Volkswagen hoeft niet tien extra SUV’s aan te bieden, zo zeggen ze zelf.
De T-Cross, de T-Roc, de T-Roc Cabrio, de Tiguan en tot slot de Touareg. De huidige Volkswagen-modellenlijst zit bomvol SUV’s, wat overigens geen windeieren legt voor de autofabrikant. Het was alleen nog de vraag wanneer ze zouden stoppen? Moeten eerst alle Volkswagens SUV’s zijn, of is het op een gegeven moment wel welletjes? Nou, het schijnt dat Volkswagen voor dat laatste gaat.
Tegenover het Britse Autocar zegt R&D-baas Frank Welsch namelijk dat het er nu wel genoeg zijn. Niet dat er geen nieuwe SUV’s meer zullen komen – ze werken immers ook nog aan de Nivus – maar heel veel meer zullen het er niet worden. Het is een beetje net als met de paaseieren een week geleden. Je hebt er op zich al wel genoeg gegeten, maar nog eentje meer kan geen kwaad, toch?
Volkswagen zegt dat ze nu wel genoeg SUV’s hebben, vanwege de efficiëntie. Hoe meer automodellen met verschillende configuraties, hoe moeilijker het immers is om deze efficiënt in elkaar te schroeven. Als Volkswagen te veel modellen heeft en 30.000 tot 40.000 auto’s per model verkoopt, kunnen ze niet winstgevend zijn volgens de topman. Dus focussen ze zich alleen op auto’s die winstgevend zijn.
En die laatste zin brengt ons op wat minder positief nieuws. Volkswagen gaat volgens Welsch namelijk het aantal modellen op het MQB-platform stap voor stap verminderen. Hoeveel modellen er gaan verdwijnen is niet duidelijk. Op dit platform bouwt Volkswagen populaire modellen als de Golf en de Tiguan, maar ook auto’s in segmenten die tegenwoordig wat minder hip en happening zijn. De Arteon en de Passat, bijvoorbeeld. Het ligt voor de hand dat zo’n auto eerder gaat verdwijnen dan iets als de T-Roc, al kunnen we hopen dat Volkswagen toch anders besluit…
nissanfairladyz zegt
Als je gewoon 1 maakt, die bijna iedereen aanspreekt qua gebruikswensen. Dan hoef je er ook niet zoveel modellen te maken. Scheelt ook weer in de kosten, en kan de prijs omlaag en kun je beter concurreren. Zoiets als het Apple model, of Tesla. Mercedes heeft het nog erger. En wat moet Volkswagen eigenlijk met zoveel verschillende merken, met dezelfde type auto’s… Verspilling van resources.
mashell zegt
Helemaal niet. Volkswagen heeft het juist briljant voor elkaar. Ze verkopen dezelfde techniek onder verschillende namen. Dus als je uiteindelijk die Volkwagen toch een beetje te duur vindt en je koopt een Skoda dan rollen ze in Wolfsburg even goed lachend over de vloer van de directiekamer. Met weinig extra R&D zijn zelf je de grootste concurrent van zichzelf, briljante marketing. Als er geen Skoda of Seat zouden zijn gingen de klanten die Volkwagen misloopt misschien naar Opel, Renault of Peugeot…
nissanfairladyz zegt
Ik zie het als volgt, maar weet dat het allemaal wel hetzelfde spul is.
Audi(duur, luxe, experimenteel gaat gauw stuk, hoge reparatie kosten.)
Volkswagen(Gemiddeld geprijsd, no-nonsense, ex-audi techniek. Gaat gemiddeld stuk, gemiddelde reparatiekosten.)
Seat(Gemiddeld geprijsd, sportief, Volkswagen techniek, Gaat gemiddeld stuk).
Skoda budget (Laag geprijsd, ex Volkswagen/Seat techniek, bewezen techniek en betrouwbaarder)
Weet niet hoe anderen het zien?
mashell zegt
Ik zie dat anders. De hiërarchie in de merken voor de normale consument is wat mij betreft Audi, VW, Skoda en Seat. Waarbij VW en Skoda heel dicht op elkaar zitten en Seat het budget merk is. Audi gaat voor een groot gedeelte (alles groter dan A3 en Q3) haar eigen weg, net als Porsche, maar gebruikt ook de goedkopere platforms als MQB en MEB, In de groep zijn er 3 centra waar de basis techniek wordt ontwikkeld: VW, Audi en Porsche.
