Het eerste halfjaar van 2015 zit er op, en de automotive boekhouders hebben uitgerekend hoeveel voertuigen er precies wereldwijd zijn afgezet. Whip ‘em out, boys!
Het spelletje ‘wie heeft de meeste auto’s verkocht’ draait vooral om bragging rights, aandeelhouders vinden een hoge winstmarge over het algemeen interessanter. Dat neemt echter niet weg dat fabrikanten graag bovenaan de lijstjes van meestverkochte auto’s staan.
De laatste jaren is het erg close tussen GM, Toyota, en Volkswagen. De Japanners pakten in 2014 nog nipt de koppositie, maar over H1 2015 moeten ze het net afleggen tegen de Volkswagen-groep. VAG zette 5,04 miljoen voertuigen af, het Toyota-concern 5,02 miljoen.
Overigens ligt het aantal verkochte personenauto’s een stuk lager, concerns tellen natuurlijk alle verkopen bij elkaar op, dus ook bedrijfswagens en – in het geval van VAG – de trucks van MAN en Scania.
Foto: CEO van Volkswagen – Martin Winterkorn – illustreert de omvang van zijn apparaat
norge zegt
Tien tegen 1….
jrsmoke zegt
@norge: Bij Toyota mag je ook Lexus optellen.
10 tegen 2.
norge zegt
@jrsmoke: oke , 11 tegen 2 om precies te zijn..
gtwillem zegt
@norge: Daihatsu is ook voor een groot deel van Toyota ;-).
dragspert zegt
@gtwillem: Vergeet Scion niet;) Het hippe jongerenmerk van Toyota in Amerika.
jrsmoke zegt
@norge: En wie zegt niet dat Toyota Industrial hun uitgepoepte heftrucks er ook nog even bij optelt?
escort77 zegt
@jrsmoke: En de naaimachines? (zo groot is het verschil niet tussen een Skoda Citigo en een Toyota turbo naaimachine)
Lotus zegt
@norge: en volgens mij is dit een behoorlijke one man’s show. Ik hoor Toyota er nooit over dat ze 1ste staan, GM er bijna niet over dat ze 2e/3e staan alleen dat rupsje nooit genoeg concern uit Duitsland dat koste wat het kost de 1ste plek wil bereiken.
Ik heb het niet echt op Toyota maar kan hun bescheidenheid wel waarderen.
Gelukkig gaan ze ook voor kwaliteit en niet voor kwantiteit al is deze opmerking wel erg laag en gemakkelijk ?
gtwillem zegt
@lotus: alle merken maken de halfjaarcijfers bekend. Als dit betekent dat ze de grootste zijn, word dat gemeld. Dat Volkswagen een stom bedrijf is met rare mensen met penisnijd, is gewoon een feit dat mede gedeeld moét worden. Stomme VAG!
vondudenstein zegt
@lotus: Bescheiden Japanners? Nah ik zeg maar iets, heb echt geen idee. Vind VAG gewoon irritant XD hahaha.
Voor Toyota is het sowieso lastiger, want ze gaan gewoon niet stuk :P
potjak zegt
@norge: scion, hino… Zullen er vast nog wel meer zijn…
gtwillem zegt
Illustreert is met dubbel l ;-).
kapiteinaudi zegt
Ik zet de champagne alvast koud.
trustmeiamanengineer zegt
10 miljoen saaie grijze stukken blik extra op de planeet…
lamborgfan zegt
@trustmeiamanengineer: Iets met vraag en aanbod..
gtwillem zegt
Ik ben erg benieuwd hoe dit er over een paar jaar uit ziet, met name dorpse opmars van Kia/Hyundai. GM is op veel belangrijke markten grip aan het verliezen, maar kan rekenen op een sterke thuismarkt, en ook in Zuid Amerika doen ze het traditioneel goed. VW is juist in de VS een merk met een rol in de marge, terwijl het in Europa erg sterk is. Bij Toyota lijken de verkopen wat homogener te zijn verdeeld over de markten.
w0o0dy zegt
In Japan gold altijd de ongeschreven regel.. Ga Toyota a.u.b. niet voorbij qua verkopen want dan maak je de reus boos. Dat ging zelf zo ver dan andere merken order weigerden of met reclames e acties stopten… Alleen maar om de Toyota niet “wakker te maken en zo geconfronteerdete worden met de tegen maatregelen. Ik ben benieuwd wat Toyota hiervan vindt en of ze boos genoeg zijn om wat extra gas te geven.. Misschien geldt het tegenwoordig minder en kijkt Toyota alleen/vooral naar de winst/cashflow..
lekkaah zegt
@w0o0dy: gaan ze doen dan? toyota’s weggeven?
