![Volkswagen zet streep door ID.7-plannen](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/id7-moeilijk-970x545.jpg)
De ID.7 gaat veel minder verkopen opleveren dan gedacht, door een eigen beslissing van Volkswagen.
Een grote sedan die bijna tegen het premium aanschurkt. Als je dan een markt moet verzinnen voor zo’n soort model is het wel Noord-Amerika. Want hier in Europa hebben we het zo op dikke sedans. Liever een station, of beter gezegd, in dit klimaat liever een SUV.
Laat de Volkswagen ID.7 nou precies zo’n model zijn, maar deze komt niet langer naar Noord-Amerika! Wat is dat nou? Een opmerkelijke ontwikkeling. In mei 2024 werd al bekend dat de landing van de ID.7 in Amerika vertraging had opgelopen. Amerikanen hoefden het topmodel niet meer in 2024 te verwachten.
Volkswagen ID.7 toch niet naar Noord-Amerika
Volkswagen heeft nu een nieuwe ontwikkeling te melden, het merk ziet helemaal af van een introductie in Noord-Amerika voor de ID.7. In een reactie zegt de Duitse autofabrikant deze beslissing te hebben genomen naar aanleidingen van marktontwikkelingen. Daardoor kan de Verenigde Staten en Canada fluiten naar de elektrische sedan.
Uiteindelijk is het misschien wel een zeer verstandige beslissing. De EV-markt in Noord-Amerika loopt niet zo gestaag als in Europa. Om dan ook nog eens een elektrische sedan er proberen aan de man te brengen. Das een pittige klus. Een klus waar Volkswagen nu toch van af zit. Ook wel een beetje een flop, want in Europa is de ID.7 nou ook niet bepaald een hardloper.
Het helpt ook niet mee dat Donald Trump in het Witte Huis zit. Van de republikein is bekend dat hij het niet zo heeft met een groene agenda, waar EV’s vaak deel vanuit maken. Zo wil de eerder deze maand aangestelde president af van subsidie op elektrische auto’s in de Verenigde Staten.
Wellicht blikken we over een paar jaar terug op een heel moeilijk model, deze ID.7. In China verkoopt het merk dit model onder de naam ID.7 Vizzion. Sinds december 2023 is het model daar leverbaar, halverwege 2024 werd al duidelijk dat de EV heel slecht verkoopt in het Aziatische land. Terwijl China één van de belangrijkste markten is voor Volkswagen. Het laat zien dat de ID.7 een moeilijk ding is. Deze ontwikkeling met Noord-Amerika helpt het niet om van de Volkswagen ID.7 alsnog een succes te maken.
Via Autonews
Het zijn fantastische auto’s. ruim, relatief grote range, van alle gemakken voorzien en qua prijs valt het in vergelijk met een Audi of BMW allemaal wel mee. De auto heeft naar mijn mening één groot nadeel. Het is nogal een zoutloos ding. Verhoudingen zijn net niet lekker waardoor hij niet lekker op het netvlies ligt. Nou is dat in het écht minder dan bij het zien van de foto’s.
Een facelift die hem qua looks op het niveau “arteon” brengt en een prijs die niet tegen i5 of A6 aanschurkt en dan ben ik geneigd om hem terug in overweging te nemen.
Maar ik heb geen haast. M’n Octavia kan nog wel even mee.
Je zou zeggen dat zo’n groot model het juist wel goed zou doen in een land waar ze van grote auto’s houden. Maar in de VS is de Golf-met-kont (Jetta, Bora, whatever) altijd al veel populairder geweest dan de Passat dus lijkt het logisch de ID.7 even over te slaan. Benieuwd wat er voor de Amerikanen voor in de plaats komt, ik neem aan dat VAG toch wel volumes wil halen in de VS.
Toch zonde, ik vind de stationwagen de meest geslaagde van de ID range
Tijdloze auto. Volgend jaar hopen wij de id7 gtx op onze inrit te hebben..
Juiste beslissing van VW. Op de amerikaanse markt is bijna geen vraag meer naar (niet premium) sedans/hatchbacks meer. Laat staan elektrische. Op zich helemaal geen verkeerde auto met een prima prijs maar aan de dure kant voor het gemiddelde leasebudget en particulieren die een dergelijke auto kunnen kopen, kunnen zich waarschiijnlijk ook een i4/i5 of A6 veroorloven. Het helpt ook niet dat het design van de ID7 niet erg spannend is.
Als stationwagen een mooie auto! Alleen kan ik niet wennen aan de verlichtte logo’s en de lichtstrips..