• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen zoekt parkeerplaats voor 20.000 Passats

Auteur: Dizono, gepost 16 februari 2017 om 07:40 – 54 Reacties

Volkswagen Parkeerplaats


De auto’s zijn namelijk vrijwel af, met de nadruk op vrijwel. Er mist nog één lullig klein onderdeeltje…

Een zeer groot deel van de onderdelen in je auto worden niet door de fabrikant zelf gemaakt, maar door externe toeleveranciers. Zo ook de dashboardkastklepjes van de Volkswagen Passat (rijtest), welke worden gemaakt door een Tsjechische fabriek. Een Tsjechische fabriek die drie weken geleden door een brand in de as is gelegd om precies te zijn. En dus moet Volkswagen nog lange tijd wachten op haar dashboardkastklepjes.

Het klinkt bijna te suf om waar te zijn, maar een brand bij een enkele toeleverancier zorgt er voor dat de productie van één van Volkswagens belangrijkste modellen wordt gehalveerd en auto’s niet kunnen worden uitgeleverd. Er kunnen wel wat klepjes uit een Chinese fabriek worden betrokken, maar de capaciteit is slechts dekkend voor enkele dagen productie.

Vanaf vandaag zal de fabriek in het Noord-Duitse Emden nog maar op halve kracht draaien. Daarnaast zit Volkswagen nu in zijn maag met 20.000 Passats die af zijn, op dat vermaledijde dashboardkastklepje na. Er wordt dan ook naarstig gezocht naar voldoende parkeerplekken om al die auto’s tijdelijk te stallen. Op het fabrieksterrein is elk leeg hoekje nu bezet door een Passat zonder dashboardkastklepje, maar er is dringend meer ruimte nodig.

Aangezien de fabriek bijna op loopafstand van de Nederlandse grens staat, zou Volkswagen ook geholpen zijn met parkeergelegenheid in Nederland. Volkswagen zoekt in een straal van 100 kilometer rondom de fabriek, aldus Automobil Woche. De komende weken kunnen ze in Emden in ieder geval nog geen Tsjechische dashboardkastklepjes verwachten en dus blijft de fabriek nog wel even -zij het op halve kracht- incomplete Passats uitpoepen die nog niet naar de klant kunnen.

Foto van de nu kennelijk al overvolle parkeerplaatsen bij de VW-fabriek in Emden: Google Maps

Ook interessant!

  • Video: hoe komt deze Passat op zijn kant?
  • Volkswagen met 4 uitlaten
    Koop deze Volkswagen Passat W8 voor een schijntje
  • Passat sedan
    In memoriam: Volkswagen Passat Sedan
  • Passat Limited Edition
    Passat Limited Edition is een van de 1.973 laatste ooit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, Funny, parkeergarage, passat, Volkswagen

Vorig bericht: « Deze Mercedes kende je nog niet!
Volgend bericht: Nederlandse automarkt groeide met 27 procent in januari! »

Lees Interacties

Reacties

  1. 87sandyd zegt

    16 februari 2017 om 07:48

    Ze kunnen wel op de parkeerplaats van leasemaatschappijen staan toch?

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    16 februari 2017 om 07:54

    Binnenkort te koop! De Passat Easyline! Tot 70 pk teruggeschroefde motor en een fraai bagagenetje in het dashboard!

    Verschillen Trendline t.o.v. Easyline:

    – U kunt meekomen met het verkeer
    – Uw waardevolle spullen zitten netjes verborgen achter een dashboardklepje

    Login om te reageren
  3. martijn11 zegt

    16 februari 2017 om 07:58

    Gewoon in onze parkeergarages zetten en volkswagen dan het tarief laten betalen wat wij ook moeten betalen!

    Login om te reageren
  4. baserace zegt

    16 februari 2017 om 08:00

    Denk ik nou te simpel? Gewoon uitleveren die passaai(t)s en dashboardklepje naderhand laten monteren bij de dealer?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 februari 2017 om 08:05

      @baserace: zo echt he!

