Hij gaat lekker bij Volkswagen… De autoverkopen dalen namelijk al sinds oktober (op februari na) en het einde is nog niet in zicht.
Het is geen nieuws meer dat Volkswagen op zoek is naar manieren om meer geld per verkochte auto te verdienen, bijvoorbeeld door het productieproces te versimpelen en de kosten zoveel mogelijk te verlagen. Dat is dan ook behoorlijk nodig, getuige de cijfers van de afgelopen maanden.
Laten we beginnen met de verkoopcijfers van mei, voor veel fabrikanten geen al te beste maand. Vorig jaar werden er in die maand nog 531.100 Volkswagens verkocht, terwijl dat er dit jaar slechts 499.500 waren. Die daling van 5,9 procent wordt vooral veroorzaakt door de tegenvallende vraag uit China én de enorme terugval in Zuid-Amerika. Daar kan zelfs de lichte groei in Europa niet tegenop.
Als we kijken naar de verkopen in de eerste vijf maanden, dan is het beeld niet veel rooskleuriger. Het totaal aantal verkochte Volkswagens kwam uit op 2,48 miljoen, drie procent minder dan een jaar eerder. In Zuid-Amerika werden liefst 22 procent minder VW’s verkocht, in China daalden de verkopen met 3,7 procent.
rietdekker zegt
Om nog maar te zwijgen over de daling van de olieprijs.
bazzelijn zegt
@rietdekker: kunnen de reeds verkochte modellen langer door blijven rijden dus
Dutchdriftking zegt
@rietdekker: Haha, helaas is deze aan de pomp alweer zo`n beetje op oud niveau….
Pordon zegt
@dutchdriftking: niet heel vreemd met de gigantisch gedaalde euro de afgelopen paar maanden
jrk68 zegt
Pakt hoedjes en toetertjes, en geeft een feestje.
Zou mijn vertrouwen in de mensheid dan toch hersteld worden?
History repeats it self, ze stalen de slogan van Opel en karma hits back?
Zomaar wat vragen die mij bij dit heuglijke feit op komen.
davidovic zegt
@jrk68: Doe toch iets nuttig met uw bekwaamheid ipv een anti VAG product te spelen…
9000cse zegt
@davidovic:
Alsof feestjes met hoedjes en toetertjes niet nuttig zouden zijn……….;-)
jrk68 zegt
@9000cse:
Laat hem, we weten beide dat onze VAG fans een klein pikkie hebben waar je wonderwel toch heel makkelijk op trapt.
Ik snap ook niet waarom zij zich altijd zo snel aangevallen voelen, zal wel een gebrek aan humor/relativeringsvermogen zijn.
Het blijft jammer dat zij menen te moeten bepalen waar de vrijheid van meningsuiting ophoudt terwijl zij geen moment onbenut laten om alles wat hen niet welgevallig is de grond in te trappen.
Altijd hebben zij het over Frans en Italiaanse troep, Koreaanse pauperhokken en meer van dergelijke puur provocatief bedoelde uitlatingen.
Ach, het is nu eenmaal niet anders en dat gaan jij en ik niet veranderen.
dawwg zegt
@jrk68: Maarje plaatst wel heel vaak – off-topic en als eerste – een onnodige VAG sneer. Denk dat alleen Lincoln daar nog consequenter in is … Het zou je meer sieren om onder het motto ‘Leading by example’, het goede voorbeeld te geven :)
jrk68 zegt
@dawwg:
Al mijn reacties werden eerst gelezen en goedbevonden door de hoofdredactie, die bepalen wat wel en wat niet door de beugel kan.
Sinds een week mag ik weer vrijuit posten, voor het eerst na 2,5 jaar.
Dus vorm vooral je eigen mening op basis van de feiten en praat bofkont niet na.
Ik heb afgesproken om er op te letten en daar zal je het mee moeten doen.
9000cse zegt
@jrk68:
JA! Hahahahaha! Ik lig echt in ’n zogenaamd deukje ;). Je hebt helemaal gelijk. Ik snap die fanboys ook helemaal niet. En verbeteren zullen wij ze ook nooit. (Doet er ook helemaal niet toe!)
