Tsja, dat WK Voebel hebben ze ook al gekocht, dus waarom niet Porsche erbij doen?
Vruuuuuger moest je altijd wachten op een hedge fund die een vijandige overname deed om grote bedrijven uit te benen en lucratieve onderdelen voor extra veel geld te verkopen. Tegenwoordig doen bedrijven dit gewoon zelf. Nadat (toen nog) FCA Ferrari als apart merk naar de beurs heeft gebracht, is VAG al jaren van plan hetzelfde te doen met Porsche. Inmiddels is dit in een stadium beland, waar het spoedig ‘echt gaat gebeuren’…allegedly.
Volkswagen AG denkt iets van 60 tot 100 miljard binnen te kunnen slepen voor Porsche op de beurs. Of liever gezegd, dat is de geschatte totale waarde van Porsche op dit moment. De beursgang zou daarmee de grootste zijn in de Duitse geschiedenis. Het is ook een bizar bedrag als je bedenkt dat heel VAG momenteel minder dan 100 billi waard is volgens de beurs. Maar ja, dure premium merken zijn degene die het meest winstgevend zijn tegenwoordig. De rijken worden steeds rijker en laten dat graag zien.
De Porsche-Piëch familie is van plan een minderheidsbelang van 25 procent met vetorecht aan te houden. Zo kan de familie nu wel episch binnenlopen, maar toch nog wat controle houden hun familiejuweel.
Dit alles wordt een beetje een ingewikkelde constructie. De Volkswagen Groep wil dus het merk Porsche gaan verkopen. Doch de Porsche-Piëch familie is de grootste aandeelhouder van de Volkswagen Groep. Bij de verkoop wil de fam dus een deel van het merk Porsche ‘houden’. En een groot deel van de rest (van het merk Porsche dus), wil men nu naar verluidt verpatsen aan de Qatari.
Die laatsten zijn op hun beurt, na de Porsche-Piëch familie en de Duitse deelstaat Niedersachsen, op dit moment al de derde grootste aandeelhouder van de Volkswagen Groep (17 procent stemrecht), maar kunnen nu dus ook een groot stuk van het aparte merk Porsche kopen. Waarbij ze dus de facto, dat stuk van Porsche, gedeeltelijk ook van zichzelf kopen (als gedeeld eigenaar van de huidige eigenaar van het merk Porsche, te weten de Volkswagen Groep)…Gelukkig maar dat onze lezers zo intelligent zijn, anders zou dit moeilijk te volgen worden…
De Frankfurter Allgemeine claimt dat zowel vertrekkend Volkswagen eindbaas Herbert Diess als diens opvolger Oliver Blume de afgelopen tijd bezig zijn geweest allerlei staatsfondsen warm te krijgen om een stuk Porsche te kopen. Naast de Qatar Investment Authority, zou men ook met investeringsfondsen Mubadala en ADQ uit Abu Dhabi gepraat hebben. Daarnaast zou men de interesse gepeild hebben van Canada, Noorwegen en Maleisië. Kortom, alle landen die olie, gas en miljarden hebben waren welkom. Doch de Qatari zouden het meeste concrete interesse hebben.
Binnenkort rijd je in je nieuwe Porsche dus niet meer in een Duitse, maar in een Qatarese premium blepper. Mogelijk. Waarvan akte. Of haal jij even de miljarden uit je broekzak en ga je je melden als koper bij de Porsche’s?
camber24 zegt
Dus je doet een IPO, met als doel om aan wat jongens uit Qatar je aandelen te slijten. Waarom het hele IPO vehikel opstarten als je al een koper hebt? Vreemd verhaal..
jaapiyo zegt
Ze gaan een deel op de beurs verhandelen, een deel houdt de Porsche familie zelf en ze zoeken verder naar een grote partij of partijen die een flink stuk kopen en vermoedelijk de fam Porsche goed gezind is…zo kunnen ze toch maximale controle houden.
fransananas zegt
Precies, ze zoeken een grote partij om waarschijnlijk toch samen een meerheids belang te hebben met veto recht. Veel te bang dat Elon gek gaat doen en de boel koopt
jaapiyo zegt
Vetorecht willen ze sowieso houden (ondanks dat ze maar 25 procent van de aandelen willen houden). Dus daar zullen de andere investeerders al mee moeten (willen) dealen.
