. Of geheel Nederland in 2050 van het gas af is kun je dan ook hele grote vraagtekens bij zetten, zeker voor alle woningen gebouwd voor 1970 is het totaal niet realistisch om deze met een warmtepomp te kunnen verwarmen.
Diesel Rocks zegt
@florisje, de impact van een volledig elektrisch wagenpark op het netwerk zal gigantisch zijn. Maar ook weer niet, want het is niet mogelijk dat iedereen gaat laden. De kabels die nu naar de wijken liggen zijn berekend op het aantal woningen met een veiligheidsmarge en absoluut niet berekend op een vertienvoudiging of verhonderdvoudigd stroomverbruik. Ze gaan dit verrassend slim met software oplossen, door mensen vooraf te laten aangeven hoeveel kilometer ze de volgende dag denken te gaan rijden. Zo zal de laadsnelheid erop aangepast worden en is het zelfs mogelijk dat een buurtbewoner jouw accu juist bijna leeg trekt omdat hij op vakantie wil en jij hebt aangegeven dat je verwacht alleen een woon werk ritje te doen. Eerlijk delen dus. Brandstof auto’s, die over 30 jaar nog steeds bestaan, hebben die beperkingen niet.
Naast het netwerk is er ook nog het probleem van vraag en aanbod, We zullen de kolencentrales weer moeten toestaan of dieselolie centrales moeten implementeren, of bruinkool stroom uit het buitenland moeten importeren om aan de vraag te kunnen voldoen. Elektrisch rijden is een droom, het is niet realistisch om dat als enige aandrijving te zien. Zie het als één van de mogelijke aandrijvingen zoals benzine, diesel en gas. Hybride heeft de toekomst, wat dat is wel haalbaar. Opladen tijdens het rijden met je eigen mobiele energiecentrale.
maotje zegt
@diesel435d: want nu staan we ook allemaal tegelijk aan de tankstations? Kul verhaal. Uitbreiding van hrt elektranrt hoeft ook nuet direct. Maar al die processem lopen gewoon synchroom. Komt in de toekomst allemaal goed. Jij
Hoeft je echt geen zorgen te maken om het elektranet hoor.
laptom zegt
@diesel435d: impact is gewoonweg niet gigantisch. Als alle auto’s in NL nu overgaan op 100% elektrisch, dan zal dat maar 15-17% meer productie vragen over het jaar gezien…
Diesel Rocks zegt
Zet daar maar gerust twee nullen achter. Die 17% is volledig uit de lucht gegrepen.
hehe zegt
@diesel435d: er wordt veel gestunt met aantallen electrische auto’s benoemen.
Want als ze soft hybrids meerekenen is het verschil met een traditionele ICE helemaal niet zo groot in mijn ogen.
Veel auto’s hebben al start-stop.
Alle ICE’s hebben een accu en een startmotor.
Het enige verschil van een soft hybrid is dat die de startmotor al rijdend kan in en uitschakelen.
willemveenstra zegt
Mooi showroom model zo’n i7. Ik blijf mijn ///M met een echte motor nog lang koesteren in mijn bezit houden. Ik koop geen nieuwe auto’s meer als de keus alleen nog electrisch is!
florisje zegt
@willemveenstra: Oh nee! Verandering!
Diesel Rocks zegt
Verslechtering wat mobiliteit betreft. Daar zit ik ook niet op te wachten. Ik diesel lekker door.
karaya zegt
@florisje
Je valt in herhaling.
Met verandering is niets mis, met verandering ingegeven door wensdenken wel.
Gordon Murray legde het laatst eventjes uit voor de groene zielen onder ons. Die hele EV hype is een farce die niet op wetenschappelijke inzichten is gebaseerd. Net als het groene beleid van dit kabinet trouwens.
MarcoM zegt
Doe aub iets aan dat tuinhek aan de voorzijde BMW, iets teveel overkill.
flutterby zegt
@marcomanta: ben heel benieuwd hoe ze dat met de i7 gaan opvangen..
