Voor iedereen die wil dieselen voor het milieu, of iedereen die gewoon wat wil sparen op de belasting of bijtelling komt “Das Auto” binnenkort met een zuinige Scirocco. Een heel zuinige Scirocco, met hypermoderne BlueMotion-technieken.
Het pakket van aanpassingen kennen we inmiddels. Aerodynamische aanpassingen, banden met lage rolweerstand, een langere overbrenging en een klein koppelrijk dieseltje. Het 1.6 TDI blok zou, net als in de Golf, 105pk moeten leveren.
Hoewel onlangs in een veel bekeken TV-programma het nut van een Scirocco diesel aan de kaak is gesteld, ligt het voor de BlueMotion net wat anders. Met een Scirocco zou het namelijk heel goed mogelijk kunnen zijn, met dezelfde techniek een lagere uitstoot dan een standaard Golf te verkrijgen. In ons regeltjesland scheelt dat vooral lekker in bijtelling en wegen belasting, en een Scirocco is groter dan een Polo. Uitstootcijfers zijn nog niet bekend. De Golf-BM stoot op dit moment 107gr./km uit, de toekomstige Polo op een kleine 90gr./km zitten. De Scirocco zal er met de CO2 waarde ergens tussenin liggen, nu maar hopen dat deze de 95gram haalt. (bron: autocar.co.uk)
tobiman zegt
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo’n goed id dat ze weer een groene scirocco moeten maken, waarom niet een scirocco r36?
tobiman zegt
de scirocco is tog gwn een sportwagen of niet?
BrutaalAapje zegt
@tobiman: Een sportieve auto is geen sportauto…
Jan zegt
hij zit toch niet in men bedrijfswagen keuze pakket. Nochtans ze zeggen dat ze enkel VW BlueMotions willen…wel baas…
Merry zegt
Goed je heb de auto ietsiepietsie zuiniger gemaakt maak een pers bericht dat die zuiniger is zodat iedereen het weet.
Waarom die achterlijke namen?Ik wordt gek van al die marketing b*llsh*t.
Als je een auto hebt die 1 op 100 rijd kom dan maar weer met mooie praatjes aanzetten.
Wanneer komt er weer eens een toffe auto?1tje die de grenzen van wat mogelijk is haalt 1 die gewoon super cool is 1 waar het verbruik niet eens vermeld wordt?
Laue zegt
@ Tobiman
sportwagen? nah niet echt meer een hip hatch-coupeetje. goed dat er blue motion versie komt vooral voor de lease rijders. lekker zuiniger en toch hipper als een golf.
Laue zegt
@ Merry
sorry dat ik het zeg maar je zeurt. Zuinig en schoon is de trend… get used to it. coole auto’s die 1 op 1 rijden vind je bij de porsche,lambo,ferrari dealert.
Toontje lager zegt
@ Jan
Ik mag gewoon zelf kiezen hoor. Als ik me maar aan het budget houdt ( of zelf bijleg ).
Leuk een bluemotion versie, maar welke leaserijder gaat er in rijden? De jeugdige single? Mooie auto, maar totaal niet praktisch. Mijn huidige C30 is niet veel kleiner/groter schat ik zo en die is me eigelijk ook te klein/onpraktisch.
Nickett zegt
Idd erg intressant voor de leasemarkt.. gewoon slim van VW :)
ferdinant zegt
Deze auto is geen sportwagen. Rijdt niet als een sportwagen, ziet er alleen sportief uit. Dat is heel iets anders. En ” vw werkt aan ” ? Behoudens aerodynamica zit er naar mijn mening geen werk aan, alle techniek is verder binnen het bedrijf voor handen. Wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.
Merry zegt
@Laue
Kom op zeg, Lancer evoX,Impreza WRX STI of andere Hatch met een beetje fatsoenlijke motor kun je met gemak redelijk zuinig mee rijden als je er mee overweg kan.
Ik zeg ook niet dat zuinig slecht is maar als er .5% gewonnen wordt in en of ander lab in de meest ideale omstandigheid moet er groot feest geviert worden.
Het is marketing onzin, als ik op de snelweg met me Impreza 110 KM per uur rij en er komen hordes lease bakken ala Pruis,Civic hybride,bloumotion met 145/150 voorbij scheuren wie denk je dat zuiniger rijd?
