In de zomer van dit jaar vroegen we ons af of Volkswagen nog wel wat de zoeken heeft in de Verenigde Staten. Bij Volkswagen zelf bestaat inmiddels geen twijfel meer, want de Volkswagen groep heeft in de plannen voor de lange termijn de lat lekker hoog gelegd. De doelstelling is dan ook niet kinderachtig: de grootste autobouwer ter wereld in 2018. De grootste autoproducent ter wereld kun je alleen maar worden wanneer je ook tenminste succesvol bent in de VS en daar heeft men nog wel wat werk te verzetten.
Met een diesel promotietour probeert VW de Amerikanen in versneld tempo aan de diesels te krijgen, maar vooral nieuwe modellen moeten zorgen voor een verdubbeling van de export naar Noord-Amerika. Momenteel worden er jaarlijks net geen 400.000 voertuigen richting de VS verscheept.
Volkswagen wil zich beschermen tegen de sterke euro. Er staat al een fabriek ik het Mexicaanse Puebla, maar als de dollar blijft inleveren op de euro, dan zal VW in de VS een fabriek uit de grond stampen. De fabriek in Puebla zit namelijk al bijna aan zijn maximale capaciteit. De voorkeur gaat dan uit naar een fabriek in het zuid-oosten van de VS, waar ook reeds fabrieken van BMW en Daimler staan met een goed netwerk van betrouwbare toeleveranciers.
De nieuwe VW modellen zullen speciaal voor de Amerikanen worden ontworpen. Een van de twee modellen die nog voor het einde van 2010 zullen worden gelanceerd is een langere Jetta, om tegemoet te komen aan de wens van Amerikanen voor meer ruimte in het interieur. Hiervan wil men jaarlijks 160.000 exemplaren bouwen. Daarnaast wil men een betaalbare sedan, feitelijk een uitgeklede Passat. Hiervan wil VW 120.000 exemplaren per jaar produceren (via: automotive news).
rickadelic zegt
speciaal voor amerikanen ontwikkelt ben benieuwd krijgen ze dan ook een volgswagen pick-up truck.
Arjo waag het eens te reageren
JPM zegt
Hmm ambitieuze plannen. Laat ik het zo zeggen liever een VW dan een Amerikaan.
roderick zegt
Waarom moet je zu de grootste zijn???
Ik neem aan dat dat niet de doelstellingen zijn van VW hoogstens meer omzet/winst te gaan behalen in een bepaalde periode. En een verlengde Jetta dat wil ik wel eens zien als die net zo “apart” is als de jetta lijkt een afzet van 160.000 exemplaren mij onmogelijk haalbaar. Maar ach als BMW zijn winstverwachtingen zo verkeerd kan inschatten dan wil VW natuurlijk niet achter blijven.
Julian zegt
volkswagen taro heb ik anders nog wel goede herinneringen aan… dat was eigenlijk ook maar gewoon een golf met een laadbak…
RScosworth zegt
@ roderick
“Waarom moet je zu de grootste zijn???”
Ik vind het als je naar de naam kijkt wel logisch; volkswagen.
Een auto voor het volk een auto voor iedereen! ;)
Jan C. zegt
@julian: Nee dat was eigenlijk ook maar gewoon een Toyota
Jan C. zegt
of je moet de Caddy al bedoelen…
el español zegt
en de caddy was weer een Seat met een VW badge ;-)
Dotternetta zegt
Taro: de beste VW ooit gemaakt!!! :)
Jan C. zegt
@el espanol: De eerste Caddy was een Golf Pickup. Wellicht voor jouw tijd…
el español zegt
das was die op basis van de Golf I?? is niet voor mijn tijd (zou ik wel willen :-) ) maar daar had ik even niet aan gedacht.
On-topic: Het is duidelijk dat VW al jarenlang aan het kwakkelen is in de VS en het moet al een doel op zich zijn om die miljarden die ze daar geinvesteerd hebben, eindelijk weer eens om te toveren in succes (=verkoopaantallen + winst)
Ook in Rusland zijn ze flink aan de weg aan het timmeren met aangepaste low-cost modellen die er aan gaan komen. Dus waarom zou je terloops niet even een grote mond opzetten en aankondigen dat je de grootste wil worden. al is het alleen maar om Ford en GM die in financieel noodweer verkeren, een trap in hun kont te geven.