MarcoM zegt
@flutterby: gewoon het hek eruit en een deur erin om te laden.
driver28 zegt
@flutterby: zou mooi zijn dat de nieren als tuindeuren open gaan en daar alles zit om op te laden enzo ?
Edge zegt
Ik vind het jammer. Dat er een elektische 7-serie aan zit te komen lijkt me nogal logisch. We gaan nou eenmaal steeds meer richting elektrische auto’s. Het past eigenlijk ook wel goed bij dit type auto. De bodemplaat is gigantisch, dus er is veel ruimte voor accu’s, en aangezien een 7 serie op luxe gericht is is een stillere auto ook alleen maar een mooie bijkomstigheid.
Maar waarom ik het jammer vind, is die naam: 7-serie. Het is een naam die al jarenlang een begrip is, net zoals de Mercedes S-klasse en Audi A8 dat zijn. Ik had liever gezien dat men een overgangsgeneratie met een 7-serie (benzine, diesel, hybride) en een i7 (volledig elektrisch) zou maken, en daarna het elektrische model gewoon als 7-serie in de markt gaat zetten. Dat is de strategie die ik verwacht te gaan zien bij Volkswagen (ID.3 en Golf) en Mercedes (EQS / S-Klasse, EQA / GLA etc.) en is in mijn ogen dé manier om de consument te laten wennen aan elektrische auto’s zonder direct meteen je bekende typenaam de prullenbak in te hoeven riskeren.
v12powerr zegt
@Edge: de spijker op zn kop!
flutterby zegt
@Edge: waarschijnlijk zeiden ze hetzelfde toen de eerste diesel in de 7 serie gehangen werd. Voor dit soort auto’s in een elektromotor gewoon beter in elk opzicht. Enige is range, maar een optie voor de i3 REX lijkt mij geen slecht idee.
florisje zegt
@Edge: BMW is gewoon zo dom geweest om na de i3 niet door te blijven ontwikkelen. Ze hebben 7(!!!) Jaar de tijd gehad om dergelijke methode toe te passen, maar ze hebben ervoor gekozen om het op een laag pitje te houden. Nu lopen ze achter de feiten aan. Jammer.
HzR zegt
@florisje: omdat de i3 in het begin niet verkocht. Waarom zou je dan meer modellen op de markt brengen?
Richmond zegt
@Edge: naar mijn idee wordt het belang van de modelnaam overschat. Ford verkoopt niet minder omdat het geen escort en Taunus meer heet. Opel ook niet omdat het geen Kadett en Vectra is. Dus waarom zou BMW minder verkopen omdat de auto i7 heet ipv 7. Dat je een overgang moet hebben om klanten te laten wennen aan het idee van elektrificatie, dat is vanzelfsprekend. Maar dat kan mijn inziens onder de naam 7 serie gewoon of i7 die je met zowel ice, phev en bev aanbied. Als het beestje maar een naam heeft om onderscheid te maken tussen de modellen onderling.
baklava zegt
Zonde, als je zo’n auto kan kopen wil je een zijdezachte v8 of v12
Diesel Rocks zegt
Een elektromotor is nog veel zachter.
supertjeduc zegt
Ik doe nu al meer dan een maand met 1 tank benzine
Als het zo door gaat heb ik genoeg aan een auto met een range van 150 km
Dat ik dus heel het stroom net leeg trek zal wel mee vallen
w0ut zegt
Een 750e zal ook nog wel komen denk ik.
367pk zegt
Ik dacht dat Zipse afgelopen week in een interview in AMS heeft gezegd dat (bijna) iedere BMW, dus ook de nieuwe 7, met een brede keus aan aandrijflijnen komt: electrisch, maar óók hybride, benzine en zelfs diesel
smex zegt
Eerst planten ze een afschuwelijke neus op de 7, vervolgens gaan ze alleen nog elektrisch uitbrengen. Ze willen ze niet graag verkopen lijkt. Mocht je in de markt zijn voor deze klasse auto, en je wilt toch graag een brandstof motor dan moet je BMW dus gewoon bijvoorbaat skippen?