Als we deze bakken gaan verkopen met korting moet er maar een begrenzen op 3000 toeren en 125 Km/u gezet worden dan zijn ze zuinig!
Jochempie zegt
Fantastisch! Er waren miljoenen mensen al aan het wachten op een sportieve auto die toch niet hard kan! Oeh wat hekel ik de bijtellingsvoordelen.
Dev zegt
Top Gear heeft de 2.0 Diesel al helemaal de grond in gestampt. Dat komt toch nooit goed met een nòg minder krachtige versie.
Laue zegt
@ Merry
Ik rechtvaardig niet de zuinigheids trend wat inderdaad vaak marketing gel*l is. Ik wil alleen aan geven “get used to it” je kun je er wel druk om maken maar daar kom je niets verder mee trend = trend.
als autoliefhebber koop je lekker die dikke bak en steek je die middelvinger op naar de lease-prius-loser (onthoud dat voor scrabble)
Merry zegt
Laue ,
dat doe ik zeker.
Maar ik kan me helaas me emotie’s niet inhouden dat ze zoveel korting krijgen op alles.
Straks krijgen die Pruis rijders nog korting op de ziektekosten verzekering.
Ik erger me groen en geel aan onrecht, want dat is, pure onrecht.
Net zoals lapswanzen die niet willen werken en zich zelf helemaal de schulden inwerken en vervolgens aan allekanten nog hulp krijgen ook.
En dat autofabrikanten en aan mee werken aan deze onzin snap ik al helemaal niet.
Dit klinkt gek maar juist de autofabrikanten maken auto rijde niet meer leuk.
Racen trouwens ook niet, dat is ook helemaal verziekt door autofabrikanten.
Eigenlijk heb ik ook al spijt van me Impreza ik had beter een goede uit 1999/2000 kunnen zoeken en er wat extra werk aan kunnen doen had ik waarschijnlijk een betere auto gehad.
Zo…dat lucht op!
kraakensmaak zegt
Als ze onder de 95 gram co2 blijven en dus 14% bijtelling heeft kan dit wel eens een groot succes worden. Zijn we eindelijk van die Priussen af!
dekster zegt
http://www.youtube.com/watch?v=WpcOQ7HaB98
DaciaSanderoClub-Weert zegt
Je kan ook stoppen met zeuren en de R-versie kopen.
Duidelijk zegt
Dit zal een groot succes worden voor de leasemarkt denk ik.
Knappe looks en de bedrijven kwijlen op de bluemotion badge.
Timmie zegt
Bluemotion: been there, done that… Zo voorspelbaar…
Relief zegt
@Merry
Ik noem het geen onrecht, maar jaloezie. Als je ervoor kiest om in een milieuvriendelijke auto te rijden dan wordt je beloond. Wil je lekker het milieu vervuilen dan betaal je meer. Dat is geen onrecht, maar een vrije keuze. Net als dat ik bij Ryanair voor 5 euro meer voorrang krijg bij instappen in een vliegtuig. Deze hele wereld is een kwestie van belonen of betalen om beloond te worden.
Huidige auto’s zijn niet duurder dan ze al waren. Je kan het alleen goedkoper maken door een zuinige en milieuvriendelijke versie te nemen.
Kortom: niet zeuren en hou eens op met die afgunst.
ONtopic: de oude Prius is idd een lelijk hok, maar de nieuwe prius is toch nog te pruimen?
Laue zegt
@ Merry
Ghoedzooo, gooi het er maar uit.
Laurens zegt
Kan iemand uitleggen waarom die CO2 normen verschillend zijn voor benzine en dieselmotoren. Is de ene CO2 de andere niet?
Merry zegt
@ Relief
Afgunst!!! :) die Pruis rijders naar mij toe bedoel je???
Ik kan zelf geen leuke auto betalen en moet een auto van de zaak hebben maar wel een goedkope.
Dan heel dat groen en zuinig verhaal er aanhangen om je gevoel te sussen.
ga toch we…afgunst.
Al die zuinige auto’s zijn gewoon niet zo zuinig als de fabrikant zegt.
Als jij echt 1 op 25 in een prius rijd ben je een knappe jongen, om over de Civic Hybride al niet eens te beginnen.