w0o0dy zegt
@lekkaah: prijzen omlaag, cashback acties, korting voor leasebedrijven, inruil subsidies.. Als ze willen dan gaat de markt het merken. Vergeet niet dat Toyota al heel lang heel veel geld binnenhaalt. Veel langer en constanter dan de concurrentie. Er is dus ruimte als ze het nodig vinden.
lekkaah zegt
@w0o0dy: point taken
net als die fransen dat doen, gaan echt de goeie kant op zowel marketingtechnisch als de producten. zij gooien het vooral op individualisering. (wat nu iedereen ineens doet)
berlinetta zegt
Waarschijnlijk krijgen we nu een speciaal modelletje van VW met een oplage van 5 miljoen stuks om het te vieren ?
gtwillem zegt
@berlinetta: die vind ik dan wel weer leuk ;-).
grrrrommmmm zegt
@berlinetta: Yep, vast een Veyron ofzo :))
JanC zegt
“Overigens ligt het aantal verkochte personenauto’s een stuk lager, concerns tellen natuurlijk alle verkopen bij elkaar op, dus ook bedrijfswagens en – in het geval van VAG – de trucks van MAN en Scania.” – Toyota doet natuurlijk niets met bedrijfswagens. Dat is maar een margeproduct. Je ziet nergens een Hiace, Proace of een Hino-truck.
paganizonda760nc zegt
@JanC: Niet in Nederland nee maar in Azië zie je ze overal en nergens.
lekbak zegt
@JanC: Toyota heeft ook een belang in Isuzu, een van de grootste fabrikanten van bedrijfsauto’s ter wereld. Als ze die naar verhouding meetellen zet dat ook wel zoden aan de dijk.
JanC zegt
@lekbak: Ik gok dat Isuzu bij de GM getallen wordt opgeteld.
lekbak zegt
@JanC: gm heeft bij mijn weten bijna heel zijn belang in isuzu verkocht. Mitsubishi is nu de grootste aandeelhouder. Toyota nummer 3, na nog een Japanse investeerder.
mrford zegt
Als ze nu ook nog eens fatsoenlijke auto’s weten te bouwen dan hebben ze een terechte eerst plaats…
FB_100002177943068 zegt
en terrecht, de beste auto’s ter wereld komen uit de vag fabriek, en dat allemaal dankzij een man met een snorretje die er verder wat rare ideeen op nahield
norge zegt
@bas_bzb: nee dankzij een Engelse officier die de fabriek weer opstartte na de oorlog..
gtwillem zegt
@norge: Major Ivan Hirscht?
norge zegt
@gtwillem: jep, zonder die man was er geen VAG geweest.
gtwillem zegt
@norge: hij liet de fabriek expres staan zodat de Duitse bevolking na de oorlog weer een economie konden opbouwen. De oorlog was al bijna afgelopen, de Nazis bouwden geen wapens en munitie in die fabriek meer, dus met dank aan deze Brit bestaat VW nog. De Engelse auto industrie vierde toen nog hoogtij. Als hij wist hoe het er 60 jaar later aan toe zou gaan…
Volgens mij staat de Volkswagem fabriek aan de Major Ivan Hirschtstrasse in Wolfsburg. Heel toepasselijk.
desjonnies zegt
@gtwillem:
De geallieerden hebben nog lopen leuren om de VW fabriek over te doen aan o.a. GM, Ford en de Britse auto industrie, maar niemand zag brood in dat lelijke wagentje en toen is volgens mij die Volkswagen wet ontstaan waarin Neder Saksen de bondsstaat aandeelhouder werd .
9000cse zegt
@gtwillem:
Hij heet overigens Major Ivan Hirst en er is inderdaad een straat naar hem vernoemd in Wolfsburg. Volkswagen AG ligt aan de Berliner Ring 2 in Wolfsburg.
Ram-G-maN zegt
@gtwillem: Hij in ieder geval een behoorlijke Duitse naam voor een Engelse officier. xD
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: *Hij heeft
desjonnies zegt
@gtwillem:
major Ivan Hirst
http://i44.servimg.com/u/f44/16/04/30/31/img_0511.jpg
FB_100002177943068 zegt
@norge: en geeneen autofabrikant wilde de fabriek hebben, wat een zieners :)
desjonnies zegt
@bas_bzb:
Als je ziet wat de Amerikanen toen bouwden qua auto’s, die waren tot ver in de zestiger jaren toonaangevend qua auto industrie, de Britten hadden inderdaad nog veel materiaal en modellen van voor de oorlog klaar, maar dit scharminkel, dit crisis-voertuig met zijn blikken dashboard en kabelremmen (de eerste VW’s hadden geen hydraulische remmen) dit was meer in de lijn van wat Citroën en Renault produceerden na WW 2, een crisis vehikel gemaakt van zo min mogelijk kostbare grondstoffen eigenlijk alleen maar om Europa weer op de been te helpen.
