Het ontwikkelen van deze auto heeft ruim 10 jaar in beslag genomen, maar dan heb je ook iets bijzonders! Een tweezitter die er eigenlijk best sportief uitziet (want: aerodynamica) en ook nog eens super zuinig is (slecht 0,9 liter per 100 km). En die rode lak is ook niet verkeerd.
In totaal is Volkswagen van plan om 250 exemplaren van de XL1 te bouwen. Voornamelijk om te testen hoe dat in de praktijk allemaal bevalt. Gaan we dan verder niks meer zien van deze technologie? Uiteraard wel!
Het schijnt namelijk zo te zijn dat de aandrijflijn van de XL1 ook een plekje zal krijgen in de Volkswagen up!. Die zal dan ongetwijfeld iets meer diesel verbruiken, want hij is zwaarder en minder aerodynamisch, maar het zal nog steeds een zuinige auto zijn.
De XL1 weegt slechts 795 kilo en heeft 2 motoren aan boord. Een tweecilinder TDI-motor (48 pk) en een elektromotor (27 pk). Daarmee kan je een topsnelheid bereiken an 160 km/u en sprint je in 12,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De CO2-uitstoot van 21 gram per kilometer is ook niet verkeerd natuurlijk.
bmwe46csl zegt
Voorkant, duimpje omhoog
Achterkant, duimpje omlaag
Polo90 zegt
sorry… niet eens lelijk? … wat een ongelooflijik verouderd graftakken ding … een concept uit de jaren 90 …
justaminifan zegt
@Polo90: +1
TimoBac zegt
@Polo90: Absoluut! Het is net de eerste Honda Insight uit 1999.
Esprit_de_Flandre zegt
@Polo90: Eerder een concept uit de jaren ’60, maar wat dan nog?
De eigenschappen van lucht zijn niet veranderd sinds die tijd, en dus de aerodynamica ook niet (veel). De wig is en blijft de beste vorm…
autobart zegt
Dat lijkt me wel wat, die nieuwe design richting, zeker als daar veel winst te behalen valt… Alleen zou ik wel graag de achterwielen zien.
bmwe46csl zegt
@autobart: dan haal je 0,9 / 100 niet meer, en je zult wel heel precies moeten rijden wil je dat überhaupt halen..
widodh zegt
@autobart: Laat die kappen nou juist héél goed zijn voor de luchtweerstand.
rotjeknor zegt
@widodh: mja, dat mag dan wel zo zijn, maar net zoals die McLaren X-1, niet echt mooi vind ik.
thomcarspotter zegt
“Niet eens lelijk”: Suuuuure…
Ik vind qua hybrides dat er wel mooiere design zijn!
Tesla’s, Fisker, BMW…
Simpson zegt
Leuke aanwinst voor ’s heeren wegen. Ik hoop dat we hem veel gaan zien.
jrk68 zegt
@Simpson:
Dat zal wel meevallen, ze maken er maar 250.
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: … die dan nog volgeplakt gaan worden met reclame voor Dove, McDonalds en Hair-Design Regina…
406_v6 zegt
Doet denken aan die elektroauto van GM ergens begin jaren 90…. :(
Kneh zegt
Best een aardige auto, maar smaken verschillen. Wel wennen aan de achterzijde, heeft wat weg van een driewieler of iets dergelijks. Maar altijd nog beter dan dat eerdere elektrische concept:
http://cdn-www.greencar.com/images/vw-235-mpg-car/vw-235-mpg-car-rear.jpg
E34M5Touring zegt
Die eerste Insight’s van Honda zagen er precies hetzelfde uit. Ik vind het een aarslelijk ding.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
In de jaren 80 had Ford een concept reeks die Probe heette, de Probe 5 lijkt hier nog meer op. Daar waren zelfs de voorwielen afgedekt.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Hoe dan ook. F.UGLY.
rocky zegt
@E34M5Touring: totaaaaaal mee eens!!
smoked zegt
En hoe gaat ie op kenteken komen zonder spiegels?
mcpeek zegt
@smoked: er zitten camera’s in die als spiegels werken.
norge zegt
Tja , VAG en design gaat weer eens niet samen.
jonkie zegt
@norge: die giugiaro is ook VAG…
Dino2400 zegt
Ja mensen, wen er maar vast aan, dit is de toekomst van de automobiel.
