De auto’s zijn namelijk vrijwel af, met de nadruk op vrijwel. Er mist nog één lullig klein onderdeeltje…
Een zeer groot deel van de onderdelen in je auto worden niet door de fabrikant zelf gemaakt, maar door externe toeleveranciers. Zo ook de dashboardkastklepjes van de Volkswagen Passat (rijtest), welke worden gemaakt door een Tsjechische fabriek. Een Tsjechische fabriek die drie weken geleden door een brand in de as is gelegd om precies te zijn. En dus moet Volkswagen nog lange tijd wachten op haar dashboardkastklepjes.
Het klinkt bijna te suf om waar te zijn, maar een brand bij een enkele toeleverancier zorgt er voor dat de productie van één van Volkswagens belangrijkste modellen wordt gehalveerd en auto’s niet kunnen worden uitgeleverd. Er kunnen wel wat klepjes uit een Chinese fabriek worden betrokken, maar de capaciteit is slechts dekkend voor enkele dagen productie.
Vanaf vandaag zal de fabriek in het Noord-Duitse Emden nog maar op halve kracht draaien. Daarnaast zit Volkswagen nu in zijn maag met 20.000 Passats die af zijn, op dat vermaledijde dashboardkastklepje na. Er wordt dan ook naarstig gezocht naar voldoende parkeerplekken om al die auto’s tijdelijk te stallen. Op het fabrieksterrein is elk leeg hoekje nu bezet door een Passat zonder dashboardkastklepje, maar er is dringend meer ruimte nodig.
Aangezien de fabriek bijna op loopafstand van de Nederlandse grens staat, zou Volkswagen ook geholpen zijn met parkeergelegenheid in Nederland. Volkswagen zoekt in een straal van 100 kilometer rondom de fabriek, aldus Automobil Woche. De komende weken kunnen ze in Emden in ieder geval nog geen Tsjechische dashboardkastklepjes verwachten en dus blijft de fabriek nog wel even -zij het op halve kracht- incomplete Passats uitpoepen die nog niet naar de klant kunnen.
Foto van de nu kennelijk al overvolle parkeerplaatsen bij de VW-fabriek in Emden: Google Maps
87sandyd zegt
Ze kunnen wel op de parkeerplaats van leasemaatschappijen staan toch?
Jochempie zegt
Binnenkort te koop! De Passat Easyline! Tot 70 pk teruggeschroefde motor en een fraai bagagenetje in het dashboard!
Verschillen Trendline t.o.v. Easyline:
– U kunt meekomen met het verkeer
– Uw waardevolle spullen zitten netjes verborgen achter een dashboardklepje
martijn11 zegt
Gewoon in onze parkeergarages zetten en volkswagen dan het tarief laten betalen wat wij ook moeten betalen!
baserace zegt
Denk ik nou te simpel? Gewoon uitleveren die passaai(t)s en dashboardklepje naderhand laten monteren bij de dealer?
Dutchdriftking zegt
@baserace: zo echt he!
g60gti zegt
@baserace: tot dat je weet wat voor klanten er bestaan..
kilum zegt
@g60gti: In principe kun je ook de dealers informeren dat klanten de auto vast afgeleverd kunnen krijgen als zij dat willen. En dat het klepje van het dashboordkastje dan later ingebouwd wordt. Dan kunnen de klanten zelf besluiten of zij wel of niet de auto geleverd willen hebben.
boomhauwer zegt
@baserace: nog nooit ik een autogarage gewerkt zeker…
thomasthomas zegt
@boomhauwer: ja idd die denkt dat mensen dat accepteren
lemster zegt
@thomasthomas: Doen mensen echt zo moeilijk? Het zou me echt geen bal kunnen schelen als ik daardoor m’n auto op tijd zou hebben. Sommige mensen…
mashell zegt
@lemster: vertragingen bij leveringen zijn doodnormaal. Daar lijdt een fabrikant geen imagoschade door. Maar een half auto afleveren? Dat is dan ook de laatste VW die deze klant zal kopen.
saxoke zegt
@mashell: daar ben ik zo zeker niet van. op de Ateca schijnt nu een levertijd van een jaar te staan. Alleen al daardoor zou ie voor mij helemaal afvallen….
