Serieus geld maar je verdient het natuurlijk wel terug aan de pomp, toch?
Nou, dan zal je toch flink wat moeten tanken lijkt ons. Maar zuinig is ‘ie, de diesel-hybride Volkswagen XL1 is in staat een theoretisch verbruik van 1:111 (zie daar de symbolische prijs) te realiseren. Natuurlijk haal je dat verbruik niet in de praktijk maar toch: zuinig zal hij zijn. En het ziet er nog best kek uit ook, zo’n XL1.
Volkswagen gaat 250 exemplaren bouwen en daarmee zal de XL1 een zeldzame verschijning worden. Dat is één van de redenen dat ondanks de enorme prijs het ding alsnog wel uitverkocht zal worden. De eerste 50 exemplaren zijn al gebouwd en de overige 200 zijn gepland voor productie en zullen begin 2014 geleverd worden. Bij die 250 stuks zal het overigens blijven, Volkswagen richt zich qua milieuverantwoorde voitures nu eerst op de e-Up en de e-Golf.
Het gaat hier overigens om de prijs in Duitsland. Het zuinigste productieautootje ooit kost 111.000 euro, wat een geld voor zo’n klein wagentje. Zou jij voor deze XL1 gaan of zou jij daar iets anders voor kopen? En wat dan?
Bron: wiwo.de
Alfarobert zegt
Ik zou een nieuwe Giulietta kopen en tegen de tijd dat ik aan die 111.000 euro zit is hij wel op of ben ik aan een nieuwe toe denk ik.
solmatje zegt
Never.. ziet er niet uit, met die wielkassen achter en die lelijke velgen! Space-ding..
Ik weet wel iets beters voor meer dan een ton..
MARS zegt
reggie-boy_rood zegt
@MARS: jup. Ben ook sprakeloos
baap zegt
@MARS: Haha, wat moet je hier nu van zeggen hè! (;
deladude zegt
Ik zou dat geld hier niet op stukslaan als het mijn keuze zou zijn. Maar goed, is ook meer een soort rijdende showcase.
jrk68 zegt
Ik wacht wel een jaar of 10, dan laad je er wel 1 op voor een appel en een ei.
Wel een kek karretje, en respect voor VW dat ze hem überhaupt op de markt gezet hebben.
reggie-boy_rood zegt
Waarom moeten 70% van de hybrides er allemaal zo lomp uit zien!?
glashelder zegt
@reggie-boy_rood:
Lomp? Lomp?
Dit is een VW kerel! En dan ziet ‘ie er ineens kek uit volgens de autopers, toch?
reggie-boy_rood zegt
@glashelder: ja maar de autopers zegt ook dat de nieuwe hybride van BMW mooi is
mashell zegt
@reggie-boy_rood: Lomp? Dit ding is laag, heeft vleugeldeuren, midden motor en wordt handgebouwd net als een Bugatti! Deze wagen wordt alleen afgezeken vanwege het VW logo (en de hoge prijs, luide kleine diesel motor, smalle bandjes en de vele Up! onderdelen).
reggie-boy_rood zegt
@mashell: ja is ook zo.. Ben ook een voorstander van vw. Maar zodra er een elektromotor in zit moet het hele onderwerp ver-prius’t worden..
idylan zegt
@reggie-boy_rood: ben het inderdaad met je eens. Gelukkig bestaan er nog merken zoals Fisker en Tesla.
cupsport zegt
Whoehahaha! 111k! Al kreeg ik het geld toe…
Joost1990_2 zegt
Tesla Model S Performance
screamer zegt
@Joost1990_2: precies
Wel in het rood, de 21″ velgen, grootste accupakket en alle opties, je krijgt toch nog geld toe van de overheid voor elektrowaggies :Y)
Entwicklung88 zegt
Nou welke tuner gooit er een V8 in?
jrk68 zegt
@Entwicklung88:
Met de CW waarde en het gewicht van de XL1 heb je aan een simpel geblazen 4 cilindertje genoeg om er serieuze prestatie uit te trekken. Blijft je gewichtsverdeling ook nog acceptabel en het verbruik binnen de perken.
406_v6 zegt
@jrk68: Ik denk dat je ‘m ook met een 4 cylinder turbo aan stukken trekt…
familieman zegt
Doe me dan maar een tesla S met een paar mooie optie’s! Lijkt me een stuk meer praktisch. Daarnaast is dit naar mijn mening niet erg mooi in vergelijking met de tesla.
bsxc2 zegt
Een M // of AMG kopen van +/- 50.000 euro en de rest verbrassen met driften en burn-outs.
tborre zegt
@bsxc2: dat is dus effectief het probleem van deze wagens.. je kan voor het geld dat ej spaart serieus wat aan de benzine gaan lurken…
is ook 1 van de redenen die me weerhouden van een totale overstap.
