Terwijl Philips weer een divisie heeft afgestoten, houdt Volkswagen krampachtig vast aan Porsche.
Mjah het is niet makkelijk om manager te zijn. Eigenlijk doe je aan het eind van de dag natuurlijk niet zoveel. Maar ja, weet dan nog maar eens mensen ervan te overtuigen dat je toch waarde toevoegt. Om dat te bewerkstelligen heb je een aantal tools tot je beschikking. Powerpoint, vakjargon en kekke grafiekjes waarmee je een lijn uit kan stippelen naar de toekomst.
Welke richting je daarbij inslaat, is van ondergeschikt belang. Soms probeer je een zo groot mogelijk concern te maken, omdat je aandeelhouders kan overtuigen van alle ‘synergieën’ die dat oplevert. Kijk bijvoorbeeld naar de formatie van het gigantische Stellantis. Maarrrr…je kan ook makkelijk de andere kant op redeneren. Dat de som der delen minder is dan de losse onderdelen. Omdat bij die losse onderdelen dan de ‘focus’ ontbreekt, of zoiets. Zo blijf je ook lekker bezig, wat dan weer goed is voor de werkgelegenheid.
Binnen Volkswagen AG heeft Porsche’s financiële honcho Lutz Meschke zo bedacht dat het merk Porsche het beste naar de beurs gebracht kan worden. De hoge waardering die het daar zou krijgen, zou Volkswagen AG extra monnie opleveren, is de overtuiging van Lutz. Wellicht haalt de financiële goeroe, die eerder suggereerde dat Porsche in de toekomst bestaat zonder auto’s te verkopen, inspiratie uit de acties van wijlen Sergio Marchionne. Die weekte Ferrari immers ook los van FCA door het naar de beurs te brengen.
Op korte termijn heeft Lutz waarschijnlijk nog gelijk ook. Maar VAG’s opperhoncho Herbert Diess wil er desalniettemin niks van weten, zo geeft hij te kennen aan de Frankfurter Allgemeinen Zeitung:
Voor mij is een eventuele beurgang van Porsche geen prioriteit. Een parel als Porsche wil je niet uit handen geven.
Herbert Diess, wille alle Porsche’s voor zichzelf houden
Volgens Diess is het nu veel beter voor Volkswagen AG om de geldstromen die Porsche genereert aan te wenden voor de EV omwenteling. Uiteindelijk kan Porsche daar volgens Diess ook weer van profiteren. Zij kunnen namelijk technieken en infrastructuur gaan gebruiken van het grote concern. Dat laatste is wel opvallend, gezien het feit dat Porsche voorlopig niet staat te springen om Volkswagens tech. Wellicht ligt dat in de toekomst echter weer anders. Waarvan akte.
lithiumion zegt
Porsche, een typisch VAG product, dat net niet helemaal geassimileerd is, dus net ietsje meer ziel heeft. Ja zelfs de 5743e versie van de 911. Ik snap dat VAG dat wil behouden, anders hebben ze geen enkel product meer met bezieling. Ja misschien de worstenbroodjes waar ze de werknemers mee trakteren😉
z4coupe30si zegt
@lithiumion:
Welk model 911 rijd jij?
janstehouwer1954 zegt
@lithiumion: 😂
hotze zegt
Tja, blijf het spijtig vinden dat Porsche toertertijd niet het VAG-concern had ingelijfd. Heb sympathie voor diverse merken binnen het concern, maar met VW toch wel het minst. Porsche zou meer leidend moeten worden voor het hoge segment, als ze dat al niet zijn. Een eigen beursgang doet daar geen goed aan. En pas de naam maar aan in Porsche-concern, dat zou zo veel meer aanzien geven 😉
Charles Taycan 4S zegt
@hotze, zo is het!😉👍
Richmond zegt
Porsche heeft met het proberen in te lijven haar hand overspeeld en VAG heeft daar gebruikt van gemaakt om Porsche te pakken. Maar de de reputatie van Porsche is alleen maar sterker geworden doordat ze nu meer auto’s verkopen en betere kwaliteit hebben. Porsche had nooit een Porsche concern kunnen leiden, VAG had al ervaring met het hebben van meerdere merken en Porsche niet. Was hun ondergang geweest. VAG omdopen in Porsche concern had ook geen toegevoegde waarde voor Porsche gehad. Mensen die een Porsche willen kopen die, die denken niet in “oh maar Porsche is van VAG dan koop ik het niet, maar als het onderdeel was geweest het van Porsche concern dan wel.” Ik denk dat de meeste clienten daar geen benul van hebben en als het hebben zal het ze een worst zijn. Ze willen de auto of niet. En als ze hem niet willen is het omdat de auto zelf niet bevalt.
meetsysteem zegt
Als Porsche niet was opgegaan in het VW concern was het nu gegarandeerd in Chinese handen, is dat wenselijk?
