Zal het merk dan eindelijk weer wat emotie krijgen?
Alfa Romeo is zwaar verwaarloosd in de handen van Fiat, maar er is hoop. Ferdinand Piëch (VAG) zou geïnteresseerd zijn om het Italiaanse merk op te kopen. Volgens experts zou VW al een tijdje achter Alfa aan zitten, ze zouden het merk willen gebruiken om Seat nieuw leven in te blazen. Zowel Seat als Alfa worden gepositioneerd als emotionele en sportieve merken.
Fiat CEO Sergio Marchionne had ooit grote plannen met Alfa en wilde naar een jaarproductie van 300.000 auto’s, dat is overduidelijk niet gelukt. Het merk zit nu rond de 125.000 units. Marchionne wil daarom proberen om Alfa meer te integreren met Chrysler, het is de laatste kans voor Alfa.
Maarrr, volgens een artikel van de Financial Times lijkt Lancia in betere vorm dan Alfa Romeo. Combineer dat met de interesse van Volkswagen, waarom zou Fiat het merk dan niet gewoon verkopen? De Italianen kunnen er wellicht nu nog een goede prijs voor krijgen. En VW is on a shopping spree!
Lan_Evo zegt
Als het nog even zo door gaat wordt alles VAG en wordt alles met dezelfde onderdelen gebouwd. :shock:
Guido zegt
Leuk, sjonnie rijders met petjes scheef in een Alfa :(
bartinspace zegt
Neeeeeeeeeee!
MrHyde zegt
Kroes zou je ons nog 1 keer willen helpen voor je gaat? STOP de uitbreidning van VAG!!!
Timmie zegt
@MrHyde:
Wat is er nu mis met uitbreiding? En eg nu niet dat je de enige fan bent van Neelie Kroes!! Laat VW maar doen!
MichaelvdBroek zegt
@MrHyde: beter, kunnen ze nog wat van die alfa’s maken, 1 en al drama, behalve de 8c
Ahura zegt
Dan krijg je over enkele jaren een C-segment auto van Audi, VW, Skoda, Seat én Alfa Romeo die allemaal dezelfde technieken delen maar er net wat anders uitzien.. en waar blijft dan de beleving van het merk..?
alfaman zegt
alsjeblieft niet !! dat zou echt een drama zijn
KaCh1ng zegt
tijd om seat te dumpen :D
jan zegt
IK HAAT VOLKSWAGEN!!!!!!
Het is geen automerk, maar gewoon een bedrijf zonder emotie :@!!!!
MRStephan zegt
@jan: Huilen is ook een emotie hoor…
xilver zegt
@jan: Geen enkel bedrijf heeft emotie… dat laten de marketeers je maar al te graag geloven… lamlul…
Ahura zegt
Eén voordeel: VAG-minded AutoBlog gaat dan iig eindelijk wat meer over Alfa Romeo plaatsen ;)
Bart_V zegt
Doe maar worden ze een klein beetje betrouwbaarder
staan ze een keer minder langs de kant
maar net wat Lan Evo zegt VAG word heel groot en alles is het zelfde
en ergens waar ik een hekel aan heb zijn VAG producten
van van lamborghini tot bugatti en van audi tot skoda
johnny m zegt
@Bart_V: asl ze net zo betrouwbaar worden als VW ?
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-polo-1.2-comfortline_49140.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi_58765.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-fox-1.2_889510.html
WId zegt
Ach.. Veel modellen van beide merken zijn door Walter ontworpen. Ook zie ik veel overeenkomsten tussen het huidige Alfa en Seat! Wat Skoda van VW is, kan Seat van Alfa worden..
@Iedereen tegen VAG.. het laten doodbloeden van een merk zoals Alfa is wel een optie? Ik vind daarbij dat VW het met zijn merken veeeeel beter oplost dan anderen. Ok, iedereen weet dat een Fabia, Polo en Ibiza op dezelfde staan.. maar ze hebben elke hun eigen publiek en behalve op technisch vlak verschillen ze erg in uitstraling. Ik denk dat dit is wat Alfa nodig heeft om weer groots te worden als in de good ol’ days!
Gio zegt
Dat zou er idd zwaar over zijn. Dat zullen de Italianen én de Italiaanse regering niet kunnen appreciëren, wees daar maar zeker van… En derbij, dan is het naar de kl… met Alfa. Dat is een overduidelijk feit!
JohnA zegt
De kwaliteit van Alfa kan er alleen maar op vooruit gaan. Zolang Volkswagen maar van de styling afblijft..
Chris zegt
Noooooooooooo………
Denk dat dan alleen het merk overblijft en niet de emotie. die emotie komt nl van de italianen, duitsers kunnen dat gewoon niet.
VAG-LOVER zegt
Komt helemaal snor. De techniek en degelijkheid van vw in combinatie met de italiaanse looks van alfa. MMMMMMhhh.. zie het al helemaal zitten
Autogek zegt
Ik neem aan dat ze tegen een Alfa hangt. Wat doet die foto hier anders? Kan je net zo goed Paay posten. LOL
OT: Als ze met Alfa doen wat ze met Skoda gedaan hebben is er toch niet te veel mis mee? Een oud slechtlopende autofabrikant weer goed op zijn poten zetten en auto’s bouwen die het de hele weg blijven doen. ;)
Simpson zegt
word VAG de europese GM? we know what’s best for you?
KoenvanD zegt
waarom is iedereen toch zo negatief over dit nieuws?
ze hebben eind jaren 90 toch ook lamborghini overgenomen?
en kijk hoe dat merk er op vooruit gegaan is
ik ben zelf een groot alfa liefhebber, en ik denk dat vw beter met alfa kan omgaan dan fiat nu doet.
zeker nu de geruchten gaan dat fiat mischien een inversterings stop in alfa wil gaan inlossen is dit misschien een beter optie
Eric zegt
Alfa brengt juist een nieuwe wagen uit in het Golf-segment. De opvolger van de 166 krijgt RWD op basis van de nieuwe Chrysler 300c. Ik denk dat de ontwikkeling te veel heeft gekost en dat Fiat niet van plan is Alfa te verkopen.
johnny m zegt
We kunnen dus zien dat Fiat op een veel hoger plan staat aangaande de betrouwbaarheid.
