Volkswagen en waterstof, het is maar een ideetje.
In principe hadden we met zijn allen afgesproken dat we elektrische gaan rijden na 2030-2035. De verbrandingsmotor mag dan in veel landen niet meer verkocht worden, dus moet er een alternatief zijn om elke dag in de file naar je werk te kuieren.
Nu het moment ‘u’ telkens dichter bijkomt, zijn er voldoende fabrikanten die hun keutel niet zozeer intrekken, dan wel iets aanpassen. Elektrisch rijden met een accu heeft veel voordelen, maar er kleven ook een paar serieuze nadelen aan. Voor korte stukjes op lage snelheid is het superieur aan benzine, maar op langere ritten op hoge snelheid heb je te kampen met een kleine actieradius, laadtijden en een extreem hoog gewicht.
Met name bij grotere auto’s, bedrijfsauto’s en vrachtwagens lijkt het elektrisch rijden niet de ideale toekomst te zijn. Dat is een reden dat merken als Hyundai, Honda, BMW en natuurlijk Toyota ook kijken naar waterstof.
Voor- en nadelen
Hoe staat Volkswagen daar eigenlijk tegenover? Het merk versnelde de transitie na het door henzelf ontstane dieselgate-schandaal. Anders was het merk waarschijnlijk nog steeds dieseltjes aan het verkopen. In een gesprek met de Spaanse editie van AutoBild (ja, die bestaat dus gewoon!) laat de nieuwe Volkswagen CEO – Thomas Shäfer – weten er voorlopig geen heil in te zien.
Volgens Schäfer heeft waterstof nog te veel nadelen om op te wegen tegen de eventuele voordelen. Op dit moment is de accutechnologie al behoorlijk vergevorderd, waardoor de nadelen van een BEV al iets minder zijn. Daarbij neemt de technologie te veel ruimte in bij de auto. Al die tanks moeten natuurlijk ook een plaatsje krijgen. Daarnaast heb je alsnog een accu en elektromotor nodig.
Volkswagen wil dus geen waterstof
Daarom ziet Schäfer het niet zitten voor Volkswagen. Sowieso niet dit decennium en sowieso niet voor personenauto’s. Voor bedrijfswagens en vrachtwagens zou het wellicht een optie kunnen zijn, maar sowieso niet voor Volkswagen.
Overigens wil dat niet zeggen dat dat ook voor het concern geldt. Het kan natuurlijk zijn dat de andere merken die hoger zijn gepositioneerd wél interesse hebben in de technologie.
Volkswagen maakt natuurlijk voornamelijk auto’s in het B-, C- en D-segment, terwijl de meeste waterstofauto’s aanzienlijk groter zijn. Anyway, Volkswagen wil waterstof voorlopig nog niet gaan gebruiken en daar zul je het mee moeten doen.
Meer lezen? Deze fabrikanten durfden auto’s op waterstof aan!
steephh zegt
“Voor korte stukjes op lage snelheid is het superieur aan benzine, maar op langere ritten op hoge snelheid heb je te kampen met een kleine actieradius, laadtijden en een extreem hoog gewicht. ”
Ben het niet helemaal eens met die uitspraak. Tuurlijk, wanneer je langdurig op hoge snelheid wil rijden wordt de actieradius kleiner. Dit heeft echter geen impact óp de laadtijd: wel zal je dus vaker moeten laden ómdat de actieradius kleiner is. Een extreem hoog gewicht valt in perspectief ook wel mee: een beetje VW Golf diesel weegt geen 900kg, maar ook snel 1400-1500kg en in vergelijking met bijv. een een Tesla Model 3 LR kunnen we van extreem dan allang niet meer spreken (maar nog wel van hoog natuurlijk).
Qua gewicht gaat waterstof gaat niets helpen. Om maar een vergelijking te maken in hetzelfde segement: de Toyota Mirai ’21 weegt 1930kg ledig, waar de Tesla Model 3 LR 1844kg weegt. En dan zeg je wellicht: “Ja maar het is een grote E-segment auto, das handig als je veel wil meenemen”, maar dat valt dus vies tegen. Je kan er maar 271 liter aan bagage in kwijt, omdat de achterbank niet kan worden neergeklapt omdat het accupakket van de Mirai hier achter zit verwerkt.
