Een artikeltje voor de techneuten onder ons: Volgens het Duitse magazine Der Spiegel zal Volkswagen in 2007 overstappen naar common-rail diesel motoren en afscheid nemen van hun huidige generatie TDI motoren. Deze aankondiging zou erop kunnen duiden dat mechanisch ingespoten diesels zo onderhand tegen beperkingen aan beginnen te lopen. Desondanks heeft Volkswagen er uit gehaald wat er in zat en de techniek van haar TDI diesels toch steeds weer weten te verfijnen…
Goed idee die common-rail diesel, maar hoe werkt systeem ook al weer?
De dieselolie wordt onder hoge druk in een buis geperst. Met die buis verbonden zijn de injectoren waardoor de brandstof in de cilinders wordt gespoten. Wanneer een injector brandstof naar binnen spuit en hoe lang zo’n ’injectie’ duurt, wordt elektronisch – via het motormanagement – geregeld. Tot nu toe was gebruikelijk dat een cilinder telkens twee keer brandstof kreeg ingespoten; eerst een klein beetje en daarna de ’volle laag’. Die ’gespreide’ inspuiting zorgt voor een gelijkmatiger verbranding met als voordelen: minder dieselgenagel, een hoger vermogen, een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. (bron: autoweek.nl)
Lees meer op germancarblog.com (via: autoblog.com).
Dennis zegt
@Wouter: Hebben we het hier nu over hetzelfde?? http://www.autoblog.nl/archive/2005/10/01/nieuwe_vw_tdi_blokken
Wouter zegt
Si! Wilde dat net al posten :-)
Sir Smokalot zegt
Ha, daar wordt me mooi de wind uit de zeilen genomen!
Ik ben zelf wel fan van de pompverstuivers, maar die gaan toch een zachte dood sterven helaas.
Ik ben erg benieuwd naar de specs in 2007!
Dennis zegt
@Sir Smoke: Waarom zo’n fan van de pompverstuivers?
Polat Alemdar-TDi Freak zegt
eeeeyyy mensen!.. tdi moet blijven man wat is dit man:S..
common rail pffff laat me niet lache
Andre zegt
Inderdaad, wat is voor gefreubel “fan van Pompverstuivers, Pumpeduse in het Duits.
Mensen we hebben het hier over VOLKSwagen, alleen de naam al. Ga eens terug naar oorsprong van deze VOLKSwagen, ein auto fur das ganze Deutsche VOLK, Jawohl.
Eh, nee dus.
TDI rulezzzz zegt
TDI moet idd in zijn oorspronkelijke staat blijven man…. Die commonrails staan in de schaduw van de Pumpedüse man….
Common rail = easy to beat, two fingers in my nose…
moelans ronny zegt
Eindelijk, de vw motoren maken teveel lawaai… Het wordt hoogtijd dat ze veranderen… naar stillere motoren… dat is een van de redenen dat volkswagen niet meer zo goed in de markt ligt… ik rij zelf met een vw golf plus..en de trillingen voel je tot op het koppelingpetaal… een vw auto van groot naar klein, het zijn juist traktoren…
Morabet zegt
Ik heb een probleem. Kan iemand mij daar mee helpen.
Ik heb een auto met een commonrail turbodieselmotor. De motor slaat niet aan als hij korte tijd heeft stil gestaan. W8 ik langer dan een half uur heb ik dit probleem niet. Wat is hier de oorzaak van.
Jullie kunnen me mailen op dit adres [email protected]
Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hiermee kon helpen.
Alvast bedankt
mark zegt
@moelans ronny
Waarom heb je hem dan gekocht???
rakah zegt
ik heb hetzelfde probleem als Morabet.
weet iemand wat de probleem kan zijn??????????????????????????