Ik heb hier vaker gezegd dat Seat een hopeloos product is en mislukt (ook de woorden van de pres. Seat Nederland ) . Nu willen ze succes kopen ..
Het zal zo”n vaart niet lopen hoor…
johnny m zegt
en autoblogger heeft het over emotie , dan kan toch alleen met 500 pk plus ? Ik bedoel eigenlijk de echte liefhebber.
autoblogger zegt
@johnny m: zoals Lamborghini?
bpc zegt
het einde van het ECHTE alfa romeo ?in dat geval
Bob zegt
@bpc: het echte alfa romeo is overleden na de Alfa 75
bpc zegt
@Bob: net als lancia,maserati en lambo (lambo is geen slecht merk maar niet italiaans ,onbetrouwbaar gevaarlijk,…)
bakkerst zegt
@ tegenstanders,
zijn jullie nu echt zo naïef om te denken dat Volkswagen een opzichzelf staand merk met een sterke identiteit gaat verneuken door een rebadgde volkswagen te verkopen onder dat label??
tuurlijk niet, een Murciélago is toch ook geen opgepimpte pheaton of wel dan? een fatsoenlijk moeder bedrijf, met een pak pegels, en solide management kan helemaal geen kwaad. ik gok dat Alfa Romeo in grote lijnen zelfstandig zal blijven als het bij Volkswagen wordt ingelijfd..
ben voor doe maar.
Ahura zegt
@bakkerst: vreemde vergelijking. Lamborghini is een sportwagenmerk, Alfa Romeo heeft auto’s in het B, C, D en E-segment. Gewoon hatchbacks, sedans en stationwagons dus. Kan me niet voorstellen dat VW die dan op een heel eigen platform zal laten bouwen. Maar goed, nu is het eigenlijk niet veel anders; MiTo > Grande Punto, 149 > Bravo..
bpc zegt
@bakkerst: logisch lamborghini maak supercars dat zou klanten wegjagen en een supercar bouwen op het platform van een luxe limo lijkt ook geen goed idee (ik denk aan specs emoties en handeling) alfa is een merk die auto’s voor de man in de straat maakt vw kan gerust een platform van een passat ofzo nemen en er nieuw nieuw uiterlijk aan geven, en waar in een passat of andere vw zit emotie ?
Okkii zegt
Elke auto in de VAg concern is anders. Zo heb heb je geen Volkswagen auto met een Audi blok meer. Je kan een Skoda en volkswagen nemen als je goedkoop, maar betrouwbaar wilt rijden. Je hebt meer geld, neem je een audi of Bentley.
En zo gaat het verder. Als alfa derbij komt dan heb je zoveel keus. En denk is aan de garage’s onderhoud etc. Kan dan bijna allemaal in de buurt gedaan worden. Vind het een goede strategie wat volkswagen nu wilt gaan doen.
bmw zegt
Een gerucht dat geen waarheid zal worden, nu niet en nooit. Dat VAG maar oppast met zijn shopping spree, hoogmoed komt voor den val.
massimo zegt
Alfa Romeo maakt auto’s
VAG maakt rijdende machines
Mocht Alfa het niet redden, laat het dan maar doodbloeden, alles beter dan……..
Theseend zegt
Johnny laat ook eens de duurtest 200.000 km van de Golf zien als je objectief wil blijven. Weg bij Fiat is voor elk merk positief.
johnny m zegt
ja autoblogger , insiders hebben de lamborghini ook betitelt als een klinisch apparaat , daar waar deze vroeger nog lekker een beetje fout was.
2de voorbeeld : de Golf GTi in de supertest , als laatste in de test geeindigd. Eigenlijk dezelfde reden : een te klinisch apparaat geworden . Dood geperfectioneerd met nu een onderstel die niet meer EN op de weg EN op het circuit functioneerd. ( autovisie en P. Kox , coureur) .
Is dat emotie , of enkel emotie voor de buren ?
Dit naast het feit dat VW”s al enkele jaren een miserabele kwaliteit leveren heb ik zo mijn twijfels dat Fiat dit wil.
Waarschijnlijk enkel ingegeven nu Alfa de goede weg op gaat (..) en Seat mislukt is.
J.Roen zegt
Forza italia, lekker boeie wat ik belangrijker vind is wie is die chick op de foto ;)
Laue zegt
opkopen, strippen, dumpen.
johnny m zegt
-edit: dat is geen nuance, daarnaast wil men daar geen linkjes-
Sjaak zegt
ALs we de rijeigenschappen terug willen verkoop dan Alfa aan Ford dan weet je in ieder geval dat het met de rij-eigenschappen goed zit.
Dinges zegt
@KoenvanD
Qua winst, jazeker. maar daar is ook alles mee gezegd.
Lamborghini is helemaal niks meer. Het WAREN mannen-auto’s. 4wd = GAY in een supercar.
rwd zegt
Wellicht kan Spyker beter Alfa overnemen ipv Saab?
De_Buurman zegt
Maak er een ruildeal van; Alfa naar VW en SEAT (Terug) naar Fiat.
In vroegere tijden waren SEAT’s in licentie gebouwde Fiat modellen dus zo vreemd is het allemaal niet. Maar goed…Alfa in Duitse handen is eigenlijk heel erg moeilijk te geloven….
Huubje zegt
Hmm, tegenwoordig maakt Alfa rebadged Fiats en zware hokken met GM blokken.
Huubje zegt
@Dinges
Lamboghini’s hadden al 4WD lang voor het merk door Audi overgenomen werdt.