Een schip dwars in het Suezkanaal schaadt ernstig de Europese economie, nauwelijks de Chinese. Zo ver zijn we al.
moveyourmind zegt
Goed nieuws dat de Chinezen de huishoudelijke tak van Philips hebben overgenomen! 🤪😜
Dat kan maar ëén ding betekenen: de electrische theekan wordt een stuk goedkoper en gaat een nog groter succesnummer worden! En er zijn er nu al meer dan 20.000 van verkocht!!! Philips gaat goed, Philips gaat lekker, Philips is de nummer één met de theekan met een stekker 👍👍👍
frederik zegt
Geniale inleiding trouwens. So true.
911targa zegt
Dat er een synergie is van het “samenzijn” geloof ik graag, maar als er teveel gebruik wordt gemaakt van die synergie, is de merkbeleving van Porsche weg. Voor mij is het al te ver geïntegreerd.
Persoonlijk: ik heb een 3,8 991 en ik koop nooit meer een Porsche, omdat ik vanaf de 991.1 de integratie te ver is doorgevoerd. Een elektrische Porsche verschilt niet van een Audi e-tron. Een Panamera heeft een 2,9 V6 turbo, die Audi ook weer heeft. Vervolgens zie je ook bepaalde handeltjes en knopjes terug komen in andere modellen. Ik wil dat niet! ;-)
Nu kan je zeggen dat een 992 een boxer heeft en dat dit uniek is. Echter: door die turbo’s is het karakteristiek en het geluid weg.
Als ik er zo over nadenk: eigenlijk ging het vanaf de 993 berg afwaarts vwb het uniek zijn.
Joost zegt
Je sleutel zit links toch? Is dat niet onderscheidend vermogen genoeg? ;)
Wat die synergie betreft: ja ben ik helemaal met je eens. Tegelijkertijd vraag ik me af waarom er dan toch nog simpele dingen anders zijn binnen verschillende merken (Skoda, Seat, VW). De startknop bijvoorbeeld is altijd zoeken: in de middenconsole, aan de stuurkolom maar het kan ook nog een ouderwetse sleutel zijn. Is het niet goedkoper om dat in alle merken gelijk te maken??
Vwb het artikel: geweldige eerste alinea. Zo waar! Vreselijk, dat spreadsheetmanagement! Helaas overal nog aan de orde van de dag
Charles Taycan 4S zegt
@911 targa, je ontkomt niet aan synergie in de automotive, alle merken werken samen, voorbeelden ten over. Heb zelf de 997/2 Targa 4S van 2010 gehad met 385 pk ,heerlijke auto maar mijn opvolger de 991-1 Carrera S met 400 pk was echt op alle gebieden een grote stap vooruit. Mijn volgende was de 991/2 Carrera met 370 pk 3.0 bi- turbo motor, weer een stap vooruit wat mij betreft, meer koppel bij lage toeren al en een heerlijke sound , allen met optionele Sportuitlaat welteverstaan. Overigens wbt de Taycan en de Audi E-Tron GT, deze zijn ook qua rijdynamiek verschillend hoewel de basis van de Audi de Taycan is hebben ze er wel degelijk zelf hun eigen swung aan gegeven. De Taycan is scherper en sportiever dan de Audi die weer wat comfortabeler is. Het gaat er dus maar net om wat je persoonlijk prefereert en hoe ook je dealerrelatie is.😉
911targa zegt
@Charles Taycan: Ik vond de 991 in zekere zin niet een stap vooruit tov de oudere modellen. Ik kan heel moeilijk wennen aan de hydraulische besturing. Je merkt niet precies wat de auto gaat doen op de grens. Ook ik heb een Targa gehad en vond die in zekere zin voorspelbaarder dan een 991 coupe en dat terwijl een Targa meer voor het cruisen is bedoeld.
Charles Taycan 4S zegt
@911targa , Je bedoelt denk ik elektrische besturing ipv hydraulisch? Ik had er geen last van iig.
peke zegt
De 2.9 heft in de Panamera een bizar lekker geluid en is typisch Porsche.
zelfde geld voor de turbo motoren (bijv. de 3.0 uit de 911.)
Beiden met sportuitlaat is vrij bruut alsmede bezieling. Heb je ervaring met ze?
Ik vind hier atmosferisch zeker niet direct beter dan turbo. Eerder andersom
potver7 zegt
De kracht van de huidige constructie is juist dat Porsche (en in iets mindere mate ook Audi) binnen het VAG-concern behoorlijk autonoom mogen opereren. Waar het goed uitkomt maken ze gebruik van platforms en technologie van VAG, maar ze kunnen ook gewoon zelf dingen ontwikkelen als dat beter pas binnen de merkfilosofie.
Natuurlijk botst dat wel eens, hoewel ik denk dat het gedoe rond het EV-platform enorm is opgeblazen. Dat soort discussies zijn er vaker geweest, ook met Audi.