Volkswagen wil Tesla voorbij.
Veel investeerders zien Tesla nog altijd als de toekomst van de auto, zo kunnen we afleiden aan de torenhoge beurswaarde van het merk. Er zijn echter ook mensen op aarde die dat heel anders (willen) zien. Eentje daarvan heet Herbert Diess en is de head honcho van Volkswagen AG. Wat hem betreft is en blijft Volkswagen gewoon Das Auto, nu en in de toekomst.
De aandeelhouders van Volkswagen houden wel van het optimisme van Der Herbert en verlengden ondanks zijn contract tot en met 2025. Herbert zelf belooft dan ook gouden bergen. Hij wil de bedrijfswinst van Volkswagen opkrikken van 7-8 procent naar 8-9 procent. Maar meer tot de verbeelding sprekend is een ander doel van Diess. In 2025 wil hij dat Volkswagen marktleider is op het gebied van EV’s. Dat wil dus zeggen: meer EV’s verkopen dan Tesla.
Vorig jaar was nog maar drie procent van alle auto’s die Volkswagen verkocht een EV. Het moet de komende jaren dus snel gaan voor VAG. Maar er zijn 150 miljard redenen voor om te geloven dat het gaat lukken. Volkswagen gooit er in de komende jaren namelijk nog eens dat aantal Ekkermannen tegenaan om de modelgamma’s van de verschillende merken onder de paraplu te elektrificeren. Marc Decker van investeringsfonds Merck Finck is alvast overtuigd:
We view the combination of scale and financial strength as unrivalled. Against this backdrop it’s just a matter of time until the Wolfsburg-based company will become the world leader in the market for electric mobility.
Marc Decker, zat in een vorig leven vaak achter het A-Team aan
Denk jij ook dat Volkswagen gaat doen wat velen Tesla hadden toegedicht? Laat het weten, in de comments!
ericd zegt
VW moet met iets nieuws komen in plaats van Tesla zelf voorbij te streven met concurrrerende auto’s.
RutgerK zegt
Waarom en wat is dan iets nieuws?
VW heeft betere papieren dan Tesla voor de langere termijn. Het blijjkt niet zo makkelijk om een fabriek neer te zetten voor een nieuw merk en qua productie van modellen heeft VW veel meer ervaring in het efficienter bouwen.
monsieurleloure zegt
Laat ze eerst maar eens knappe software ontwikkelen, de doerakjes.
Sempiternal zegt
Natuurlijk gaat Volkswagen meer EVs verkopen dan Tesla. En dr zal niemand bij tesla zitten die dat weerlegt, het er niet mee eens is, of het als doel opzich zal zien om op lange termijn meer te verkopen dan een top 3 autobouwert.
Gaap
flutterby zegt
@Sempiternal: Tesla groeit met meer dan 50% per jaar en het is aangeven dat ze dat voorlopig blijven doen. Met de Y, Cybertruck en “Model 2” is dat zeker niet onrealistisch.
Wat betreft Volkswagen moet ik het eerst zien dan geloven. Er staan momenteel erg veel elektrische modellen te koop die nog geen jaar oud zijn met minder dan 2500 km op de teller. Ze produceren wel maar de vraag blijft achterwegen. Dat is bij Tesla wel anders.
Sempiternal zegt
@flutterby: Ik ben het met je eens (denk ik?). – Tesla blijft lekker haar ding doen en als een malle alles verkopen wat ze produceren. Dat zal denk ik niet veranderen.
Wat ik meer bedoel is dat VW zo groot is, als ze eenmaal een beetje tractie hebben gevonden (en dan niet die lelijke plastic hokken met software waar je nog net niet achteruit mee rijdt ipv vooruit), ze zullen opschalen en gewoon weer de grootste worden. VW heeft ook diepe zakken om het verlies / hele dunne marge die ze nu nog maken op EVs beetje op te vangen
flutterby zegt
@Sempiternal: Volkswagen diepe zakken? Tesla kan door 1% meer aandelen uit te geven zo 5 miljard ophalen en hebben nog 20 miljard op de balans staan met maar 12,5 miljard aan schulden. Volkswagen heeft een schuld van bijna 200 miljard en kan niet zo gemakkelijk kapitaal ophalen. Sterker nog, ze kunnen het intern amper eens worden waar het schip heen moet.
Sempiternal zegt
@flutterby uhm ja. Ik kijk meer naar de P&L en daaruit vloeiende cashflow om investeringen aan te jagen. Niet zo zeer schuldpositie. Volkswagen heeft 10x hogere EBITDA dan Tesla.
Je hebt natuurlijk wel gelijk mbt dat eerste.
flutterby zegt
@Sempiternal: Tesla heeft een enorme bruto marge en cashflow. Echter het ontwikkelen van twee fabrieken, drie batterij productielijnen en zelfrijdende software is enorm duur waardoor er weinig winst over blijft. Niet voor niets dat de huidige Duitse giganten voor bovenstaande samenwerking opzoeken met elkaar.
Redrum zegt
Ik wil zoveel…maar wss zal het hen wel lukken.
Al was het maar omdat de meeste graag bij het oude vertrouwde blijven maar of je daarmee echt het betere produkt in huis haalt, zal nog moeten blijken….Tesla heeft het concept auto her-uitgevonden, iets waar andere bijster slecht in slagen of zelfs (nog steeds) niet hebben begrepen. (te veel belangen?)
De aankomende generaties hebben niets met dealers etc…en de aankomende generatie heeft altijd gelijk.(tot spijt wie het ….)
dwfc zegt
De aankopende generatie …. afhankelijk van de prijsvork van de aankoop.
