Dieselgate ettert nog door. Volkswagen dwingt handelaren klanten nu te laten ondertekenen dat ze geen rechtszaken gaan voeren.
Volkswagen dieselgate was een kleine tien jaar geleden groot nieuws. Voor het eerst bleek dat een groot autoconcern moedwillig sjoemelde met uitstootcijfers om stinkdiesels te kunnen verkopen. Er was zelfs software ingebouwd om een en ander te bewerkstelligen. Jarenlang hielden honcho’s vol van niks te hebben geweten. Maar zoals wel vaker bij grote instanties die proberen te ontkennen, te traineren, te liegen en te bedriegen kwam de waarheid uiteindelijk uit. Het waren allemaal boeven geweest.
De val van roem naar hoon was fors voor mannen als Wendelin Wiedeking en dergelijke. Van de gevierde man werden zij opeens beklaagden in de rechtszaak en kregen ze een zwart balkje voor de ogen. Wel terecht natuurlijk, bij dergelijk cynisch gesjoemel en vooral ook de daarop volgende ontkenning daarvan.
In Amerika ging Volkswagen keihard voor de bijl. Ruim dertig miljard boete moest het bedrijf betalen. Terwijl het op de beurs destijds ongeveer vier keer zoveel waard was. Dat is wel flink inleveren. In Europa is de rechtsgang wat minder rigoreus en komt Volkswagen weg met af en toe kleinere nederlagen tegen kleinere partijen. Toch is het merk nu, zoveel jaar na dato, nog steeds bang voor de rechter.
Uit een interne memo van Audi in handen van Manager Magazin, blijkt namelijk dat het grote Volkswagen AG handelaren dwingt kopers van ‘sjoemeldiesels’ te willen laten ondertekenen dat zijn geen rechtszaken gaan voeren. Zij moeten om kort te gaan verklaren dat ze weten een sjoemeldiesel te kopen, met al diens voor- en nadelen. Het is een beetje een cynische move. Maar aan de andere kant; miljoenen stinkdiesels rijden nog rond en worden oud. Je wil als bedrijf niet over tien jaar nog een keer fors in de buidel moeten tasten voor een oude Polo slowmotion.
Dat op zich snappen we wel, maar misschien moet Volkswagen dan eens een keer ook in Europa echte verantwoording nemen. Niet mensen jarenlang aan het lijntje houden voor de rechter, maar actie. Een groots gebaar, mensen ruimhartig compenseren en dan door. Zo heurt dat ten opzichte van je klanten, als grote, nette instantie. Waarvan akte.
monsieurleloure zegt
Volkswagen krijgt al jaren de middelvinger van mij, wat een nietszeggend merk is dat toch….
iphonistvongates zegt
Een gedwongen handtekening op willekeurig elke verklaring is alleen rechtsgeldig in democratieën zoals Iran, Noord-Korea, China, Mongolië en de Fiji Eilandjes. Je kunt ‘m dus rustig zetten die handtekening.
vinceb2 zegt
Als je nu zo’n auto koopt mag je er toch van uitgaan dat iemand weet wat die koopt. Ook met sjoemelaoftware. Welke Audi/vw een klap aan imago schade heeft opgelopen en derhalve de diesels minder waard zijn geworden en daaropvolgend de koper voor minder geld z’n occasion koopt.
Als je t nog verder trekt zou iemand dus nu zo’n auto kunnen kopen om vervolgens daar middels een rechtszaak gewin uit te halen.
Buiten dit, door de sjoemelsoftware was de NOx uitstoot hoger maar het verbruik lager en dus lagere gebruikskosten voor de klant
marcomanta zegt
Een oude diesel ongeacht het merk, stinkt ook enorm als je erachter rijdt, maar dat je iets moet ondertekenen is wel erg vreemd.
cdlop01 zegt
Duitsers blijven fout.
Al zegt
Er vallen veel meer verkeersslachtoffers door luchtvervuiling dan door alcohol. Het wordt dus hoog tijd dat men, net zoals alcoholcontroles, ook mobiele controles van de uitlaatgassen doet, en die moordmachines van de baan haalt.
Een rokende uitlaat beschrijven als “stinkende diesel” is een onvoorstelbaar eufemisme. Het is letterlijk een massamoordenaar waar we absurd lichtzinnig over doen. De politieke reden voor deze dodelijke lichtzinnigheid is wel duidelijk.
flyerbunch zegt
Mensen die die oude barrels kopen (merendeels is al verscheept buiten de E wrs) kopen ze omdat ze betaalbaar zijn, niet om VW nog te gaan aanklagen. Of heeft er iemand last van conspiracy theories in het management bij VW?
Svenska II zegt
Ongelooflijk weer… Zo jammer dat er te weinig mensen MET ruggegraat zijn, die niet in zee willen met zo’n boevenbende.
mashell zegt
Wiedeking was toch al jaren weg voordat dieselgate begon? Wat mij betreft is dat dieselgate in 2015 afgerond, boetes betaald, managers ontslagen, bedrijfscultuur veranderd. Nu daar nog op door etteren is niet zinvol.
Ik vraag me wel af of als je nu een gebruikte sjoemel diesel koopt of je hoe dan ook nog rechten op schade kunt doen gelden. Ik zie je eerder als nalatig door nu zo’n sjoemeldiesel te kopen dan als slachtoffer.
supertjeduc zegt
Denk je echt dat de bedrijfscultuur is veranderd , slaap zacht