![Volkswagen wil in 2018 een eigen budgetmerk](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/volkswagen-golf-generaties.jpg)
Wat Renault kan, kunnen wij beter. ~ Martin Winterkorn.
De geruchten deden al een poosje de ronde, maar CEO Winterkorn heeft het nu tegenover Bild bevestigd: Volkswagen komt rond 2018 met een eigen budgetmerk. Renault scoort immers aardig met Dacia, voor VAG genoeg reden om onder Skoda een nieuwe markt aan te boren met autootjes die tussen de 8.000 en 11.000 euro moeten kosten.
Volgens Winterkorn krijgen we een SUV, een sedan en een hatchback. VAG richt zich in eerste instantie op China en bekijkt daarna of het rendabel is om de budgetauto’s ook op andere markten te lanceren. Wat de vormgeving betreft: steek gewoon een oudere Golf in een iets nieuwer jasje en klaar is Kees.
Het project werd eerder al onder de aandacht gebracht, maar kennelijk heeft Volkswagen de nodige vertraging opgelopen. Komt wellicht doordat de designafdelingen bij de verschillende VAG-merken zich een slag in de rondte werken om steeds weer met revolutionaire ontwerpen op de proppen te komen.
Leuk, noemen ze dat dan KdF?
@pleiades: in Israël met g-tron beschikbaar
@daniel23ccx: En in Syrië met g-had-tron.
@daniel23ccx: Dus een KdF Zyklon B G-Tron
@pleiades: bekt lekker!
Geld wat je bespaart op die auto’s kan je weer mooi uitgeven aan olie.
@axel968: Met een engine-swap ben je goedkoper uit…
naast skoda en seat bedoelen ze?
Komt in 2018 met eigen budgetmerk.
Mooi, 2018, over 3 jaar.
Ondertussen verkoopt het concern al jaren over de hele wereld oude ge-rebadgede modellen; vaak onder de VW naam.
Dat is niet meer goed of zo?
Renault verkoopt Dacia’s toch ook weer als Renault buiten Europa?
Hier heb je Seat. Seat heeft al tijden geen eigen model meer gehad.
Dus ja, laat VW nog maar 3 jaar bezig zijn met hun eigen ei weer her-uit-te-vinden.
@gregorius: Die braziliaans Gol kan prima met een rebatch hier de markt op, is lekker goedkoop toch.
OT: daar kunnen zij Seat toch voor gebruiken, nog een merk d’r bij en de verkopen zijn al aan het dalen, ik zeg, je snijdt jezelf een keer in de vingers.
Ik ben zelf al veel minder enthousiast,, dan een paar jaar geleden over de gehele Volkswagen-groep, maar dat heeft met het stylistische deel te maken. De huur Volkswagens, Seat’s, Skoda’s en Audi’s, waren prima om mee te rijden, nooit klachten gehad, maar ik had ze ook niet langer dan 14 dagen, dus dat mag dan ook wel.
@Orichy: da’s niet zo een-twee-drie gedaan hoor. Toen VW besloot de Braziliaanse VW Fox als wereldauto te gaan verkopen, bleek dat dit model onderhuids een complete re-design nodig had, om deze acceptabel te hebben t.b.v. de Europese keuringsinstanties en veeleisende consumenten. Gevolg was o.a. dat je de Fox in Brazilië kon krijgen in twee uitvoeringen, waarbij de Europese versie haast twee keer zo duur was als de Braziliaanse.
Ik snap die hele strategie van Volkswagen niet. Ze willen een sportief merk, en gaan lopen roepen dat ze Alfa Romeo over willen nemen. Ze willen een budgetmerk, en besluiten daar een speciaal budgetmerk voor op te richten. Ondertussen worden de merken die daarvoor perfect geschikt zijn (respectievelijk Seat en Skoda) steeds meer ‘hetzelfde maar dan anders’, een soort Volkswagens met een ander jasje, concurrentie uit eigen huis.
@motoragent: Precies wat ik dacht.
Vroeger was het gewoon simpel Volkswagen value, Audi premium. Nu is Skoda value, Audi premium, Seat en VW zweven daar ergens tussen? Vw heeft tenminste nog een bekende/goede naam van vroeger maar zeker van Seat vraag ik mij af wat het nou toevoegt.