ronnys zegt
@mashell: Whaahaha, wat is de menselijke brein toch geniaal gecompliceerd in elkaar. Als je een zeer onbetrouwbare auto verkoopt en een zeer slechte service op verleend kopen de klanten massaal weer bij jouw en als je een auto levert met het verhaal van de brand en na reparatie van een dashbord kastje dan lopen de klanten weg…
Het is echt te onnozel om zelf te verzinnen…
baserace zegt
@boomhauwer: nee gelukkig niet :-)
autodrop zegt
@baserace: haha ja hoor, langs elke dealer een monteur sturen om dat kreng van een klepje te monteren. Verder alles goed met je?:p
baserace zegt
@autodrop: ik schrijf volgens mij iets anders nl: gewoon uitleveren en de klepjes door de dealer laten monteren… hoe moeilijk kan het zijn?
janmetdelangeachternaam zegt
Gewoon naar de dealers sturen waar ze naartoe moesten en daar later het dashboardkastklepje(leuk woord voor galgje) monteren, ik denk dat dat de voordeligste optie is.
timt zegt
Tjah, Lean productielijnen zijn misschien toch niet zo slim?
misterdrogba zegt
@timt:
JIT productielijnen werken over het algemeen prima en zijn kosteneffectief. Maar het is natuurlijk altijd slim om een veiligheidsvoorraad aan te leggen, just in case.
Al denk ik dat zelfs een veiligheidsvoorraad in dit geval maximum met een week het productieproces kan verlengen.
Het zou beter geweest zijn om een secundaire leverancier onder de hand te houden, maar dan mag je je natuurlijk verwachten aan hogere prijzen voor dat onderdeel en moet je je noodgedwongen buigen naar de eisen van de leverancier, vooral als die al weet dat je in een noodsituatie zit.
6cilinder zegt
@misterdrogba: het beste is dus in dit geval de productie te verdelen over meerdere leveranciers. Wanneer eentje gaat kan de ander/andere het gat opvullen. Alhoewel het geen belangrijk onderdeel van de auto is zorgt het er toch voor dat je de auto niet kan uitleveren en dus brengt 1 leverancier teveel risico’s met zich mee. En inderdaad een veiligheidsvoorraad is bijna nooit groot genoeg om zoiets op te vangen, die vangt enkel fluctuaties in productie aantallen, defecte producten of extra vraag op.
Hubert zegt
@6cilinder:
Dan moet je dus ook meerdere (peperdure) spuitgietgereedschappen hebben voor zoiets lulligs als een dashbordkastje.
Praat je toch al snel over paar miljoen extra investering.
En dat dus voor ieder onderdeel van de auto… Onbetaalbaar!
Dit is gewoon een risico wat genomen is, en helaas verkeerd uitgepakt.
mashell zegt
@hubert: voor allerlei andere onderdelen, zoals electronica, is er gewoon een second supplier. Juist voor dit soort gevallen. De investering daarvoor doet ook niet de fabrikant maar de verschillende toeleveranciers. Een half miljoen stuks krijg je bijvoorbeeld gegarandeerd. Maar dat kan ook oplopen tot een miljoen als de fabrikant daar om vraagt.
Alfarobert zegt
Niet slim om van 1 producent afhankelijk te zijn.
Jochempie zegt
@alfarobert: Klopt, ze hadden gewoon nog een setje matrijzen moeten bestellen en die bij een tweede fabrikant moeten neerleggen, just in case.
rwdrocks zegt
@Jochempie: enig idee wat een matrijs kost? Je kan er een Passat voor kopen
Jochempie zegt
@rwdrocks: Ja, ik weet wat een matrijs kost. Het ligt ook een beetje aan de deal die VW afsluit met de leverancier. In veel gevallen zal de matrijs eigendom blijven van de leverancier, en zit de tooling in de productprijs verrekend.
lekbak zegt
@rwdrocks: nou joepie, de prijs van een Passat… Volgens mij verliezen ze al snel miljoenen euro’s per dag op deze manier. Een tonnetje hier en daar om dit soort dingen te voorkomen lijkt mij zo gek nog niet.
jack_abarth zegt
@rwdrocks:
Wat één matrijs kost?!