Theseend zegt
waar rook is…….. Johnny heb je ook dat aparte lijstje gezien waarbij stond persoonlijke top 10 van P. Kox ? Over kwaliteit en dan met name de Golf waarbij autobild gewoon 200.000 km heeft gereden ipv 100.000 (dit wat Johnny liever wil negeren als Fiat addict) http://www.autobild.de/artikel/200.000-kilometer-dauertest-vw-golf-v_524784.html
‘
Dinges zegt
@huubje
De diablo was de laatste ECHTE lamborghini die gebouwd is.
Ik neem aan dat je je daarin wel kan vinden?
Kuukske zegt
Lamborghini is toch ook niet emotieloos nu?
Ik denk dat volkswagen overdrijft en dat het alleenheerser wil worden… soort Hitlergevoelens….
Dinges zegt
@Huubje
ps: De LM002 zie ik niet als een lambo
Merry zegt
Hoewel het voor Lambo redelijk goed heeft uitpakt kan je niet ontkennen dat de oude Lambo’s met alle gebreken toch wat meer echte Lambo’s zijn, zoals de Diablo.
Maar ik denk dat Alfa meer overeenkomsten heeft met de manier zoals Chrysler zijn auto’s bouwt dan hoe VW dat doet.
Maar eigenlijk kan het me helemaal niet boeien, het waren vroeger slechte auto’s, het zijn nu slechte auto’s en als VW ze gaat maken worden het saaie auto’s.
johnny m zegt
”Ik denk dat volkswagen overdrijft en dat het alleenheerser wil worden… soort Hitlergevoelens….”
zeker ,laten we dit keer iets beter opletten ….
de sjonnies zegt
“Zal het merk dan eindelijk weer wat emotie krijgen? ”
Ik neem aan dat je hiermee Volkswagen bedoeld?
Toms zegt
Met een wiesmann of M3 CSL heb je toch echt wel pure emotie te pakken en hoeveel emotie straalt maseratie nog uit tegenwoordig?
Laten we dus niet alles over 1 kam scheren.
P8301 zegt
Als ze het merk voldoende met rust laten kan het goed worden. En VW wou toch de F1 in? Alfa terug laten keren in de F1 zou geweldig zijn. Zolang ze de fabrieken van Alfa maar in Italië laten.
Theseend zegt
Marchionne, Mussolini whats in a name.. rijden/reden alletwee Fiat en zijn gek op dictatuur.
Laue zegt
wat een gezeik over “emotie”, als ik emotie ga ik wel naar een praatgroep.
Laue zegt
*als ik emotie wil*
Peter zegt
@Laue:
De ene dag een Mustang verkiezen boven een Nissan GTR en de dag erna uitspraken doen over hoe emotie niet belangrijk is bij een auto. Dat lijkt me niet erg consequent en eerder bedoeld om AR-liefhebbers te sarren.
Specht zegt
Ik als alfist zie eigenlijk geen nadelen.
VW is slim genoeg om te beseffen dat ze geen Alfa’s verkopen die eruit zien als VW’s. Het is Fiat in al die jaren niet gelukt Alfa uit het slop te krijgen, dus van mij mogen de duitsers het gerust proberen. Daar heb ik meer vertrouwen in dan die italiaanse moederskindjes bij Fiat.
Erik zegt
Qua motoren zitten ze nu juist goed als je het mij vraagt. De nieuwe multi-air motoren van Fiat kan VW niet aan tippen, laat staan de dieselmotoren van Fiat.
Ook qua rijeigenschappen zit het wel goed bij Alfa momenteel, zie het welbekende filmpje ;)
http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek
Om nog maar niet te spreken van de styling ;)
TSI-tje zegt
Wat een gez@ik allemaal zeg… over het ‘verloren gaan van Alfa Romeo’ bij Lamborghini is dat natuurlijk ook allemaal weg geëbt sinds ze in handen zijn van Audi (ook VAG) om nog maar te zwiujgen van Bugatti. Dus Alfa is gedoemd !!!!!
Leuk al die VAG-haters met hun onzinnige commentaar.
Persoonlijk zou ik het wél interessant vinden om straks (eindelijk) een Alfa te kunnen kopen die wél z’n waarde houd. Nu is zo’n ding (in de lease) niet te betalen.
Ik vermoed vanwege 1) de afschrijving 2)de onderhoudskosten
Maar ook daar zullen de Alfisten het wel niet mee eens zijn. So be it. Ik constateer alleen het feit.
johnny m zegt
@TSI-tje: klik de linkjes eens aan , gaat een wereld voor je open.
johnny m zegt
Porsche neemt vw over …o nee vw neemt porsche over ….
o toch niet….de bank wil niet meer , shit.
VAG : we zitten niet in een econ. crisis maar een systeem crisis met waarschijnlijk japan scenario ( duur : ruim 15 jaar en nog gaande ).
Zit maar eens stil als je geschoren wordt. Het verleden heeft het aangetoond .
….hr. Piech….ga eens met pensioen , macht addict van het zuiverste water .
damster zegt
@ Theseend: Wie zegt dat een alfa-rijder 200.000 kilometer wil rijden? Waar is dat nu weer goed voor?
Sciurida zegt
Ik ruik betrouwbare alfa’s! wat is daar ins hemelsnaam mis mee? Kijk dat de VAG Porsche overneemt is een andere discussie, maar als Fiat het wil verkopen (wat ik overigens niet verwacht, beetje naief om te denken dat Fiat een merk met zo’n ruime historie bij het oud vuil zit) dan is de VAG de ultieme kandidaat, wat iemand hier boven zegt: goedkoop maar betrouwbaar: VW, Seat (meeste modellen dan, cupra’s even niet meetellen) en Skoda, en duurdere modellen Audi en daar nog boven Bentley, (binnenkort Porsche) en Lambo/bugatti. Ik zeg: Alfa’s tussen de Seats en Audi’s in!
