Na een dipje (eufemisme van het jaar) gaat het weer crescendo met de partyboys in Wolfsburg.
Dieselgate liet en laat flinke sporen na in de financiële huishouding bij VAG, maar het bedrijf heeft Q4 2016 goed afgesloten. Zo goed zelfs, dat er over het hele fiscale jaar 2016 maar liefst 10,3 miljoen auto’s aan de man werden gebracht, wat resulteerde in een omzet van 217,3 miljard euro. Daarvan was 7,1 miljard euro winst. De zwarte cijfers, VAG boekte in 2015 nog een verlies, zijn vooral toe te schrijven aan China. Daar groeide de vraag met 12,2 procent en werden 4 miljoen auto’s verkocht. Werknemers ontvingen eerder dan ook een bonus van bijna 3.000 euro de neus.
Voor komend jaar zijn de voorspellingen gunstig. Men verwacht dat de omzet komend jaar met ongeveer vier procent stijgt. Volgens CEO Matthias Müller is zijn toko weer helemaal back in the game. Dieselgate vraagt nog wel de nodige aandacht en het grapje kostte tot dusver al bijna 23 miljard dollar, maar het hele issue kost inmiddels minder tijd en mankracht dan vorig jaar.
Naast de verkoop van gewone auto’s zet VW dik in op “nieuwe vormen van mobiliteit”. Bij ondergetekende veroorzaakt dergelijke marketingpraat de nodige jeuk, maar het gaat vooral over autonome en elektrische auto’s. Lees meer daarover HIER en DAAR.
UPDATE: Meer sappig VAG-nieuws! Diverse Europese eigenaren van sjoemeldiesels zijn het niet eens met de manier waarop Volkswagen de boel afhandelt. Zij zouden dan ook bereid zijn om een rechtszaak aan te spannen, maar die ziet Müller met vertrouwen tegemoet.
Ook blijkt nu dat Müller in tegenstelling tot eerdere berichtgeving wél bereid is om met Fiat Chrysler te praten over een eventuele fusie én zit Volkswagen erover te denken om in navolging van andere merken eerlijke verbruikscijfers te zullen publiceren.
Foto: VW Arteon
BmwMPower zegt
Indrukwekkend, kan er niet meer van zeggen.
Even 23 miljard dokken (and counting..) en niet failliet gaan. Jullie hebben teveel betaald voor je Polo!
KEV9 zegt
@BmwMPower: ja laten wij het eens gaan hebben over overpriced cars met een propellor als logo
escort77 zegt
@soulmaster: Spyker? ;-)
rufctr01 zegt
@soulmaster: er zit geen propeller in de logo van het merk waar jij op doelt….
KEV9 zegt
@rufctr01: klopt… https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/600×315/a2/47/64/a24764b522657912ea9dbf8ddda226ab.jpg
niet.
BmwMPower zegt
@soulmaster: Van oorsprong Bayerische Motore Werke, fabrikant van vliegtuigmotoren. Het blauwe gedeelte had betrekking op de lucht, het witte gedeelte op land. Meen ik.
suheyl zegt
@BmwMPower: niet helemaal, wit blauw is de Beierse vlag
mashell zegt
@suheyl: toch wel een beetje. Dat wit in de vlag van Beieren moet het land voorstellen en het blauw de lucht. Maar eigenlijk is het natuurlijk gewoon een tafelkleedmotief waar nog een Mass bier en een Bretzel op moet.
suheyl zegt
@rufctr01: http://www.ncad.nl/images/BMW%20Propeller.jpg
varry zegt
Zo zie je maar dat voor veel mensen het geen hol uitmaakt hoeveel/wat hun wagen uitstoot of hoe etisch ‘hun’ merk is..
thomasthomas zegt
@varry: ? Dus de kopers hebben het gedaan, okay.
E34M5Touring zegt
@thomasthomas: Dat zegt ie niet. Hij geeft aan dat de koper het weinig interesseert en gewoon VAG blijft kopen. En dat is gewoon waar. Want als je na zo’n enorm gezeik nog steeds 7,1MILJARD winst schrijft kun je 1 conclusie trekken, de koper geeft geen fuck om dat schandaal.
jorden zegt
@varry: diesel-gate is voor de consument altijd al een ver van hun bedshow geweest. Een polo met valse lage uitstoot cijfers, had minder CO2 tax en de consument betaalt de CO2 tax… Het waren de overheden die moord en brand schreeuwden, want die voelden zich nu eens een keertje in hun kruis getast.
dijan zegt
Altijd weer dat commentaar ,maar ze doen het erg goed!
str8six zegt
Terug van niet weg geweest?
cossiekiller zegt
Ze mogen nog veel meer verdienen van mij, maar ik moet er niet van hebben, dit bedrijf.
dare2think zegt
7,1 miljard delen door 10,3 miljoen levert 689 euro winst per auto. Dat is natuurlijk ná aftrek van alle (dealer)kosten etc. Het geeft wel een beeld van het verschil tussen materiaalkosten en prijs.
bitd zegt
@dare2think: nee, want daar is de dieselgate aftrek al vanaf, ga maar uit van een zooitje meer marge.
silenro zegt
@bitd: de winst, voor afschrijvingen (dus de dieselgate en dergelijke), was € 14,6 miljard. Dat is wel € 1417 winst per auto. Als we eens grof zeggen dat de gemiddelde VW €28000 kostte, zit er een winstmarge op van 5%. Spectaculair hoor….
bitd zegt
@silenro: gemiddelde prijs ligt iets lager, omzet/auto’s= ca 20k Eur. Marge 7,1% volgens jaarcijfers, redelijk goed, niet spectaculair.
Dutchdriftking zegt
Zoiets heb ik Trumph ook wel eens horen zeggen…..
bitd zegt
@dutchdriftking: Triumph of Trump?
chrisvis zegt
Hoorde Nederlandse vrienden na de commotie in Rotterdam zeggen: wij gaan niet meer naar Turkije, in belgie deden we net hetzelfde met Renault toen ze in de jaren 90 de fabriek sloten en wat bleek? Renault had het jaar na de sluiting de beste verkoopcijfers ooit in belgie.
Om een lang verhaal kort te maken: de Europese consument is ongelooflijk kortzichtig ongeacht welke boevenpraktijken!
mrrallycross zegt
Knap van ze
schaap zegt
Voor de meeste kopers maakt het niets uit of ze nu wel of niet gesjoemeld hebben.
Heb het zelf al aan verschillende mensen gevraagd die op zoek zijn/waren naar een nieuwe auto.
Niemand heeft me verteld dat hij daarom geen VW meer kocht/zou kopen.
mashell zegt
@schaap: eigenlijk is dat ook wel logisch. Want wat is dat gesjoemel nou eigenlijk geweest? Een onzichtbaar gas waarvan niemand echt wat merkt en wat elke auto in de praktijk veel meer uitstoot dan de norm. En VW is betrapt dat ze daarmee in een land ver weg tijdens testen mee gesjoemeld hebben. Eigenlijk voor de autokoper niet relevant.
speedie zegt
Het vertouwen in VW en dochters is ongeschonden gebleven met Muller de juiste man op de juiste plaats. Alleen zonde van al dat geld dat naar USA wordt versluist, geld dat zoveel beter kon gebruikt worden om hier te investeren en werkgelegenheid te scheppen. Nota: In mei vorig jaar zijn er in Spanje 5 miljoen banden opgebrand wat naar mijn mening veel ernstiger is dan heel het zogenaamd dieselschandaal. Niemand kraait er nog over.