Afgelopen maandag tijdens het grote VAG pre-IAA feestje in Frankfurt heeft Ferdinand Piech (belangrijke VW bobo) zich laten ontvallen dat Volkswagen na de overname van Porsche best nog wel ruimte heeft voor twee extra merken. Zijn redenatie hiervoor? “Twelve is easier to remember than 10.” Daar is natuurlijk niks tegenin te brengen. Maar nu duikt natuurlijk de vraag op: Welke merken gaat pacman VW nu opslokken?
De CEO van Volkswagen, Martin Winterkorn, ontkende dat VW interesse heeft om Suzuki in te lijven. Wel zouden ze samen willen werken in de toekomst. Een andere optie die voor de hand zou liggen is vrachtwagenfabrikant MAN, VW is immers al voor 29,9% eigenaar van MAN. Maar Piech wilde, uiteraard, niks bevestigen.
Wat blijft er dan nog meer over? Zouden Proton (en dus Lotus) weer in beeld komen? In 2006/2007 waren VW en Proton verwikkeld in vele onderhandeling die uiteindelijk op niets uitliepen. Vorige week dook in elk geval het bericht op dat VW en Proton een Joint Venture willen opzetten om in Maleisie auto’s te gaan bouwen.
Ook het bericht dat VW het Italiaanse Ducati zou willen kopen werd ontkend door Martin Winterkorn.
Weet jij misschien een geschikt merk dat Volkswagen kan kopen?
Met dank aan Omar voor de tip!
PS Voor de mensen die het niet weten, Volkswagen AG heeft nu de volgende 10 merken: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bugatti, Bentley, Lamborghini, Scania en Volkswagen Nutzfahrzeuge.
Liever een ster in de achterruit dan in de voorruit, want de voorruit moet je altijd doorheen kijken en dan zit ie veel meer in het oog... zegt
Ik neem aan dat dit een grapje is: ‘Zijn redenatie hiervoor? “Twelve is easier to remember than 10.”’ :P of hij heeft gevoel voor humor, of jullie hebben gevoel voor humor.
(of allebei)
BananaFlip zegt
@Liever een ster in de achterruit dan in de voorruit, want de voorruit moet je altijd doorheen kijken en dan zit ie veel meer in het oog…: Beide natuurlijk…
BmwMPower zegt
Hoe zat het ook alweer met Saab of Volvo?
henkie zegt
als ze van Skoda een leuk merk kunnen maken waarom niet van Lada…..
robbie zegt
@henkie: Lada is al voor 25% eigendom van Renault
@BmwMPower: Saab is al verkocht aan Koenigsegg + BAIC (Chinezen) & wat investeerders. En Volvo (schijnt) verkocht te zijn aan Geely. Als is dat nog niet helemaal zeker…
klaas zegt
Merken erbij? Ze zouden eens naar GM moeten kijken. Merken er af! Ze hebben al moeite genoeg om VW, Skoda, Audi en Seat te onderscheiden. Mensen zien heus wel dat een Golf, Leon, A3 of Octavia allemaal varianten zijn op de zelfde auto.
GM is er aan onderdoor gegaan, eerder ook British Leyland en heel vroeger natuurlijk Auto Union. Zoveel merken in de lucht houden werkt niet.
j zegt
Laat ze die franse rommel voor een habbekrats opkopen zodat daar ook eens fatsoenlijke strakke auto’s vandaan komen
Max zegt
beter dan die duitse(VW) eenheids hap, lef hebben ze niet de golf wordt iedere keer ietsje verandert en ook de polo, nietszeggende auto’s.
Franse auto’s rijden een stuk relaxter.
lincoln zegt
12 merken is het beste wat je hebben kan ..
13 is ook wel mooi .. maar zo moeilijk om te onthouden ..
11 merken zou dan weer nergens op slaan ..
goed bezig VW ..
lala zegt
VOLVO
vincenzo zegt
laat ze aub niks meer kopen…….nog meer van die saaie duitse rommel op de straat. Moet er niet aan denken…..maar de anderen van autoblog mogen wel premium blijven rijden hoor!!
gekke-turbo zegt
Tesla, Fisker en elk ander inovatief bedrijf.