Zo waren er Renault 4CV’s die een beige kleur hadden van overgebleven verf van de Duitse bezetter voor voertuigen van het Afrika Korps. En was het niet ongewoon om in een legergroene civiele Volkswagen te rijden.
Later is men het praktische van de Volkswagen gaan ontdekken, er kwamen meer grondstoffen beschikbaar en de marketing-machine in de Vs is zijn werk gaan doen.
Volkswagen heeft alle geluk van de wereld gehad, eerst door Major Hirst en later door de meer dan uitstekende marketing.
Het product zelf was van goede kwaliteit, echter kwam de Volkswagen al gauw tekort toen de moderne voorwielaandrijvers begin jaren zestig op de markt kwamen.
Toen was het eigenlijk al over en uit qua techniek voor de Volkswagen.
hondar zegt
VW doet het er om en streeft er naar. Toyota verdient het door loyaliteit op te bouwen. Alleen de modellen zijn vaak minder aantrekkelijk.
desjonnies zegt
@hondar:
mooie comment, als ik eraan mag toevoegen zijn de Toyota’s gewoon vaak beter.
LMV zegt
Zijn de VAG dealers ook niet verplicht om een x aantal onverkochte auto’s op plaat te zetten? Bij Beerens (Antwerpen) zitten ze toch met een heel deel stock auto’s die ingeschreven zijn en die ze niet kwijt raken aan de straatstenen? Maarja ze zijn wel de grootste en dat is wat telt zeker…?
tarquesh zegt
Lekker die geschiedenis lessen.
Ik kijk wel eens op de wiki en ik vind veel terug wat ik hier lees.
Eerst: Adolf Hitler word door Ferdinant Porsche verleid die vooruitstrevende concept auto de KDF Wagen te gaan produceren voor het volk dat doormiddel van een spaarsysteem een KDF Wagen bij elkaar kan sparen. Eigenlijk had Adolf Hitler Ferdinant Porsche de opdracht gegeven een auto voor het volk te ontwerpen.
Door de oorlog ligd alles plat, maar na de oorlog komt de Engelse Majoor die de baas word van de door oorlogsgeweld beschadigde autofabriek waar een poos munitie en tanks gebouwd waren op te bouwen om zo werkgelegenheid te scheppen voor de verliezers van de tweede wereld oorlog.
De Kever in het Duits Käfer word een mondiaal succes. Maar zo langsaam aan raakt de techniek ervan gedateerd omdat de concurrentie met voorwielaandrijvers komt en sommige met een hippe achterklep waardoor meer bagage mee kan dan in zo’n rumoerige getateerde ronde Volkswagen. Na wat mislukkingen ging het begin jaren 70 de goede kant op met de NSU techniek bezittende Volkswagen Passat met als klapper de door Giugiaro getekende Golf 1 in 1974. Massaal kochten Europeanen de nieuwe Golf zodat Volkswagen uit het dal kroop.
De auto voor iedereen zit dus in het Volkswagen DNA, het is de strategie die ervoor heeft gezorgd dat Volkswagen koploper is in de wereld. Toyota werkt met de strategie de beste auto ter wereld. Beide een tikkie anders maar wel succes formules.
Capibaro zegt
Totota heeft altijd als doel gehad de auto met de minste mankementen te hebben. Daarmee zijn ze zo groot geworden. VAG heeft als doel de grootste te zijn. Dat roepen ze ook te pas en te onpas. Wat hebben wij als consumenten daar precies aan? Grappig dat zoveel mensen hier zo blij zijn met die prestatie van VAG, terwijl die helemaal niet strookt met hun belang. Nu is de nieuwe doelstelling een hogere winstgevendheid. Die winst moet ergens vandaan komen. Denken jullie dat je daar als consument beter van wordt?
desjonnies zegt
@Capibaro:
Ziener !
Mijn vrees is dat wanneer de Franse en Italiaanse auto industrie het loodje legt, we overgeleverd zijn aan de Duitse dominantie.
En krijgen we een vorm van monopolie.
lekbak zegt
@desjonnies: lang leve Europa!
De macht zit tegenwoordig al helemaal bij Duitsland. We kunnen hooguit nog een beetje brutaal nee roepen. Maar dan krijgen we een trap tegen de reet en doen we het alsnog. En dat met dank aan de generatie wiens ouders ons bevrijdt hebben van de Duitsers…
mrrallycross zegt
Inderdaad niet eerlijk. Volkswagen heeft veel meer merken
Brokkenpiloot zegt
Dat zal de tweede helft van het jaar nu wel anders worden:
http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-stopt-verkoop-tdis-in-vs-aandelenkoers-stort-in-80453