Volgens bronnen zou Volkswagen werken aan een nieuwe versie van de VR6 motor. I like the sound of that!
Volkswagen werkt aan een V6 met kleine blokhoek en met directe inspuiting. Dat zou inhouden dat het legendarische VR6 stickertje wel eens terug zou kunnen komen in de line-up van VW.
De geruchten komen van bronnen binnen de engineering tak van VW in Braunschweig, alwaar Fritz Eichler aan het hoofd zou staan van de ontwikkeling van het nieuwe blok. Fritz Eichler stond eerder aan het hoofd van de ontwikkeling van Mercedes’ AMG motoren, dus dat belooft wat. Op dit moment worden de oude VR6 motoren nog voor een paar modelletjes gebruikt maar het zijn niet bepaald de schoonste (en daardoor populairste) motoren meer.
De nieuwe VR6 zou een volume moeten krijgen van 3.0 liter en een zeer krappe blokhoek van 15 graden. De grote verschillen met de eerdere VR6 motoren zou hem zitten in de drukvulling: zeer waarschijnlijk wordt de nieuwe VR6 voorzien van een twin-turbo setup. De motor uit de Design Vision GTI die we zagen op Wörthersee zou een voorloper van het blok al onder de kap gehad hebben. Dat concept was naar verluidt goed voor 503 pk en 560 Nm. In productietrim zou het vermogen echter gaan variëren tussen de 345 en 455 pk, het blok zou onder meer leverbaar moeten worden in de Passat, Passat CC, de productieversie van de Crossblue en in de Scirocco. Volkswagen, ik heb een verzoeknummertje: de Golf graag, met die meerspaaksvelgjes en in Mulberry Purple. Danku!
m4ple zegt
Doe mij der ook maar zo eentje, alleen jammer dat die VR6 blokken zo’n last hebben van elkaars in en uitlaattrajecten, waardoor iedere cilinder een eigen mapping nodig heeft,… hopelijk hebben ze daar een oplossing voor gevonden
roberto zegt
Ik kan niet wachten!
JvT zegt
Dat interieur doet een beetje denken aan dat van de Reventón, vooral met al dat alcantara(?).
slipstreamer zegt
Misschien een M3/4 of RS5 concurrent? Blijft een gaaf blok, nu ook geen tuner meer nodig voor de turbo’s
kaasboerin zegt
@slipstreamer: Bwhahaha, omdat er nu 2 cilinders bijkomen? Typisch Golf-volk..
slipstreamer zegt
@kaasboerin: jij praat echt poep. “tussen de 345 en 455 pk” ;) genoeg dus om menig bmw zoek te rijden.
kaasboerin zegt
@slipstreamer: Nee man, 600 peekaas dit concept!!1
Met concepts veeg ik mijn aars af, concepts verzinnen kan iedereen.
En dan nog, kijken hoe deze hatchback met zijn überpeekaas om gaat in bochten, als je vanuit een 316i in een gti stapt is het al een teleurstellend te noemen. Maar goed, het is maar waar je blij mee bent. :)
super zegt
@slipstreamer:
zolang de motor voor de vooras zal de golf nooit de balans krijgen die een 3 serie heeft waarbij de motor achter de vooras ligt. Daarom stuurt een 3 serie erg prettig en een golf erg middelmatig; de 3 serie is goed in balans en de golf niet, heeft niet eens iets met rwd/fwd te maken.
jack_abarth zegt
@super:
Dus jij beweert dat een 3-serie een mid-engine heeft?
Ja….
super zegt
@jack_abarth:
nee dat beweer ik niet, maar het zwaartepunt van de motor/versnellingsbak ligt wel achter de voor-as bij een 3-serie, en bij een golf ligt het zwaartepunt voor de voor-as.
Onehp zegt
@jack_abarth: Hij doet dat niet. Maar zou dat kunnen, als auto’s met een dwarse motor op de achteras maar het zwaartepunt voor de as (Lotus Elise, Lotus Evora, Honda NSX etc.) als middenmotor benoemd mogen worden, dan zou je, een beetje cru, een BMW ook als middenmotor kunnen bestempelen. Alsook vele ander sportauto’s met de motor achter de vooras (AM, Ferrari F12, GT86, etc). Punt zijnde, ze hebben een lager giermoment en een betere balans dan auto’s met de (in dit geval, zware) motor én bak vóór de vooras.
leeno zegt
@super: toch straf dat de nieuwe golf gti sneller de bocht omgaat en beter stuurt dan de m135i. Letterlijk geciteerd uit het britse blad auto exclusive.
super zegt
@leeno:
bij een duits blaadje vonden ze de 135i beter sturen dan de golf R.
http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/bmw-135i-und-vw-golf-r-im-vergleichstest-zwei-kompakte-sportler-im-zweikampf-1914539.html
ik heb ze allebei niet gereden, jij volgens mij ook niet, dus we kunnen wel met blaadjes blijven gooien :-)
Ik weet wel dat een auto die goed balans is erg prettig rijdt, niet dat onzekere gevoel dat de voorkant weg gaat glijden (of aan het glijden is).