Citrofiel zegt
En het is nu al zo veel van hetzelfde…
@ henkie; Dat zou wel heel erg interne concurrentie worden.
CrazyHenkie zegt
Waarschijnlijk een Chinees merk oid ;) en Volkswagen AG zal vast ook wel zijn tentakels willen uitspreiden in de bedrijfsautowereld.
@ Gekke-turbo
Fisker wil wss juist onafhankelijk blijven, en Tesla heeft al een samenwerking met Daimler-Benz ;)
gekke-turbo zegt
@CrazyHenkie:
Tegenwoordig kan je met geld alles kopen, dus waarom niet?
G. de Groot zegt
Goh, duitsers hebben echt geen gevoel voor humor.
Apache zegt
HUMMER :D De Volkswagen New Hummer.
wat nog ehm… Audi doorsjassen en in de plaats Volvo. Verder nog Jaguar van Tata overkopen.
Koen Vantomme zegt
Vorige week nog ergens gelezen dat Volkswagen toenadering naar Suzuki zocht voor hun kennis van productie van kleine wagens.
robbie zegt
@Koen Vantomme: Je hebt het artikel hierboven zeker niet goed gelezen (incl. de rode linkjes).
Stephano zegt
Ik gok op wat merken met kleinere markten.
Spyker en MAN
of gewoon gek …. OPEL :D
Prisma zegt
Als ze proton opkopen dan zit VW ook in de F1 met het lotus team :D
Bert zegt
Wat is dan het verschil in het merk VW en VW Nutzfahrzeuge?
Ik kom op 9 verschillende merken namelijk dan.
robbie zegt
@Bert: Bedrijfswagens wordt gezien als een apart merk. Voor zover ik weet doen alle concerns dat:
Volvo Cars & Volvo Trucks
Renault Cars & Renault Trucks
Fiat & Fiat Professional
Etc…
robbie zegt
@Bert: Volkswagen Nutzfahrzeuge, is a German manufacturer of commercial vehicles. Originally part of the Volkswagen Passenger Cars company, it is now a separate brand, and marque of the Volkswagen Group.
In 1995, Dr Bernd Wiedemann, former Chairman of the management of Volkswagen Commercial Vehicles, announced Volkswagen Commercial Vehicles as a separate marque to Volkswagen Passenger Cars.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Commercial_Vehicles
Supra1981 zegt
Ik denk Hummer. Kunnen ze voor een prikkie kopen en dan een TSI motor inleggen. Mocht dat niet werken kunnen ze er een Scania motor inleggen en er een vrachtwagenmerk van maken :-)
Een meer serieuze optie zou misschien kunnen zijn om zelf een budget merk op te starten (Dacia idee). SangYong is volgens mij ook goedkoop te krijgen.
Of Triumph nieuw leven inblazen. Is ook een trend tegenwoordig (Retro=Nieuw).
Tiemen zegt
Zijn er meer mensen die hier een gevalletje ING in herkennen? Oftewel: Teveel willen is ook teveel risico nemen!
alfa156 zegt
als ze met hun fikken overal maar afblijven, ze hebben al genoeg verkloot. Lambo trekt op Audi, Audi trekt op VW en Seat is een Audi.
Blijf overal af of we hebben geen mooie wagen weer.
Rutgertje zegt
Volkswagen bezit nog meer merken. NSU, DKW, Auto Union, Trabant en er zullen er nog wel een paar zijn. Om over te nemen denk ik dat ze Honda wel willen hebben. En misschien Kamaz.
boererijn zegt
En Porsche dan?
audi4ever zegt
wow vw heefd
audi
lamborghini
seat
bentley
skoda
BUGATI
porsche 51%
MAN EN SCANIA voor 52%
ik heb gehoor nog suzuki of zo
en nu ook nog lotus en ducati
niet slecht
Duidelijk zegt
Mmmm dit scenario komt me bekent voor:
Een dik jaar geleden was er een dikke man genaamd Fortis-topman Lippens. Deze had het GROTE IDEE om BNP pariba om te slorpen. Dit zorgde voor een de ondergang van Fortis die werd opgevangen door onze overheden…
Maar goed, zolang ze maar voor zorgen dat ik er geen last/invloed van ondervindt kan het mij niet veel schelen.
