Wanneer was het voor het laatst dat jij geld over had? Het is mij nog niet overkomen, maar mocht zo’n wonder zich ooit voltrekken, dan ga ik direct een puur elektrische auto kopen. Waarom dan pas? Om de simpele reden dat “Volledig elektrisch rijden voorlopig niet als een volwaardig alternatief geldt voor de conventionele auto. De gebruiksmogelijkheden zijn beperkt en de afschrijving is stevig”. Dat weten we natuurlijk al lang, maar met deze woorden wordt dit nog eens bevestigd door Autotelex, gespecialiseerd in het bepalen de restwaardes van auto’s.
Een volledig elektrische auto zoals bijvoorbeeld de Nissan Leaf is volgens Autotelex geen verstandige minder voor de hand liggende keus. Meer voor de hand liggen de plug-in hybrides en elektrische auto’s met range extender zoals de Toyota Prius Plug-in en Chevrolet Volt/Opel Ampera.
Met name de enorme afschrijving op de accu’s maakt het rijden van een volledig elektrische auto een dure hobby. Het accupakket kost zo’n 8.000 euro en gaat ongeveer vijf jaar of 140.000 km mee. In die tijd moet dat bedrag dus volledig worden afgeschreven en dat drukt behoorlijk op de restwaarde.
Autotelex baseert zich op gegevens van de Nissan Leaf, de eerste breed inzetbare elektrische auto in het C-segment waarvan alle informatie voorhanden is. De auto zal vanaf medio 2011 32.839 euro gaan kosten. Een vergelijkbare conventionele auto in deze klasse begint ruim onder de 20.000 euro. Een fors verschil.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over de beperkte actieradius van maximaal 160 kilometer. Het aantal oplaadpunten is nog beperkt en opladen gaat met de huidige techniek helaas niet zo snel als even tanken. Mensen die zo nu en dan ook langere afstanden moeten rijden, zullen er dus doorgaans een tweede auto naast houden. Alles bij elkaar dus niet erg voordelig.
De vraag of elektrische auto’s daadwerkelijk bijdragen aan een beter milieu, die discussie laat ik een keertje voor wat het is. (bron: autotelex)
Akabas zegt
Elektriciteit is voor treehuggers
Vanquish zegt
@Akabas: Het enige voordeel van brandstof is dat het lekker klinkt. Wacht maar tot iedereen elektrisch rijdt.
meneersander zegt
Waarom gooit NIssan dit gedrocht er niet uit, en maken ze niet een 2de Sportauto?
Harry1994 zegt
Nog 1 keer:
Elektrisch rijden is niet de oplossing. De waterstofcel is dat wel!(ja, dat rijmt)
Flamingo zegt
elektrische auto’s zijn kut. klaar. volgende
Flamingo zegt
kijk elektrische auto’s zijn miss even de toekomst maar het blijft voor mensen die een auto alleen als een vervoersmiddel zien en dat zijn er helaas heel veel
V-Power zegt
@ Harry1994
BMW was een tijd terug toch druk bezig met waterstof?
Ik heb eigenlijk niets weer van dit project gehoord…
Het mooiste zou zijn als gewone brandstof auto’s omgebouwd kunnen worden.
Fortuna zegt
Waterstof, jaja, maar hoe ga je waterstof bekomen?
yannick-s zegt
De elektrische auto is denk ik niet de toekomst.
Kijk alleen al naar het maken van de accu, hoeveel energie hier wel niet in verloren gaat.
En als de accu weg moet is hij helemaal slecht voor het milieu. Het milieu redt je niet met deze auto’s. Dus ik denk dat je even goed moet nadenken voordat je een elektrische auto koopt omdat je aan het milieu wilt denken.
daniel zegt
ag aan accu’s valt een hoop te recyclen en waterstof produceren kost veel energie dus of je nouw “groen” accu’s vult/maakt of waterstof maakt is allebei niet zo hoog kwa rendement
AudiQuatro zegt
zolang er benzine beschikbaar is rijd ik daar mee! Ik kan nog langer dan me lief is elektrisch rijden!!
Trobken zegt
@Harry1994
Nog 1 keer:
Waterstof is niet dé oplossing.