Maar lezend over de dalende verkopen van VW begin ik me wel “serieus” af te vragen welk aandeel jij daarin hebt…………;-). Zouden jouw comments op AB echt zo’n grote invloed hebben?
jrk68 zegt
@9000cse:
Nope, nul en generlei invloed, al zou je gezien de reacties anders vermoeden.
Hier doet men mij toch echt teveel eer toekomen.
davidovic zegt
@jrk68: Lol… Klein pikkie… Dat zegt een grote lul in een kleine smart… Iemand met kennis maar zonder ruggegraat zegt hier van achter zn computer hoe andere mensen zijn maar de bal volledig mis slaat…
jrk68 zegt
@jordys:
Het is geen nieuws meer dat Volkswagen op zoek is naar manieren om meer geld per verkochte auto te verdienen, bijvoorbeeld door het productieproces te versimpelen en de kosten zoveel mogelijk te verlagen.
Betekend dat laatste dat ze stoppen met de kosten af te wentelen op de kopers of is dat juist wat ze met die kostenverlaging bedoelen?
JordyS zegt
@jrk68: Minder kosten = meer euro’s verdienen per verkochte auto. Daar gaat de eindgebruiker weinig van merken
crackdavid zegt
@JordyS: Ik denk het wel juist. Geloof niet dat het de kwaliteit ten goede komt. En die is al niet al te best haha.
e1000bmw zegt
@jrk68: nee, dat is nivelleren/kostendeling…
Tonnie zegt
@jrk68: kosten worden altijd afgewenteld op de kopers, anders zouden ze geen winst maken. Nou geldt dat niet voor alle kosten die gemaakt worden, maar dan wordt het een vrij ingewikkeld verhaal. Bottomline, kostprijs verlagen, verkoopprijs gelijk houden of verhogen en volkswagen heeft een grotere winstmarge op zijn modellen.
DennisS65B40 zegt
@jrk68: diagnose vrijdagmiddagborrel icm de warmte naar je hoofd geschoten en basale denkfuncties uitgeschakeld
jrk68 zegt
@audir8v10:
Ik waardeer je zelfreflecterend vermogen.
Wat ik geplaatst heb is een quote uit het artikel met de vraag die dat bij mij opriep.
Het is immers publiek geheim dat VW de kinderziektes eruit laat halen op kosten van de klant, ik hoop dus oprecht voor je dat het niet nog erger wordt dan het nu al is.?
moondustfocus zegt
Elke keer dat er een VW gestolen wordt zou er toch een nieuwe geleverd moeten worden, of worden die niet meegeteld?
jrk68 zegt
@moondustfocus:
Hahaha
Dat houdt de verkopen nog kunstmatig hoog?
freezzr zegt
Misschien eens beginnen om spannende, aantrekkelijke wagens te gaan designen? Don’t get me wrong, ben een klassieke VW gek, maar als er weer een nieuwe leasert moet komen ren ik de VW garage voorbij…
lincoln zegt
@freezzr: welke massa producent heeft “spannendere” auto’s in zijn gamma dan ??
postzegel zegt
@lincoln: Alfa.
civicfk3 zegt
@postzegel: dat automerk die maar 2 modellen in hun gamma hebben die beide zeker alweer 4 jaar ongewijzigd mee gaan? :’)
postzegel zegt
@civicfk3: Eh, ja, kan je nagaan hoe saai Volkswagen is.. De Golf gaat al weer 41 jaar in vrijwel ongewijzigde vorm mee. Maar serieus: ook al zijn de modellen van Alfa op het moment alweer 4 jaar oud ( de huidige polo draait al sinds 2010 mee, dus wat zeur je nou?) toch zien ze er een stuk spannende uit dan de saaiheid van VW.
knipperlichtje zegt
@postzegel: straks misschien weer met de giulia, nu hebben ze niets.
postzegel zegt
@knipperlichtje: Zie: voor Alfa heb je het idee dat ze straks met iets nieuws en spannends komen. Heb je ook zo’n visie voor Volkswagen? Een nieuwe Spannende Scirocco? of een Vet-stoer-mooi-speciale Touran? Een speciale Golf ( GTI, R42 ) is geen model he, maar een uitvoering van een saaie bak, met een extra dikke set velgen en een stukje plakplastic van TrimLine .
jrk68 zegt
@knipperlichtje:
Ik zou de 4C toch niet niets willen noemen, ik geloof ook niet dat VW iets heeft dat ze hier tegenover kunnen stellen.