@reistje: Volgens mij proberen ze Seat te profiteren als sportief, dynamisch merk. Ieder plaatsje is eigenlijk mooi opgevuld binnen VAG behalve het budgetmerk dan.
Als ze dat nu eens met Volkswagen zouden doen, wagens voor het volk gaan bouwen. Dan is de cirkel weer helemaal rond waar daar is het merk ook mee gestart … niet dat dit ooit zal gebeuren maar toch, het zou een mooie wending zijn.
@osmo: profileren*
@reistje:
Audi is premium
VW is betaalbaar premium oftewel goedkope Audi
Seat is betaalbaar sportief (of “dynamisch”) oftewel goedkope BMW
Skoda is bang-for-buck oftewel goedkope VW.
@motoragent: inderdaad, Volkswagen was toch de auto voor het volk. laat porsche dan de dure volkswagen zijn.
@bluesbrother: liever niet! Ik zvind dat een behoorlijke afgang voor Porsche vinden!
Misschien Trabant opnieuw een toekomst geven?
@jaccovdzaag:
VW is eigenaar van de fabriek, maar bij mijn weten op dit moment niet van de merknaam Trabant. Het zou wel een enorm geschikte kandidaat zijn, prima naamsbekendheid en sympathie, ondanks de twijfelachtige geschiedenis. Maar sinds wanneer heeft Volkswagen moeite met een duistere geschiedenis?
@mgmgb: Ja, dat is waar. Maar even los van al het papierwerk, een leuke kandidaat.
Inderdaad.. Iets met een Kever en onze vriend Ferdinand..
@mgmgb: Merknaam is van sachsenring, kan me voorstellen dat je er nog nooit van gehoord hebt want de ene keer is het failliet en de andere dag weer spring levend. Volgensmij heeft vw hier ook een vinger in de pap met hun polo. Overigens wat gaaf is dat bovenop het kantoor van hun het trabant merk nog staat.
@henkhupelschoten:
Ik ken de merknaam van een oude Trabant onderhoudsmanual die ik ooit op de rommelmarkt heb gekocht. Was VEB Sachsenring niet de overkoepelende organisatie waar ook Wartburg en Barkas onder vielen? Enig idee overigens waar ze zich tegenwoordig mee bezig houden?
@mgmgb: VEB sachsenring is DDR meuk, kijk anders hier eens https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sachsenring_(autofabriek)
@mgmgb: De IFA was de overkoepelende organisatie van barkas, trabi, wartburg en EMW (geen bmw maar emw, schaamtelozen kopieën van bmw door de bromsnorren)
Ik heb laatst een paar dagen Skoda gereden.
Hard interieur, geen ESP knop etc.
Het rijd niet heel slecht maar ook niet bepaald lekker als je VW gewend bent.
En dan moet er nog een merk onder Sloda komen?
@jrsmoke: Geen ESP knop? Dat vind je erg?
@stfu: Elke auto waar ik ooit in heb gereden had er verder wel een, zelfs elektrische auto’s.
Ik heb nog niet de eer gehad om in oude auto’s te rijden. Hopelijk binnenkort.
@jrsmoke: In oude auto’s zit ook geen ESP knop, simpelweg omdat daar geen ESP in zit.
Maar waarom zou je de ESP op de openbare weg uberhaupt uit willen hebben?
@jrsmoke:
Welke Skoda vergelijk je hier met welke VW? Ik vind een goed uitgevoerde Superb niet onderdoen voor een Passat, een Fabia niet voor een Polo, juist niet qua comfort en afwerking.
@mgmgb: Ik vergelijk hier een Golf 6 Variant met de nieuwste Octavia.
@jrsmoke:
Ik hoop dat je gelijk hebt. De Golf is zo veel kleiner voor een vergelijkbare vanafprijs dat hij maar beter mooier in elkaar kan zitten. En dan is dan nog een prijsvergelijking zonder opties erop.
@jrsmoke: *Skoda
Trabant, tegenhanger van MINI maar dan goedkoper. Ik durf te wedden ondanks z’n verleden dat vrijwel iedere woonwijk er wel een paar zullen staan.
@henkhupelschoten: Zie dat @jaccovdzaag mij al voor was.
