Binnen een aantal jaren kunnen we een nieuwe speler binnen de markt van elektrische auto’s verwachten. Apple is die nieuwe speler, maar bij Volkswagen zijn ze niet bang.
Wat we precies kunnen verwachten van Apple weten we niet. Simpelweg omdat het Amerikaanse techmerk ontzettend goed de boel weet geheim te houden. Recent kwam naar buiten dat Apple in gesprek was met Hyundai en Kia. Die gesprekken kwamen uiteindelijk op niets uit. Vermoedelijk konden de bedrijven het onderling niet eens worden. Apple moet in zee gaan met een bestaand (auto)merk over de productie van het voertuig, want het techbedrijf heeft immers zelf geen productiefaciliteit voor auto’s.
Volkswagen volgt deze ontwikkelingen uiteraard mee, maar ziet nog geen dreiging in de auto van Apple. Aldus Volkswagen-topman Herbert Diess in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Daarnaast denkt Diess dat het echt nog wel even gaat duren voordat de Apple auto werkelijkheid wordt. Zo wil het iPhone-merk voor zover bekend de software én de hardware helemaal in eigen huis ontwikkelen. En dat met een product waar ze nog geen ervaring mee hebben. Een grote ambitie waar jaren voor nodig zijn om iets goeds neer te kunnen zetten.
Door de komst van de elektrische auto groeien techbedrijven en autobedrijven steeds dichter naar elkaar toe. Een accupakket met elektromotor voelt minder onderscheidend als het rijden van bijvoorbeeld een V6 of een zes-in-lijn. Volkswagen ziet in elk geval nog geen dreiging in een merk als Apple dat bezig is met een eigen auto. Kijk echter niet gek op als nog meer techmerken met een eigen auto komen, denk bijvoorbeeld aan Sony.
W115 zegt
Apple is nooit voor de massa geweest dus daar hoeft volkswagen idd niet bang voor te zijn
JanJansen zegt
27 januari 2021: Apple-ceo Tim Cook zegt dat er nu in totaal 1,65 miljard actieve Apple-apparaten zijn, vergeleken met 1,5 miljard een jaar geleden. Volgens Cook is het aantal actieve iPhones inmiddels 1 miljard.
Joris24 zegt
Goed verhaal. Apple heeft al jaren een marktaandeel van rond de 15%. Heel ruwweg genomen zouden er dan 6.7 miljard smartphonegebruikers op de aarde zijn. In 2022 zal naar verwachting 66% van de wereldbevolking in het bezit zijn van een smartphone. Dus nu is dat percentage nog lager. Volgens mij heeft meneer Cook een ietwat lange neus.
quincy zegt
Volgens een artikel van Autoblog op 23 december 2020 dacht hij er toen nog heel anders over. Dus of de man verzint meningen om in de media te komen, of hij weet inmiddels meer waardoor hij zijn mening bijgesteld heeft.
Hoe dan ook: Als het op hard- en software van een nieuwe Apple auto aankomt, durf ik hem wel aan dat ze in versie 1.1 (vanwege bugs in versie 1.0) Volkswagen al voorbij zijn. Apple heeft dat al jaren goed voor elkaar, welke niche zij ook in stappen. Hun laatste eigen SoC is enorm goed en software op eigen hardware laten aansluiten is hun core business.
Volkswagen en software lijkt gewoon niet heel goed van de grond te komen. En dan hebben zij ook nog het nadeel dat ze geen eigen hardware maken.
posthumus zegt
@quincy: Als er iemand goed is in het maken van Bugs is het VW wel. (Ba dum tss, sorry, ik laat mezelf we uit)
piedlourd zegt
Het lijkt er op dat niemand hier hem doorheeft.
Ik vind hem wel leuk.
lucblocken zegt
@posthumus: goed gevonden 😄
potver7 zegt
Daarom neem ik dit soort uitspraken (evenals die van 23 december overigens) altijd met een vrachtwagen vol zout.
De deal met Hyundai/Kia is afgeketst, dus Apple is op zoek naar een nieuwe partner. Best mogelijk dat er dus inmiddels al contact is geweest tussen Apple en VAG en deze meneer dus dondersgoed weet hoe ver Apple al is.
Optie 1: Apple is inderdaad nog niet zo ver dat ze binnen afzienbare tijd een productierijp model op de markt kunnen zetten.
Optie 2: VAG is zich rotgeschrokken maar gaat dat natuurlijk niet laten merken.
Optie 3: We krijgen binnenkort de aankondiging dat VAG de nieuwe productiepartner van Apple is.
pomoek zegt
Ik vraag me af waarom niet? VW heeft zich ook door Tesla compleet laten verrassen. Een bedrijf dat, toen de 1e I-phone op de markt kwam, nog niet begonnen was met de productie van de Tesla Roadster.
Het compleet “out of the box” denken dat Tesla doet is ook iets wat ze bij Apple goed kunnen. Ik zou me als VW CEO wel degelijk zorgen maken.
superfunky zegt
@pomoek: hij maakt zich weinig zorgen omdat hij weet dat kapitaal intensief/ lage marge niet Apple‘s game is. Het is dus maar zeer de vraag of er ooit iets gaat gebeuren vanuit Apple dat lijkt op het huidige autovervoer en of het niet uiteindelijk zal neerkomen op lokale mobiliteitsystemen. Je kent ze wel, die autonome, snel zoevende „schelpen“ die je in SF films ziet.