Het sarcasme spat natuurlijkvan zijn reactie af, jammer dat je dat niet door had en gelijk met de botte bijl moet reageren.
Mijn reactie op.de vraag zou zijn, welke massa producent niet?
Dat lijstje is veel korter.
erwh zegt
@postzegel: sinds wanneer is Alfa weer een massa producent?
freezzr zegt
@lincoln: Weinig om eerlijk te zijn. Zoek eens een leuke auto uit rond de 50k Ik had er echt moeite mee…
rolov zegt
@freezzr: een Infiniti.
rufctr01 zegt
@lincoln: Citroën
nasty zegt
@lincoln: spannend? Honda.
Mooi? Nee.
Maar dat was de vraag ook niet.
sanderm3 zegt
Je kunt ook niet eeuwig méér winst blijven maken, eens komt het keerpunt. Luistert u ook even mee meneer Shell? …
wd97 zegt
Vind ik niet gek als er om de 3 maanden een nieuw model komt
e1000bmw zegt
Tja, de portemonneetjes raken leeg, hè…
whatdoiknow zegt
Die droom van de grootste worden kan even naast al die leuke concepts in de ijskast.
Misschien dat ze eens een paar van die concepts uit de ijskast moeten halen. Al is het maar voor het imago, dus bluesport mag ontdooid.
850t5r zegt
@whatdoiknow: er is al eerder een Duitser geweest die de grootste wilde zijn en we weten allemaal hoe dat afgelopen is…
jrk68 zegt
@850t5r:
Met mij gaat het prima hoor.?
850t5r zegt
@jrk68: heb je nog een beetje last van je rechter arm dan?
9000cse zegt
@850t5r:
Hallo, zeg! Gaat ’t ’n beetje? Op geen enkele manier kan ik vaststellen, dat dit sarcastisch bedoeld kan zijn. En dan nog! ’n Ronduit stupide opmerking, dus. Ga alsjeblieft naar “geenstijl”, want daar hoor je echt thuis.
850t5r zegt
@9000cse: Moraalridder Henk, ga jij even bepalen wat ik wel en niet kan zeggen? Als je heel goed nadenkt weet je zelf de strekking wel gezien het antwoord daarboven. vermoedelijk was jij ook zo’n hypocriete “je suis charlie” schreeuwer die vind dat je alles mag roepen en zeggen, zolang het maar in JOUW straatje past… het word pas ziekelijk als ik @jrk68 zou vergelijken of gelijk zou stellen aan. Het blijft iets moeilijks hé, dat vrijheid van meningsuiting? Fijne zondag!
norge zegt
Benieuwd wie er dan meer verkoopt…
nasty zegt
@norge: wereldwijd? Zou Toyota al van de troon gestoten zijn? T ging hard tussen die twee.
jrk68 zegt
@nasty:
VW zal Toyota nooit van die troon stoten, daar hebben ze hun hele portfolio aan merken nodig en dan spreken we over VAG en niet over VW.
Nu is VW voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de verkoopcijfers van die groep dus als de verkoopcijfers daarvan in elkaar donderen heeft dat natuurlijk invloed op het totaal en dan niet in positieve zin.
In de VS (een belangrijke markt voor Toyota) trekt de economie weer aan, dus ik heb mijn vermoedens dat ze eind van dit boekjaar blij mogen zijn als hun groep op P3 eindigt na Toyota en GM.