Het gaat mij er om dat het cijfer prestatie’s zijn, kijk eens hoeveel zuinige auto er worden verkocht, ik kan je vertellen het brandstof verbruik de afgelopen jaren is niet tot nouwelijks minder geworden.
Aftewel het systeem werkt niet en de gewone man wordt genaait!
http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk
Alwood zegt
Diesel CO2 is viezurrrr ;)
Maar ze hebben het een beetje gedaan met het fijnstof-nadeel van diesel in het achterhoofd, volgens mij. Hoewel dit de laatste jaren niet meer helemaal op gaat.
Grote Smurf zegt
Misschien is het in Nederland 107gr/100km, maar in België is ’t 104gr/100km. Resultaat is dat 15% van de aankoopprijs door de staat wordt opgehoest. Fine by me…
Yellomello zegt
Doe mij ook maar een lease-prius, daarmee houd je enkele honderden euro’s meer over in je portemonne per maand. Wat is daar nou mis mee? Vrijwillig belasting betalen is wel erg sociaal maar helaas niet aan mij besteed.
Beetje Verward zegt
@Alwood
Vroegahh kon je gewoon met je rokende mercedes D rondrijden en nog gerespecteerd worden ook. Maar we worden steeds wijzer, gelukkig zou ik zeggen. Een roetfilter is een verbetering. Maar de kleinste deeltjes hou je met geen enkel filter tegen. En laten die nu juist het diepst in mijn en jouw longweefsel doordringen en het meest schadelijk zijn.
Dat is dus het nadeel van diesel (naast de NOX die tot smog leidt).
Beetje vervelend want ik weet uit ervaring best wel hoe lekker een dikke diesel er aan trekt. Maar ja, voortschrijdend inzicht………
Jelmer zegt
Misschien is het belangrijkste antwoord op de vraag van Merry (11u14): omdat die niet verkocht worden.
Hoeveel mensen rijden een M5? Hoe vaak is de RS6 verkocht? Wie rijd er een Impreza WRX STi?
Zet dat even af tegen de verkoop van de Aygo (en de rest van de drieling), Prius enzovoorts en je snapt wat ik bedoel.
En om eerlijk te zijn snap ik niet wat er mis is met mensen die zuinige auto’s kopen. Daarmee wordt het milieu ontzien en worden we minder afhankelijk van wat dubieuze baardlui in het Midden-Oosten. En weet je wat het mooiste is? Je kunt nog steeds voor een prikkie behoorlijk vlotte en leuke auto’s kopen (BMW E30 325i, E28 M535i, VW Corrado VR6, Porsche 944, etc) tot aan voor meer geld toffe bakken (Renault Twingo RS tot aan Honda S2000).
Wat rij jij eigenlijk?
Bobel zegt
Slimme zet van Volkswagen.
Ze maken de Scirocco niet saaier, maar BlueMotion leuker! ;)
Fokko zegt
leuke reacties! veel mensen omarmen de komst van een extra zuinige Scirocco met 105pk, maar een de komst BMW 116d of X3 18d wordt dan weer fel bekritiseerd.
persoonlijk maakt het voor mij niet uit. als je meer vermogen wilt betaal je daar gewoon voor, zolang de dikkere versies maar herkenbaar blijven :D
SjonnieKroket zegt
Scirrocco is met die waardeloze 1.4 tsi al niet te betalen laat staan met een TDi
Alwood zegt
@Beetje Verward
klopt… maar om nu te zeggen dat moderne diesels veel slechter zijn dan moderne benzine.
Waar bij diesels steeds strengere eisen zijn aangehouden mbt roet, is er bij benzine juist sprake van meer roet-uitstoot bij de directe injectie motoren. Hier zit helemaal geen filter op (wel een kat natuurlijk).
Volgens mij is het langzamerhand lood om oud ijzer welke uitlaatgassen je het beste op kan snuiven. Persoonlijk ga ik liever achter een Mercedes-bluetec hangen dan achter een Golf 2.0TFSI.
Merry zegt
Jelmer, wat ik rij?Impreza uit 2006.
Wat ik tegen heel die korting heb is dat deze auto’s niet zuinig zijn en wel korting krijgen.