Ter vergelijking, in mijn ouwe Micra K11 (835kg ledig) kon ik een véélvoud daarvan kwijt.
willeme zegt
@steeph: elektrische auto’s zijn extreem zwaar. Nu kun je debatteren over wat ‘extreem’ is, maar het feit dat je een luxe E-segment limousine (Toyota Mirai) vergelijkt met een bijzonder kale D-segmenter, bevestigt mijn punt juist ;-).
Ik zag dat ze de vergelijking hier ook maakte, maar dat is mijn inziens geen correct vergelijk:
https://waterstofgate.nl/Mobiliteit/Personenauto-s/Gewicht/
Een grote auto hoeft niet ruim te zijn, kijk maar naar een BMW of Audi, die zijn altijd behoorlijk krap voor de afmetingen. Mijn oude 325d is krapper dan een even oude Focus Wagon, toch is de Focus een C-segment auto en de BMW een C-segment auto.In veel gevallen is een elektrische auto moeilijk zwaar vanwege de erg lage energiedichtheid. Voor een beetje range moet je erg veel accu’s meezeulen. Een intrinsiek nadeel van de EV.
Gewicht Volkswagen Golf 2.0 TDI is trouwens niet 1.500 kg, maar heeft een rijklaargewicht van 1.378 kg en een kentekengewicht van 1.284 kg.
https://www.volkswagen.de/de/konfigurator.html/__app/der-neue-golf/der-neue-golf/life.app?—=%7B%22configuration-step-navigation-service%22%3A%22%2F%3FconfigStep%3D%257B%2522context%2522%253A%252230310-33350-Life%2522%252C%2522selectedStep%2522%253A%2522engine%2522%257D%22%2C%22filter-service%22%3A%22%2F%3FengineType%3DDiesel%22%7D&category-app=private&carlineId-app=30310&exteriorId-app=F14+5K5K&interiorId-app=F56+++++BD&modelId-app=CD132X%24GYOSYOS&modelVersion-app=1&modelYear-app=2023&salesGroupId-app=33350&trimName-app=Life&buildabilityStatus-app=buildable
De Toyota Mirai weegt overigens rijklaar 1.975 kg, met een kentekengewicht van 1.875 kg:
https://www.toyota.nl/modellen/mirai?gclid=CjwKCAiAoL6eBhA3EiwAXDom5jTdsiPDEwyYWEYUWrZDoYmyB5cnwcYk5fisGOEROcPXJIU8tM0J4RoCZfsQAvD_BwE
De Tesla Model 3 weegt op kenteken 1.830 kg:
https://www.tesla.com/nl_nl/model3
Kortom, ik snap dat je normaal gesproken zoveel linkjes erin gooit, want zonder klopt de comment niet naar mijn mening ;-).
steephh zegt
Thanks voor je nuance Willem! Mee eens!
Wat vergelijken denk ik ook lastig maakt is dat er behalve de Mirai (en de Nexo) eigenlijk nog weinig materiaal is óm te vergelijken. Vraag is in hoeverre dat ook nog gaat komen.
Ik moet inderdaad terugkomen op mijn uitspraak mbt. het gewicht van een Golf. Ik kom er zojuist achter dat “curb/kerbkerb weight” niet ledig gewicht is, maar inclusief alle vloeistoffen en één passsagier van 75kg. :-) Ik vond ergens ~1448kg, maar dat klopt dus inderdaad niet. :-)
Gewichten zijn overigens nog eens afwijkend lijkt het afhankelijk van waar je je info vandaan haalt: dwz, per land / werelddeel verschillend. Jouw linkjes zijn in ieder correct voor de NL’se markt, waar het mijns inziens hier nu ook over gaat. :)
cloverleaf zegt
De toekomst zal waarschijnlijk een mengeling worden van FCev, Bev & Synthetische brandstoffen. Een “one size fits all” zoals we die nu hebben in de vorm van fossiele brandstoffen is gewoon nog lng niet mogelijk. Er zal zeker een markt komen voor waterstof, al denk ik wel dat die voor personen auto’s vrij klein is. De grootste valkuil van de Bev zal in mijn ogen het einde van de saldering zijn. Overdag ben je vaak weg en s nachts schijnt de zon niet heel erg fel. Met EV ben je dan bijna genoodzaakt om een thuisbatterij aan te schaffen met alle voor en nadelen van dien.
Conclusie: we zijn er nog lang niet mey de transitie. En vergeet ook niet dat de rest van de wereld en zelfs de rest van Europa niet dezelfde dichtheid en infrastructuur heeft als Nederland.
maotje zegt
Waarom zou er synthetische brandstof komen als er gewoon reguliere benzine verkrijgbaar is?