Die laatste 2 zullen het onderling wel uitvechten.
toyotafortuner zegt
Nu ja, een gemis is het niet. Ze maken toch al enkele decennia geen spannende wagens meer.
ghost zegt
@toyotafortuner: als de scirocco nou nog leverbaar was, dan hadden ze nog enigszins iets spannends.
rolov zegt
@ghost: nee joh. Meen je dat nou echt? Van binnen een golf van buiten een golf waarvan het kleimodel van de tafel gevallen Was.
Carreza zegt
Daar kan zelfs de lichte groei in Europa niet tegenop.
In België is er zelfs helemaal geen sprake van groei.
Integendeel: vorige maand 4.039 verkochte wagens tegenover nog 4.758 in mei 2014.
Ik moet toegeven… ik kan een kleine glimlach niet onderdrukken.
monsieurleloure zegt
Hoop dat hun grootheidswaanzin een halt toegeroepen is met hun 10 miljoen auto’s per jaar en de grootste autoproducent ter wereld te worden.
Eindelijk.
awesome zegt
Hebben we het hier nu over Volkswagen of over VAG?
Toch wel een wezenlijk verschil…
9000cse zegt
@awesome:
Ik dacht, dat het artikel daarover duidelijk was.
awesome zegt
@9000cse: snap ik, maar een aantal hier waren in een jubelstemming alsof heel VAG naar de kl#te gaat.
freezzr zegt
Zou ook kunnen dat de doelgroep van de Passat inmiddels geen auto’s meer koopt maar rollators…
Rick-dos zegt
Lach VW nu maar uit. Wacht maar totdat ze hun radicaal andere designtaal in 2110 introduceren, dan wordt er niet meer gelachen.
Wij zullen het niet meer meemaken, maar weet zeker dat er dan niet meer gelachen wordt…
W115 zegt
Godfather Piech huilt in een hoekje
lincoln zegt
Ach joh .. Voor elke niet verkochte VW gaat er een Skoda extra de deur uit ..
9000cse zegt
@lincoln:
De spijker op z’n kop!
mout zegt
@9000cse: Ja, Spyker is over de kop ja.
Maar die aantallen tellen niet echt aan. ;-)
st220 zegt
@mout: Spyker is weer actief hoor!
w0o0dy zegt
@lincoln: of Audi, of Seat..
gezondverstand zegt
Als vergelijkbare auto’s uit je eigen concern al mooier, prijsgunstiger, chiquer, vlotter, moderner of prestisieuzer zijn. Dan moet je het niet gek vinden dat je buiten de boot valt. Kun je nog wel de omzet op je geconsolideerde resultaat boeken maar bij veel VW modellen is de concurrent van buiten aantrekkelijker. Kijk zo’n Touran, Tiguan, Golf Sportdinges of Passat. Ziet er toch niet uit als je ze vergelijkt met concurrenten van andere merken.
potjak zegt
Volkswagen is het niet meer. De meeste mensen die Volkswagen reden (ik ook) wijken uit naar boven of beneden. Dan ga je dus voor een Mercedes, BMW etc. of voor een Skoda, Peugeot, Kia etc. Volkswagen raakt je niet meer en de kwaliteit is ook niet meer hoger of beter dan de rest. Ja dan ga je het uiteindelijk verliezen en ja steeds meer diehard Volkswagen rijders gaan dat inmiddels ook inzien. Tijd voor verandering…
henkhupelschoten zegt
Even over VW NL, mensen die ik ken kunnen voortaan niet meer voor hun leasebudget een passaai leasen, sorry hoor maar als er op de top 1 van leasen staat is dat toch wel de passaai, nu lopen ze allemaal naar opel/ford/mondeo (groot gelijk hebben ze) misschien heeft dit er ook iets mee te maken? Vw is niet “licht-premium” en zeker niet met ons “belastingparadijs”….
ghost zegt
Een golf is ook echt geen auto meer voor jan en alleman, althans de prijs is allang niet meer wat het was. In mijn optiek zijn veel modellen bij VW veels te hoog geprijsd.
mrrallycross zegt
Samengevat: problemen, olie, te veel geld voor een Skoda
jeppie zegt
En wat kopen ze dan?
