Niet alleen je telefoon en computer verzamelen enorme hoeveelheden gegevens over je, auto’s kunnen er ook wat van. En dat wordt alleen maar erger. Maar, zo zegt VAG-opperhoofd Martin Winterkorn, dat moet natuurlijk wel netjes gebeuren.
Tijdens de jaarlijkse technologiebeurs CeBIT, die van 10 tot 14 maart gehouden wordt in Hannover, deed hij zijn plannetje uit de doeken.
“Ik zeg ‘ja’ tegen Big Data als dat gebruikt wordt om veiligheid en gemak te vergroten. Maar ik zeg ‘nee’ tegen Big Brother. De auto moet geen data-monster worden.”
Nieuwe auto’s communiceren met elkaar, wisselen informatie uit met datacenters, hebben toegang tot verkeersinformatiesystemen of sturen hun gegevens door voor onderhoud. Informatie die interessant zou kunnen zijn voor verzekeringsmaatschappijen. Op basis van de afgelegde afstanden en het rijgedrag zou je een polis op maat kunnen maken. Iets waar de ANWB wel oren naar heeft.
BMW is een mooi voorbeeld van een automerk dat al vernetzt is. Via ConnectedDrive en de hotspot die jij in je auto hebt, voorziet BMW zichzelf van gegevens die jouw Bimmer heeft verzameld. En als we techreus Apple aan boord laten, zal dat verzamelen van data alleen maar makkelijker worden.
Winterkorn is van mening dat autofabrikanten erop moeten toezien dat overheden data afkomstig uit auto’s niet kunnen misbruiken en riep zijn mede-autobouwers daarom op zich vrijwillig toe te leggen op de bescherming van de gegevens van hun klanten. Met de toevoeging dat VAG klaarstaat om mee te doen. (via Spiegel)
denniz zegt
Wil de consument dit eigenlijk wel? Een goeie navi,goed geluid, en een hands free. Meer heb je niet nodig lijkt me.
tupperware zegt
@denniz:
Navi? Zonder vind ik het ook wel.
Goed geluid? Dat komt uit de uitlaat.
Handsfree? Als het echt belangrijk is dan bellen ze maar nog een keer.
Dus nee, deze consument hoeft die rommel ook niet.
mashell zegt
@denniz: diensten zoals Volvo OnCall en VW CarNet kunnen erg handig zijn. Op je smartphone zien waar je de auto ook alweer geparkeerd hebt en zien of deze wel afgesloten hebt. Een PIO naar de navi sturen zodat je die niet van de smartphone moet overtypen. Bij electrische auto’s zien of de batterij al vol genoeg is, is zelfs erg praktisch.
dondeboer zegt
@mashell: Ik heb een doeltreffende oplossing gevonden om mijn auto terug te kunnen vinden: ik heb een rode besteld. Altijd duidelijk herkenbaar tussen de grijze golfjes, donkerblauwe volvo’s en zilverkleurige audi’s.
Voor de rest: navi en carkit en ik ben connected genoeg. De rest doe ik wel met m’n telefoon als ik niet aan het rijden ben.
dondeboer zegt
@mashell: Mijn vorige reactie was overigens niet lullig bedoeld. Een deel van de opties die je noemt kunnen best handig zijn, maar van mij hoeft t gewoon niet zo.
stamp zegt
@mashell: “Op je smartphone zien waar je de auto ook alweer geparkeerd”
Sorry, maar als je dat al niet meer kunt onthouden, wordt ’t tijd voor een enkeltje aanrecht.
En als je wéét dat je het zou kunnen vergeten, is een smartphone een net zo goede oplossing. Ook bruikbaar voor je fiets of voor ‘welk café was ik ook weer?’ Je auto kan echt niet beter onthouden waar hij staat dan jijzelf op het moment dat je uitstapt. Of verwacht je een nauwkeurigheid in de orde van Parkeergarage 4e etage, zone B, vak 33? Een auto komt op dit moment niet verder dan een GPS locatie. En GPS doet het al zo goed in een betonnen parkeergarage. De locatie is met een kiekje gemaakt met je smartphone zo vastgelegd.