En of je het mooi vind of niet, Form follows Function was nooit veel duidlijker dan in deze auto.
Ik vind het knap van de mannen van VW dat het ze gelukt is. En reken maar dat ze er succes mee gaan hebben, ondanks dat het ding duur om te maken is en waarschijnlijk ook om winst mee te maken. De grote winst voor VW zit erin dat, als deze auto gaat rijden, ze ervaring gaan opdoen met de nieuwe technieken in deze auto. Technieken die door gaan sijpelen in de rest van het gamma. En niet te vergeten de publiciteit die ze hiermee gaan genereren. Volkswagen profileert zich hiermee in één klep als de meest technisch geavanceerde en vooruitstrevende autofabrikant.
En dan, de auto zelf is ook niet mis: Handgebouwde monocoque carbon carroserie, klapdeuren, magnesium wielen, aluminium wielophanging, carbon-keramische remschijven, led verlichting, 7traps automaat met dubbele koppeling, geen achteruitkijkspiegels maar camera’s.
Hang er een dikke motor in en je hebt een supercar…
mashell zegt
@Dino2400: Precies, ze gaan er per auto in direct geld dik verlies op maken (daarom 250 stuks) maar marketing technisch enorme winst, iedereen ziet ze nu als technologisch voorloper.
ronin1130 zegt
@Dino2400: Meest technische geavanceerde en vooruitstrevende autofabricant? Man, zo uniek is dit nu ook weer niet dat VAG de enigste constructeur zou zijn die dit uit zijn hoed kan toveren…
Dino2400 zegt
mrr zegt
10 jaar in de ontwikkeling, duizend miljoen miljard euro verder… en er dan 250 van bouwen. Hallo! Van de Bugatti Veyron zijn er nog meer gebouwd. Zijn ze nou helemaal gek geworden bij Volkswagen?
speedie zegt
@mrr: je moet het zo niet benepen bekijken. Ontwikkeling en research komen heel het concern ten goede en niet 1 bepaald model.
mrr zegt
@speedie: Ja, snap ik natuurlijk ook wel. Maar dit ding zal onder een bepaalde groep best cool gevonden worden. 0%-bijtelling-lovers, kom er maar in! Waarom niet gewoon fatsoenlijk serie produceren?
4991 zegt
en als ze de voorste wielen wat meer naar binnen plaatsen dan kunnen ze ook bedekt worden.
autogedrocht zegt
@4991: handig met sturen ook!
4991 zegt
@autogedrocht: wat begrijp je niet aan het stukje “als ze de voorste wielen wat meer naar binnen plaatsen”?
Esprit_de_Flandre zegt
@4991: Geeft problemen met sneeuw. Zie UrSaab…
4991 zegt
@Esprit_de_Flandre: ik vind er niet van terug. hoezo problemen bij sneeuw? btw, het is wel een chique bak
Esprit_de_Flandre zegt
@4991: Dan zoek je niet goed. Of je bent te lui om te lezen… :P
http://saabmuseum.com/en/saab-model/ursaab/
Sneeuw bleef plakken in de gesloten wielkasten, waardoor je niet meer kon sturen…
4991 zegt
@Esprit_de_Flandre: het was een combinatie van de 2 :P
het is toch makkelijk om het op te lossen als er sneeuw blijft plakken?
Esprit_de_Flandre zegt
@4991: Hoe dan? Lokaal de boel afsmelten met laserstralen… ?
4991 zegt
@Esprit_de_Flandre: de koelvloeistof erlangs laten passeren of weerstanden monteren?
guidoberbers zegt
wat een gaaf ding! iedereen maar klagen over de brandstof prijzen maar ondertussen laat vw je geld besparen ook al stamt het idee uit 10 jaar terug!!
moet je nagaan wat een ontwikkeling geef mij maar een xl1!
jawi94 zegt
echt een vet ding