560pk zegt
Bij Heineken al jaren zo: Charlene heeft 50 komma nog wat procent van een brievenbusbedrijf dat op zijn beurt 50 komma nog wat procent van de brouwerij bezit. Zo blijf je met een kwart van de aandelen de volledige controle in handen houden.
HZW zegt
Eerst maar eens zien hoe de autowereld er uit ziet over een jaartje of 10, als alles elektrische moet zijn.
Er zullen ook miljarden gestoken moeten worden in elektrificatie van het hele Porsche gamma.
En tegen die tijd zit er ook niet veel differentiatie meer in al die elektrische auto’s, op de badge na.
Uiteindelijk worden het allemaal opgevoerde rijdende stofzuigers, met een paar zitplaatsen er in.
koen0373 zegt
Ik mag hopen dat de wereld dan inmiddels inziet dat elektrificatie de meest idiote nonsens ooit was. Net als die CO2 hoax.
fransananas zegt
Sarcasme is lastig te lezen online
Richmond zegt
*facepalm*
mashell zegt
Veel verschil zat er toch ook bij de verbrandingsmotoren al niet in. De best verkochte Porsche’s hebben motoren van Audi en niemand die daarover klaagt. Gewoon omdat je het niet merkt.
jaapiyo zegt
Porsche klaagde er wel over toen bleek dat Audi ze een stel sjoemeldiesels in de maag had gesplitst.
rs999 zegt
Familie ruzies of gok verslaafd..
Kan geen andere reden bedenken.
doublechevron65 zegt
Wendelin Wiedeking had indertijd geen succes, maar had wel het beste concept.
Robert zegt
“Jede Kurve ein Genuß”
Toen woke nog helemaal geen issue was
panam1 zegt
Dit is een goede zet – ze weten dat electrificatie niets gaat worden voor dit soort zeer premium merken. Alle auto’s maken hetzelfde geluid over 20 jaar – alle auto’s trekken net zo hard op (ongeacht of ze 20k kosten of 1.000.000 ) er is 0,00 beleving meer met elektrisch rijden. Nu cashen nu de markt nog lang niet compleet elektrisch is, is een briljante zet. Mark my words – alle ‘premium’ merken zijn geen hol meer waard over 50 jaar – de enige bedrijven die dit gaan overleven zijn zij met de grootste range en dat is t wel.
Richmond zegt
Het gaat nu ook om onderscheid op design van buiten en van binnen. Ik heb van geen een klant gehoord dat ze BMW rijden voor het motorgeluid of rij eigenschappen. Dus ik denk dat je daar meer waarde aan toedicht dan in werkelijkheid nodig is.
560pk zegt
De BMW rijders die ik ken, kopen ze wel degelijk voor de rij eigenschappen. Voor het exterieur design hoef je het vaak niet meer te doen.
Richmond zegt
Ze zullen er vast wel tussen zitten, maar het is niet de hoofdmoot
CBR600rr zegt
In bijna elk Autoblog-artikel komt de kreet “waarvan akte” terug. Bewaar die kreet lekker voor je pleidooi in de rechtbank, want dat is de enige plek waar die thuishoort.
Redrum zegt
Waarvan akte
mashell zegt
Hier mist toch het antwoord op de vraag, de ultieme vraag eigenlijk, waarom de kip met de gouden eieren verkopen?
panam1 zegt
Elektrisch rijden gaan ze niet winnen – en dat weet de familie Piech ook – nu cashen is een meesterlijke zet.
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat de miljarden gebruikt gaan worden om gave (elektrische) Porsches te kunnen bouwen in de toekomst.