Volkswagen AG heeft weer eens last van een flinke uitbreidingsdrift. Het concern richt nu zijn pijlen op Fiat Chrysler en hoopt zo ook de Verenigde Staten te kunnen veroveren.
VAG heeft al een flink aantal merken onder zijn hoede, waaronder Volkswagen, Audi, Porsche en Lamborghini. De Duitsers vinden het echter behoorlijk pijnlijk dat het maar niet lukt om voet aan de grond te krijgen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De beoogde overname van Fiat Chrysler komt dan ook niet uit de lucht vallen. Volkswagen flirtte in het verleden bijvoorbeeld al nadrukkelijk met Alfa-Romeo, eigendom van Fiat.
Volgens bronnen van het doorgaans goed geïnformeerde Manager Magazin onderhandelen de eigenaren van Volkswagen al met de families Elkann en Agnelli. Zij hebben de touwtjes in handen bij het Italiaans-Amerikaanse concern en zouden zich graag volledig willen richten op Ferrari. Het zou hen dus niet slecht uitkomen om de rest van de merken uit hun portfolio af te stoten.
Het zou Volkswagen AG niet eens zozeer gaan om de Europese of Amerikaanse merken. Zij willen vooral profiteren van het enorme dealernetwerk van Chrysler in de Verenigde Staten, aangezien ze dan simpelweg beter te vinden zijn door de gemiddelde Amerikaan. Zover is het ondanks de plannen van VAG nog lang niet. Het verschil tussen het aanbod van de Duitsers en de vraagprijs van Fiat Chrysler zou nog aanzienlijk zijn, terwijl Fiat CEO Sergio Marchionne blufpoker speelt door ook andere mogelijkheden te bekijken.
Update – 18.17: Fiat Chrysler Automobiles heeft zojuist een kort en helder persbericht uitgegeven, waarin het laat weten geen gesprekken te voeren met Volkswagen: “Fiat states that they have not held discussions with Volkswagen regarding a potential merger.”
norge zegt
Het vierde rijk..
gofuckyourselfie zegt
@norge: haha +1, of ze maken er gewoon Viat van..
406_v6 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
gregorius zegt
En dan? Chryslers bouwen op Volkswagen platformen?
Chysler en co zijn de Gypsy van de automarkt. Eerste MB, toch weer gedumpt aan wat PE gasten. Nieuw papiertje eromheen, en naar Italie met die handel. En nou wil Volkswagen ze hebben. Wat een grap.
carmasterr zegt
@gregorius:
Er is gek genoeg wel een Volkswagen gebouwd op Chrysler platform.
De Routan, op basis van de Grand Voyager.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Routan
mopar zegt
@gregorius: vergeet je ook even dat Chrysler in de jaren ’90 eigenaar was van Lamborghini? En dat Franse uitstapje van ze in de eighties….ze kunnen er zelf ook wat van daar in Detroit.
schuimbekje3 zegt
Mwa, 1 bedrijf achter Volkswagen, Chrysler, Dodge, Ram, Jeep, SRT, Mopar, DeSoto, Eagle, Fargo, Imperial, Plymouth, Valiant, Barreiros, Commer, Hillman, Humber, Karrier, Simca, Sunbeam, Singer, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, Scania, MAN, Porsche, Fiat, Abarth, Lancia, Autobianchi, Ferrari, Alfa Romeo, Maserati, Iveco…
Dat kan toch niet slecht zijn?
knipperlichtje zegt
@schuimbekje3: precies mijn gedachte, als dit daadwerkelijk een realiteit wordt ontstaat er bijna een monopolie op de Europese automarkt
JanC zegt
@knipperlichtje: Die is er al: http://www.statista.com/statistics/263421/market-share-of-selected-car-maunfacturers-in-europe/
Edge zegt
@schuimbekje3: Volgens het artikel van Autoblog willen de families Agnelli en Elkann Ferrari niet betrekken in de verkoop. Ik weet natuurlijk niet of ze daadwerkelijk genoeg stemrecht hebben om dat voor elkaar te krijgen.
JanC zegt
@schuimbekje3: Barreiros is onderdeel van Renault VI, wat weer onderdeel is van AB Volvo. Commer, Hillman, Humber, Karrier, Simca, Sunbeam, Singer zijn verkocht aan PSA.