De rpijs samen met de beperkte range maken dat je in feite 2 prijzen betaald, gewoon om electrisch te rijden…
Nu zal vw ook wel kijken op imago en zeldzaamheid, maar kom nou.. das toch een waanzinnig bedrag voor dit “ding”…
3246cm252kw zegt
@tborre: dat is ook zo dom van elektrische auto’s die je moet laden. Als je er een van de zaak rijd betaal je zelf de brandstof(elektriciteit) want ik neem niet aan dat er ook maar 1 werkgever is die de elektriciteitsrekening betaald voor zijn werknemer :-)
tborre zegt
@3246cm252kw: snap ik ook niet bij de lease contracten…
is “inclusief”brandstof.. maar je moet hem wel zelf betalen ? ..ik ruik hier groots opgezette fraude van de leasing sector die stiekem de electrische wagens subsidieerd via maffia praktijken…
rufctr01 zegt
Ga dan wel in een Tesla rijden. Als ik deze gestroomlijnde Up op zijn uiterlijk moet inschatten zeg ik dat deze max 35 K moet kosten.
motoragent zegt
Serieus veel geld, ik zou het er dan ook niet voor over hebben. Toch zou ik er graag een keer een ritje in willen maken, ik ben best benieuwd hoe dat nu rijd.
Lijkt me een prima auto voor dagelijks woon-werk verkeer.
smartass zegt
Leuk ding, als er een 200pk benzine blokje in zou liggen.
tweetyv6 zegt
Duh. 61k voor een Alfa 4C en 50k voor peut. Met een verbruik van 1:12 en een literprijs van pakweg €1,70 kom je toch al gauw zo’n 350.000 km ver. En met 30k km/jaar zijn dat toch bijna 12 jaar rijplezier.
harie zegt
@tweetyv6: Jij gaat er dus van uit dat over 12 jaar de benzine nog steeds 1,70 kost…. :-)
tborre zegt
@harie: en dat de alfa 12 jaar meegaat.. maar alle gekheid op een stokje, zelfs met een verdubbeling van de prijs van benzine en een 150.000 kom in totaal op de teller ben je nog beter af met de alfa. en ik denk dat aan deze superzuinige bolide ook wel eens vreemde kosten kunnen komen op een later moment., dat is vaak zo als je iets op de limiet gaat afstellen, zowel naar boven als naar beneden.
autobart zegt
@tborre: Haha die eerste zin… Facts.
tweetyv6 zegt
@harie: Als je die alle brandstof nu koopt wel, ja. Misschien krijg je dan ook nog kwantum korting :-)
sjaakk zegt
@tweetyv6: Benzine kan ook oud worden. Dus twaalf jaar bewaren gaat helaas niet.
betonstaal zegt
Waarom zo duur, vanwege de techniek en dat deze auto met de hand gebouwd wordt?
motoragent zegt
@betonstaal: Innoverende techniek, handwerk en veel dure materialen als carbon fiber, dat telt snel aan.
Daarnaast wordt hij maar in beperkte oplage gebouwd, waardoor de winstmarge per verkocht model groter moet zijn, al verwacht ik dat ze er weinig winst op zullen maken.
autobart zegt
@motoragent: Ik denk ook niet dat dit project bedoeld is om winst te maken, maar om ervaring op te doen met elektrisch rijden/hybride…
dotternetta zegt
Ik vind hem er maar ouderwets uitzien.
Jochen zegt
In tegenstelling tot velen vind ik dit echt een te gekke kar. Eindelijk een echt serieuze poging een ultra zuinige auto te ontwikkelen EN te produceren in een redelijk aantal. De 2de uitzonderlijke uitstap van VW, naast de Veyron. Zal de 111.000 euro ( minus belasting etc.) de kostprijs kunnen dekken?
motoragent zegt
@Jochen: Ik vraag het me ook af inderdaad. Ik denk niet dat ze op dit model veel winst zullen maken, maar hiermee wel nieuwe milieubewuste kopers naar het merk zullen trekken die op zijn beurt weer voor extra winst zorgen bij de verkoop van bijvoorbeeld een e-golf.
mashell zegt
@Jochen: 3 liter Lupo vergeten?
Jochen zegt
@mashell: nee, maar de Lupo 3L was ook niet ultra zuinig. De XL1 is 3,5x zo zuinig als de Lupo 3L …
autobart zegt
@Jochen: Nou ja, er zijn niet veel auto’s met een dieselmotor die dat verbruik evenaren hoor…
betonstaal zegt
een vierde hands Twingo kost € 350. Als ik daar voor € 110.650 aan benzine instop, krijg ik (€ 1,75 per liter) 63228 liter x een verbruik van ongeveer 1 op 15 is 948.428 kilometer.
phaeton zegt
@betonstaal: Puike prestatie als jij nog 950.000km bij een vierdehands Twingo klokt.
autobart zegt
@phaeton: Na enkele motorrevisie’s misschien… Renault hè.
gorre zegt
lelijk , veel te duur en totaal niet praktisch , maar een VW badge en hij is leuk whahahaha
imaginenl zegt
I8 always! Verwacht dat BMW z’n zuinigheidswonder niet veel hoger zal prijzen en ik denk dat daar veel meer rijplezier aan te beleven valt. Dan neem ik dat 2x hogere verbruik wel voor lief.