Esprit_de_Flandre zegt
@audi4ever
wow
je heb veel plaats
nodig
MAN EN SCANIA is trouwens niet 52% maar
respectievelijk
29.9% en 37.73%
maakt toch wat verschil
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik moet je toch even corrigeren!
Volkswagen Group is Scania’s biggest shareholder, with a 68.6% voting stake in Scania.
VW heeft dus een aandeel van 68,6% in Scania en niet 37,73% zoals jij zegt. Dat is overigens al zo sinds maart 2008.
robbie zegt
@robbie: Inmiddels heeft VW zelfs 71,8% van het stemrecht bij Scania in handen:
http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSLD16801320090213
Esprit_de_Flandre zegt
@duidelijk: ABN Amro bedoel je? BNP Paribas loopt uiteindelijk met de buit weg.
Esprit_de_Flandre zegt
Bon genoeg gezeverd, on topic nu.
Misschien kunnen ze DKW, Horch of Wanderer terugbrengen.
Of NSU. Ondanks de ronkende naam Audi AG, worden Audi aandelen nog steeds op de beurs genoteerd als NSU, dus misschien kunnen ze er nog een super-de-luxe merk van maken, waarin je op de achterbank de beurs kan volgen. Er is toch nog wel een gaatje tussen Bentley en Bugatti.
De rechten op deze merken hebben ze toch nog. Auto Union GmbH en NSU GmbH (ja, dat bestaat nog) beheren ze.
Een volledig retro-merkje dan: KdF. Ook bruikbaar voor caravans en mobilhomes. Voor wie dat laatste niet verstaat, vandaag leer je wat bij: http://en.wikipedia.org/wiki/Kraft_durch_Freude
de sjonnies zegt
Hoogmoed leidt tot val !
Lambo zegt
Opel! :p
Freewarefreak zegt
@Lambo: Dat dacht ik ook. Waarom niet gewoon Opel er bij? Blijft het Duits, enz. Wat maakt het nou uit of de Astra van Opel GmBH of VAG GmBH is.
Joost zegt
Twee B-merken voor VW om met Dacia, Tata en andere goedkope meuk te concurreren: Trabant en Wartburg. Trabant voor auto’s van het formaat supermini’s, zeg maar de Daihatsu Cuore-klasse de Lupo van VW met een Trabant-logo en 1000 cc motor en voor de categorie kleine gezinsauto’s een uitgeklede Polo van Wartburg of Wartburg Citi-Polo op basis van een jaren tachtig-Polo met 1100 cc motor en top 130 km/h. VW heeft Suid-Afrikaanse ervaringe met de Citi-Golf
Joost zegt
Trabant Lupo en Wartburg Citi-Polo. Zijn het er toch twaalf.
Duppie zegt
Vorig jaar zei de CEO van Fiat dat er “over 2 jaar nog maar 6 autoproducenten zijn”. Iedereen verklaarde hem voor gek, maar het begint er toch op te lijken dat hij het bij het juiste eind had.
SUV Kilo Utrecht Tango zegt
Iemand die een merk zoals fiat weer goed op de kaart zet, zoals de huidige CAO, is niet gek.
mashell zegt
Gewoon Fiat opkopen. Kunnen ze eindelijk Lancia en Alfa uit hun lijden verlossen.
Maar hoop dat er een merk van goedkopere sportwagens bij komt onder de naam Karmann.
NLBUURMAN zegt
VW koopt chevrolet en Dodge, om even wat raars te zeggen, wees eerlijk, zulke auto’s biedt VW niet veel aan.
Rick dos zegt
Wel ja, en over een paar jaar mag je dit bedrijf ook met belastinggeld overeind houden…dan gooien we het weer op werkgelegenheid enzo.
ronan zegt
Neeee geen ducati, bugatti verkrachten is al erg genoeg.
lincoln zegt
Ducati is net zo Italiaans als Volvo Zweeds is ..
louter op papier ..
RickB zegt
Susuzki Splash
Opel Agila.