850t5r zegt
@schuimbekje3: een zeer zekere Duitser met typErend snorretje draait zich lachend om in zijn graf en denkt alleen dit: ICH HABE ES GETRAUMT, UND ES WIRD WIRKLICHKEIT!!!!
Specht zegt
Hahaha zie je wel dat Marchionne Alfa beter wel had kunnen verkopen aan VW.
Ze hadden tevreden gesteld kunnen worden met een kruimel, en nu komen ze voor het hele brood. En terecht. :)
Ben benieuwd of dit doorgaat, en of Marchionne dan als eerste buiten gegooid gaat worden. :P
lekkaah zegt
Door andere mogelijkheden te bekijken..
Wat voor mogelijkheden :’)
hummer95 zegt
Als Alfa Romeo maar niet zo’n merk word zoals Seat en Skoda
stanny zegt
@hummer95: met verschillende modellen?
hummer95 zegt
@stanny: Meerdere modellen is een goed ding. Maar niet als elk model van Alfa een goedkopere versie moet zijn van een Volkswagen.
JanC zegt
@hummer95: Een duurdere versie is dus wel goed?
Edge zegt
Ferrari niet inbegrepen? Dat zou nog wel eens een afknapper voor de Volkswagen-heren kunnen zijn.
E34M5Touring zegt
Tja, als zelfs Amerikanen beginnen te zeiken over je materiaalkeuze en interieurkwaliteit….
proost zegt
Binnenkort is alles VAG en ondergaat elke auto een saaiheidsbehandeling.
Dan kunnen ze de Polo wat krimpen en als nieuwe 500 verkopen.
uselessblogger zegt
Deutschland über alle
Carreza zegt
Dan doet een mens er alles aan om niet Duits te rijden, lijven ze Fiat in… De volgende Punto op basis van een Polo, ik mag er niet aan denken.
Indien dit onvermijdelijk is, ben ik benieuwd wat VAG met Fiat als automerk gaat doen. Skoda, Seat en Fiat als “budgetmerken” binnen één concern is namelijk te veel van het goede…
Edge zegt
@Carreza: Te veel van het goede? Je zou een duidelijke onderscheiding kunnen maken. Skoda als basic budgetmerk, Seat als sportief jongerenmerk en FIAT als premium kleintjes (Tegenhanger van Mini, en dan alles focussen op de 500-reeks). Ik kan het natuurlijk niet doorrekenen, maar voor zo’n verdeling is volgens mij best een businesscase te maken.
toniominestrone zegt
@Carreza: Punto gaat uit productie, maar ik begrijp je standpunt.
w0o0dy zegt
De positie van Fiat in Zuid Amerika is ook bijzonder goed en daar kan VW ook van mee profiteren… Maar gezien de investeringen/leningen etc denk ik dat dit weer typische Duitse grootheidswaan zin is (bij de pers, ik geloof er geen woord van dat er mensen van Fiat gesprekken voeren).
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Goed gezien : Noord en Zuid Amerika.
Dit ruikt toch naar totale eindbaas: wachten tot de zwakke concurrent het avontuur van de Chrysler merger haalt, en voordat ‘ie recupereert toeslaan. Taktiek.
Wat betreft grootheidswaan : lijkt me onderhand duidelijk dat economisch gezien de waan bij Fiat leeft en de grootheid bij VAG.
w0ut zegt
Het biedt mogelijkheden, een Fiat 500 met een Viper motor bijvoorbeeld. Just thinkig out loud… ;-)
Laue zegt
@w0ut: Huh de viper en de 500 hangen al onder één paraplu.
Gulli zegt
@Laue: Maar nu hebben ze er geen geld voor ;)
w0ut zegt
@Laue: true maar geen afzetmarkt om ‘em op te verslijten.
Rick-dos zegt
Dus VAG wacht voor de overname op de fiat van de Agnelli en Elkann familie?
Haha! Vat je ‘m? Fiat….
Deefeketje zegt
@Rick-dos: als die Fiat dan maar niet in panne valt..
tupperware zegt
@Deefeketje:
Als Fiat door VAG wordt overgenomen dan is panne een zekerheidje..