Qua betrouwbaarheid zijn ze eigenlijk uitwisselbaar omdat de techniek veelal hetzelfde is. Je mag er vanuit gaan dat techniek die in grotere aantallen voertuigen wordt ingezet betrouwbaarder is dan techniek die in kleinere aantallen wordt ingezet. Hierbij geldt wel, hoe nieuwer de techniek hoe groter de kans op betrouwbaarheidsproblemen. Ook geldt hoe meer de wagen kost, hoe duurder het onderhoud. Dat slaat eigenlijk nergens op maar zo is het overal.
poes zegt
@mashell: precies dit idd ? Dus wat Fiat eigenhandig om zeep heeft geholpen, is Volkswagen uitermate goed gelukt.
mashell zegt
Je ziet ook PSA deze tactiek volgen. De verschillen tussen de Corsa en 208 zijn heel klein (zijn leuke vergelijkingen van op het net) maar worden door de klanten niet waargenomen. Op dezelfde manier kan er ook weer een toekomst zijn voor Fiat en haar merken.
poes zegt
@mashell: daarvoor moet je een ambitieuze maar haalbare lange termijn strategie ook daadwerkelijk uitvoeren. Dat kunnen die Italianen niet…
barchettadriver zegt
Nogal wiedes dat ze het aantal auto’s op MQB gaan afbouwen. Toekomstige auto’s gaan voor een groot deel op MEB gebouwd worden. Daar gaat de grote groei in zitten.
Henk_he zegt
Alleen modellen willen maken waarop je winst kunt maken en dan de T-Roc Cabrio op de markt brengen… Ok…
aschja zegt
Spijker op zn kop.
Esprit_de_Flandre zegt
@henk_he: Kapper verdienen goed hoor, die willen gerust wat extra betalen…
rutgerg zegt
@Esprit_de_Flandre: kappers verdienen momenteel helemaal niets ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@rutgerg: Oeps, even vergeten…
emping zegt
Er zijn nog meer VW SUV’s: Atlas, Teramont bijvoorbeeld…
Dutchdriftking zegt
Doodzonde eigenlijk, twintig jaar geleden had de wereld vol gestaan met de Arteon, nu wil men een Tiguan… Zullen de liefhebbers over twintig jaar met heimwee naar een oude Cross-over kijken?
poes zegt
@dutchdriftking: Mwah, ik kan de Arteon maar niet mooi vinden. Ergens is het design te braaf. Of klopt het lijnenspel sowieso niet. Ik weet niet goed wat het is, maar ik vind het niks. Terwijl ik de A7 of de 4-serie Grand coupé wel mooie auto’s vind.
Henk_he zegt
Helemaal eens.
arias zegt
@dutchdriftking: persoonlijk denk ik wel dat op lange termijn de verkopen van suvs zullen gaan teruglopen en de hatch’s en sedans een comback zullen maken
mashell zegt
@arias: waarom denk je dat? Ik denk namelijk dat de strijd al gestreden is en alleen de SUV’s over zullen blijven.
kevertje zegt
Om eerlijk te zijn, ik vraag me af aan wie ze de Touareg nog slijten. Onder de CO2 verkeersbelasting is deze auto de laatste vijf jaar van een heel gewone verschijning op de weg zachtjes gedegradeerd tot een ‘once in a while’.
Esprit_de_Flandre zegt
@kevertje: De wereld is groter dan NL. Huidig model heeft net z’n beste jaar gehad, 25k in 2019.
Nu, vorig model deed wel beter, met veel jaren van 20k, 35k en 40k, dus is idd de vraag of ze nog een nieuwe Touareg willen maken, en als ze dat doen, zal het wss meer gericht zijn op China…
arias zegt
@kevertje: Momenteel slijt Volkswagen nog relatief groot aantal Touaregs in Duitsland, China, Rusland en Zuid-Korea. Ook in Oostenrijk, Australië, Marokko, en veel oost-Europese landen wordt de Touareg nog aardig verkocht. Echter wordt de Touareg inderdaad in groot deel van de Europese landen waaronder Nederland slecht verkocht. Vroeger waren Touaregs in Frankrijk en Italië niet aan te slepen. Nu zie je daar vrijwel nooit Touaregs rijden.En daarbij verkoopt Volkswagen helemaal geen Touaregs meer in VS en Canada, vroeger een van de grootste markten. Of Touareg een opvolger krijgt? Waarschijnlijk wel. Als volledig geëlektrificeerde SUV denk ik. En daarbij zijn de winstmarges op de Touareg ook hoog.
RAW zegt
Vanwege de omschakeling naar het MEB platform (EV) komen er hopelijk weer meer stationwagons ipv SUV’s. Lagere luchtweerstand, minder zwaar wat belangrijk is bij EV’s. En met lager zwaartepunt rijden ze ook gewoon beter en zijn ze vaak nog praktischer ook (voor qua bagageruimte).
bernoulli zegt
T-Roc en T-Cross zijn meer Crossover dan SUV.