Dacht dat ze NIKS met pel te maken wouden hebben…
Of blaas desnoods NSU of Trabant nieuw leven in, maar dan zonder die 2 takt, maar bijvoorbeeld speciale zuinige modelletje voor de trabi’s en race kanonnen met NSU :D
RickB zegt
@CrazyHenkie.
VW Shanghai, ooit van gehoord?
VW Brengt al speciale edities uit voor de bami kauwers
RickB zegt
Misschien zelfs wel Batavus! :O
Rsh zegt
Mercedes lijkt mij wel aardig. En doe Maybach er meteen bij.
Beide merken voegen niet echt iets toe wat mij betreft en past dus naadloos binnen VAG.
Treff zegt
Nou, volvo is een goed merk! Die kunnen wel wat hulp gebruiken! Geely is nou niet echt een aanwinst voor hun, dan gaan ze alleen maar kopieren!!
Dus ik ga voor Volvo en Trabant!!
sonett zegt
Ze zijn ook nog eens eigenaar van
NSU, DKW, Auto-Union en Horch
dat zijn er dan al 14!
dus moeten ze er 2 verkopen ;o)
Het lelijke eendje zegt
Ze hadden beter Opel vergekocht, dan is hun grootste concuurrent er niet meer.
Esprit_de_Flandre zegt
@Robbie: ik moet je toch ook even corrigeren.
Volkswagen Group is Scania’s biggest shareholder, with a 68.6% voting stake in Scania.
VAG heeft 68.6% van de stemmen in Scania, maar slechts 37.736% van het kapitaal. Ik weet niet hoe dat juist in elkaar zit, en waarom er daar verschillen in bestaan. Maar in aandelen kijk ik eigenlijk altijd naar het kapitaal en niet de stemmen.
ma bon, we hebben dus allebei gelijk ;-)
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: je hebt gelijk, daarom schreef ik in mijn tweede reactie ook: “71,8% van het stemrecht”
En om eerlijk te zijn lijkt mij stemrecht belangrijker dan aandelen kapitaal. Op deze manier hoe je niet alle aandelen te bezitten om het toch voor het zeggen te hebben :D
k.franssen zegt
doe de TRABANT er maar bij
en de LOTUS. oke he?
L-Fred zegt
Ik heb ergens gelezen, dat NSU weer in de markt gezet gaat worden….
Er gaan geruchten dat Audi plannen heeft om een retrolook NSU TT op de markt te brengen.
Na het einde van de Audi TT Mk2, die opgevolgd gaat worden door de nieuwe middenmotor Audi R4 quattro, komt de TT naam weer vrij om dan toegepast te worden op de Retro look NSU TT.
De NSU TT zou de motor dwars achterin krijgen in combinatie achterwielaandrijving en een 7-traps S tronic of 6 versnelling hand bak.
Motorisch komen de 1.4 TSI en de 1.8TFSI in aanmerking beide met ±170 pk.
Een latere Sportversie kan een 2.0TFSI motor krijgen.
http://www.audiblog.nl/?p=7367
Frits zegt
Opel kopen? Nee, even serieus. Ze zouden Renault’s eeuwigdurende kwaliteitsprobleem kunnen oplossen maar aan de andere kant, dat is zelfs Nissan niet gelukt. Afblijven dus maar?
Sinan zegt
Ik schets even een beeld van de Volkswagen groep:
* Bugatti Ultra luxe sportsegment
* Bentley Ultra luxe segment
* Porsche en Lamborghini sportsegment
* Audi premium segment
* Volkswagen huis tuin en keuken segment
* Seat en Skoda, slimme segment (je rijdt met kwaliteiten van Audi en Volkswagen, maar dan voor veel minder)
* Scania transport segment.
Welke segment ontbreekt er? Ik mis een motorsegment ( zie BMW ) en ik mis een joint venture met een Japans merk (zie Renault en vele Amerikaanse merken. Zij moeten/willen natuurlijk ook meeliften met hybride technologie) Dus logisch redeneren lijkt Ducati en Suzuki een mogelijkheid. Onderling kan Volkswagen de motorsegemt verdelen in supersport, hiervoor kunnen ze Ducati inzetten, en de normale segment met suzuki motoren. Zo is Volkswagen klaar om het hele motorvoertuigen segment te bedienen.