Laten we hopen dat dit een typisch komkommertijd gerucht is, al snap ik @norge zijn voorzetje ook wel.
De geest van Adolf waart daar nog steeds in de directiekamer rond..
ferrarithijs zegt
Nope nope nope nope nope
Trouwens goed dat ze Ferrari buiten de deal laten, dalijk gaan Ferrari en Lambo onderdelen delen, brrrrr. Weg concurrentie.
desjonnies zegt
Als ik Harry Agnelli of Pietorr Elkann zou heten, zou ik het ook wel weten.
Hoe vreemd het ook moge klinken auto’s zijn geen high-tech meer.
Er wordt ergens (in een goedkoop land) een assemblage hal neergezet, machines erin en hupsakee draaien maar.
Kijk maar eens naar het VW werk in Slowakije, net over de Duitse grens.
En dan is het nu wachten op de Chinezen.
Die over een paar jaar de markt gaan overspoelen.
Waren het de Japanners in de zeventiger jaren, momenteel vreten de Koreanen de markt op en China loopt zich al warm naast de zijlijn.
FIAT is altijd een budget merk geweest en een volume producent.
Ze hebben behoorlijke klappen gekregen van de Japanse invasie, want de Japanners landden vooral in hun markt : Veel auto voor een redelijke prijs, echter bij de Japanners was de kwaliteit wel voor elkaar.
Toen kwam de Koreaanse invasie en kregen de Japanners en FIAT wederom klappen.
Zoals @woody terecht opmerkt, FIAT is sterk in Zuid Amerika.
Ik ben van mening dat Europa FGA (Fiat Auto groep) niet zo veel meer interesseert,
geen echte groeimarkt, veel aanbod en dure productie.
Als je daarnaast ook nog eens de risico’s gaat afwegen van een model dat flopt op de markt en de ontwikkelingskosten voor een nieuw model, zou ik het wel weten !
Auf wiedersehen und viel glück !
Obeeerrrrrrr nog een Noilly Prat voor mij en een dry martini voor mijn meisje.
van onder mijn parasol aan de Cote d’Azur.
’t is 12 uur, laten we maar met de Panda naar de beach club rijden om te gaan lunchen…
Jantje_555 zegt
Dan hebben ze alle Italiaanse merken in handen, behalve Piaggio, Pagani en Maserati.
Gulli zegt
@Jantje_555: En Ferrari
Jantje_555 zegt
@Gulli: Ferrari zit toch in de Fiat groep
Gulli zegt
@Jantje_555: Heel goed, maar als je dit stukje leest zie je dat ze die buiten de deal willen houden;
“Zij hebben de touwtjes in handen bij het Italiaans-Amerikaanse concern en zouden zich graag volledig willen richten op Ferrari. Het zou hen dus niet slecht uitkomen om de rest van de merken uit hun portfolio af te stoten.”
rammillius zegt
Hopelijk gaat het niet door. Nu is de baas van FIAT niet de beste maar ik heb liever een breed aanbod aan auto´s dan dezelfde auto onderhuids met slechts een iets andere koets erop.
Aan de andere kant.. Allemaal dezelfde auto onderhuids geeft koetswerkers weer nieuw werk. Bertone weer terug, Disco Volante´s hier en daar. Hopelijk ook betaalbare koetsen voor het gewone volk. Oh wacht. Tupperware is al in grote getallen aanwezig voor VW.
JanC zegt
@rammillius: “heb liever een breed aanbod aan auto´s” Mito, Guilietta, 4c… zijn er nog meer?
rammillius zegt
@JanC: Fiat 500, Alle voertuigen van Chrysler. Ik had het niet alleen over Alfa Romeo. Als VW zo doorgaat is de volgende Renault-Nissan.
agera zegt
@rammilius: Nee nee en nog eens nee VAG moet afblijven van Nissan.
JanC zegt
@rammillius: Gelijk heb je. Het Fiat-gamma is ook niet zo bijzonder meer helaas. Wanneer komt die nieuwe Punto er?
tupperware zegt
@JanC:
Dat jij graag eenheidsworst wil vind ik prima. Dat Alfa nu 3 modellen voert vind ik eigenlijk ook best.
