Lamborghini vertikt het om zich neer te leggen bij een volledige elektrificatie van het merk, ook na 2030 moet de verbrandingsmotor nog bestaan.
Overheden, met name in de EU, hameren erop om tegen 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen. Daarmee worden autofabrikanten in een richting geduwd waarbij de verbrandingsmotor geen bestaansrecht meer heeft. Is het over acht jaar inderdaad echt afgelopen en is elke nieuwe auto voor de Europese markt elektrisch? Bij Lamborghini peinzen ze er niet over.
Lamborghini na 2030
De Italiaanse autofabrikant wil dat de verbrandingsmotor blijft voortbestaan. Lamborghini CEO Stephan Winkelmann zegt tegenover de Duitse krant Welt am Sonntag (via Reuters) dat ze kijken naar duurzame manieren om toch nog auto’s met een verbrandingsmotor in de periode na 2030 te leveren. Bijvoorbeeld via synthetische brandstof. In eerste instantie zet Lamborghini voor de komende jaren in op het hybride maken van de modellen. Maar het merk moet ook verder kijken dan dat voor de periode daarna.
We weten dat Porsche al jaren onderzoek doet naar deze technologie. Als synthetische brandstof als alternatief kan bestaan naast de elektrische auto dan zou dat natuurlijk top zijn. Zo heeft de geliefde verbrandingsmotor onder autoliefhebbers ook na 2030 een toekomst. Uiteindelijk is het afwachten hoeveel merken brood zien in synthetische brandstof. Onder andere Bentley en Maserati zetten vol in op elektrificatie, net als de meeste gewone autofabrikanten. Wellicht dat er een handje merken overblijven die sport- en supercars maken op synthetische brandstoffen. Waarom niet.
Redrum zegt
Voor bijvoorbeeld de F1, old-timers of enkele andere autosporten zou je dit nog kunnen inbeelden. Voor dagelijks verkeer lijkt het er mij los over. En waarom? Er is geen enkele rationele reden om voor een paar gefortuneerden hun Lambo op extreem dure synthetische Spritz te laten draaien. We klagen nu al aan de pomp wetende dat dit spul op z’n beurt nog eens enorm wordt gesubsidieerd. Nee, nee… laat Lambo en konsoorten maar lekker hun winsten aanwenden om een sportief lichtgewicht batterijen hok te ontwikkelen want als zij het niet doen, zal het iemand anders zijn.
NOLA saints zegt
@Redrum: alsof de aankoop van een Lamborghini ooit rationeel was. Ik snap dit best van Lamborghini. Batterijen betekend het eind van dit type autos en de bezitters kunnen best synthetische brandstof betalen (ik ga er van uit dat dat duur gaat worden, wellicht dat er geen accijns op geheven gaat worden omdat het groen is maar ik denk hef niet).
audirs3 zegt
@nolasaints: mensen kopen ook wel een lambo als hij een accu heeft. Het gaat hun om het design en de status. Dat zie ook bij Porsche, de Taycan verkoopt inmiddels beter dan de Panamera.
kennone zegt
@audirs3: beleving speelt ook zeker mee anders koop je wel een veel beter rijdende 911TurboS maar het geluid, Vermogen opbouw, de hakkerige bak (bij de V12) maken Lamborghini wel echt Lamborghini
Redrum zegt
Ok, begrijp ik maar de wereld verandert en dus ook de mensen die deze (en andere) auto’s kopen. Ik kan een hele klaagzang opzetten over het verdwijnen van de analoge walkman of cassettebandjes.
Platen zijn een tijdje teruggeweest maar tegenwoordig ook weeral veel minder.
Jongeren van nu kennen die cassettebandjes ook niet meer.