Verder: Auto op slot gezet, en dat checken via je smartphone? Heel nuttig. Vandaar ook dat vrijwel elke nieuwbouwwoning in Nederland al jaren wordt uitgerust met zo’n zelfde systeem voor je voordeur. Ohnee wacht. Jij vind het lampje voor een vergeten gordel ook nuttig zeker? Een gordel doe je om. Automatisme. Of dwangneurose? En systemen die vanzelf de auto afsluiten bestaan al jaren voor de vergeetachtige mens.
Of je accu opgeladen is: Ja, dáár zie ik echt een innovatie ( /Sarcasm )
Leg eens het praktisch nut uit: Wat dóe je dan écht met die informatie? Oh, mijn accu is nog niet 100% vol.. hmm. dan kan ik maar beter niet nu gaan rijden? Of: Ha, de accu is vol. en de werkdag is nog niet ten einde. Fijn. kan ik naar huis!??
Als je elektisch rijdt, dan moet je het laden ook gewoon plannen. En als het drie uur duurt om ‘m te laden, dan weet je dat ie na 3 uur dus ook ongeveer 100% vol zal zijn.. Als je met je Tesla onderweg bent, en m bij een fast-charge station neerzet, dan wéét je dat na 20 minuten er weer een half-volle accu voor je klaar staat. Dan is een eierwekker al ‘high-tech’ genoeg.
stamp zegt
@mashell: Oók mijn vorige reactie was overigens niet lullig bedoeld. De opties die je noemt kunnen best handig zijn, maar van mij hoeft t gewoon niet zo. En ik vraag mij óók terdege af of deze toevoegingen een praktisch nut hebben,. of dat het oplossingen biedt voor problemen die er zonder het systeem eigenlijk niet zijn.
tupperware zegt
Dus eigenlijk roept Winterkorn om hulp voor iets dat ze zelf niet kunnen.
De laatste zin had dus moeten zijn. “Met de toevoeging dat VAG klaarstaat om het te kopiëren”.
dondeboer zegt
@tupperware: Ik denk dat VW zich gewoon realiseert dat ze alleen de oorlog niet gaan winnen. Samen sta je wat dat betreft sterker.
Groot probleem is hier denk ik dat Aziaten veel minder (lees niet) aan privacy hechten. En laten zij nou net vooruitstrevend zijn op het gebied van integratie van slimme apparaten én een heel belangrijk deel van de markt beslaan.
sandniggah zegt
Te laat je smartphone doet het al en al het andere bevestigd het maar nog eens dubbel.
mashell zegt
We kunnen natuurlijk niet gaan lopen jammeren over “big data” toepassingen en hoe slecht dat wel is en dan met veel plezier de TomTom met HD traffic gebruiken. Want HD traffic is gewoon een “big data” toepassing die er al was voordat het big data genoemd werd.
denniz zegt
Dat vag kopieert weten we nu wel lijkt me. Ff iets origineels nu. Of blijf je kopiëren ?
mout zegt
Tja. Waarom zou je auto het enige ding moeten zijn dat je privacy niet te grabbel gooit?
hollow zegt
Zou ConnectedDrive van BMW ook je rijgedrag stiekem bijhouden en doorsturen naar BMW om dan nadien garantieclaims te evalueren?
topless zegt
Winterkorn mag dan vinden dat overheden er geen misbruik van mogen kunnen maken. Wanneer er een wet komt dat autofabrikanten deze gegevens moeten afstaan (net zoals telecomaanbieders), hebben ze niks te willen. Dit is alleen te voorkomen door deze data niet te verzamelen.
@hollow
In een Duits blad stonden hier voorbeelden van. Een M3 rijder werd, o.g.v. de verzamelde data, verweten op het circuit te hebben gereden en derhalve werd een garantieclaim afgewezen.