Waterstof is een energiedrager,GEEN brandstof want komt in die hoedanigheid niet van nature voor op aarde…
Accu’s zijn ook energiedragers, net zoals jouw brandstofcel. Beiden zijn (afhankelijk waar ze nodig zijn) nog relatief duur en complex en tijd (=ontwikkeling) zal leren welke “winnen” zal…
Rene zegt
Zeg nou zelf, hierin wil je toch niet dood in gevonden worden.
w0o0dy zegt
Vraag me af of die 140.000km klopt, is dat een richtlijn van Nissan of een (mogelijk op te weinig kennis gebaseerde) aanname? Verder bespaar je op het onderhoud… zo’n 3000 euro in de 7 jaar is niet ondenkbaar. Tel daar belastingvoordeel en besparingen aan brandstof bij en de rekensom zal veel gunstiger uitpakken. Btw met 20 mille koop je in NL waarschijnlijk geen auto die net zo groot is en net zo goed is uitgerust…. Voor mensen die veel korte afstsnden rijden (bejaarden en mensen die zoiets ald tweede auto rijden) kan dit best lonen.
Robert B zegt
Elektrische auto’s zijn wél de oplossing. De oplossing voor vervuilde steden, voor lawaaierige straten. Maar ze maken deel uit van een groter geheel. De ideale auto bestaat niet. Wellicht dat we straks gewoon met de HSL grote afstanden afleggen en bij het station de spullen in een auto gooien om de laatste km’s af te leggen. Misschien worden accus zo goed dat ze on par komen met de benzine wagen.
Als mijn straat daardoor schoon en stil kan worden, is dat me best wat waard. Hier raast met enige regelmaat een idioot in zn Cayman met 7000 rpm door de straat, en da’s gewoon niet fijn. Hoe mooi dat dat geluid ook is, niet in een woonwijk!
Robert B zegt
Wooody, onderhoud aan elektrische auto’s is slechts een fraktie van benzineauto’s. Je hebt veel minder mechanica die kapot kan. Elektromotoren kunnen het ONTZETTEND lang volghouden. Zeker moderne koolborstelloze ontwerpen.
Wat kan er nog aan zo’n ding kapot; accu’s, de wielophanging, wat elektro en de besturing/remmen.
Tel daarbij op dat door het regeneratief remmen de mechanische remmen veel minder werk te verduren krijgen, en als je dan een beetje slim rijdt kan de remmerij wel eens met 2 set blokken de 140.000 kilometer halen.
hjkort zegt
@Robert B: interne verbrandingsmotoren kunnen het ook “ONTZETTEND” lang volhouden net als elektromotoren. Denk hierbij aan scheepsdiesels of generatoren voor elektriciteitsvoorziening.
Echter zal in de Automotive industrie elke grens opgezocht worden om te besparen. Dat gebeurt nog dagelijks met verbrandingsmotoren en zal net zo goed gaan gebeuren met elektromotoren. Als elektromotoren net als verbrandingsmotoren slechts 4000 uur mee hoeven te gaan komen ook elektromotoren er anders uit te zien en komen ook elektromotoren tijdens de levensduur van een auto ter reparatie…
zdev zegt
Ik weet een auto die nog goedkoper en nog duurzamer is en nog minder onderhoud vergt. Namelijk een Ezel. Maar zeg nou zelf, als je moest kiezen tussen een Ezel, een elektrieken hobbelpaard of een raspaard met een jankend en grommend monster in het vooronder… Nou? :-)
G-Ammo zegt
Maakt het uit… denk je dat iedereen denkt: oh, wat erg, de mooie boompjes… NEE! Iedereen denkt: HAHA! GEEN BPM :D
floryn zegt
totdat er iemand komt met een elektrisch geladen vloeistof…
DW zegt
H2 is niet echt energie efficiënt dacht ik.
traditioneel:
Fossiele brandstof -> auto = 55% rendement
TOTAAL 55%
Waterstof:
Fossiele brandstof -> Energie centrale = 70% rendement
Elektrische energie -> Waterstof fabriek = 70% rendement
Waterstof -> auto = 55% rendement
TOTAAL 27%
Cijfers schat ik zo maar even vlug in maar komt er op naar dat er voor H2 als brandstof veel meer stappen nodig zijn en dus over de hele keten minder efficiency
Álef arendsen zegt
Twee puntjes:
Voor de lange afstanden (maar nog steeds wel binnen nederland) komen er snellaadstations die ervoor zorgen dat je de auto in 30 mi uren weer vol kan laden. Niet op elke hoek van de straat, maar wel voldoende om ervoor te zorgen dat je zonder zorgen rondjes randstad kunt rijden.