Alsof beleving enkel maar van een ploffer kan komen. Hoe kan het zijn dat ik die als kind ook een lamborghini countach tegen de muur had hangen dit als een logische stap zie?
jje003 zegt
De wereld is groter dan Europa. Geloof maar niet dat het midden oosten en rusland of China nu alle pompen stil gaan zetten voor een betere planeet. Nu is de afzetmarkt van Lamborghini niet heel groot in Europa, wat op zich best een slimme zet is. We denken soms dat de wereld alleen om ons draait, maar geloof me; de rest van de wereld is echt nog lange tijd niet over op elektrisch, op wat grote steden na..
Stefje zegt
@Redrum: u mag voor uzelf praten, maar niet voor mij. Zolang ik niet op hoge snelheid langer dan 3 uur per dag zonder laden of range anxiety in mijn auto kan zitten en minimaal een half uur moet laden ga ik en velen met mij niet over. Kom maar door met synthetisch.
Redrum zegt
U reactie met bijgaande “feiten” spreekt boekdelen natuurlijk maar goed u heeft uiteraard recht op uw mening.
Stefje zegt
@Redrum: ‘feiten’? Nee, ervaringen. Maar oh ja, ook feiten. Probeer maar eens 3 uur lang met een gemiddelde van 150 in een elektrische auto te rijden. Gaat niet en gaat de aankomende jaren ook niet gebeuren.
padoempats zegt
Tanken we nu al Spritz aan de pomp en klagen we daarover?
Ik hoop niet dat je bedoelt dat benzine ‘enorm’ wordt gesubsidieerd met haar ongekend hoge belasting (accijns+btw).
Redrum zegt
Je hebt gelijk, je betaalt 2x…1 keer via de regering en eu die 112 miljard per jaar aan subsidies aan oil en gas geeft en dan mag je aan de pomp nog eens accijnzen betalen…
petroldrinker zegt
@Redrum: alsof iemamd nog een lambo koopt dan, ik zou niks meer kopen in ieder geval
herve11f zegt
@Redrum: Als die synthetische benzine een neutrale uitstoot heeft, wat is dan het probleem?
baf07 zegt
Zou voor auto liefhebbers perfect zijn. Zo’n dikke V8, V10, V12 of 6 in lijn klinkt verreweg beter dat die gedownsizde benzinetorretjes die wat mij betreft lekker elektrisch gemaakt mogen worden
tjorque zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind die synthetische brandstoffen een goed idee, als de prijs genoeg is om de werkelijke milieukosten te dekken.
Wellicht is dat dan enkel voor de speciale dingen en voor recreatief gebruik…
Dutchdriftking zegt
Kan ik mij wel in vinden. Een ontheffing voor voertuigen tot 10k km per jaar. Daarmee kunnen heel veel sportwagens en motoren lekker blijven ronken.
audirs3 zegt
Ik heb recent mijn A6 ingeruild voor elektrisch, en heb er geen moment spijt van gehad. Met snelladen >200kw zit je binnen een kwartiertje weer vol, koffie halen en een plas doen duurt haast langer. Wegligging is beter, altijd direct koppel, comfortabel en stil, etc. Ik was altijd erg anti-elektrisch, maar moest nu elektrisch leasen. Maar ik ben echt om, de auto is al warm voor ik er in stap, en ik sta eigenlijk nooit meer aan de pomp omdat ik thuis en op werk kan laden. Zonder problemen 2 weken terug naar Oostenrijk gereden, hele stukken 150km/h. Ik vind de huidige discussie over behoudt brandstof motoren na 2030 hetzelfde als 100 jaar geleden mensen die geen motor in hun paardenkoets wilden hebben. We weten hoe dat is afgelopen.
padoempats zegt
Die discussie was er 100 jaar geleden helemaal niet, hoe kom je daarbij?
audirs3 zegt
@padoempats: die discussie was er destijds zeker wel. In Nederland bijvoorbeeld werd de auto ook ‘gepest’, moest er iemand voorop lopen met een vlag. En je mocht op zondag niet rijden in sommige gemeenten in verband met lawaai. Hier ook een Amerikaans artikel: https://thetyee.ca/News/2013/03/06/Horse-Dung-Big-Shift/
basman147 zegt
De “Red Flag-Act” was een Engelse wet, bij mijn weten was er geen Nederlands equivalent.
