Zoals collega @jaapiyo zou zeggen: noeste arbeid!
Het lijkt erop dat Volkswagen niet zo is geraakt door het drama rondom dieselgate als aanvankelijk werd verwacht. De Duitsers incasseren de klappen als ware kampioenen en produceren rustig verder, met de nodige resultaten om dit succes te onderbouwen. Thomas Ulbrich, bestuurslid van Volkswagen’s productie en logistiek afdeling, laat weten dat het in de afgelopen twaalf maanden meer auto’s dan ooit tevoren heeft geproduceerd.
Ulbrich is er van overtuigd dat dit te maken heeft met de manier waarop de werknemers wereldwijd omgaan met de toenemende vraag naar hun producten:
“More than six million vehicles produced in 12 months – there is one thing that this shows above all: our plants and employees are continually improving their production competence. We have top teams in production which successfully master growing demand from customers.”
De ontwikkeling wordt vooral opgedreven door een aantal auto’s die al jaren in de smaak vallen, maar het nu gezamenlijk nog net iets beter doen. The usual suspects zijn natuurlijk de Polo, Passat en de Golf, maar de Santana doet het bijvoorbeeld ook bovenmaats goed. Laatsgenoemde zorgt in China, samen met de Phideon, voor de nodige verkopen. Daarnaast is er een behoorlijke vraag naar de recentelijk onthulde Arteon en T-Roc en beginnen consumenten steeds meer te voelen voor de Tiguan. In totaal bestaat hun gamma uit meer dan 60 verschillende modellen.
Desondanks is Volkswagen nog niet tevreden met de huidige stand van zaken. Het maakt zich immers op voor een toekomst waarin ze zich vooral richten op SUV’s en e-mobility. In de komende jaren moeten er wereldwijd 19 SUV’s op de markt komen, waarna het zich vervolgens verder zal focussen op elektrische wagens uit de I.D.-lijn.
dijan zegt
Zijn goed bezig ,ook toekomst gericht
baklava zegt
19 suv’s? Bizar.
henk_he zegt
@baklava: beetje mat plastic, 2cm hoger en noem het model ‘Cross’ en klaar…
baklava zegt
@henk_he: En het sneue is, mensen trappen er nog in ook…
dracae zegt
@baklava: SUV’s zijn zo totaal nutteloos.. niet echt sportief, niet echt utility… dus blijft over: ‘vehikel’.
Volgens Van Dale onder anderen een primitief soort voertuig, ik denk dat het meer is dat SUV’s de primitieve kant in veel automobilisten aanspreekt..
viezefreddyw zegt
Hoeveel SUV’s? What?
Edge zegt
Leuk en aardig, maar hoeveel auto’s zijn er ook daadwerkelijk verkocht? Iedere gek kan veel produceren, maar als je je dealers daarna opzadelt met onnodig veel voorraad wordt niemand er blij van.
oemplus zegt
@Edge: Kijk om je heen zou ik zeggen…
fouadski zegt
@Edge: en toch zie ik meer vw rijden dan bv alfa. Blijkbaar worden ze toch veel verkocht?
Edge zegt
@fouadski: Oh ja, maar voor die constatering hoef je ook niet gestudeerd te hebben. Eén blik op het Nederlandse wagenpark en je ziet de Golfjes en Polo’s om je oren vliegen, terwijl de Alfa’s toch wat minder voorbij komen.
Ik probeer ook niet te bestrijden dat Volkswagen een van de grote jongens is, ik ben alleen benieuwd naar de aantallen daadwerkelijk verkochte auto’s. 6 miljoen auto’s produceren is leuk en aardig, maar dat zegt mij weinig over het succes van Volkswagen het afgelopen jaar als (om het maar even aan te dikken) de helft bij dealers, importeurs en VW zelf onverkocht in de opslag staat.
fouadski zegt
@Edge: ik snap jouw punt zeker wel.
allesmetturbo zegt
@Edge: iedere gek kan veel produceren? Dan is elon musk nog niet gek genoeg denk ik.. veel produceren is voor de beste man aardig lastig gebleken
dunhozzie zegt
Als ze nu hetzelfde deden met de productie van Kodiaq’s, ging leasend Nederland ze ook dankbaar zijn.
henkp1 zegt
Ik vind het artikel te positief geschreven; ‘kampioen’, ‘noeste arbeid’. Alsof het geen bedrijf is dat diverse keren grof de wet heeft overtreden, manipuleert, liegt, subsidies misbruikt, klanten schoffert etcetera. Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die zaken doen met dit bedrijf.
Laatst nog werd de Italiaanse overheid feitelijk gechanteerd om subsidie te verlenen aan de Lambotghini fabriek. Terwijl VW Ag blijkbaar geld genoeg heeft. En dat is maar één van de talloze voorbeelden. Walgelijk gewoon.
kannito zegt
@henkp1: jij snapt de wereld nog niet helemaal hè
henkp1 zegt
@kannito: Dat zal het zijn.
rufctr01 zegt
Ze kunnen er beter een paar miljoen minder maken maar wel kwaliteit leveren.
Maar goed, veel mensen geloven dat ze iets goed en bijzonders kopen terwijl het gewoon een saaie 13 in een dozijn blik is.
20klepper zegt
@rufctr01: verzin eens een nieuwe reactie ipv altijd de vw hater. Volkswagen heeft inderdaad steken vallen met verschillende dingen maar ondanks dat produceren ze nog steeds goede auto’s. Wat blijkt uit de aantallen….
justsomebody zegt
@rufctr01: zeker net als alfa , wel minder en nog geen kwaliteit.
oemplus zegt
@rufctr01: Goh, voorspelbaar weer. Als VW écht slecht was (zoals jij beweert) werden ze niet zoveel verkocht. En “13 in een dozijn” of niet, VW maakt gewoon auto’s zoals de consumenten hem willen, en daar gaat het uiteindelijk om, vraag en aanbod. Er zijn ook merken die vage, lelijke en futuristische modellen maken, allemaal leuk en aardig, maar daarmee win je de markt niet.