Eens je over een ton gaat ga je wel eens kijken wat de mogelijkheden zijn …
O plaat zegt
Een dealer is ook iets uit de vorige eeuw dat reeds bij elk merk uitstervend is. Waar je vroeger een dealer in elk dorp had is dit al gereduceerd tot één in elke provincie met wat service punten in afgelegen hoeken. Bij aziatische merken is het al verder gereduceerd, daar is de enige Kia dealer van Oost Vlaanderen nu ook de enige Suzuki dealer, de enige Hyundai dealer en de enige Mazda dealer. Mitsubishi bestaat niet meer en Nissan valt onder Renault.
MarcoM zegt
@shiva: en daar gaat het mis, ik heb liever dat de dealer dichtbij zit, dat schept vertrouwen.
Charles Taycan 4S zegt
Denk dat het hun wel gaat lukken vanwege het brede aanbod EV’s in ieder segment , van Up tot Taycan, en vanwege hun zeer uitgebreide dealerorganisatie.
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: Taycan is een topper, maar de rest is technisch onder de maat. Niet alleen vergeleken met Tesla maar ook met Kia, Hyundai, Volvo, Polestar en Ford.
Gelukkig heeft het dealernetwerk veel vet op de botten om de auto’s op kenteken te zetten en proberen te verkopen. Het aanbod van elektrische Volkswagens van maximaal een jaar oud en minder dan 2500 km is enorm.
Pascal zegt
Met name de iets jongere generaties geven werkelijk geen fluit om ‘dealerorganisaties’. Die bestellen liever online zonder opdringerige verkoper, plannen hun afspraken gewoon via de app en krijgen service waar en wanneer het hun uitkomt. De glazen dealerpaleizen met de dure pakken bieden sinds de komst van online geen meerwaarde meer en zullen uitsterven. Tesla en Polestar snappen dit, de rest zal volgen.
Sempiternal zegt
@charles denk dat die vlieger niet meer opgaat. Voor een Porsche van >€100k zeker. Lekker blijven doen. Maar voor een Id3 ? Ja nu moet je nog langs omdat ze dat OTA nog half onder de knie hebben, maar als dat straks ook is opgelost, waar moet je nog voor erheen?
Ik heb er nu 50k op zitten en bijna 2 jaar (rij normaliter 30-40k per jaar) en ben nog geen één keer bij de “dealer” geweest. Nergens voor nodig, weet jij inmiddels ook toch met een nagenoeg onderhoudsvrije EV :) als er iets is waar ik blij mee ben is dat ik die beurten niet meer heb om de driekwart jaar. En als ik nu iets zou hebben komen ze gewoon voorrijden, ook dat is service !
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, @flutterby, ik ben absoluut geen VW fanaat maar kijk meer concernbreed. Vergis je niet in her merkvertrouwen en loyaliteit van mensen aan het merk VW. Dieselgate, heeft ze miljarden gekost en nog steeds verkopen ze als een dolle. Daarnaast vinden heel veel mensen een dealer als aanspreekpunt wel prettig zeker als je prive koopt.😉 Verder eens met jullie beiden!😉
Sempiternal zegt
@charles ben ik met je eens mbt loyaliteit dat dat er zal zijn. Al snap ook ik dat persoonlijk niet bij VAG (uitzondering Porsche) en PON, maar dat terzijde ;-)
Denk alleen toch dat op lange termijn zo’n dealer netwerk niet meer zo heel relevant is dat bedoelde ik meer.
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, klopt idd! Heb persoonlijk weinig met Pon te maken hier in FR. Heb wel een paar keer telefonisch contact gehad met Pon Porsche en dit was uitstekend. De dealerfuncties zullen zeker gaan veranderen echter zal er toch bij de huidige dealers wel een aanspreekpunt blijven worldwide. Ook bij Porsche gaat dit gebeuren in de toekomst… on verra… er zal nog heel wat water door de Seine gestroomd zijn eer het hier zover is denk ik…😉
boomhauwer zegt
Leuk ding is het toch die idbuzz
doublechevron65 zegt
@boomhauwer: de leuke fotootjes van het Idee ja… de werkelijkheid wordt zoals gebruikelijk bij VW niks.
doublechevron65 zegt
Duitsers schreeuwen wel vaker wat, wordt uiteindelijk niets!
MarcoM zegt
VW, mag ik een paar adviezen geven: stap af van antieke namen zoals Polo, Golf, Passat, vervolgens lever kwaliteit, dan win vertrouwen (terug) en betaal de gedupeerde diesel rijders gewoon terug net als in Amerika en last but not least, vroeger zag je een VW garage in ieder dorp en stad, ga weer terug dicht bij de mensen, niet van die mega showrooms, maar gewoon een “ons kent ons” mentaliteit, als potentiele koper “gun” je je eigen “garage/dealer” ook dan de verkoop.
HB zegt
@marcomanta: het idee van ons kent ons is op zich aardig, maar al die leasebakken worden bij een zogenaamde voorkeurs-dealer besteld en daarbij spelen alleen kosten een rol.
MarcoM zegt
@heinb: dat klopt, maar er zijn heel veel particulieren die graag zaken doen met een vertrouwd persoon, dan komt de gunningsfactor om de hoek kijken.
henkp1 zegt
Het moet gaan om de kwaliteit, niet om de kwantiteit.
Regenpijp zegt
Zolang er niemand komt met een eigen laadnetwerk, blijft Tesla marktleider. Kopen is leuk maar probeer maar met een VW, Mercedes of Hyundai comfortabel door Europa te rijden. En daarmee bedoel ik: kruissnelheid minstens 150 km/h, alsnog 250 km range, 250kWh snelladen en betaalbare elektra. Ionity en FastNed kosten je 0,60 resp. 0,80 cent per kWh. Tesla = World Domination