      Login om te reageren
    • g60gti zegt

      16 februari 2017 om 10:03

      @baserace: tot dat je weet wat voor klanten er bestaan..

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        16 februari 2017 om 10:16

        @g60gti: In principe kun je ook de dealers informeren dat klanten de auto vast afgeleverd kunnen krijgen als zij dat willen. En dat het klepje van het dashboordkastje dan later ingebouwd wordt. Dan kunnen de klanten zelf besluiten of zij wel of niet de auto geleverd willen hebben.

        Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      16 februari 2017 om 10:43

      @baserace: nog nooit ik een autogarage gewerkt zeker…

      Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        16 februari 2017 om 12:46

        @boomhauwer: ja idd die denkt dat mensen dat accepteren

        Login om te reageren
        • lemster zegt

          16 februari 2017 om 13:27

          @thomasthomas: Doen mensen echt zo moeilijk? Het zou me echt geen bal kunnen schelen als ik daardoor m’n auto op tijd zou hebben. Sommige mensen…

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            16 februari 2017 om 15:50

            @lemster: vertragingen bij leveringen zijn doodnormaal. Daar lijdt een fabrikant geen imagoschade door. Maar een half auto afleveren? Dat is dan ook de laatste VW die deze klant zal kopen.

            Login om te reageren
            • saxoke zegt

              16 februari 2017 om 17:00

              @mashell: daar ben ik zo zeker niet van. op de Ateca schijnt nu een levertijd van een jaar te staan. Alleen al daardoor zou ie voor mij helemaal afvallen….

              Login om te reageren
            • ronnys zegt

              16 februari 2017 om 20:34

              @mashell: Whaahaha, wat is de menselijke brein toch geniaal gecompliceerd in elkaar. Als je een zeer onbetrouwbare auto verkoopt en een zeer slechte service op verleend kopen de klanten massaal weer bij jouw en als je een auto levert met het verhaal van de brand en na reparatie van een dashbord kastje dan lopen de klanten weg…
              Het is echt te onnozel om zelf te verzinnen…

              Login om te reageren
      • baserace zegt

        16 februari 2017 om 21:05

        @boomhauwer: nee gelukkig niet :-)

        Login om te reageren
    • autodrop zegt

      16 februari 2017 om 19:44

      @baserace: haha ja hoor, langs elke dealer een monteur sturen om dat kreng van een klepje te monteren. Verder alles goed met je?:p

      Login om te reageren
      • baserace zegt

        16 februari 2017 om 21:04

        @autodrop: ik schrijf volgens mij iets anders nl: gewoon uitleveren en de klepjes door de dealer laten monteren… hoe moeilijk kan het zijn?

        Login om te reageren
  5. janmetdelangeachternaam zegt

    16 februari 2017 om 08:04

    Gewoon naar de dealers sturen waar ze naartoe moesten en daar later het dashboardkastklepje(leuk woord voor galgje) monteren, ik denk dat dat de voordeligste optie is.

    Login om te reageren
  6. timt zegt

    16 februari 2017 om 08:20

    Tjah, Lean productielijnen zijn misschien toch niet zo slim?

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      16 februari 2017 om 08:42

      @timt:
      JIT productielijnen werken over het algemeen prima en zijn kosteneffectief. Maar het is natuurlijk altijd slim om een veiligheidsvoorraad aan te leggen, just in case.

      Al denk ik dat zelfs een veiligheidsvoorraad in dit geval maximum met een week het productieproces kan verlengen.

      Het zou beter geweest zijn om een secundaire leverancier onder de hand te houden, maar dan mag je je natuurlijk verwachten aan hogere prijzen voor dat onderdeel en moet je je noodgedwongen buigen naar de eisen van de leverancier, vooral als die al weet dat je in een noodsituatie zit.

