Het Duitse Volkswagen wil Bugatti verkopen aan Kroatische EV-vrienden.
Eind jaren ’90 was Volkswagen hard bezig om te groeien. Niet alleen het merk, maar ook als concern. De Volkswagen Group was toen nog relatief klein, maar zeer ambitieus, mede dankzij de visie van Ferdinand Piëch. Kleine merken als Seat en Skoda werden groot, Audi kon zich meer richten op BMW en Mercedes en er werden een hoop dure merken gekocht in zeer korte tijd.
Merken als Lamborghini, Cosworth, Bentley en Rolls-Royce werden aan het merkportfolio toegevoegd. Maar het meest prestigeuze merk was natuurlijk Bugatti. Kosten noch moeite werden gespaard om Bugatti nieuw leven in te blazen.
Dat niet alleen, de Bugatti Veyron was het resultaat van een stel bizarre eisen die natuurkundige wetten moesten tarten. Op dit moment wordt de Chiron (een doorontwikkeling van de Veyron) gebouwd.
Volkswagen wil Bugatti verkopen
Kortom, je zou zeggen dat Volkswagen in zijn nopjes is met het Franse kroonjuweel. Niet is minder waar, want Car Magazine meldt dat Volkswagen op het punt staat om Bugatti te verkopen. De partij die ze gevonden hebben is Rimac Automobili uit Kroatië. We kennen dit merk van elektrische hypercars. De verkoop moet via Porsche gaan verlopen. Porsche heeft al 10% van de aandelen van Rimac in handen.
Naast hypercarbouwer heeft het bedrijf enorm veel knowhow op het gebied van elektrische auto’s, waar het gehele VW-concern profijt van kan hebben. Sterker nog, Rimac is een bedrijf dat met 600 man voornamelijk EV-expertise verkoopt, dan dat ze daadwerkelijk auto’s bouwen. De Rimac ONE hypercar is voornamelijk een uithangbord. Het zelfde geldt voor de Rimac C_TWO.
Familie Piëch
Een andere reden waarom het via Porsche gaat is, om de familie Piëch tevreden te houden. Die zijn het er niet direct mee eens dat Volkswagen Bugatti wil verkopen. Bugatti was het oogappeltje van voormalig opperbevelhebber Ferdinand Piëch en ondanks dat de beste man onlangs overleden is, zijn veel aandelen nog in aandelen van de familie Piëch. Het idee is waarschijnlijk dat Porsche Bugatti inruilt voor een groter aandeel in Rimac.
Rimac
Wat Rimac uit de deal kan halen is nog niet helemaal duidelijk. Volgens de Britse publicatie kan het merk profiteren van de Bugatti infrastructuur om hun hypercars aan de man te brengen. Aan de andere kant kunnen de Rimac hypercars als Bugatti door het leven, iets dat wel tot de verbeelding spreekt. Dat niet alleen, Rimac heeft zo ook de beschikking over de productiefaciliteit in Molsheim.
Er is meer
“Maar Mike! Wacht! Er is meer!” De geruchten gaan veel verder dan dat Volkswagen Bugatti wil verkopen. Normaal gesproken blijft het bij geruchten, maar de geruchten worden in het leven geroepen door Georg Kacher, een van de best geïnformeerde journalisten op deze planeet.
Volgens hem staan er nog een paar merken in de verkoop, te weten Ducati, Seat, Cupra, Lamborghini, Bentley en ItalDesign. De waarde van deze merken lag een paar jaar geleden nog op 23 miljard, maar inmiddels is dat al gedaald naar 15 miljard. Om eventuele verliezen te beperken, wil Volkswagen deze potentiële zorgenkindjes verkopen.
michaelcorleone zegt
Toch wel een dubbel gevoel eigenlijk. VAG heeft die merken nieuw leven ingeblazen anders waren de meeste inmiddels allang failliet.
Ondanks het feit dat die merken niet meer 100% uit eigen DNA bestaan, zou ik het jammer vinden mochten ze eventueel verdwijnen. Tuurlijk herken je bij de duurdere merken hier en daar een Audi knopje, maar de bouwkwaliteit is er ook beter op worden. Ze vallen niet meer zo snel uit elkaar.
Ten eerste wie wil en sterker nog wie kan het zich permitteren om deze merken aan te schaffen. Er zullen vast wel investeerders te vinden zijn uit het verre Oosten, maar of dat voldoende is vraag ik mij sterk af.