Grootste pluspunt is dat ze dan niet om de honderd kilometer een beurt nodig hebben..
RickB zegt
GO Vag!!! :D
Sciurida zegt
@ Laue: dat ben ik niet helemaal met je eens, je weet zelf ook wel dat een auto een bepaald gevoel op kan roepen, als je dat niet kent moet je maar een Prius kopen =P
The Honda Spirit zegt
liever de alfa kwaliteit dan die VW rommel.
GOD zegt
@ johnny m
ja das ff een tegenvaller voor je he ;)
Reginald zegt
FGA wil het opnemen tegen VAG. FGA heeft de technieken, etc.. Alfa Romeo verkopen is geen optie.
PS Het levert Alfa Romeo momenteel wel gratis reclame op. :P :P :P
Mean_Green zegt
Brrrrr…… moet er niet aan denken!!!
DOA zegt
Alfa rijden met de onderhoudskosten van een Golfje? Ik zie het wel zitten. De kosten reizen soms de pan uit bij mijn Alfa.
jack zegt
Bij VW heeft men intussen wel bewezen dat men op een winstgevende manier auto’s kan ontwerpen, fabriceren en verkopen, dat men merken doet herleven (Audi) en dat men daarnaast ook bestaande merken heeft kunnen ontwikkelen die dood (Bugatti) of op sterven na dood waren. Zonder VW waren Skoda, Seat en Bentley en Lamborghini er waarschijnlijk al niet meer geweest. Voor Alfa lijkt het een veelbelovend vooruitzicht om daarbij te kunnen aansluiten
johnny m zegt
…het schijnt een zekere oorlog te zijn. Bijkomend is dat ook de Fiat technieken ( multiair en betrouwbare motoren..) naar VW zullen gaan . Ja Fiat is gek .
Sluit dit topic maar , VW heeft zich behoorlijk laten kennen op 11-12-2009.
jon86 zegt
@TSI Als je afschrijving zo belangrijk vindt, dan moet je ook geen alfa willen.
@toms het is maserati
Ze moeten alfa gewoon met rust laten, anders hebben we straks net als in de DDR-tijdperk maar één keus. Verschrikkelijk dat alles nu zo eenheidsworst wordt. Het lijkt de supermarkt wel, iedereen wil kiloknallers.
sab993s zegt
Goh, de meeste hier snappen er werkelijk weer helemaal niks van….
Zoals gewoonlijk.
TSI-tje zegt
@Johnny m. Zoals ik al zei, het is een constatering, niets meer.. wat is jou uitleg hiervoor ?
@jon86 dat ís niet belangrijk voor mij, maar voor de maatschappij die mijn leasebak koopt wel. En de stijling van Alfa heb ik altijd al fantastisch gevonden, dus ja! ik zou wel een alfa willen hebben. Maar niet een 147 voor de leaseprijs van een VW Passat/Audi A4 / Merc C180 / Kia Sorento / Honda Accord / Mazda6 / Citroën C6 etc.. Die auto’s staan gewoon op een ander niveau. daar zou een 159 met vergelijkbare motorisering mogelijk moeten zijn.
Helaas denken de meeste lease maatschappijen daar anders over… verklaar jij dát maar
ogerr zegt
Super nieuws als dit waar is.. !
het geld wat gepompt kan worden in Alfa door VAG zou alleen al een goeie duw in de juiste richting zijn. Wat Fiat er nu van bakt is 1 groot drama, dat de 147 nog steeds als nieuw verkocht alleen al met een navigatie wat uit de pacman tijd komt
/me rijd Alfa GT
groenlicht zegt
Dan heb ik nog liever dat Spyker Alfa koopt…
Benz.. zegt
Nou nou, Volkswagen heeft grootse plannen!
Eerst een groot belang in Porsche, daarna Suzuki “eventjes” opkopen en nu uitgerekend Alfa Romeo..
What’s next?!
BMW? Rolls Royce misschien?? Mercedes-Benz??? :shock:
Reginald zegt
Nogmaals Alfa Romeo zit in een overgangsfase. FGA heeft reeds veel geld geinvesteerd in AR, waarbij de nieuwe Giulietta het resultaat is. De testfase van de opvolger van de 159 gaat binnenkort ook van start. FGA zal Alfa Romeo nooit en nooit verkopen. Straks wil VAG Ferrari ook nog hebben. Als AR verkocht wordt, waar haalt FGA een merk met zoveel geschiedenis weg. Dit artikel mag van mij de prullenbak in.
WId zegt
@Reginald: Uh.. niets is heilig voor onze vrind Marchionne.. Als AR verliesgevend is, dan pomp je het in een bodemloze put!
Bob zegt
Heb een warm hart voor dit merk maar zou nooit een omgebouwde Golf met Alfa logo willen, dit zal voor veel liefhebbers gelden. Echter misschien is de groep mensen die dan juist wel een Alfa gaat kopen wel groter dan de 125.000 die ze nu slijten. Ik koester de classics wel.
Tommy2 zegt
Wat zeuren jullie nou over dat alle auto’s hetzelfde zijn, bij andere merken worden hele modellen gekopïeerd en alleen een ander voorbumpertje gebruikt! Bij Volkswagen heb ik dat nog nooit gezien, alle modellen zijn weer anders. Daarnaast zorgen ze goed voor al hun merken die maar blijven verkopen, dat zegt genoeg toch?
blue zegt
@TSI-tje
Ik rijd in Alfa 159, welliswaar de 1.8, maar het is en blijft een beauty. En hij is in de lease echt goedkoper dan de goedkoopste BMW 3 serie, Audi A4 of Merc C-Classe. Hij is niet goedkoop in de lease. maar wel in lijn (zelfs goedkoper) met/dan de genoemde modellen.
blue zegt
Ik ben wel benieuwd, als dit door gaat: hoe VW dan Seat&Alfa wil gaan posioneren. Ze hebben exact dezelfde doelgroep….