      Login om te reageren
      • 6cilinder zegt

        16 februari 2017 om 09:31

        @misterdrogba: het beste is dus in dit geval de productie te verdelen over meerdere leveranciers. Wanneer eentje gaat kan de ander/andere het gat opvullen. Alhoewel het geen belangrijk onderdeel van de auto is zorgt het er toch voor dat je de auto niet kan uitleveren en dus brengt 1 leverancier teveel risico’s met zich mee. En inderdaad een veiligheidsvoorraad is bijna nooit groot genoeg om zoiets op te vangen, die vangt enkel fluctuaties in productie aantallen, defecte producten of extra vraag op.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          16 februari 2017 om 13:31

          @6cilinder:

          Dan moet je dus ook meerdere (peperdure) spuitgietgereedschappen hebben voor zoiets lulligs als een dashbordkastje.
          Praat je toch al snel over paar miljoen extra investering.
          En dat dus voor ieder onderdeel van de auto… Onbetaalbaar!

          Dit is gewoon een risico wat genomen is, en helaas verkeerd uitgepakt.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            16 februari 2017 om 13:47

            @hubert: voor allerlei andere onderdelen, zoals electronica, is er gewoon een second supplier. Juist voor dit soort gevallen. De investering daarvoor doet ook niet de fabrikant maar de verschillende toeleveranciers. Een half miljoen stuks krijg je bijvoorbeeld gegarandeerd. Maar dat kan ook oplopen tot een miljoen als de fabrikant daar om vraagt.

            Login om te reageren
  7. Alfarobert zegt

    16 februari 2017 om 08:24

    Niet slim om van 1 producent afhankelijk te zijn.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      16 februari 2017 om 08:25

      @alfarobert: Klopt, ze hadden gewoon nog een setje matrijzen moeten bestellen en die bij een tweede fabrikant moeten neerleggen, just in case.

      Login om te reageren
      • rwdrocks zegt

        16 februari 2017 om 08:36

        @Jochempie: enig idee wat een matrijs kost? Je kan er een Passat voor kopen

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          16 februari 2017 om 08:40

          @rwdrocks: Ja, ik weet wat een matrijs kost. Het ligt ook een beetje aan de deal die VW afsluit met de leverancier. In veel gevallen zal de matrijs eigendom blijven van de leverancier, en zit de tooling in de productprijs verrekend.

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 februari 2017 om 08:49

          @rwdrocks: nou joepie, de prijs van een Passat… Volgens mij verliezen ze al snel miljoenen euro’s per dag op deze manier. Een tonnetje hier en daar om dit soort dingen te voorkomen lijkt mij zo gek nog niet.

          Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          16 februari 2017 om 10:46

          @rwdrocks:

          Wat één matrijs kost?!
          Wat denk je dat 20.000 (!!) gereed product auto’s kosten. De complete auto moet betaald worden inclusief de gemaakte arbeidsuren. Dan is één matrijs werkelijk waar een schijntje.

          Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          16 februari 2017 om 10:48

          @rwdrocks:

          Ter aanvulling, zeg dat een Passat 50% van de marktprijs kost als gereed product. Dan hebben we het over ca. 25.000 €/st. oftewel € 500.000.000 aan dood kapitaal.

          Login om te reageren
        • saikol zegt

          16 februari 2017 om 11:38

          @rwdrocks: en nu moet je er duizenden parkeren of later uitleveren, dus alsnog duurder

          Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      16 februari 2017 om 08:33

      @alfarobert: gegokt en verloren….
      Was het ook niet juist die Passat die een tijdje terug al kampte met gevolgen van slechte verhoudingen tussen leveranciers en VW? Misschien zijn leveranciers niet meer zo happig op klusjes van VW als ze onder de armoedegrens moeten produceren

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        16 februari 2017 om 08:51

        @geelbarrel: ik was vorig jaar eens bij een Mercedes specialist en die had een aantal van die Mercedes kangoo’s staan met hagelschade. Best voordelig hoor. Ik zou een Passat met hagelschade niet laten staan met 10k korting.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        16 februari 2017 om 09:01

        @geelbarrel: excuus, dat was een reactie op de verkeerde…

        Login om te reageren
  8. ardonjr zegt

    16 februari 2017 om 08:33

    En dan maar hopen dat het niet gaat hagelen ofzo. Dan heeft Volkswagen pas echt een probleem lijkt me.