Wel jammer dat de exclusiviteit van vooral Lamborghini en Bentley minder is geworden. Ik begrijp het wel bepaalde volumemodellen moeten ervoor zorgen dat er geld in de la komt, maar het merk zelf wordt er wel minder exclusief door.
ericc zegt
RR is toch van BMW en niet van de VAG-groep?
siebren zegt
@ericc: Volgens mij hadden ze alleen de naam gekocht en BMW de rest of iets dergelijks. Zijn volgens mij op deze site wel wat stukjes over geschreven
dper4mance zegt
Weet niet meer precies hoe het zat maar het was iets met de volgende strekking. VAG had RR gekocht, maar BMW was ze te slim af doordat de merkrechten eigendom waren van de tak die vliegtuig motoren maakte. VAG zou dus Rollsen kunnen bouwen maar ze niet als zodanig mogen verkopen. Uiteindelijk is de bende toen aan BMW verkocht.
deSjonnies zegt
Volgens mij hebben die Engelsen de kluit toen belazerd, door Bentley aan BMW te slijten en Rolls Royce aan de VAG groep, BMW wist dat ze slechts Bentely ahdden gekocht maar VAG ging ervan uit dat ze, omdat Bentleys toen 100% identiek aan de Rollzen waren, dat Bentley ook bij de deal inbegrepen was, helaas BMW had al leergeld betaald hoe Engelsen zijn toen ze de Rover groep hadden gekocht, nu weten ze het bij VAG ook !
henkp1 zegt
Engelse belazeren de kluit wel vaker….
BMW heeft het merk Rolls Royce gekocht, Vag de fabriek te Crewe en het merk Bentley. BMW heeft zelfs nog even motoren geleverd aan Vag.
BMW heeft een nieuwe fabriek in Goodwood neergezet en is daar Rolls Royces gaan bouwen met componenten van BMW. Vag is verder gegaan met Bentley met componenten van VW en Audi.
406_v6 zegt
@ericc: waar wordt RR dan genoemd in het artikel???
Jochempie zegt
Die nog steeds piepjonge Mate Rimac timmert aan de weg als een ware Elon!
str8six zegt
Hoeveel Rimac’s rijden er al rond dan? Is dat echt zo’n unicorn in automotive land?
dakarbemo zegt
lezen is ook echt een kunst he….
str8six zegt
@dakarbemo: heb t helemaal gelezen maar kan t er niet echt uit opmaken. Misschien iets over het hoofd gezien?
sleen zegt
@str8six: “Naast hypercarbouwer heeft het bedrijf enorm veel knowhow op het gebied van elektrische auto’s, waar het gehele VW-concern profijt van kan hebben. Sterker nog, Rimac is een bedrijf dat met 600 man voornamelijk EV-expertise verkoopt, dan dat ze daadwerkelijk auto’s bouwen. De Rimac ONE hypercar is voornamelijk een uithangbord. Het zelfde geldt voor de Rimac C_TWO.”
isn1981 zegt
@sleen: oke, maar dit is nog steeds geen antwoord op de van @str8six…..als je het antwoord zelf ook niet weet reageer dan niet.
haio zegt
@str8six: volgens mij is Rimac veelbelovend. ze hebben ook deals met grotere fabrikanten. en Hammond is in eentje gecrasht
bjr1983 zegt
Tuurlijk. De Volkswagen Groep moet anders meer dan 9 miljard Euro boete betalen vanwege de overschrijding van de co2 norm. Het lozen van ‘vervuilende’ merken en het toevoegen van meer aandeel in een puur elektrisch merk, scheelt enorm.
Dit klinkt als noodgrepen vanwege het Europese klimaatgeneuzel.
breakingpoint zegt
ItalDesign en Seat zijn dan wel niet logisch. Maar het klinkt wel plausibel zoals je het zegt.
mashell zegt
@breakingpoint: waarom is Seat lozen niet logisch? Die maken vaker verlies dan winst, alleen dankzij de Ateca hebben ze bestaansrecht.
Italdesign is tegenwoordig vooral een R&D bedrijf dat voor Lamborghini en Audi werkt.
henkp1 zegt
De laatste paar jaar maakt Seat winst, maar ik vind ook dat dit merk niet bij Vag past.
willeme zegt
De Chiron valt niet onder die norm. Het is een kleine boutique fabrikant die net als Ferrari een uitzondering krijgt. Daarbij maakt het ook niet uit, die 300 auto’s over 10 jaar worden met gemak gecompenseerd door een paar e-Golfjes. Was het maar klimaatgeneuzel. Dat dieselgate schandaal heeft er flink ingehakt en er is gewoonweg te weinig geïnvesteerd in de merken voor de toekomst. Ducati is een motormerk en ItalDesign is een designhuis.
mout zegt
Dat dieselgate verhaal, en hoe het erin hakt (of niet), kan daar een keer een in-depth over komen?