Ik ben gek op Alfa’s. Op zich vind ik een overname door VW niet erg, zolang ze Alfa vrijspel kunnen geven qua ontwerpen. Alfa krijgt dan wel toegang tot mooiere techniek en betere productieproces (=kwaliteit) dan nu het geval bij FGA. Dan zouden ze misschien echt een rivaal van BMW kunnen worden. Terwijl Audi dan meer een luxe merk wordt ipv sportief (concurreren met Merc)
jon86 zegt
@TSI
Ook ik vind het vreemd dat de leaseprijs van een 159 even hoog is als van een A4, terwijl de onderhoudskosten en verzekeringskosten een stuk lager zijn. Ik denk dat het komt doordat veel van de leasemaatschappijen zijn verbonden aan VAG en doordat alfa (onterecht) nog steeds een slechte naam heeft.
Toch hoop ik dat Alfa Italiaans blijft. Het liefste zonder Fiat of wie dan ook. Het moet weer terug naar de basis. Mensen moeten Alfa weer kennen als de renstal waar Enzo Ferrari zijn carrière is begonnen en aan alle F1 overwinningen die het heeft behaald. Het merk heeft zo’n mooie geschiedenis. Misschien is dat ook wel de grote moeilijkheid bij Alfa. De successen uit het verleden proberen te evenaren.
Raptor zegt
Zelf jaren Alfa gereden en eigenlijk nooit problemen gehad. Niet meer dan bij mijn vorige Peugeot en Ford. In tegenstelling tot de BMW waar ik nu mee rijdt… Mijn volgende wordt terug een Alfa, zeker weten. Tot nu toe nooit zo veel plezier gehad aan een auto. Een echte autoliefhebber moet ooit Alfa gereden hebben, dan snap je het wel. Vraag maar aan de mannen van Top-Gear.
jack zegt
jack [ reply ]
11 December 2009 om 16:19
Bij VW heeft men intussen wel bewezen dat men op een winstgevende manier auto’s kan ontwerpen, fabriceren en verkopen, dat men merken doet herleven (Audi) en dat men daarnaast ook bestaande merken heeft kunnen ontwikkelen die dood (Bugatti) of op sterven na dood waren. Zonder VW waren Skoda, Seat en Bentley en Lamborghini er waarschijnlijk al niet meer geweest. Voor Alfa lijkt het een veelbelovend vooruitzicht om daarbij te kunnen aansluiten
jack, heb jij er problemen mee om je naam te wijzigen? Eventueel met hoofdletter J of iets in die geest?
3-serie zegt
Is alleen intressant als VW achterwielaandrijving in de Alfa’s plaatst,anders is het concurrentie voor Audi..
jon86 zegt
http://www.ultimatecarpage.com/search/&keys=&method=&carspagestart=30&brand=Alfa%20Romeo
Alfa Corse zegt
Dit zou echt een ramp zijn! Het verhaal begint wel vorm te krijgen.
1. Luca de Meo heeft grootste plannen met het merk. Alfa Romeo moest weer terug naar de 1900/2600/Giulietta/Giulia.
2. Luca de Meo vertrekt plotseling naar VAG.
3. Marchionne geeft aan de de vicieuze cirkel moet worden doorbroken.
4. VAG zegt interesse te hebben in Alfa Romeo.
Ëën van de weinige zaken dat VAG nog niet heeft is een sportieve concurrent voor BMW!
Waar rook is…
Vincenzo zegt
kalm aan maar jongens en meisjes. Dat gaat echt niet gebeuren hoor. Kijk maar wat die moffen hebben gedaan met Lambo. Dat is ook al dood.
KaCh1ng zegt
@raptor, nieuwe alfa’s zijn waardeloos
en ik haat ook mensen die zegge je moet in een alfa gerede hebbe om een alfa liefhebber te zijn (miss was dat vroeger zo maar nu niet(buite de 8C maar niet iedereen kan het betalen)
de sjonnies zegt
@KaCh1ng:
sambal bij?
Reginald zegt
@KaCh1ng: VAG = Waardeloos
KaCh1ng zegt
alfaliefhebber= *autoliefhebber
Alfisti zegt
“Zal het merk dan eindelijk weer wat emotie krijgen?”
Ehm, ik denk dat er sinds jaar en dag al meer ‘emotie’ in een Alfa zit dan een saaie Duitser. Bovendien moet je voor ‘emotie’ niet bij Volkswagen gaan zoeken…
VAG=SAAI
(uitzonderingen daargelaten)
KoFFiE zegt
VAG Alfa kopen? Wat zou dat dan inhouden? De design en tuning-afdeling waar een handvol mensen werkt? Dat is allemaal zo hard geintegreerd de laatste 5 a 6 jaar dat binnne FGA enkel Maserati en Ferrari min of meer standalone werken dankzij de nichemarkt waarop zij opereren. Alfa bij VAG zou puur een ‘badge’ zijn die VAG in handen krijgt, Fiat gaat grof geld vragen voor technologieen zoals het Premium platoform of hun motoren (die VAG niet nodig heeft).
En een Alfa met een VAG motor? Laat staan op een Golf/A3/Leon platform? Mag er niet aan denken… Nu hebben ze min of meer hun eigen motor-gamma, de 1750TBI wordt enkel voor Alfa en de Delta integrale gebruikt…
Ze moeten gewoon het Alfa gamma kleiner maken en zich meer specifiek op luxere sportwagens voor de gewone mens richten. Dat is iets waar Fiat helemaal geen merk voor heeft (Abarth hier buiten beschouwing gelaten, zijn gewoon getunede Fiats), Alfa zou dat moeten zijn, maarjah…
GOD zegt
Alfisti denken dat hun merk een alleen recht heeft op emotie.