Daarnaast is de afschrijving van de Leaf inderdaad hoger dan die van een willekeurige beznineauto. Subsidies en daarnaast veel lagere maandlasten zorgen ervoor dat dit ruimschoots gecompenseerd wordt. Natuurlijk zij n deze subsidies eindig. We zullen er op moeten vertrouwen dat d markt zich zodanig ontwikkelt dat de prijzen van de auto’s omlaag gaan en de afschrijvingscurve ook om ervoor te zorgen dat zodra subsidies wegvallen de maandlasten ookc ongeveer hetzelfde zullen zijn.
Groet,
Alef Arendsen
TheNewMotion.com
Álef arendsen zegt
Kleine correctie: 30 minuten bedoelde ik en niet uren zo aks het er nu staat.
rene zegt
Een elektrische auto is kwasie mechanische bouw en onderhoud de simpelheid zelve.
Elektromotor (sowieso borsteloos), elektronische besturing voor deze(relatief simpel)en een combinatie airco-verwarming.
Nog een paar tandwielen voor het (differentieel)en een accu.
Geen oliewissel,nauwelijks remslijtage (recuperatie), stil en terplaatse emissieloos.
rene zegt
G-Ammo ,Centen over, weet een adres.
rene zegt
Ps voor iedereen Rene met grote R is niet jullie vertrouwde hybride lieveling!
rene zegt
yannick-s ,in een gewone auto zit ook een accu die men perfect kan recycleren.
seeq zegt
Alles leuk en aardig, maar come to the point: wat kost dat ding per km! Dan kunnen we gaan vergelijken
KaCh1ng zegt
een elektrische auto is veel te duur , kzou liever een gewone diesel auto kopen
Autogek zegt
Ik heb de Leaf in het echt gezien in Vegas. En daar met de ontwikkelaars en testrijders gesproken. Hij is van binnen erg netjes en goed afgewerkt voor zijn klasse. Alleen de glazen bollen op de koplampen is zeker wennen. Maar die zitten erop om windgeruis te verkopen over de body. Omdat je geen motorgeluid hoort was het windgeruis extra hoorbar. Daarom die bollen om de wind om de spiegels en voorruit heen te leiden.
Het is een auto vol met dure opties die je ook in de berekeningen moet betrekken bij zijn gewone benzineconcurrenten. Dan is het prijsverschil wel ineens een stuk kleiner. Daarnaast verwacht het Nissans testteam dat de accu’s veel langer meegaan dan hier aangegeven wordt. Ze verwachten zo’n 150.000 a 200.000 miles met de accu’s te kunnen doen onder normale omstandigheden.
Dus het kan echt nog wel een hele interessante auto worden. ;)
hjkort zegt
@Autogek: “Het is een auto vol met dure opties die je ook in de berekeningen moet betrekken bij zijn gewone benzineconcurrenten. Dan is het prijsverschil wel ineens een stuk kleiner.”
Waardoor de vraag waarom iedereen de hoofdprijs blijft betalen voor de accessoires die eigenlijk niets kosten…
Autogek zegt
@hjkort: Je heb helemaal gelijk dat de opties op auto’s veel te veel kosten ivm de werkelijke kosten van deze opties.
Maar het is nu eenmaal zo in de autoindustrie. Dus als je de Leaf gaat vergelijken met een andere benzine auto uit zijn klasse moet je wel de kosten van de opties meenemen. Je gaat geen kale Golf vergelijken met een volle Astra? Ik in iedergeval niet. Dus moet je dat hier ook niet doen. ;)
michiel zegt
8000 euro voor 140.000 km afschrijving op de accu’s.
Wat is het alternatief: 140.000 km met voor het gemak 1 op 14 op benzine is 10.000 liter brandstof. Kosten 15.000 euro.