Zelf volg ik het nog altijd redelijk actief, en kan er geen soep van koken: De winsten en omzet zijn eerder hoger dan lager, de bedrijfscultuur lijkt alleen met stoplappen en symbolen te worden aangepakt, ik zie niet alleen minstens zoveel nieuwe auto’s van het merk als eerder, maar begrijp ook dat een flink deel van de sjoemeldiesels niet is aangeboden voor een fix. En binnen NL heb ik ook niet het gevoel dat er minder gezwendeld wordt met aanbestedingen, of dat er fatsoenlijker wordt omgegaan met garantie / fouten erkennen. Kortom: heel veel lijkt ‘glas, plas, was’. Maar aan de andere kant heb je dit soort berichten, en berichten over veroordelingen en schadeloosstellingen die best ingrijpend lijken. En om het dan af te maken snap ik weer niet dat zo’n verhaal als dit nu speelt, ipv jaren eerder.
mashell zegt
@mout: Vergeet ook niet dat de verliezen en boetes over diesel gate meteen al in 2015 geboekt zijn. Dat is gewoon een aantal jaren geleden. Bedrijfscultuur is juist enorm veranderd, er wordt erg gehamerd op ethisch handelen. Ze gaan nu vol voor elektrisch. Volgend jaar al 5 modellen op basis van MEB op de markt. Dat is meer dan Tesla. En dan hebben ze nu al de e-tron en Taycan op de markt. Volkswagen AG heeft dieselgate ver achter zich gelaten en gaat gewoon goed voorwaarts. En tja Pon, dat is een zelfstandig bedrijf.
henkp1 zegt
Nee.
Bedrijfscultuur is helaas nog niet veranderd.
Niks ethisch handelen, zand in de ogen strooien dat is het. Kijk maar eens wie de eigenaren van Vag zijn en naar hun geschiedenis.
Vag heeft het dieselschandaal nog lang niet achter zich gelaten, regelmatig worden er nieuwe boetes uitgedeeld en schadevergoedingen toegewezen en er moeten nog steeds een ‘paar’ auto’s gefixed worden. Hangt als een molensteen om hun nek.
Ja Vag is bezig met EV’s maar behalve een hoop bombarie leveren die nog behoorlijk wat problemen op.
Propagandamachine draait wel als vanouds.
Pon is inderdaad een onafhankelijk bedrijf, maar daar weet men ook nog steeds niet wat ‘ethisch’ is.
henkp1 zegt
Nou ja en dat Vag dik € 4.000.000 op elke gebouwde Bugatti moet toeleggen, helpt ook niet echt mee om als eigenaar enthousiast te blijven over dit bedrijfsonderdeel.
racerx zegt
Als ik kijk naar de cijfers van Ducati is dat allesbehalve een zorgenkindje…
ukbob zegt
@racerx: zou kunnen kloppen. Maar blijkbaar hebben ze in Wolfsburg ontdekt dat het delen van onderdelen als airco’s, Navi units, bedieningsknopjes, stoelen, etc toch een beetje minder werkt met motoren…?
rikv99 zegt
Dit beloofd niet veel goeds voor Lambo en Bugatti. Die hebben beide een groote jongen nodig die voor hun de klappen opvangt. En ik zie FIAT/Peug, Mercedes, GM of Toyota deze merken nou niet zo snel kopen
dakarbemo zegt
kortom het zou een broekzak-vestzak dealtje zijn want direct-indirect zal VAG nog immer de scepter zwaaien. Had ook nu niet de indruk dat lambo-bentley verlieslijdende betrekkingen waren/zijn/worden
Boomer zegt
Misschien is het zo’n zelfde constructie eld destijds met Porsche. Porsche ging VW kopen en door black magic ging VW ineens Porsche kopen met haar eigen geld. Ik heb dat nooit begrepen.
Feit is dat VW graag de know-how van Rimac zal willen inlijven denk ik.