2e keuze zou een Loremo zijn. Maar dat ding komt maar niet op de markt. Erg jammer
ericc zegt
Goed voor een filmster die populair wil blijven. Di Caprio heeft reeds een Fisker.
Voor mij de i8 met, zoals ik al zij in de i8-blog, andere velgen. (HRE of ADV.1)!!!
rob68 zegt
Whoehahaha, wat een gekken. Nouja, leuk voor naast je Veyron.Same shit bro.
bluesbrother zegt
er was recent al een artikel over het feit dat ontwerpers geen inspiratie meer hadden.
dit is volgens mij het toppunt daarvan.
men neme een citroën DS (snoek) uit 75′ plakt er een VW logo op en voila!
rocky zegt
Een (kleine) Volkswagen um 111.000?? ZIjn ze nou helemaal belazerd?
gforce zegt
Hoeveel liter bagageruimte zit er in?
tborre zegt
@gforce: 1,11 .. om consistent te blijven
goofr zegt
Er zijn vast wel 250 bedrijven die zich hiermee een groen imago willen aanmeten.
flutterby zegt
@goofr: Ja net zoals die Opel Ampera’s (vol met reclame) die met 150 over de snelweg vliegen.
stephano zegt
Dat is wel heel duur. Ik dacht dat deze auto al in productie was btw, ik heb hem al twee keer gezien in Berlijn.
replicant zegt
Ik vind een fiets mooier.. En zuiniger.. En gezonder..
volvo-s60-adept zegt
Symbolische prijs waarde redacteur? ik neig er naar eerder te geloven dat hier sprake is van een symbolisch verbruik.
Esprit_de_Flandre zegt
Supercarprijs. Zijn die gek geworden? Dat het (te) duur ging zijn, wist iedereen al, maar zoveel… ???
Laue zegt
In nederland zit er straks 64% aan investerings & milieu subsidie op. Dus je hebt een retezuinig auto voor ca. 40 mile.
perfect voor de early-adapt-succesvolle-ondernemer die veel kilometers maakt, geen kinderen heeft en het ook nog een beetje geintresseerd is in nieuwe techniek.
jongens schiet mij maar lek.
baasbas zegt
Met zo’n verzonnen prijs kan je er dus vanuit gaan dat ze nog steeds verlies pakken op de verkoop. Ontwikkelkosten zullen astronomisch zijn. En mensen die roepen dat hij lelijk is hebben het niet begrepen :-S
The360box zegt
Dikke 2de hands V8 kopen en de rest aan benzine spenderen, veel meer fun en plezier dan dit gedrocht, hopelijk wordt het niet als een spotters object gezien..
alassad zegt
En als ik nu 1:10 met dit ding ga rijden, betaal ik dan ook nog maar 10.000 euro?
mout zegt
Herinneren jullie het topic uit februari nog, waar gespeculeerd werd op de prijs? Leuk om dat nu terug te lezen.
@Mashell deed het het best: hij zette in op boven de ton, en krijgt nu gelijk.
Ik hield het weliswaar ‘slechts’ op 55k, maar er waren toch heel wat reacties die hem in of onder het C-segment geprijsd zagen.
Svda zegt
Gaat niet verkopen maar idee is leuk. Voor dat geld heb je een mooie Tesla S of een kampers Bmw
donvliet zegt
nog niet als ik hem gratis kreeg!
monsieurleloure zegt
Ik koop nog liever 80.000 frikandellen.
Punt 1: Het is een VW
Punt 2 : Het ziet er niet uit.
rufctr01 zegt
@monsieurleloure: hahahah! Je hebt een punt:-)
youknownoah zegt
Als ik moest kiezen zou ik toch een bmw i8 kopen, maar ik heb liever een ECHTE auto. Dat elektrisch vind ik niks. En elektrisch is ook niet groener dan groen hoor
damion123 zegt
Mooi allemaal hoor dat verbruik maar als je 111.000 euro kan betalen voor een auto, dan heb je geen geld te weinig om ff te tanken……
bestekla zegt
Leuk weetje.. Auto heeft maar tot en met 2014 typegoedkeuring, oftewel, alle auto’s dienen voor 31 dec 2014 verkocht en geleverd te zijn.. Redelijke stok achter de deur ;)
jayamg zegt
noooooo de achterkant van een maserati spyder . eerder 11.000