    Login om te reageren
  9. RickB zegt

    16 februari 2017 om 08:34

    GEFCO in Oosterhout heeft nog wel wat plek.

    Login om te reageren
  10. elemento zegt

    16 februari 2017 om 08:59

    Sommige speel attracties zijn gesloten zoals sixflags bellen maar

    Login om te reageren
  11. robert110 zegt

    16 februari 2017 om 09:17

    Voor 2 euro per auto per dag mogen ze de auto’s wel bij ons in een weiland parkeren.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 februari 2017 om 10:05

      @robert110: staan ze daar twee weken, heb je 28 euro verdiend… lezen Dizono…

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        16 februari 2017 om 14:21

        @Dizono: Ooohhh jullie hebben wel een edit-knop! :P

        Login om te reageren
      • saxoke zegt

        16 februari 2017 om 17:09

        @Dizono: 20.000 stuks, 2euro per stuk per dag, 2 weken lang maakt voor mij:
        20.000 x 2euro x 14 dagen = 560.000euro.

        Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    16 februari 2017 om 09:19

    Op de parkeerplaats op de topicfoto is nog plek.

    Login om te reageren
  13. karhengst zegt

    16 februari 2017 om 09:22

    Indien je slaapproblemen hebt, nu is je kans.

    Login om te reageren
  14. veenema007 zegt

    16 februari 2017 om 09:43

    Als ik een nieuwe Passat krijg, wil ik wel wat ruimte maken hoor

    Login om te reageren
  15. timh zegt

    16 februari 2017 om 09:59

    Gewoon uitleveren met €150 korting om over een paar maanden even langs de dealer te rijden om het klepje te laten plaatsen. Zou ik als klant fijner vinden dan maanden wachten. De 3 miljoen die dit kost is te overzien lijkt mij in vergelijking met extra vervoer en stalling kosten + teleurgestelde klanten.

    Login om te reageren
  16. silver zegt

    16 februari 2017 om 10:11

    De beste locatie is natuurlijk Berlijn Brandenburg Airport: http://duitslandnieuws.nl/blog/2014/06/03/7-redenen-waarom-berlijn-het-nieuwe-vliegveld-maar-niet-af-krijgt/

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      16 februari 2017 om 14:33

      @silver: Het mooiste is dat er in dat artikel hoopvol wordt geopperd dat er in 2016 het eerste toestel zou kunnen opstijgen. Volgens mij zijn ze sindsdien nog geen stap verder! :)

      Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    16 februari 2017 om 11:18

    Zie het probleem niet zo.. met een VAG product ben je toch gewend dat er van alles niet op zit en dat je de regelmatig je auto terugvindt zonder stuur, radio, navigatie,.dashboard etc?

    Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    16 februari 2017 om 12:08

    Dat is knullig. De productie halveren wegens 1 stom klein onderdeeltje

    Login om te reageren
  19. raoufff zegt

    16 februari 2017 om 12:32

    Gewoon het dashboardkastklepje als dure optie zetten in de prijslijst of de leaserijder zal 30% meer bijtelling moeten betalen indien hij/zij dat klepje wilt hebben, problem solved!

    Login om te reageren
  20. deboes zegt

    16 februari 2017 om 12:43

    Zet er maar een paar mijn dealer neer, voor als mijn passaai weer eens stuk is

    Login om te reageren
  21. miezemiez zegt

    16 februari 2017 om 16:28

    Lijkt mij lastig achteraf in te bouwen gezien het slotje van het klepje overeen moet komen met de sleutelset van de auto

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      16 februari 2017 om 17:03

      @miezemiez: het slotje al bij de auto leveren tot bij de dealer.

      Login om te reageren
  22. saxoke zegt

    16 februari 2017 om 17:03

    zijn er op de 3 weken dat die leverancier afgebrand is, al 20000 Passats gebouwd in die ene fabriek? lijkt me wel heel erg veel.

    Login om te reageren
  23. ikbenmnzus zegt

    16 februari 2017 om 18:46

    Leuke variatie in kleur ook op de foto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North