Dutchdriftking zegt
Kortom, dankzij dieselgate is er te weinig investeringsbudget beschikbaar voor de toekomst. Om de toekomst veilig te stellen moet je cashflow hebben. En die creëer je met verkoop van merken. Of je pand zoals Mclaren doet. Het is begrijpelijk, en logisch. Maar vooral heel erg jammer dat alles wat leuk was van de VAG groep in de verkoop gaat… Juist met Bentley en Bugatti kan je elektrisch rijden cool maken. En Seat (Cupra) is toch een beetje het Spaanse betrouwbare Alfa Romeo.
Volvo_440_turbo zegt
In zekere zin willen ze Bugatti deels aan zichzelf verkopen? Of zie ik dat fout?
Robert zegt
@volvo_440_turbo: welkom in de wondere wereld van aandeelhouders en schaduw BV’s.
Dit soort constructies zijn overigens héél normaal geworden. Je kunt een beetje met winst- en verliesposten schuiven, omzetcijfers beïnvloeden en verder alles wat boekhoudkundig tegen de marges van de wetten en regelgeving aanschurkt.
Ik heb wel eens vernomen dat de Pon Holding (Nederlandse importeur van VAG en nog véél meer) inmiddels al meer dan 50 werkmaatschappijen telt.
dees zegt
Het grote probleem is dat een Lamborghini, Skoda en Seat zeer veel vag onderdelen gebruiken.
Vooral de laatste twee.
Als je die koopt zul je dus een tijdje lang onderdelen moeten afnemen van vag.
En je bent gedwongen om binnen een paar jaar nieuwe modellen te ontwerpen die dus geen vag onderdelen gebruiken.
Dat is een duur geintje.
Er zijn maar een paar fabrikanten die hier de centen voor hebben zoals Toyota, een te die zullen het niet doen.
Zie eerder een investeringsbedrijf die het gaat doen en dan elke cent eruit gaat persen.
Louter zegt
Tenzij je een grote Chinese onderneming vindt, die zelf al auto’s bouwt en dus vrij eenvoudig een europese tak op kan zetten, aan de hand van Seat, Cupra, en Lamborghini.
Bentley zou daar eventueel ook aan toegevoegd kunnen worden, als luxe der luxe. Dan kunnen de Chinezen Europa makkelijker bedienen en goedkoper bouwen in China, alá Volvo/Geely.
De Chinezen krijgen veel knowhow en kunnen zo ook hun eigen merk(en) verbeteren.
Geely is misschien wel de meest aan te spreken partij om dit te doen, zeker voor de merken Lamborghini en Bentley.
w0ut zegt
Vind al jaren dat BMW de merken Alfa Romeo en Ducati moet kopen. Beetje Italiaanse flair in de deutsche grundlichheit (of omgekeerd). Ze hebben met Mini en RR al bewezen dat, ze ondanks het delen van de kosten en onderdelen, de eigenheid van de merken kan behouden
b4ssie zegt
Eens maar Mini en RR vielen buiten het vaarwater van BMW. Alfa Romeo zou direct concurreren met hun eigen line up.
bmwadept zegt
Om maar te zwijgen van Ducati. BMW heeft ook haar eigen motorenlijn.
w0ut zegt
Kunnen een Audi-VW-Skoda-Seat doen. Wat verschil in materialen en oudere tech. VAG deed het met vier merken. Dat was mss wat te veel. Design van Alfa, degelijkheid van BMW, vorige generatie tech van BMW, emotione in motor voor een iets goedkopere prijs. Ik zou het overwegen
Ilquadrifoglio zegt
Zou zonde zijn. De Giulia zorgt voor een betere 3-serie. Concurrentie is goed voor de markt.
henkp1 zegt
Ik vind dat AR en Ducati absoluut niet passen bij BMW, juist omdat die teveel concurreren. Dat BMW de ‘eigenheid’ van RR en Mini heeft kunnen behouden, klopt wel. Dat van Duitse degelijk klopt dan weer een stuk minder, bijvoorbeeld de 1.6 motor is nou niet bepaald een voorbeeld van probleemloze duurzaamheid.
CouchCowboy zegt
Interessant… Wellicht dat Stellantis wat kan met Seat (bouwde immers ooit Spaanse fiatjes ?) Ducati zou wellicht interessant kunnen zijn voor de Piaggio group.
Verder zou ik het mooi vinden als Lamborghini weer in Italiaanse handen terecht komt. Kwalitatief natuurlijk erg erop vooruit gegaan, maar kwa design vind ik de huidige modellen echt niet eens in de buurt komen van wat het ooit was. Kwestie van persoonlijke smaak uiteraard. Maybe, rivaal Ferrari? Er wat in ziet.