audirs3 zegt
@padoempats: en nog een: https://robertmassaioli.medium.com/tesla-and-horses-what-did-people-actually-say-3c53169d9bc
willeme zegt
@audirs3:
Interessant vergelijk! Ik denk persoonlijk zelf dat je Lamborghini meer moet zien als een paard op stal voor de sport en recreatie, niet zozeer voor transport. Een elektrisch hobbelpaard doet dat allemaal beter, maar je wil juist op zo’n zwetende knol zitten.
audirs3 zegt
@willeme: ja er zal zeker, net als Paardensport nu, een niche blijven. Maar niet meer voor dagelijks transport. En wellicht alleen op circuits, je mag nu met je paard ook niet overal op de openbare weg rijden.
florisje zegt
Ja dit zou toch prima zijn, mensen met zulke auto’s hebben vast ook geen moeite om 3-5 euro per liter te betalen om alsnog in een brandstofauto te kunnen rijden.
ericc zegt
Mooi om te zien dat niet iedereen naar de pijpen van groene elite. Tenslotte heeft Europa beslist dat vanaf 2030 nieuwe auto’s geen CO2 mogen uitstoten. Ze hebben niet gezegd dat het enkel EV”s mogen zijn. En deze sportwagenfabrikanten mogen nog ICE’s bouwen en exporteren.
Richmond zegt
@ericc: dat klopt, maar er is nog geen technologie icm met een ice die geen uitstoot heeft. En ev in welke vorm dan ook heeft dat wel. Synthetische brandstof zal nog steeds verbrand moeten worden. Dus dan komt er toch uitstoot bij kijken.
dare2think zegt
De paardenkoetstheorie lees je nu vaker, 100 jaar geleden waren paarden het helemaal tot de motoraangedreven voertuigen goedkoper werden en het overnamen, etc etc. Maar er zijn momenteel nog steeds 450.000 paarden in Nederland; hoewel ze per kilometer veel meer geld kosten weegt het bezit ervan blijkbaar op tegen het ‘onderhoud’. Supercars op brandstof moeten over 30 jaar wellicht op een groot priveterrein gestald worden (pun intended) waar ze hun meeste kilometers maken en onder voorwaarden een bezoek aan de openbare weg kunnen brengen.
ghini zegt
Overheden roepen wel heel hard richting autofabrikanten maar vervolgens doen ze zelf te weinig om dat ook meer enigzins realistisch te maken. EVs bouwen is een ding, maar die dingen moeten ook opgeladen worden. Geen enkel Europees land is klaar voor zo’n stijging en er gebeurd nog steeds veel te weinig aan alle infrastructuur om dat tegen 2030 wel aan te kunnen. 8 jaar lijkt ver weg maar bedenk maar eens hoe lang andere grote projecten duren, en dan is die EV infrastructuur nog veel groter en ingewikkelder.
herve11f zegt
Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen er nog een auto zullen kunnen betalen/onderhouden met die EV prijzen. Wat velen hier op dit forum ook mogen beweren, de toekomst zoals de EU deze voorstelt werkt verdelend. De vermogende mens zal kunnen beschikken over eigen vervoer, de rest moet maar delen of het openbaar vervoer gebruiken.
Als synthetische brandstof een oplossing zou zijn om bestaande voertuigen Co2 neutraal in leven te houden dan moet die piste bewandeld worden. Anders kan je niet langer serieus genomen worden als leider(s).
Anders ga ik een handel beginnen in koffie, want als ik dat hier lees zal er in de toekomst heel veel van dit sap gedronken worden tijdens het laden.
O plaat zegt
Zo als ze bij het WEF zeggen You wil own nothing and be happy.
kennone zegt
We vergeten even dat we ook nog andere continenten hebben waar na 2030 gewoon een benzine of diesel nieuw geleverd kan worden