Ik snap dat jullie vaak huilen als jullie alfa weer eens niet meer start of als je de rekening van de garage krijgt.
maar er bestaan ook nog andere vormen van emotie.
Reginald zegt
@GOD: Als je je auto goed onderhoud is er niks aan de hand. Er kan altijd iets gebeuren, dit is bij elk merk zo. Het ligt natuurlijk ook aan de rijgedrag van de bestuurder. Men leeft tegenwoordig nog steeds in de jaren tachtig. Er bestaan tegenwoordig geen slechte auto’s meer, alleen de smaken verschillen.
de sjonnies zegt
@GOD:
Maar God, na het verdwijnen van British Leyland, moet er toch een merk emotie hoog in het vaandel hebben !
GTRSPEED zegt
De CEO van FIAT zei dus dat er uiteindelijk 6 zullen binnen 2 jaar.
Europa
– Volkswagen (hele VAG groep, tel Suzuki maar bij op)
– FIAT
– PSA (dus ook inclusief Mitsubishi, Nissan etc.)
Amerika
GM / Ford ?
Japan
– Toyota
En raad eens op nummero 6 … BMW-Mercedes of made in China :P
Apache zegt
Gewoon Seat buitensmijten… Ik dacht dat de Exeo Seat’s laatste kans was van VW. Welke flopte, want als je een Audi pakt, en haalt er het logo af en de veel te hoge prijs laat spectaculair zakken (Zie definitie Velben goods), wilt niemand het nog.
Ahura zegt
Trouwens, sinds wanneer is VW betrouwbaar…? Ook zij staan vaak onderaan in de betrouwbaarheidsonderzoeken
Orichy zegt
Even een denk momentje op schrijven; kijk er zijn mensen bang, dat Alfa Romeo een echt Volkswagen produkt gaat worden, nu kan het ook zo zijn dat Volkswagen het anders ziet. Als Alfa Romeo nu net als Audi een hoofdmerk wordt en men Seat hier onder plaatst, men bij Alfa Romeo alleen nog auto’s hoeft te bouwen als de 8c en dat er bij Seat juist de kleinere types auto’s gemaakt gaan worden. Wat is daar dan mis mee? Alfa Romeo mag dan nog steeds emotionele auto’s maken, alleen worden ze wat betrouwbaarder en beter afgewerkt.
bpc zegt
@Orichy: keep dreaming
johnny m zegt
@Orichy: kapotte turbos tdi, chronische bobine defecten, bevriezende 1.4 motoren (met jarenlange ontkenning..) , obderbemeten DSG getriebes.
Daarbij de laatste 4 plaatsen in de 100.000 km testen van Autobild.
Lees nu je tekst nog eens…..
Orichy zegt
Worden Seat’s toch weer Fiat afgeleiden auto’s.
olivier zegt
Veel betrouwbaarder gaan Alfa’s daardoor niet worden, VW bengelt onderaan de betrouwbaarheidsstatistieken, samen met de Fransen en de Italianen, maar toch hebben ze het imago mee. VW zou beter Saab kopen (dat staat tenminste officieel te koop), want dat is vrij vergelijkbaar met Alfa, nl. een goedkoper alternatief voor Audi, Merc en BMW.
reggiane zegt
Marchionne heeft al aangegeven dat er de komende jaren niet al te veel in Fiat,Lancia en Alfa geïnvesteerd gaat worden.
Alle aandacht/geld/tijd gaat naar crysler.
Het is beter dat Alfa weer zelfstandig gaat worden met die pipo van een Marchionne word het helemaal niets.
JosJ zegt
Het zou het beste zijn wat alfa ooit had kunnen gebeuren!
Financiële zekerheid, en degelijke techniek. Wat nu in alfa’s zit, noemen jullie dat emotie? Die GM meuk in het vooronder?
De styling zal hetzelfde blijven lijkt, dat is het enige waar alfa het mee kan doen….
KaCh1ng zegt
@Reginald : zei ik iets over VAG? ik zei gwn dat alfa dikke troep is
KaCh1ng zegt
@JosJ ze verliezen hun styling , ze zijn later gwn wannabe premium fiats :)
Huubje zegt
@Dinges
De Diablo, wat volgens jouw de laatste echte Lambo was, was al sinds 1992 beschikbaar met AWD.
johan zegt
zouden ze zich dan niet beter kunnen richten tot saab?
Ferry832 zegt
Ik ben al tientallen jaren fan van Alfa Romeo en zie het steeds slechter en slechter gaan. Onder Fiat heeft Alfa geen toekomst en bij VAG zijn de grenzen eindeloos. Ik ben zeker geen fan van VAG maar ik geef Alfa daar de beste kans. Hopelijk geeft VAG de Alfa`s achterwiel aandrijving en wordt het een echte concurrent voor BMW.
michel 350z zegt
Eindelijk misschien gaan ze dan is een keer niet kapot
Frankypanky zegt
Mijn eerste reactie; “Laat die VAG es ophouden met kopen, kopen en nog eens kopen”!!!!
Mijn tweede reactie; “Hmm, als VAG alle Alfa’s achterwiel-aandrijving en daardoor het sportieve imago extra cachet geeft…PRIMA!
SEAT daartegen maakt dan ook (iets kleinere en meer praktische) auto’s met een sportieve inborst, maardan voorzien van voorwiel-aandrijving!
Niet slecht bedacht, toch??? He, zo moeilijk is het niet om CEO van een autofabrikant te zijn…
*Gaat een sollicitatiebrief schrijven aan VAG*
:mrgreen:
gvr zegt
echt grappig die urban legends over alfa
zelf zit ik al dik boven de 2ton met de mijne zonder probs…
als vw enkel met geld over de brug komt “ok”…de rest mogen ze houden in wolfsburg.
Quivis zegt
Meer , Meer, meer….
Kwaliteit is toch bewust in de minderheid ?