Bentley vind ik wel echt passen bij BMW of Tata (Landrover)
En, tsja! Italdesign … Als ik VAG was zou ik deze gewoon behouden.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat er gaat gebeuren met de benoemde merken.
shicomm zegt
Beetje dun verhaal.. Omdat een van de concern merken een minderheidsbelang in rimac heeft zou het zomaar kunnen ?
Als Mate er al geen haast mee maakt om eigen auto’s te slijten en meer focus te leggen op development die aan verschillende andere merken kan worden verkocht , wat zouden ze dan in hemelsnaam met bugatti moeten ?
Om het merk hoeven ze het niet te doen, prestige is wel het laatste waar ze zich druk om maken ( en waarom zouden ze ook , de techniek die ze hebben is prima )
Dat kasteeltje in frankrijk is prijzig in het onderhoud en dat er een kleine assemblage faciliteit in zit geeft het maar weinig meerwaarde ( alle onderdelen worden in verschillende fabs van vag of partners gemaakt )
Ik snap wel dat vag er vanaf wil ; er is onmogelijk veel kapitaal in gepropt en afgezien van wat omzet in de boeken komt er onder aan de streep amper iets uit ( niet zo heel raar aangezien de r&d gigantisch veel kost )
flyerbunch zegt
Blijft een verhaal met tegenstrijdigheden.. Ja VAG heeft veel geld verloren, maar ook reeds veel afgeschreven. Geld moet rollen en daarom moet men blijven investeren in nieuwe technologie zoals ze bij Rimac aanbieden. Waarom kopen ze zich niet gewoon meer in ipv Bugatti op te offeren? De hele integratie van onderdelen bij de te verkopen merken maakte het kostenplaatje voor VAG interessant, maar voor een toekomstige overnemer die alles apart koopt al een stuk minder. Het lijkt wel een flashsale en een aaneenschakeling van nieuwsfeiten uit het verleden. Van Ducati wilden ze al langer vanaf. Dat Bentley het niet zo fantastisch doet (daarom dat hun vlaggenschip niet is vervangen) was ook al geweten. Dat Bugatti enkel een prestige project lijkt voor VAG was ook al langer bekend. Dat Seat en Cupra niet zo wow verkoopt ok. Italdesign heeft niet meer dezelfde status als vroeger dus waarom houden idd. Lamborghini is mss wel de verrassing want die zijn sinds de Huracan en Urus alleen maar meer gaan verkopen en wat de toekomst brengt is onzeker, maar voorlopig brengt die nog wel geld in het laadje. Dat Skoda niet in het lijstje staat hebben ze te danken aan het feit dat de verkopen daar momenteel blijkbaar hoger liggen dan bij VW. Wat er ook van waar is, het zou jammer zijn als dat mislukt en dit het einde van een merk kan worden..
misterBo zegt
Bugati blijf ik een raar frans merk vinden met niet al te mooie autos. En die 600 verschillende versie van een carrosserie vind ik persoonlijk zeer triest…maar goed ieder zn ding….de technologie ontwikkeling is wel mooi
mopar zegt
Hopelijk zal Seat snel verkocht worden. Zeker van de zwarte plastic VAG interieurs wordt niemand blij. Beetje meer individualiteit zal het merk goed doen.
sizedoesmatter zegt
Aha, ik snap het, denk ik;
Vw verkoopt EB aan Rimac, die wordt verkocht aan Porsche. Lambo wordt verkocht aan Bentley, die wordt verkocht aan MAN die Lambo koopt.
Dan gaat Seat naar Skoda en die weer naar Italdesign en Ducati.
En dat noemen ze dan de Volkswagen Auto Group.
Zoiets ongeveer, en dan doet Audi ook nog iets?
henkp1 zegt
‘zeer ambitieus, mede dankzij de visie van Ferdinand Piëch‘
‘Ambitieus, visie‘ en ‘beste man’; hij was gewoon een megalomane despoot die wat goeds heeft gedaan voor het concern, maar ook vreselijk veel slechts en heel veel slechts voor de rest van de wereld. Onaangenaam persoon vind ik het.
VW heeft gewoon geld nodig. Ondanks bijna bodemloze putten als van deelstaat Nedersaksen, grootaandeelhouder Qatar en de families Piëch en Porsche. Door weer een vage actie wil men geld en macht (want kennis) binnenharken. Het blijft dubieus daar bij die club.