Een beetje een aparte titel: Volkswagen wint een beroepszaak en daardoor mag de ID.6 níet verkocht worden? Toch is het zo.
Volkswagen probeert potten te breken op de EV markt met de ID-modellen. Dat verloopt voorlopig met bescheiden succes. We kennen de modellen allemaal, maar een ID.3 staat nog niet op iedere straathoek zoals de Golf dat ooit deed. Voor Volkswagen zelf gaat het in ieder geval niet hard genoeg met de verkoop. De kosten van de EV-wende zijn immers torenhoog en dat wordt gevoeld in Wolfsburg.
ID.6 niet voor Europa
Je zou zeggen dan, dat hoe meer modellen men aan kan bieden hoe beter dat is voor Veedub. Toch organiseerde het grote machtige concern begin dit jaar een rechtszaak tegen een ondernemer uit Berlijn die het idee had opgevat om de ID.6 in Duitsland aan te bieden. De ID.6 wordt gebouwd in China en is ook bedoeld voor de Chinese markt. Volkwagen zelf biedt de auto in Europa niet aan. Zo is de ID.7 onlangs ook uitgesteld voor de Amerikaanse markt. Merken maken daarin (soms opvallende) keuzes.
Toch is de ID.6 voor sommige klanten, op papier best een interessante auto. Het is feitelijk een langere versie (zo’n 30 cm langer, voor degenen die dat belangrijk vinden) van de ID.4. Dat geeft ook ruimte voor extra zitrij. Handig als je buitengewoon vruchtbaar bent dus en op de Veluwe woont. Met een paar aanpassingen vond de Duitse RDW (KBA) de auto ook best geschikt voor een kenteken.
Rechtszaak
Maar, Volkswagen wilde daar niks van weten. Ze spanden een rechtszaak aan en wonnen die. De handelaar uit Berlijn ging echter in beroep. Maar, die zaak bij het Oberlandesgericht Hamburg heeft hij nu ook verloren. Een opsteker voor extreem grote bedrijven dus, die bij de rechter nog steeds hun gelijk kunnen afdwingen tegen de kleine MKB-er.
Grote gezinnen met een voorliefde voor Volkswagen moeten dus uitwijken naar de grote variant van de ID.Buzz. Of je moet de ID.6 héél bijzonder vinden. We schreven namelijk al eens dat er ook een ID.6 in Nederland is geregistreerd. Die stond toen echter te koop voor maar liefst 78.995 Euro. Peperduur dus. Waarvan akte.
anthwan zegt
Gewoon zelf importeren als je er 1 perse wilt hebben.
Het probleem is natuurlijk de garantie en de eventuele reparaties.
monsieurleloure zegt
Net alsof er duizenden ID.6 -en geïmporteerd zouden worden uit China.
Hoop dat VW blij is met het winnen van het beroep.
Ali B zou zeggen ‘ik word er zo moe van’
Roskampies zegt
Zijn de veiligheids marges hetzelfde als euro modellen? Van techniek en bits veiligheid. Maw is het hetzefde
1:1 als een ID4 zo een ID6. Of zit er ondehuids en metaal technisch verschil in?
jaapiyo zegt
Ik denk niet dat iemand daar zicht op heeft. Er zijn twee versies van de ID.6 die praktisch hetzelfde zijn, maar gebouwd worden door verschillende fabrieken. De ID.6 Crozz wordt gebouwd bij FAW, wat nu al jaren een partner is van VW en voorheen uit mijn hoofd ook nog (destijds nog) PSA. Is Duits staal hetzelfde als Chinees staal…Maakt het uit…dat soort dingen worden misschien pas duidelijk over tien/twintig jaar.
Ik weet wel dat de Muricanen enkele jaren geleden graag een Golf (Rabbit) hadden ipv een Jetta omdat hun Jetta’s hecho en mexico waren en daardoor minder goed afgewerkt met minder zacht plastic. Voor de leek ziet het er ‘hetzelfde’ uit, totdat je gaat vergelijken.
Feit is in ieder geval dat de (gelegenheids)importeur enkele wijzigingen moest doorvoeren voor de KBA. Welke dat waren wordt niet in detail vermeld (o.a. iets met infotaiment, mss wel zo simpel als ‘de taal’).
mashell zegt
In Europa is een eCall module verplicht, in China niet, daar heb je een veiligheidsnadeel. In het voertuig voor de Chinese markt zit natuurlijk Chinees kaartmateriaal, goede kans dus dat niet kunt navigeren en je op iets als Carplay bent aangewezen.
cabriorijder zegt
Er staat een nieuwe te koop bij veilinghuis Richie Bros in Moerdijk, dus bieden maar 😉. https://www.rbauction.nl/pdp/2023-volkswagen-id6-crozz-electric-suv-(unused)/11824046
zjos zegt
Raar, VW moet blij zijn dat überhaupt nog iemand een EV wil dus als je iets kan verkopen waarom houdt je dat dan tegen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/duitsland-is-helemaal-klaar-met-de-ev-aandeel-keldert-6875449
mashell zegt
Het gaat niet om de specificaties van de ID.6 maar dat alleen Volkswagen het recht heeft nieuwe Volkswagens in Europa te verkopen.
wimof zegt
Uit ervaring weet ik dat je niets mag doen waar zij (eventueel) geld aan zouden kunnen verdienen.
Ooit kreeg ik de vraag van een NGO om een honderdtal VW Taro’s aan hun te leveren, mocht ik niet van de invoerder, stond vermeld in het ellenlange concessiecontract