Dat een auto die niet goed in balans is hard kan gaan bewijst een porsche 911 overigens.
leeno zegt
@super: dat artikel gaat over dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=CCoWi_wU-oM hoor maar wat ze zeggen bij de m135i, het onderstel is niet mooi in balans en teveel bodycontrol. Het gaat er gewoon over uit dat RWD meer tussen de oren zit. FWD loopt niet meer achter tov RWD!!
super zegt
@leeno:
Ik had dat filmpje zelf ook al gevonden, ik weet dat je het niet over de R had.
Het is erg moeilijk om aan de hand van het rijden met twee verschillende autos een uitspraak te doen over een concept omdat die autos verder ook in veel andere dingen van elkaar verschillen.
Als je naar de fysica kijkt is het gewoon zo dat een auto die in balans is beter weggedrag heeft omdat de banden gelijkmatiger worden belast en omdat de het traagheidsmoment kleiner is. Dat heeft niet zoveel met rwd/fwd/4wd te maken maar puur met gewichtsverdeling.
In praktijk hebben autos met fwd vaak het zwaartepunt van motor en bak voor de vooras liggen en autos met rwd vaak achter de vooras. Mensen vinden dan die rwd autos prettiger rijden en denken dat het aan rwd ligt terwijl volgens mij veel is te wijten aan een betere gewichtsverdeling. Een fwd auto met motor en bak achter de vooras zou volgens mij (behalve bij accelereren) ook redelijk goed moeten sturen.
Probeer het anders zelf zou ik zeggen, een oude 3 serie heb je volgens mij al voor weinig.
leeno zegt
@super: je hebt gelijk met de gewichtsverdeling en ik ben ook fan van RWD maar ik denk dat vw met de nieuwe gti mooi werk heeft geleverd. Ik rij zelf al 4 jaar met de 6 gti en ik ben daar ook tevreden over. RWD is speelser maar tegenwoordig niet efficiënter. Maar je hebt gelijk bmw rijdt zalig. Gr
leeno zegt
@super: ik heb het over de nieuwe golf gti performance en niet de golf 6 r!!
mikehks zegt
@leeno: je bedoelt toch niet een performance package bij een golf 6 ? :p
danielj zegt
Lekker blok voor in een golf, jammer dat de golfjes van tegenwoordig niet meer zo mooi zijn als vroeger.
viezefreddyw zegt
@danielj: Jammer dat de Golfjes van toen zo verpest worden door petjes van nu…
mrs250 zegt
Met de VR6 en G60 motoren heeft Volkswagen toendertijd naar mijn idee de best klinkende motoren in het kleinere segment neergezet.
gerald zegt
@mrs250: Het 3.2 gta blok van alfa romeo klinkt ook wel super! Inderdaad gaaf als dit blok terug zou komen in deze tijden van downsizing.
EdGaR zegt
Super, dat is pas goed nieuws in de ochtend :) blijft het geluid van de VR6 fantastisch vinden.
Simpson zegt
wel gedurfd, in deze tijden van elektro en downsizing.
En natuurlijk een lekker blok voor door de hele vag gelederen (op de UP! na dan)
Ook leuk dat de helmpjes goed vast liggen in de kofferbak… :)
ej20g zegt
Zo, eindelijk eens goed nieuws van Volkswagen! Zelfs ik als iemand die geen fan is van Volkswagen kan dit alleen maar toejuigen.
tweede_woning zegt
@ej20g: of het goed nieuws is valt nog te bezien , een motor van VW….tegen die tijd dat sjonnie deze kan betalen (..) zal ie aardig gaar zijn.
ej20g zegt
@tweede_woning: ja maar dat duurt nog minimaal een jaar of 10. Tot die tijd hoop ik dat deze blokken wat beter zijn dan de oude VR6 blokken die hun fouten hadden.
bofkont zegt
@ej20g: Zo slecht zijn oude Vr6 blokken niet hoor, op tijd de ketting plus spanner vernieuwen.