Dus blijf eigenzinnig maar samenwerken hooguit in bepaalde mate ;)
w0o0dy zegt
Het grote probleem voor Alfa was jarenlang de krappe financiële positie van FIAT en daardoor auto’s die begonnen met een prima idee en design maar die relatief slecht zijn uitgevoerd (dus te zwaar, te weinig vermogen, geen fatsoenlijk verbruik dat soort werk). Nu Fiat er vrij goed voor staat zijn dat soort problemen niet echt meer aan de orde. Dan blijft er nog het beperkte dealernet (met toegegeven veel matige dealers) en de lage aantallen. Dat kan opgelost worden door techniek te delen met Chrysler/Dodge… Waarom zou Fiat er dan nog vanaf willen? Niet dus. Ik denk dat Marchionne vooral veel druk wil leggen op de oude knarren die Alfa al decennia lang slecht besturen.
Het plan van VW zou zijn Alfa tegenover BMW te positioneren en Audi meer tegenover Mercedes… Maar ook al klinkt dat in theorie goed… is de sleutel van het recente succes van Audi niet JUIST dat ze daar precies tussenin vallen en dat die mix bij een enorme groep kopers aanslaat? Beetje jezelf in de voeten schieten lijkt me.
hans zegt
helemaal niet zo erg, kan vw audi dumpen en hebben ze eindelijk een merk in huis die bmw in alles kan overtroeven. Kan fiat lancia weer alle aandacht geven ( denk integrale )
JCD zegt
Jullie klagen allemaal maar over die overnames, maar je kan ook overgenomen worden door een stel chinezen en je merk naar de grabbel gooien voor patenten. Alfa naar duitse handen, has not been the first time. En in mijn ogen kan het alleen maar beter worden, beetje duitse degelijkheid in de italiaanse passie ;-)
JohanCelica zegt
Dat Vw nog geld heeft, hoeveel merken bezit het nou al niet
autoblogger zegt
@JohanCelica: 12 volgens mij (incl Alfa)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Slim van VW…
Ze willen natuurlijk toegang tot de top-techniek van Alfa. Krijgt VAG ook nog eens goede diesels!
En Multi-Air is natuurlijk masterlijk.
De Duitsers zijn hard op weg naar totale dominantie… Schijnen ze vaker te hebben
;)
heidekonijn zegt
Een van de betere berichten Autoblog. Hulde.
Het allerminste wat VW kan brengen, is een beter dealernetwerk.
doba95 zegt
Op zich vind ik het geen goed idee. Maar als het gaat gebeuren dan, Alfa er in (in de VAG groep) en Seat er uit (naar Fiat). VW’s (Passat, Golf en Polo) iets goedkoper maken, Alfa als tegenhanger van BMW en Audi als tegenhanger Mercedes. Porsche, Lambo en Bentley laten zoals het nu is. Seat kan dan voor Fiat de budgetauto worden als Dacia voor Renault.
sarcast zegt
@ Bart V: wat een bullshit, alfa’s zijn sinds de late 90’s wel betrouwbaar en hebben zelfs een paar awards gewonnen met hun 4 cylinder motoren.
OT: VW ALFA? no fucking way, dan kan je alfa net zo goed meteen dumpen, die hebben niks met elkaar die 2
ggj zegt
Oh nee, het zal toch zeker niet waar zijn? Als er twee merken zijn die niet bij elkaar passen zijn die het wel. Stel je voor: een Alfa met een VAG FSI motor erin en een saai dashboard… :(
T-Spark zegt
Het mag duidelijk zijn dat dit wel zo fout is. Dit maf gewoon niet. Zucht, de TS’jes, dat waren nog eens motoren, veel beter dan die opel miskramen die ze nu erin doen. Niet te beginnen over de boxertjes, laat AR die maar eens terugbrengen, dat zou pas goed zijn!
@Bart_V en allen anderen: Beetje stereotype, AR langs de weg met pech, of niet? Ik rij wekelijks even veel VW als AR (Crafter/LT van werk)en ik kan je vertellen dat ik met de VW veeel meer pech heb gehad, eigenlijk alleen maar met de VW. VW heeft gewoon een andere reputatie maar velen krijgen het niet door hun dikke schedel, IEDER merk heeft ongeveer even vaak last van pech.
RobTWo zegt
Ik zie wel mogelijkheden voor Alfa met een 5,2 liter 10-cilinder of een 1001 pk 16-cilinder.
En ja, ik rijd nu mijn 5e Alfa (en doorgaans meer dan 300.000 km).
Bovendien zit Walter da Silva bij VAG.
johnny m zegt
Motivatie : Seat is mislukt en ze willen in een klap nu een merk die alles heeft voor hun groep.
Ergo: zoals gezegd zal de fiat techniek ook toegang krijgen tot VW en dat kan natuurlijk nooit door de beugel bij Fiat .
Lekker topic sluiten.
jeroen zegt
Jeden mensch soll ein volkswagen bekommen!!
johnny m zegt
hitler….piech ….visioenen.
mashell zegt
Ik geloof er helemaal niks van. VW is er niet ingeslaagd Seat tot een succes te maken waarom dan nog een kneusje kopen. Alfa biedt geen toegevoegde waarde voor VW. Een sportief merk heeft VW niet nodig. Waarom Audi herpositioneren als Mercedes concurrent? Audi kan nu beide, sportiever zijn dan BMW (meer sport successen, een echte sportwagen en topmodellen met meer vermogen) en beter afgewerkt en comfortabeler zijn dan Mercedes.
Dit is geen realistisch scenario, dit is een wens van Alfa fans die het einde zien aankomen en hopen dat het machtige VAG hun merkje kan redden.
heidekonijn zegt
Euh, jongens, als er nu één onderwerp is waar Alfa het echt wel bonter heeft gemaakt dan VW (of KdF) is het wel fascisme.
Megakix zegt
wat een mooie meid !!!