Echt zuinig auto’s zoals een Cuore of andere kleine auto kan ik begrijpen.
Maar al die grote onzin auto’s die nogsteeds 1 op 14/15 rijden in een lab en omdat ze groot zijn dus naar verhouding zuinig zijn.
Dit slaat nergens op!
Tevens wordt er ampert zuinig mee gereden.
En als jij denkt dat we door dit soort auto’s niet meer afhankelijk worden van oliebaardjes uit het midden-oosten zou ik snel je oogkappen weer opdoen en lekker verder gaan slapen.
Zuinig rijden kan je met iedere auto(mits een supercar met V8 of meer)
Maar in Nederland worden auto’s die ook maar een beetje sneller zijn dan rest en waar ook zuinig mee gereden kan worden wel duurder gemaakt.
Heel die A t/m G label slaat als een lul op een drumstel.
De grote van het voertuig is bepaaldend, dus bijvoorbeeld een auto van 1350KG die 1 op 13 loopt wordt als schooner beschouwd als auto van 950KG die ook 1 op 13 doet.
Ben ik dan gek of klopt er iets niet?
DaciaSanderoClub-Weert zegt
@Merry
Als je met je autootje van 950kg evenveel verbruikt als met een auto die 400 kg meer weegt, dan is dat relatief gezien geen zuinig autootje, nee. Je kan dan kijken of er variant is die wel een verbruik heeft in oveenstemming met zijn grootte.
Dusss… Stel, je hebt een grotere auto nodig, dan heb je de mogelijkheid om een auto te kiezen die RELATIEF weinig verbruikt, waar je vroeger misschien slechts keuze had uit minder zuinige motorvarianten. Dus je hebt de ruimte van een grotere auto met het verbruik van een kleinere auto.
Maar iedereen heeft zijn voorkeuren en prioriteiten.
Dev zegt
@ Relief
Een Prius is niet milieuvriendelijker als een Scirocco of zo’n beetje elke andere leasebak.
Het is een onrecht omdat mensen zoals jij nog steeds in dat gelul geloven. En daar mogen mensen zoals wij voor betalen. Voor pure onwetendheid.
Dit groene rijden is echt een van de beste zwendels allertijden.
SjonnieKroket zegt
@ Dev,
Het is een mooie zwendel van de overheid. Maar kleine auto’s zoals een c1/aygo/cuore enz enz zijn degelijk wel zuiniger dan een Scirocco.
Ook qua uitstoot hang ik liever me bek aan een uitlaat van een c1 dan aan de uitlaat van een jaguar 5.3 v12
Merry zegt
@ DaciaSanderoClub-Weert
Dus daarom is het logisch om grote auto’s een korting te geven???
Dev zegt
@ sjonnie
Ik denk dat je je bek net zo hard verbrandt ;). Al had je een vuurwerende mond, CO2 is opzich niet schadelijk, het zijn de andere afvalproducten van het verbrandingsproces. Bij een betere verbranding kunnen die zelfs nog wel minder zijn in een Jaguar als een C1.
Zuiniger, ja klopt helemaal. Maar mensen betalen al voor minder zuinige auto’s, daar is benzinetax voor. Nu nog kilometerheffing want een C1 die dagelijks de snelweg over moet ploeteren stoot een hoop meer uit dan een Jaguar die eventjes naar het werk gereden wordt.
SjonnieKroket zegt
@ Dev,
Ik ben het op zich met je eens hoor. Dit is voor de overheid weer een slinkse manier om lekker geld bij autorijdend nederland uit de zakken te kloppen. Het kromme is dat de dure auto’s extra belast worden, en de goedkope auto’s een beetje korting. Die extra belasting die op een zware auto gerekend wordt, zou je in korting terug moeten vinden op een goedkope auto! Maar dat gebeurt niet!
Jelmer zegt
De Nederlandse overheid heeft er voor gekozen om auto’s te belonen die relatief zuinig zijn, omdat er niet vanuit gegaan wordt dat je iedereen in een kleine auto krijgt. Daarom is er voor gekozen om iedereen in de minst belastende variant te krijgen. Of je dat terecht vind is een tweede, maar woorden als “zwendel” gaan wat ver om aan te geven dat je het niet eens bent met deze keuze.