Heb je nog 7000 euro over om elektrisch voor te tanken:
conclusie: elektrisch rijden is goedkoop. Die 10.000 euro verschil in aanschafprijs gaat er wel af als er in massa geproduceerd wordt. Nu nog een oplossing voor de accupacks die na vier jaar worden weggegooid: toch maar brandstofcel.
Autogek zegt
@michiel: Deze accu’s kunnen voor bijna 100% worden gerecycled. Dus de oplossing is er al. ;)
hjkort zegt
@michiel: “Die 10.000 euro verschil in aanschafprijs gaat er wel af als er in massa geproduceerd wordt.”
Hoe dan? Wordt lithium voor de accu’s plotseling veel goedkoper als en nog meer vraag naar is?
SVEN zegt
en trouwens , de accu’s koop je niet bij de wagen , je least ze dus als ze rendement verliezen krijg je gewoon een nieuw setje !
Ik blijf erbij dat er wel toekomst in electrische auto’s zit en ik geef toe dat ik tot mijn 30 jaar en kinderloos niets moest weten van stille wagens
Nu ik 2 kinderen heb en naar de 40 ga kan ik een stille wagen alleen meer apprecieren
160 km per dag is meer dan genoeg voor mij en het volledige koppel van 260nm is bescikbaar vanaf vertrek dus aan het rode licht mogen er al veel brandstofslurpende wagens naast je staan !
Ik ben alvast overtuigd…
Laurens zegt
Ik kan me heel goed voorstellen dat bedrijven die zich professioneel bezig houden met automotive, de EV nog niet als een volwassen alternatief zien. Blijven de kleuters over, die vanzelf wel groot kunnen worden :-)
No zegt
er valt nog veel te verbeteren. net zoals bij de eerste benzine auto…
No zegt
ik zie trouwens niet dat de belastingvoordelen (wegenbelasting, bijtelling) niet worden meegenomen. en waar in welk onderzoek staat dat een accu maar 140.000 km mee gaat? ik zie ook niet waarom een hybride goedkoper zijn zijn omdat ie een range extender heeft? ik weet het niet volgens mij klopt er weinig van deze post. alleen dat autotelex denkt dat de afschrijving hoger is (een prius heeft overigens juist een lage afschrijving)
luwek zegt
@hjkort
“@michiel: “Die 10.000 euro verschil in aanschafprijs gaat er wel af als er in massa geproduceerd wordt.”
Hoe dan? Wordt lithium voor de accu’s plotseling veel goedkoper als en nog meer vraag naar is?”
als iets in grote hoeveelheden geproduceerd wordt treden er schaalvoordelen op–> 1 accu is duurder in productie per stuk dan 1000 accu’s per stuk
lolo zegt
@bijna iedereen hier
Zijn jullie blind ofzo… alle autofabrikanten hebben ingezet op elektrisch, hebben jullie dat nou nog niet in de gaten????
En natuurlijk valt er nog veel te verbeteren, maar er is allang al gekozen. We gaan allemaal (helaas voor een paar) elektrisch!
Filipdeantimilieumafiaman zegt
@ lolo
En hoe komt dat? Omdat ze geld krijgen om die EV’s te bouwen. Daarnaast: het autoverkeer is NIET verantwoordelijk voor de meeste “vervuiling” (CO2 wordt ook uitgeademed door u en mij) en ik geloof niks van die lage kosten. Overigens waren er vroeger ook al EV’s en die flopten grandioos. Het enige verschil is dat er nu meer modellen zullen zijn.
Als ik mij een benzine of diesel wil kopen dan doe ik dat, ik heb daar geen wereldverbeteraars die alles op de auto steken voor nodig.
Filipdeantimilieumafiaman zegt
En oja: een actieradius door een fabrikant opgegeven klopt nooit. Ik haal met mijn auditje TDI uit 2000 nooit de 700 of 750 km met één tank, wel 680-690 (als ik wat meer autostrade doe, anders is het 660).
Dus: als een EV 200 km kan rijden wil dat in de praktijk zeggen: 150 a 160. En zonder airco dan, en enkel als het niet te koud is.