Volkswagen zou met deze ID.R de Tesla Roadster willen verslaan. Of deze elektrische sportauto dan ook net zoveel gaat kosten als de Amerikaan, is nog niet bekend.
Elektrische auto’s zijn niet alleen beter voor het milieu, ze kunnen ook nog eens pittig snel zijn. Kijk maar naar de Volkswagen ID.R, de elektrische raceauto die allerlei records over de hele wereld verbrak. Formule 1-auto’s op Goodwood, Le Mans Porsches op de Nürburgring, deze Volkswagen was op allebei de plekken sneller. Natuurlijk, de Le Mans- en Formule 1-auto’s zijn ontwikkeld met bepaalde FIA-beperkingen in het achterhoofd, maar het blijft een indrukwekkende auto.
Hartstikke leuk en aardig natuurlijk, maar het volk heeft hier niet zoveel aan. Want net als bij (de meeste) F1- en Le Mans-auto’s, kunnen ook wij geen ID.R kopen. Alhoewel, misschien komt hier verandering in. Hooggeplaatste (anonieme) Volkswagen-bronnen weten namelijk aan Autocar te melden dat het bedrijf wél aan een ID.R voor op de weg werkt. Het lijkt er niet op dat Volkswagen aan een road going-versie van die ID.R-raceauto werkt, maar de naam wil gebruiken voor een losstaande sportauto.
Heel veel is nog niet zeker, daarvoor lijkt Volkswagen nog in een te vroeg stadium te zitten. Maar de informatie die wél bekend is, klinkt veelbelovend. Deze ID.R moet namelijk het nieuwe topmodel worden van de ID.R-range. Het lijkt er namelijk op dat Volkswagen straks R-versies gaat maken van de ID-range. Dat doet Volkswagen nu al bij onder meer de Golf R en de Touareg R. Straks zou daar bijvoorbeeld een ID.3 R bij kunnen komen.
De ID.R zou nu ontwikkeld zijn als zowel een coupé en een roadster en werken met het MEB-platform; net als de ID.3. De bronnen hebben zelfs gesuggereerd dat de ID.R zou kunnen concurreren met de nieuwe Tesla Roadster, al is dit nog niet honderd procent zeker. Dit zou wel bizar zijn, de Amerikaan kost immers 200.000 dollar en heeft een nul-naar-honderd-tijd van net geen twee seconden. Tenzij Volkswagen stevig op prijs gaat concurreren, zal dit geen auto zijn voor het volk. Al zou dat ook geen primeur zijn voor Volkswagen.
Toch zal de ID.R waarschijnlijk geen slak zijn: het zal accutechnologie delen met de ID.R-raceauto. Deze accu’s gebruiken onder meer andere chemische processen dan de accu’s die Volkswagen in de ID.3 gebruikt. Daardoor zijn deze batterijen efficiënter en compacter dan de accucellen in de ID.3. De ID.R zou daarom zelfs de basis kunnen vormen voor een nog aan te kondigen Porsche en een elektrische variant van de Audi TT. Met andere woorden, over tien jaar rijdt er misschien een Porsche rond die eigenlijk een rebadged Volkswagen is.
Mocht deze Volkswagen ID.R sportauto goed in je oren klinken: slecht nieuws. Volkswagen gaat de auto pas ‘halverwege dit decennium’ in productie nemen. Tot die tijd moeten we eerst wachten op nieuwe geruchten, aankondigingen van aankondigingen en lekken vlak voor de aankondigingen om uiteindelijk de ID.R aangekondigd te zien. En hopen op die Tesla Roadster-concurrent.
mashell zegt
Een Porsche die een eigenlijk gerebadgde Volkswagen is… Cayenne en 356 eigenaren zullen wel gaan klagen dat zoiets onacceptabel is.
diederikb zegt
De laatste aflevering van Top Gear (Ja, de BBC versie en niet met Jeremy Clarkson) Heeft een enorm gaaf item over de VW ID.R. Zeker het kijken waard! Aflevering S28E05
Gulli zegt
@diederikb: hoe doen de nieuwe presentatoren het? Afgezien van de verstaanbaarheid misschien ?
diederikb zegt
@gulli: ondertiteling is inderdaad een must! Ik heb toch zeker meer kunnen lachen dan de twee voorgaande seizoenen, naar mijn idee toch net wat meer “ongescripte” humor. (Voor zover dat het nog bestaat)
chrisvis zegt
@gulli: dat is echt wel een ‘issue’ vind ik. Chris Harris valt nog te verstaan, die cricketspeler met momenten ook maar die komiek…man man man huilen met het petje op en de soundbar op 40 of ik versta hem evengoed als een Fries.
seanxtype zegt
@chrisvis: tijd om je Engels bij te schaven. Geen probleem om ze te verstaan. Maar moet zeggen dat paddy mcguiness wel wat te overmatig aanwezig is. En Chris Harris altijd het meest “gepest” wordt.
sanki zegt
@seanxtype: precies.. kijk het iedere zondag op BBC en geen ondertitels nodig
toniominestrone zegt
@gulli: Freddy en Chris zijn goed te pruimen, die achterlijke Schot moeten ze direct vervangen.
toniominestrone zegt
@diederikb: Die Harris kan een aardig potje sturen, kan Clarkson nog wat van leren.
robicide zegt
Dan mogen ze wel iets aan de range doen, de 20 km van de ID.R is wat karig :D
Dutchdriftking zegt
Een elektrische LeMans racer voor op staat is natuurlijk best fijn.
tommot zegt
Zal niet de eerste gerebadgde VW zijn die later als Porsche door het leven gaat…. 914/924
sinanberk27 zegt
De Porsche op de Nürburgring stond niet vast aan FIA regulations!!
stoker zegt
Laten die kletskousen eerst maar eens een fatsoenlijke ev bij de dealer neerzetten.
monsieurleloure zegt
Dat duurt waarschijnlijk nog wel even, de sjoemelaartjes blijken wat problemen met de software te hebben….
https://www.automobilwoche.de/article/20200225/NACHRICHTEN/200229965/1276/marktstart-des-id-in-gefahr-vw-kaempft-offenbar-weiter-mit-software-problemen
sanki zegt
Straatversie van de IDR? Zullen ze toch wat moeten doen aan de 12 mile range….