Welke grote auto’s krijgen nu daadwerkelijk korting? Waarbij krijg je een BPM korting? Dat zijn eigenlijk alleen de Prius, Civic Hybrid, Insight en…that’s about it. Daarnaast zijn er nog wat modelletjes die een korting geven op de bijtelling. Nou, wow.
@ Dev:
Wat weten wij dan niet wat jij wel weet? Vertel mij eens op welk gebied ik onwetend ben.
@ Merry:
Nogal wat auto’s heb ik mee gereden, en de drieling, Prius en Insight zijn makkelijk zo zuinig te rijden als gezegd wordt. Drieling: 1 op 20. Insight: 1 op 20. Prius: 1 op 23. Dus: het helpt zuiniger te rijden, dus iets minder afhankelijk. Maar we zijn er natuurlijk nog lang niet.
@ SjonnieKroket:
Dat mag je met behulp van een mooie berekening eens aantonen. Hou ook even rekening met de volumes waarin de verschillende modellen verkocht worden.
SjonnieKroket zegt
@ Jelmer
Wat moet ik aantonen? dat dure auto’s extra belast worden?
Jelmer zegt
@ SjonnieKroket:
“Dit is voor de overheid weer een slinkse manier om lekker geld bij autorijdend nederland uit de zakken te kloppen. Het kromme is dat de dure auto’s extra belast worden, en de goedkope auto’s een beetje korting. Die extra belasting die op een zware auto gerekend wordt, zou je in korting terug moeten vinden op een goedkope auto! Maar dat gebeurt niet!”
Je moet dus aantonen dat door dit systeem de overheid meer geld over houdt.
Dev zegt
Jezus Jelmer wat verwacht je nou heus van em op de vrijdagmiddag? Dat hij ff gedetailleerd uitstippelt hoe en wat het zit met de belastingen? Omdat iemand op een internetpostje dat morgen op de volgende pagina wegkwijnt dat vraagt?
SjonnieKroket zegt
Zal je een leuk voorbeeld noemen berekeningen heb ik geen zin aan….
maar ga eens naar autoweek.nl en zoek de Range Rover V8 HSE sport op, vergelijk de prijs van dit jaar eens met de voorgaande jaren…
als je doppen uit je ogen haalt zie je een verschil van ruim 10 mille.. inflatie? dacht het niet.. overheid kwam geld tekort en heeft hier extra belastiing op gegooid
Jelmer zegt
@ Dev:
Ik erger me mateloos aan figuren die vanalles schreeuwen, zonder ooit iets te onderbouwen. Al die meningen… feiten en goede argumentatie, dat is waar je in een discussie iets mee kan.
@ SjonnieKroket:
Het klopt dat die auto 10 mille duurder is geworden. Dat is vooral slurptaks, niets geheimzinnigs aan. Maar er zijn ook een redelijk aantal auto’s (relatief) goedkoper geworden. Range Rover V8 HSE sport worden nauwelijks verkocht, Priusjes des te meer. En die is goedkoop gehouden door BPM korting.
Dus is het zo dat de overheid geld tekort kwam en dus de belasting omhoog gooide of zijn er een groot aantal prijzen aangepast, waarbij relatief zuinige modellen goedkoper werden en relatief onzuinige duurder – zonder dat dat meer geld opleverde voor de overheid. Volgens jou stelling het eerste scenario, maar met bewijs komen lukt niet.
tom zegt
spongebob’s new ride?
mashell zegt
Als je een Scirocco met 14% bijtelling zou kunnen krijgen is er geen enkele reden meer om een Prius te kopen! Dat alleen al maakt dat we allemaal emails naar meneer VW zouden moeten sturen met “Leibe Herr Winterkorn, bitte, bitte, bring uns den Scirocco BlaueBewegung”.
Dat sportief uiterlijk en zuinig rijden goed samengaan bewijst het filmpje van Wouter en Ruben in de Volvo C30 DRIVe.
Tommy2 zegt
Beter dan zo’n hybride geval, hier kan je teminsten nog eens een karretje mee trekken of met de caravan op vakantie gaan!
BananaFlip zegt
Dit is zeker een goede oplossing voor leaserijders die nog eens iets spannends willen.