Dat vindt VW helemaal prima, “laat een ander daar lekker in pionieren, kijken wij wel waar het geld te verdienen is“. De analogie met Tesla is inderdaad treffend: 10 jaar lang pionieren, de markt klaarmaken en nog nooit een $ verdiend hebben (behalve aan de btc-stijging waarvoor je aandeelhouderskapitaal in de gokkast hebt gepropt) en wie is er nu begonnen met oogsten op die door een andere voorbereide markt? Precies, VAG.
Ik moet altijd een beetje lachen om die commentaren hier op de Duitsers. Al decennia lang koning, keizer, admiraal in automotive. Zijn met Toyota de enige die er echt serieus geld verdienen. In de mind van de gemiddelde AB’er zijn het idioten die er niets van snappen en aan de rand vd afgrond staan.
Amerikanen: nog nooit iets gepresteerd (behalve de T-ford), alleen maar bagger-producten met als belangrijkste wapenfeiten heerlijke V8-en en serieuze pick-ups die alleen in de US gewild zijn en daar roept men hier dan over dat het de top is en de wereld heeft veroverd.
Het gaat om de pegels vrinden, geen Amerikaanse fabrikant van automobielen heeft daar ooit iets in klaargespeeld, ook jullie geliefde Tesla niet.
Pascal zegt
@superfunky de koning is voor mij Toyota, daarvoor heeft VAG teveel kwaliteitsproblemen.
Roepen dat Tesla niks verdient doe je hier vaak genoeg. Dat vind ik altijd grappig, aangezien Tesla nu al een hogere profit-per-car draait dan Audi en kan aantonen waarom dit komende jaren nog hard omhoog gaat. Ze investeren het terug ja, gek he, als je pas net bestaat en giga-factories uit de grond loopt te stampen.
Conclusie: Ja, de Duitsers zijn zeer goede autobouwers en nee, blinde adoratie voor de Duitsers heeft helemaal niemand wat aan.
superfunky zegt
@Pascal: ik ben al een tijdje geleden gestopt met je uit te leggen hoe een balans en resultatenrekening gelezen moet worden. Daar begin ik niet meer aan, maar als jij de algemene accounting standards wilt wijzigen omdat ome Elon nou eenmaal de wereld verandert en we dus ook maar eens het begrip winst moeten herdefiniëren, be my guest. Winst = verlies, verlies = winst, mooie wereld hoor.
Pascal zegt
-EDIT: heren, het zijn maar autootjes. Als jullie elkaar niet lief vinden, zoek een andere gesprekspartner. Dank! –
reset zegt
Apple gaat ook geen eigen auto bouw. Die ontwikkelen zij samen met een bestaande leverancier. Allerlei geruchten zij nu gaande, Hyundai, Kia, Nissan?!
Ik denk dat Apple hierin gaat falen, wat voor toegevoegde waarde kunnen zij hierin geven dan de naam Apple.
– Design, moeilijk te oordelen.
– Automotive hardware technologie; geen enkele input, zoals Tesla of solid state accu ontwikkelingen.
– Automotive software technologie; wellicht, maar Android in de Volvo’s zijn ook ver en in productie(!).
-Automotive historie; BMW, Merc, nostalgie, status, ik heb toch meer vertrouwen in bv een Skoda dan een Apple auto die gebouwd word door de goedkoopste contracteur.
posthumus zegt
@reset: Een enorm budget en dito R&D-team.
Pascal zegt
Ongeacht wat je van Apple vindt, ik denk dat zij voldoende hebben gedemonstreerd dat ze niet dom zijn en ook niet over 1 nacht ijs gaan. Volkswagen hoeft zich heus nog geen zorgen te maken, maar als je nu al vooraf gaat roepen dat Apple hierin gaat falen dan onderschat je ze volgens mij aanzienlijk.
adyton zegt
@reset: ik denk dat je nu zelf al eigenlijk de toegevoegde waarde aangehaald hebt door Android te vermelden. Het is niet omdat ze later op de markt zullen zijn dat er geen waardige concurrentie is. Aangezien beide bedrijven nu al veel vertegenwoordigd zijn door Carplay en Android Auto en autmorken zelf minder geneigd zullen zijn hierin zelf minder ontwikkeling in te steken, lijkt het me een uitstekende zet. Ik denk gewoon dat het hele gedoe nu overdreven wordt. Misschien willen ze wel eens een model met hun design uitbrengen, of dat nu met Hyundai is of niet, en mss blijft het niet bij eenmalig en komen er zelfs opvolgers op dat model, maar dat is dan eerder als een halo car en niet om hun core business van te maken, denk ik. Integratie van Apple en Android zal gewoon gebruikelijk worden. Ik hoop wel dat fabrikanten ze dan beiden aanbieden, want het zou enorm onpraktisch zijn als zou blijken dat een groot deel v de wagens plots niet bereikbaar is omdat je een gsm hebt van een ander merk… Dat is nu ook al een beetje bij sommige merken die niet de 2 systemen aanbieden en dat is ronduit irritant.
monsieurleloure zegt
En Apple is ook zeker niet bang voor Volkswagen….. Die koopt VW zo op..
mashell zegt
VW kun je niet opkopen, de familie Porsche heeft iets van 49% en et Bundesland Niedersachsen heeft preferente aandelen.
monsieurleloure zegt
@mashell
Alles is te koop, ook VW
Baffie zegt
De Hema was ook niet bang voor de Action. Moet je ze nu nog eens vragen 😂
doublechevron65 zegt
Dies doet wel degelijk in z’n broek van angst, dit is gewoon een afleiding voor de gigantische problemen in eigen huis.
SimonMc zegt
Nokia was vast ook niet bang van Apple.
supertjeduc zegt
Het zou zomaar kunnen dat de baas van Nokia op een bepaald moment ook zoiets geroepen heeft