Wat denk je dat 20.000 (!!) gereed product auto’s kosten. De complete auto moet betaald worden inclusief de gemaakte arbeidsuren. Dan is één matrijs werkelijk waar een schijntje.
jack_abarth zegt
@rwdrocks:
Ter aanvulling, zeg dat een Passat 50% van de marktprijs kost als gereed product. Dan hebben we het over ca. 25.000 €/st. oftewel € 500.000.000 aan dood kapitaal.
saikol zegt
@rwdrocks: en nu moet je er duizenden parkeren of later uitleveren, dus alsnog duurder
geelbarrel zegt
@alfarobert: gegokt en verloren….
Was het ook niet juist die Passat die een tijdje terug al kampte met gevolgen van slechte verhoudingen tussen leveranciers en VW? Misschien zijn leveranciers niet meer zo happig op klusjes van VW als ze onder de armoedegrens moeten produceren
lekbak zegt
@geelbarrel: ik was vorig jaar eens bij een Mercedes specialist en die had een aantal van die Mercedes kangoo’s staan met hagelschade. Best voordelig hoor. Ik zou een Passat met hagelschade niet laten staan met 10k korting.
lekbak zegt
@geelbarrel: excuus, dat was een reactie op de verkeerde…
ardonjr zegt
En dan maar hopen dat het niet gaat hagelen ofzo. Dan heeft Volkswagen pas echt een probleem lijkt me.
RickB zegt
GEFCO in Oosterhout heeft nog wel wat plek.
elemento zegt
Sommige speel attracties zijn gesloten zoals sixflags bellen maar
robert110 zegt
Voor 2 euro per auto per dag mogen ze de auto’s wel bij ons in een weiland parkeren.
Dizono zegt
@robert110:
staan ze daar twee weken, heb je 28 euro verdiend…lezen Dizono…Gulli zegt
@Dizono: Ooohhh jullie hebben wel een edit-knop! :P
saxoke zegt
@Dizono: 20.000 stuks, 2euro per stuk per dag, 2 weken lang maakt voor mij:
20.000 x 2euro x 14 dagen = 560.000euro.
berlinetta zegt
Op de parkeerplaats op de topicfoto is nog plek.
karhengst zegt
Indien je slaapproblemen hebt, nu is je kans.
veenema007 zegt
Als ik een nieuwe Passat krijg, wil ik wel wat ruimte maken hoor
timh zegt
Gewoon uitleveren met €150 korting om over een paar maanden even langs de dealer te rijden om het klepje te laten plaatsen. Zou ik als klant fijner vinden dan maanden wachten. De 3 miljoen die dit kost is te overzien lijkt mij in vergelijking met extra vervoer en stalling kosten + teleurgestelde klanten.
silver zegt
De beste locatie is natuurlijk Berlijn Brandenburg Airport: http://duitslandnieuws.nl/blog/2014/06/03/7-redenen-waarom-berlijn-het-nieuwe-vliegveld-maar-niet-af-krijgt/
Gulli zegt
@silver: Het mooiste is dat er in dat artikel hoopvol wordt geopperd dat er in 2016 het eerste toestel zou kunnen opstijgen. Volgens mij zijn ze sindsdien nog geen stap verder! :)
w0o0dy zegt
Zie het probleem niet zo.. met een VAG product ben je toch gewend dat er van alles niet op zit en dat je de regelmatig je auto terugvindt zonder stuur, radio, navigatie,.dashboard etc?
mrrallycross zegt
Dat is knullig. De productie halveren wegens 1 stom klein onderdeeltje
raoufff zegt
Gewoon het dashboardkastklepje als dure optie zetten in de prijslijst of de leaserijder zal 30% meer bijtelling moeten betalen indien hij/zij dat klepje wilt hebben, problem solved!
deboes zegt
Zet er maar een paar mijn dealer neer, voor als mijn passaai weer eens stuk is
miezemiez zegt
Lijkt mij lastig achteraf in te bouwen gezien het slotje van het klepje overeen moet komen met de sleutelset van de auto
saxoke zegt
@miezemiez: het slotje al bij de auto leveren tot bij de dealer.
saxoke zegt
zijn er op de 3 weken dat die leverancier afgebrand is, al 20000 Passats gebouwd in die ene fabriek? lijkt me wel heel erg veel.
ikbenmnzus zegt
Leuke variatie in kleur ook op de foto.