Edje11 zegt
@Dotternetta
Dat kun jij wel vinden..
Ik vind hem in ieder geval oerlelijk!!!
Maar goed, ik blijf het herhalen:
SMAKEN VERSCHILLEN
hape zegt
Grösste, beste, schnellste, umweltfreundlichste…… pfffffffffffffffffffff typisch duits toch….
Moeten ze zichzelf wat bewijzen?
Porsche Fan zegt
Audi en Bmw willen dat toch ook worden ???
JP zegt
eerst zien dan gelove. VW nooit van mijn leven. ordinaire burgerbakke.
Citrofiel zegt
Euhm… Mss een domme vraag, maar hoeveel auto’s maakt VW nu dan jaarlijks? Ze moeten naar rond de 10 miljoen, als het tegen die tijd al niet veel meer is…
mercedesfan zegt
Ik denk dat dit wel kan lukken, VW heeft een sterk imago als bouwer van degelijke auto’s. Waarmee ze gemakelijk met Toyota kunnen concureren.
Arjo zegt
Het wordt een tijd dat VW aan Toyota en GM laat zien dat ze nog betere auto’s kunnen bouwen dan ze nu al doen. Ik bedoel als ze nu eens wat aan die standaard uitrusting doen,verkopen ze waarschijnlijk 2x zoveel. Waarom zou je in Godsnaam dan nog een Jappaner willen rijden als je voor hetzelfde geld VW kunt rijden.
Juppe zegt
Waarom zou je in Godsnaam VW willen rijden als je voor hetzelfde geld een Jappaner kunt rijden?
besaram zegt
HAHAHA weinig kans zeg ik tegen toyota op? en waarom nu pas eigenlijk ze hebben toyota onderschat dat komt ervan eigenschuld dikke buld. En nu plannetjes om ze weer te verslaan en in 2018? rijde vele in hun hybride autotjes en ja daar staat toyota nog steeds een beetje voor. En de lupo 3L is ook niet echt een super verkoop geweest.
g55amg zegt
en deze voorzitter van raad van bestuur denkt dat hij r nog zit in 2018 als zijn doel daadwerkelijk word gehaald.kom op zeg,meneer wil ze eigen kas spekken,praat ambitie en populair wat de aandeelhouder wil horen en je opties en aandelenpakket word met het jaar vetter en dikker en binnen een paar jaar een paar honderd miljoen cashen en wegwezen van het schip dat al zinkende is want de voorspellingen worden niet beriekt en je bent 65 he is pensioentijd dus je kapt r mee zoals altijd het gaat met grote ondernemingen
Chrizzzie zegt
Ik WIL die speelgoedpop voor sinterklaar……………………….of ik hem krijg? dat is weer een tweede…
Nick zegt
Opzich, een Caddy Pickup zou niet verkeerd zijn.
Of een pickup op een aangepast Touareg onderstel met een 5.0 liter V10 zouden ze waarschijnlijk ook niet afwijzen daar.
Jan C. zegt
Wat een afgunst tov Volkswagen. Waarschijnlijk niet te betalen voor de heren (en/of dames)?
RScosworth zegt
@ Jan C.
Een VW niet te betalen? Als dat zo is, is het wel héél erg gesteld met het Nederlandse volk!
ralph zegt
ambitieus van volkswagen….maar laat ze eerst eens ervoor zorgen dat ze het kwaliteitsniveau op het op het hoogste niveau brengen!!!
ik heb niks tegen volkswagen maar een toyota heeft er jaren over gedaan om zo groot te worden, maar keert daarbij ook nog eens van alle merken het minste uit aan garantieclaims en verdient netto ook veruit het meest van alle automerken.
volkswagen stelt niks maar dan ook niks voor in (zuid)amerika en al helemaal niet in azie…
leuk hoor dat europa, maar de echte knaken worden verdiend buiten europa!!!!!!