Volkswagen presenteert in Genève de Polo BlueGT, de eerste Volkswagen met cilinderuitschakeling.
De Polo BlueGT is voorzien van een nieuwe 1.4 TSI-motor met cilinderuitschakeling. Deze 103 kW/140 pk sterke benzinemotor rijdt gemiddeld 1:21,3 en stoot daarbij 108 g/km CO2 uit. Kies je voor de DSG-versnellingsbak, dan is ‘ie zelfs nog iets zuiniger en rijdt de BlueGT 1:22,2 met 105 g/km CO2 uitstoot.
Bekende BlueMotionTechnologie als start/stop en remenergie-regeneratie zorgen mede voor het lage verbruik, maar nieuw is de toepassing van cilinderuitschakeling. Dit systeem zorgt ervoor dat in het toerengebied van 1.250 – 4.000 t.p.m. en bij lage belasting (benodigd koppel: tussen 25 en 100 Nm) twee cilinders worden uitgeschakeld. Toch is dit blok goed voor 140 pk. De topsnelheid van de Polo BlueGT bedraagt 210 km/uur. De sprint van 0 naar 100 km/uur duurt slechts 7,9 seconden en dat is heel netjes.
De Polo BlueGT staat op 17-inch lichtmetalen velgen, een verlaagde onderstel, heeft een achterspoiler en sideskirts, een achterbumper met diffuser, mistlampen vóór en andere sportieve details. In het interieur een leder bekleed sportstuur, aluminium afwerkingsdetails en een multifunctionele display die informatie geeft over onder meer de cilinderuitschakeling.
De Polo BlueGT komt begin derde kwartaal van dit jaar op de markt. Prijzen worden in de aanloop naar de introductie bekendgemaakt.
RobertJ zegt
108 en 105g/km, daar heb je dus precies niets aan na 1 juli…. Jammer, want het had deze auto wel erg aantrekkelijk kunnen maken!
baasbas zegt
Er kon wel iets tussen de 1.2 TSI en de GTI.. Wel leuke verbruikcijfers, in die cyclus.. Ben benieuwd hoe hard dat in de praktijk tegen gaat vallen
kraakensmaak zegt
Polo GTI heeft op dit moment toch ook 20%? En standaard een DSG, geef mij die dus maar.
Benjamin1 zegt
Prijs: 25k?
Freewarefreak zegt
Verdomd mooi verbruik. 3,9 liter bij 100 km per uur op de dashfoto. Loopt mijn TDI op de cruisecontrol bij 100 ook. Zo rond de 1 op 23.. netjes. En dat voor een benzinemotor. Ga zo door VW. Ben wel benieuwd of je dat in en uitschakelen voelt en/of als lastig/bokkig ervaart.
TSI-tje zegt
Goh, en dat, met een benzine motor zonder enige hulp van een SRV-Aandrijving. 0-100 In 7.9 én een top van 210Km/u. (altijd makkelijk voor een tripje naar Dld.)… Blijf maar gillen dat de Japanners/Koreanen voorlopen…(doet iets mompelen in de trend van ‘in your face’)
denbert zegt
De eerste Volkswagen met cilinderuitschakeling!?
Mijn Golf 6 TSI 160pk had ook al zo’n motor!
http://tsiproblemen.blogspot.com
Ik rijd nu ondertussen bijna 2000km met een nieuw motorblok rond. Het vertrouwen is spijtig genoeg wel zoek.
desoper zegt
@denbert: Haha, mijn audi loopt bij een koude start ook eerst op 5 cilinders. Heb echter wel mijn twijfels of dit het werkelijk verbruik ten goede komt
Simpson zegt
dit had de oude polo van mijn buurvrouw ook… :mrgreen:
kevinRS6 zegt
Lijkt me een fijne motor in deze Polo!
jack_abarth zegt
Ergens kan ik de 0-100 tijd maar niet geloven, lijkt me nogal optimistisch eerlijk gezegd.
enveekaa zegt
23k
meneersander zegt
Jammer dat hij pas in kwartaal drie komt. 14% met 140pk is lekkah!!!
tstile zegt
Als het beloofde verbruik net zo serieus genomen mag worden als bij de Polo Bluemotion dan zeg ik pak lekker een andere auto
reiziger zegt
Zijn ze zo goed op weg en leggen ze er 17 inch onder nee dat drukt het verbruik.
RobertJ zegt
@reiziger: Als het verbruik met die velgen is gehaald vermoed ik dat ze er nog wel een zuinigere versie van maken voor de Nederlandse markt… en deze velgen later toevoegen…
Tonnie zegt
Mooie polo, mooi kleurtje, mooie wielen. Prima toch?
jaspermeul zegt
ok leuk maar waarom koop je geen 1.2 tsi laat hem tunen door abt dan heb je dezelfde peekaa’s en dan wat maar minder zuinig maar je hebt wel continu 4 cilinders. en wie wil er nou een sportieve auto met 2 cilinders. en je houd nog geld over ook.
jaspermeul zegt
en die mooie cijfers die daar boven staan haal je toch niet in het dagelijks gebruik.
janklaassen zegt
Woooo, 0-100 in 7,9s met een automaat in zo’n klein autootje!
elde zegt
Nog eens over het DIN-verbruik:
Dit is (voor alle auto’s) gemeten bij warme motor, 20 gr buitentemperatuur, en een standaard cyclus (stukje stad, stukje buitenweg, stukje snelweg).
Voor al die mensen die denken dat dit overeenkomst met hun dagelijkse praktijk. Wel enigzins bruikbaar om te vergelijken