Een 159 opvolger is welkom en misschien nog een Alfa spider, dan zitten ze op 5 modellen en dat is voor de gemiddelde Alfist genoeg.
Die zitten echt niet te wachten op 5 maten SUV’s en meer van dat soort automobiele ellende.
dawwg zegt
@tupperware: Pff, de 500, Panda, Mito en de Bravo/Punto/Guiletta zijn stiekem ook allemaal dezelfde auto met een ander jasje hoor … het ziet er leuk uit, maar is ondertussen toch vrij achterhaald, zonder een flinke financiele injectie hebben ze straks helemaal geen modellen meer om te verkopen (op de niche 4C na).
En ‘alle modellen van Chrysler’ … zijn het noemen niet waard ….
JanC zegt
@tupperware: Dat schrijf ik niet. Kijk naar Fiats huidige gamma. Ik wordt daar (als Lancia-rijder) niet vrolijk van.
tupperware zegt
@rammillius:
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar zou u mij er buiten willen laten a.u.b.
Ik heb namelijk helemaal niets met VW te maken..
rammillius zegt
@tupperware: Mijn nederige excuses. Helaas kon ik geen andere benaming vinden voor het plastic welke geregeld op de auto´s van VW worden gemonteerd.
jw001 zegt
Dit zal echt niet gebeuren.
Marchionne is te trots om dit te laten gebeuren, en Chrysler is winstgevend dus waarom zouden ze dat gaan doen?
Hoe wil VW in godsnaam alle merken een plaats binnen hun concern te geven.
BMW group is minder hebzuchtig zoals VW die maken een samenwerkingsakkoord met Toyota en toch blijft ieder zijn eigen persoonlijkheid –> Veel beter!
Al zou het beter zijn dat BMW het sportmerk Alfa Romeo in zijn bezit zou hebben.
BMW Premium sportwagens en Alfa Romeo het jeugdige sportmerk met achterwielaangedreven sportwagens met BMW techniek.
Zou hun beter lukken dan VW met Seat heeft gedaan..
Maar goed alles draait om geld, wij kunnen allemaal wel een mooie indeling geven hoe wij alles zouden willen. het gaat enkel om $$$
Alfarobert zegt
Dus als Alfist moet ik dan de radio op z’n hardst zetten raampjes open en een petje op.Natuurlijk bumperkleven hoort erbij.Das dritte reich komt er langzaam maar zeker.Merkel neemt toch al de beslissingen over Europa.Alle Europeanen moeten in armoede even behalve de moffen zelf.
dawwg zegt
@Alfarobert: Nee, Italianen blinken uit in integriteit … en de huidige Fiat modellen door een breed aanbod, betrouwbaarheid, kwalitatieve afwerking en diversiteit in het aanbod. 500C, Punto, Mito en Guiletta zijn allemaal ‘oude’ auto’s, Chryslers zijn het plaatwerk niet waard; het enige courante model is de niche 4C; daar red je het niet mee.
Je kan huilen, maar Fiat kan de financiele injectie van VAG goed gebruiken, anders sterft het ook een stille dood. Lancia is al RIP, Alfa ligt al jaren aan het infuus en fiat bestaat voor 90% uit de 500 in al haar C,L en Panda smaken …
tupperware zegt
@dawwg:
Misschien is het moeilijk te begrijpen, Alfisti zijn liefhebbers die je nooit een een Volkswagen derivaat krijgt. Het gaat niet goed met Alfa omdat ze onder Marchione hun identiteit zijn kwijtgeraakt.
Wat Alfa nodig heeft om er weer bovenop te komen zijn niet meer modellen maar modellen die aansluiten bij hun traditie. Auto’s in de geest van de Giulia om een voorbeeld te noemen.
Nog een rede waarom VAG nooit hun redder maar hun definitieve ondergang zal zijn is het ontbreken van een RWD platform.
De enige rede voor VAG om de Fiat groep over te nemen is het de nek omdraaien van een concurrent en het dealernetwerk aan de andere kant van de plas.
roppp zegt
@tupperware: helaas zijn het liefhebbers die in het verleden leven. Net zoals die Citroën adepten. Alfa’s van nu zijn gewoon Fiat’s in een ander jasje. Vroeger niet, maar ja. Vroeger was ooit eens……
roppp zegt
@tupperware: helaas… Dat was ooit zo dat Alfa’s bijzondere en onderscheidende auto’s waren. Anno 2013 zijn het gewoon anders verpakte Fiat’s.
roppp zegt
@roppp: Autoblog is weer eens traag met plaatsen…..
heidekonijn zegt
@roppp: Ja, voelt heel gezellig aan zo.