Ach dat was vroeger ook al een VAG kwaaltje ;)
Maar zonder gekkigheid met goed onderhoud en iemand die zo’n blok met respect behandeld kan hij een zeer hoge kmstand aan.
ej20g zegt
@bofkont: dat was ook een beetje mijn punt.:) Daarom zei ik ook “hebben hun problemen” en niet “het zijn slechte motoren”. Want mits goed onderhouden kunnen ze inderdaad best een hoop hebben.
bofkont zegt
@ej20g: Dan begrijpen we elkaar :)
Laue zegt
Ik zou niet te vroeg juichen. Waarschijnlijk leggen ze het blok alleen in de grotere auto’s. pheaton, touareg, e.d. wat logischer is.
Ot92 zegt
-edit: check-
bsxc2 zegt
Waarom zou iemand een Volkswagen met zoveel vermogen willen, de prijs zal waarschijnlijk zo hoog gaan liggen (kijk al naar de R32) dat je beter voor een M of AMG kan gaan i.p.v. een VOLKSwagen.
mashell zegt
@bsxc2: want? De Golf is de klasse primus. Stukken beter dan de krappe en niet zo slimme A klasse. De BMW is ook krapper dan de Golf en is bepaald niet mooi. Ik kan me goed voorstellen dat als je een niet al te grote, niet opzichtige maar ruime en loeisnelle auto wil je voor de Golf VR6 zou gaan. Premium maakt het vaak maar extra duur.
stekel01 zegt
@bsxc2: Misschien voor de Phaeton of de Touareg?
reistje zegt
Ik zou het erg leuk vinden.
Ik denk helaas dat het in Nederland in ieder geval weer geen storm zal lopen, ik zie ook maar een handje vol R32’s per jaar…
guusboum zegt
Huh?! Eindelijk weer spannend nieuws van Volkswagen?! Ben benieuwd, kijk vooral vooruit naar een lekker sterke passat cc met die 455pk :)
berlinetta zegt
Ik dacht dat er geen nieuwe Scirocco meer zou komen. Volgens mij vervalt die naam en wordt het een Golf CC.
freddydevadder zegt
@bsxc NIET iedereen heeft een bmw nodig om zich beter te voelen dan een ander. Status enzo;whatever. Het prijsverschil tussen een R32 en een M of AMG is nog best groot. De automobielwereld is groter dan NL waar iedereen liever een ecoblokje rijd voor de bijtelling maar op INTERNET hebben ze allemaal een V8 hoor. Liever in een VOLKSWAGEN dan een snob,want wie echt rijk is,hoeft dit niet te etaleren met een bmw (3of -5 reeks)
super zegt
@freddydevadder:
Een bmw koop je echt niet alleen voor de luxe; rijd maar eens vlot een 3 serie bergweggetje op of af, dan zul je merken hoe prettig dat rijdt. Dat ligt niet aan dat er een bmw sticker opzit, dat er allerlei luxe inzit, of dat er evt. een sterke motor inligt, maar puur omdat de wagen erg goed in balans is.
Probeer het zelf eens voordat je er over oordeelt zou ik zeggen; rijden met een auto met 50/50 balans is echt heel anders dan met een met 70/30 (ik weet niet precies wat de cijfers zijn van de VW).
Natuurlijk zijn er ook mensen die een bmw kopen voor de status, maar er zijn ook mensen die een vw kopen voor de status.
gillesvp zegt
@freddydevadder: +1
ericc zegt
Zou de map van de instap Porsche Speedster weer naar boven worden gehaald met deze motor? Dat project zat toch onderaan de stapel.
406_v6 zegt
Nou, dit schept verplichtingen voor alle andere fabrikanten…. breng de 6 cylinders terug in het programma !! Desnoods kleinere inhoud, turbo, maar alsjeblieft want de sound en loop van een 6 cylinder zijn geweldig.
raul88 zegt
Vooral in deze tijden van downsizing kan ik van dit nieuws dus echt blij worden.
Nothing beats the sound of a VR6! :-)
Rick-dos zegt
Heb ooit een Golf III VR6 gehad, en dan heb ik het over zo’n 20 jaar terug. Was niks mis met die auto. Heb genoeg leuke stoplichtsprintjes er mee gemaakt.
bofkont zegt
Geweldig nieuw!!! de VR6 is een icoon!
Ben zelf nog in de markt voor een originele Corrado Vr6.
diffus zegt
Het lijkt me toch een 5-cilinder te zijn op foto
AudiQuatro zegt
hopelijk klinkt hij net zo goed als mijn oude VR6!
[/img][URL=http://s1349.photobucket.com/user/Jaap_van_Vliet/media/IMG-20130909-WA0062_zps8be654ea.jpg.html][/img]
Tommy2 zegt
Zou tijd worden, de huidige 3.6 FSI is alweer 8 jaar oud.