@henkhupelschoten: durf te wedden dat de gemiddelde Chinees er niks mee heeft
@henkhupelschoten: Trabant zou ook gewoonweg MINI-duur worden hoor…
@henkhupelschoten: NSU!!!
Ik zie het alleen gebeuren als ze er gemakkelijk van af kunnen komen. Waarmee ik bedoel, als het op het platform van de Golf kan worden gemaakt.
Doen ze als BMW en maken ze een merk van een model: Käfer.
Daarom hebben ze toch jaren geleden Skoda overgenomen? Om een budget merk van te maken..
Seat voor het ” sportieve”
Audi premium en vw gewoon normaal
@snelweg: juist dat dacht ik dus ook.
@snelweg: Inmiddels is Skoda een gewone alternatief voor VW. Seat is het budget merk.
Volkswagen is nu al toch een budget merk HA HA HA.
Zucht. Nog een merkje bij. En het zijn er al 8 (qua auto’s). Ondertussen in Toyota de grootste geworden met 3 merkjes, en is Hyundai op weg de grootste te worden met 2 merken…
Off topic: mooie foto’s van al die grijze muizen. Zijn daar nog meer van?
Nog meer budget merken van vag. Je weet opslot niet wat je kiezen moet
Volkswagen wordt bedacht. Volkswagen is budget. Volkswagen wordt duur. Volkswagen wil graag speciaal zijn. Volkswagen wordt nog duurder. Volkswagen wil stiekem Audi zijn. Skoda dan maar budget. Skoda wordt steeds meer Volkswagen. Dan maar weer een andere budget auto.
En dat alles om eindelijk de Phaeton eens van de grond te krijgen XD hahaha
Volkswagen wil zo graag premium zijn, maar het is zo lastig om van die “wagen van/voor het volk” af te komen als dat letterlijk de naam van je merk is.
Ik vind die Skoda’tjes tegenwoordig zelfs leuker dan de Volkswagens. Minder saai. Minder ambitieus.
Hopeloos merk.
Dat hadden ze toch al met Skoda??????
Volgens mij bezit Volkswagen ook nog de rechten van het merk Wartburg. De laatste bouwjaren van dit Oost-Duitse merk werden in elk geval nog met een 4-takt blok uit de Polo uitgerust, om ze minder vervuilend te maken t.o.v. de 2-takt motortjes waarmee deze auto’s voordien mee werden voortbewogen.
Ik voorzie een nieuwe opkomst van obscure Oost-Europese merken. Wolga, Trabant, Wartburg, Oltcit en Yugo. *communistisch manifest erbij pakt*
Volks (paard en) wagen
Een seat is toch al budget voor mensen die een vw of audi niet kunnen betalen :/
Ok
Ze hadden toch al Skoda als budgetmerk? Alleen konden ze zich niet zo goed beheersen, en doet Skoda inmiddels weinig meer onder voor VW. Dus dan kunnen ze nog zoveel willen, maar met een nieuw budgetmerk gaat ongetwijfeld hetzelfde gebeuren. VAG wil simpelweg geen concessies doen aan bouwkwaliteit, dus dat geldt ook voor welk budgetmerk dan ook…
@potver7: Geen concessies doen aan de bouwkwaliteit???
Twintig jaar geleden misschien nog wel. Helaas hebben ze op een gegeven moment bij de toeleveranciers de duimschroeven aangedraaid om aan de productiekosten zo laag mogelijk te houden. Helaas heeft dat toch wel invloed gehad op de bouwkwaliteit. Overigens is Volkswagen niet het enige merk dat flink heeft ingeleverd op kwaliteit. Zelfs Mercedes met haar onberispelijke reputatie leverde op een gegeven moment E-klasses die net zo hard roestten als een oude 200 van veertig jaar oud.
Dorpswagen?
@atakan: hey vriend .. Dat is een tijd geleden ..
@lincoln: Hey……………………..!
Wel lang geleden ja, dat ik weer “actief” ben op AB. Zoals @Lincoln hierboven vermeld. Velen van jullie kennen mij vast niet meer.
Ze zijn toch al een budget merk? Ze moeten alleen hun auto’s wat goedkoper maken. De kwaliteit van VW duidt er wel op dat het budget is namelijk.
Is Skoda dat niet al?
Ze kunnen toch gewoon de prijs van die over priced vw rommel verlagen?