Motorliefhebbers wereldwijd kunnen opgelucht ademhalen.
Omdat (de nasleep van) Dieselgate nogal een hoofdpijndossier werd voor de accountants van Volkswagen, gingen analisten en banken er een poosje geleden van uit dat het concern enkele merken van de hand zou doen. Zo zou het volgens diverse partijen voor de hand liggen dat motormerk Ducati in de etalage werd gestald.
Sterker nog: VAG ontving al biedingen van onder meer de Benetton-familie. De geboden bedragen lagen tussen 1,3 en 1,5 miljard euro, maar Volkswagen heeft geen interesse in de verkoop van het motormerk. In plaats daarvan zetten de Duitsers big time in op elektrificatie van het modellenaanbod. En dan bedoelen we het modellenaanbod van de automerken, niet van Ducati.
Het lijkt er trouwens op dat de verkoop van merken uit het portfolio wordt tegengehouden door de vakbonden, die bij VW een stevige vinger in de pap hebben. Zij keuren de verkoop van één of meer merken alleen goed als daar dringende financiële redenen voor zijn. (via: Reuters)
2wheeler zegt
Elektrificatie van de Ducati modellenlijn? Begrijp ik ‘m goed? Ik ben helemaal pro elektrisch rijden voor woon-werk, maar dan wel met een lawaaierige motor voor in het weekend erbij…
JanJansen zegt
@2wheeler: welke VW motor rijd je?
2wheeler zegt
@janjansen: ik snap je reactie niet zo goed?
basvspr zegt
@2wheeler: Volkswagen zet in of elektrificatie. Niet Ducati.
2wheeler zegt
@janjansen: ah, ik begrijp je reactie nu. Maar zoals te lezen is, is Ducati van VAG. Als er staat dat “De Duitsers bigtime inzetten op elektrificatie” onder een artikel dat over Ducati gaat, slaat mijn motorhart een slag over.
E34M5Touring zegt
@2wheeler: Ik denk dat er gedoeld wordt op de auto tak van VW. Staat er een beetje ongelukkig in zo idd.
raym zegt
@e34m5touring: heb toch echt het gevoel het over ducatti gaat. Het hele artikel gaat over dat merk. Waarvoor zou er dan ineens een zin in staan dat over volkswagen en het elektrisch maken van dat hun auto’s.
E34M5Touring zegt
@raym: Wellicht, ik zit in ieder geval niet te wachten op electrische Duc’s. Dus laten we hopen dat het VW betreft.
berlinetta zegt
@raym: Dat zou vreemd zijn inderdaad. @Mauritsh: verlos ons van dit mysterie.
Author zegt
@berlinetta: @raym de tekst is aangepast! Geen zorgen, Ducati’s worden niet elektrisch :)
apriliarsv zegt
@2wheeler: ik ben bang dat het op afzienbare termijn uit is met de pret..
trustmeiamanengineer zegt
Het gaat behoorlijk lekker met Ducati, dus verkopen lijkt me ook een beetje zinloos. Helaas zijn de prijzen en optie structuur inmiddels ook van het niveau Audi….
rufctr01 zegt
Jammer, had graag gezien dat Ducati weer in Italiaanse handen was gevallen.
2wheeler zegt
@rufctr01: waarom? Zodat ze zich weer flink in de nesten kunnen werken? Ik ben geen VAG fan, maar ze hebben Ducati absoluut gered. Na 1996 en voor VAG was het overigens altijd al een merk dat heen en weer werd gespeeld tussen investeerders leert Wikipedia.
E34M5Touring zegt
@2wheeler: Precies, is het Aston Martin van de motorwereld. Wat dat betreft kun je VAG alleen maar toejuichen.
Dutchdriftking zegt
Willen we betrouwbare Italianen of Karaktervolle Italianen? Lamborghini laat zien dat VAG in staat is beiden te combineren.
dracae zegt
@dutchdriftking: Bingo!
racerx zegt
Gelukkig, het is een mooi technisch onderlegd concern, die met een beetje Duitse bedrijfsvoering gewoon winstgevend kan zijn (en reeds is). Goed nieuws!
kennone zegt
Zo lang ze die 4 pitter maar uitstellen maakt mij het allemaal niet uit
racerx zegt
@kennone: Ik kan eerlijk gezegd niet wachten op die vierpitter, ben retebenieuwd! Ik verwacht dat Ducati de 959 gaat opwaarderen naar een nog dikkere twin, om de fans daarvan tegemoet te komen. Hopelijk wordt dat weer een Desmodue of Testastretta achtig blok, bakken meer karakter dan de Superquadro’s van de laatste jaren. Ook daarom juich ik de overstap naar de V4 toe.