MaartenD zegt
Misschien tijd om wat minder suffe auto’s op de markt te brengen…
rufctr01 zegt
Betere auto’s maken, stoppen met dat premium gedoe (een VW is niet beter), stoppen met saai zijn en maak de auto’s goedkoper.
PeugeotGTI zegt
De mythe van betrouwbare VAG producten begint langzaam aan kracht te verliezen. Net als Mercedes tien jaar geleden zien ze in dat meer geld vragen voor iets dat niet beter is uiteindelijk niet werkt. Belangrijk is dat de restwaarde nu ook zal zakken en het kopen van een VAG nog minder aantrekkelijk gaat maken. Ik ben er niet rouwig om, teveel mensen hebben jarenlang teveel betaald voor inferieure producten.
jrk68 zegt
@PeugeotGTI:
Pas op wat je zegt, als ik iets van die strekking zeg komen de fans me nog net niet opknopen.
Met die lieden valt niet te spotten.?
silenro zegt
@jrk68: Wij VAG-fanboys hebben altijd op zaterdagavond bij de MacDonalds een rituele kruisiging van VAG-bashers. Zin om ook een keer mee te doen ?
desjonnies zegt
@silenro:
Ik zal zeker van de partij zijn !
Je herkent me zo, ik rijd in een Leopard
Een Groene !!!!
– Ik ben nog niet helemaal afgelest op die Leopard, ’t kan zijn dat ik zo af en toe een Golfje ‘meepak’ –
silenro zegt
@desjonnies: Ohh, dat geeft niets, maar als ik dan mag kiezen “pak” ik liever wat anders ?
jrk68 zegt
@desjonnies
Lol, laat ik nou met precies hetzelfde vervoer willen komen.
Great minds zullen we maar zeggen.
Neem jij deze, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Leopard1_cfb_borden_2.JPG, dan haal ik deze wel van stal http://m4.i.pbase.com/o6/57/50857/1/77911154.PtXlQSyj.DSCF0111.JPG.
Laatst was ik in Nootdorp op zaterdagmorgen en was verbaast van de bende op dat moment.
Een gemiddelde vuilnisbelt ziet er netter uit dan de parkeerplaats van de Mac na een vrijdagavond.
silenro zegt
@jrk68: Nootdorp; daar wil je toch ook nog niet voor je verdriet heen..
jrk68 zegt
@silenro:
Klopt, ik werd op de A13 terhoogte van Ikea gebeld en het leek mij geen strak plan om hem op te nemen met 2 van die blauwpetten in een Touran naast me, dan blijven er weinig alternatieven over.
Voordeel is wel dat ik een keer gezien heb wat voor een zwijnenstal die petjes van hun habitat maken.
In 8 jaar werken in the zoo geen diersoort gezien die zijn eigen nest zo bevuild. ?
silenro zegt
@jrk68: Ik val denk ik ook onder wat jullie de “petjes” noemen, maar t is inderdaad om je te schamen voor de mensheid. Een beetje Favela is netter ..
deboes zegt
Zou de gemiddelde onwetende consument eindelijk verstandig worden en deze inferieure rommel links laten liggen?
freezzr zegt
@deboes: nou ja inferieur is ook wat overdreven. Het is gewoon niet spannend. De laatste keer dat ik voor de lol de vw-configurator open had om een dikke auto te configureren kan ik mij niet meer herinneren… Van Audi, Volvo en BMW wel….
deboes zegt
@freezzr: binnen 70000 met mijn passaai al 2 dsg bakken en 2 keer distributieketting, draagarmrubbers vervangen…ongeveer gemiddeld elke 2500 met een probleemanalyse de dealer, dat is bij mij een inferieur product.
w0o0dy zegt
@deboes: zeker geleased dat kreng? Als het je eigendom is dan zou ik het hok heel snel dumpen… Het leven is te kort om te verdoen in de koffiecorner van de VW dealer.
deboes zegt
@w0o0dy: ja door de strot geduwd via de werkgever, maar altijd leuk bij de koffiemasjien op het werk:” welke leen auto rij jij”. Ik ben niet de enigste, velen komen te laat dankzij VAG.
w0o0dy zegt
@deboes: misschien kunnen jullie carpoolen?