Anders de comments maar sluiten, scheelt een heel gedoe.
heidekonijn zegt
@tupperware: Als Alfist haal ik anders mijn neus niet op voor een Murcielago of Aventador.
roppp zegt
@heidekonijn: wat is een Alfist anno 2014? Gewoon een Fiat-rijder. Net als ik.
heidekonijn zegt
@roppp: Heb een Fialfa maar ook nog wat oudjes. Die zijn niet veranderd.
jw001 zegt
Ik snap het soms niet hoe mensen zo snel op hun paard zitten.
1 woord kan net genoeg zijn om een hele veronderstelling te maken…
BMW zou tenminste weer achterwielaandrijvers maken.
compacte Italiaanse sportwagens met een degelijke techniek.
Jeugdig sportief betekent niet om met petje op rond te rijden.
Een leuk modellenaanbod en terug een heropleving van Alfa want laten we eerlijk zijn nu is het echt niks meer.
en vag maakt er lekker voorwielaandrijvertjes van..
gearhead zegt
@ Alfarobert; jij gebruikt het woord Moffen, dritte reich etc. Als ik dan in hetzelfde straatje blijf zou ik jou evt een inteeltaap kunnen noemen. Of vuile jakhals. Of stelende kutbontkraag. Is toch hetzelfde?
Wees blij dat die voorwielaangedreven rommel wordt overgenomen. Kun jij nog steeds een rebadge rijden. Net zoals je nu doet dus.
super zegt
@gearhead:
is niet hetzelfde want geschiedenis…
Mielie zegt
Fiat: We’re not talking merger with VW.
Persbericht staat zowel op CCN.com als NYTimes.com
Freewarefreak zegt
@Mielie: Inderdaad.. all over the interwebs.. FIAT ontkent 100%, er zijn geen gesprekken geweest.
tupperware zegt
@Freewarefreak:
heidekonijn zegt
@Freewarefreak: Euh, nee, het ontkent dat er gesprekken zijn geweest over een merger. Een totale overname is geen merger :-)
gearhead zegt
@ Mielie, je hebt FCA wel vaker op een “leugen” kunnen betrappen.
gearhead zegt
Moehahaha, Marchionne heeft wel vaker wat beloofd, ontkend, ontzenuwd wat naderhand toch omgekeerd waar was…………
Zal ik een selectie maken?
roppp zegt
Wat een onzin. VAAG heeft niets aan Fiat. Ik zou ook niet weten wat ze met Alfa zouden moeten, omdat ze ook Seat niet van de grond kunnen krijgen. Om de hele club te kopen om zo een uitgebreid dealernetwerk in de VS te krijgen, lijkt mij een beetje dure gok.
spidermann zegt
Snel aandelen VAG dumpen, NU.
ederooij zegt
Fiat praat niet over een “merger”. Dat kan maar praat men dan misschien over een “buy out”?
heidekonijn zegt
@ederooij: Takeover… kan zelfs hostile.
2cool4school zegt
Grow my friend.. GROW! Take everything.. Become the world biggest!
FIAT127 zegt
@Roppp: VAG heeft hier wel iets aan (tenminste in hun eigen beleving). In het verleden hebben ze geprobeerd om met Suzuki een specialist in het submini segment te krijgen.
Met FIAT krijgen ze met het 500/panda platform de onbetwiste specialist in handen. Als één merk kan bogen op een historie als maker van goede mini auto’s dan is het FIAT.
Mbt het hogere segment heeft FIAT/Chrysler niet de modernste platformen. De Amerikaanse markt zou best een Chrysler op een Passat platform inclusief kwaliteit kunnen gebruiken.
mellie zegt
Laat ze audi en porsche dan maar afstoten
dutchymc zegt
@mellie: porsche afstoten doen ze sowieso niet, want VAG voor het meerendeel onder Porsche Automobil Holding.