T-Spark zegt
@mashell: Beetje VAG fanaat? Ik ben het met je eens dat VW AR niet moet, eigenlijk niet MAG kopen. Het is verkeerd op vele niveau’s. Jou denigregerende toon slaat nergens op en is ook totaal niet nodig, laat mensen die AR een warm hart toe dragen lekker in hun waarde dan zal dat andersom ook zo zijn. Dat dit te moeilijk voor je is toont een bar laag niveau, onbeschoftheid en een hoge rating op de top gear cock-o-meter. Zielig gewoon.
T-Spark zegt
*denigrerende
AR kan nooit beter worden van VAG, zal ook niet gebeuren. Een type auto dat AR maakt en altijd heeft gemaakt zal nooit door VAG geproduceerd worden, daarvoor liggen de bedrijfsvoeringen en waardes te ver uit mekaar.
Pjotr zegt
Fiat zal wel gek zijn om Alfa Romeo weg te doen, zeker naar de concurrent. Mooi relativerend stukje op autointernationaal.nl: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=13522&n=9
Reginald zegt
Heren en dames graag wat meer respect voor een merk dat binnenkort 100 wordt. :P :P
Rick dos zegt
Ach, ipv JTD zie je dan TDI. Same shit different name.
PAN zegt
jammer,
Wat me verbaasd is dat mensen nog steeds de kwaliteit van alfa onderschatten. Heb nu 290.000 km op mijn teller en heb nooit andere dingen gehad dan reguliere dingen. Ja, de onderdelen zijn ook iets duurder maar rij er wel een mooie auto mee. Overigens zijn de motoren van de fiat group ff wat moderner en beter dan de VAG group.
Avenger zegt
VAG is emotie -> ik lach me kapot
Fiat Group is emotie -> Tis om te janken
Een auto heeft geen emotie! Het zijn de mensen die een emotie bij het ontwerp van een auto krijgen, het is niet de auto het is een reactie die in de mensen zit.
bpc zegt
@Avenger: leer de dingen eens op een andere manier zien ,maar geen zorgen dat komt vanzelf wel eens je in je puberteit geraakt zal het al wat beter lukken en als je zo groot bent als je papa nu dan versta je het mischien ,niet te laat gaan slapen vanavond en eet goed anders ga je nooit groot en sterk worden he ,
T-Spark zegt
@Rick dos: daar zit je er wel naast, JTD moteren zijn een stapje op. Diverse JTD onderdelen, voornamelijk zuigers en zuigerstangen, worden vaak gebruikt bij het tunen van TDI’s. JTD’s zijn gewoon een stuk sterker.
Citrofiel zegt
Gatsiebakkie. Duits en Alfa Romeo, wat een nachtmerrie. Het zal vast goed kunnen uitpakken, maar gevoelsmatig is het drie keer niks.
Boss zegt
@ Citrofiel, indeed, lijkt me niet een geheel geslaagde combi.
Otherwise on-topic, mijn oog viel bij het scrollen over AB niet op de dame, maar op de achtergrond. Brings back memories.
PS: Die herinneringen zijn niet zeer gedateerd, … het kind leeft voort!
binkie zegt
VAG is al jaren niet meer zo betrouwbaar boys.. sinds ze hun toeleveranciers onder druk zijn gaan zetten om goedkoper te leveren is de kwaliteit en betrouwbaarheid hard achteruit gegaan.. terwijl bij AR juist de kwaliteit enorm vooruit is gegaan en nog gaat..
Qua lease maakt het al lang niet veel meer uit (bij de meeste leasebedrijven dan) en waarom zou je dan een audi of andere suffe VAG zut nemen als er ook iets moois kan staan met emotie en kwaliteit..
johnny m zegt
nou….de buren , collega , familie.
Bas zegt
Het is met Lamborghini toch ook goed afgelopen? De duitse invloeden op italiaanse auto’s is absoluut geen slechte. Ik denk dat een Alfa die na 6 jaar nog steeds niet kraakt en gewoon blijft werken een serieuze vooruitgang is. Zolang Alfa zijn eigen karakter en motoren maar houd en niet dezelfde motoren krijgt als de andere VAG auto’s. Trouwens, VW zou gek zijn als ze de Alfa meer een VW maken. Alle Alfa klanten lopen dan direct weg.
Ik zie dit wel goed komen.
Sander zegt
wie is die chick?
autoblogger zegt
@Sander: http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/18/wie-heeft-de-beste-babes-abarth-versus-alfa-romeo
w0o0dy zegt
@autoblogger: wel dit soort geruchten plaatsen en als dan blijkt dat Marchionne er niet over pijnt dan blijft het stil…. Wel heel erg oude journalistiek dit. Story en Prive doen dit al decennia lang, jammer dat Autoblog.nl er niet boven staat.
autoblogger zegt
@w0o0dy: dat was gisteren al bekend bij ons
http://uk.reuters.com/article/idUKLDE5BD2FE20091215
Helaas hebben we er gisteren niet over geschreven en het is nu een beetje “oud nieuws”. Wellicht de volgende keer wel, wat ook afhankelijk is van de dienstdoende blogger.
Overigens worden er constant dit soort geruchten de wereld in geslingerd, evenals ontkenningen, dus dat gebeurt wel vaker. En wij doen daar ook constant aan mee zoals je weet.
SjonnieKroket zegt
Seat en sportief?
Wim zegt
Nooit Alfa aan dat duffe Duitse Volkswagen verkopen.
Alfa is Italiaans en moet dat blijven.
Ik moet er niet aan denken dat Alfa onder de Volkswagengroep komt .
Krijg je Alfa’s met van die oersaaie Duitse belijning en saaie interieurs.
Fiat kan beter de Volkswagengroep opslokken dan krijg je tenminste ook nog eens een mooie Duitse auto haha
DannyHoff zegt
Jullie weten zeker wel dat de grootste copy/paste groep General Motors (opel en dergelijke) is en niet VAG!!!