We kijken eens naar de vroege Volkswagen VR6 modellen!
Afgelopen week kwam het nieuws ter ore dat Volkswagen de Atlas heeft aangepakt. Het is een modelupdate zoals we er wel meer zien. In dit geval werd niet alleen het uiterlijk iets opgefrist, ook het motoraanbod werd aangescherpt. Dit betekent dat er nu nog maar één motor leverbaar is, een vrij potente 2.0 TSI viercilinder. Deze vervangt de oude (zwakkere) viercilinder en de VR6.
Nu denk je dat dat niet heel erg vreemd is, meer dat is het eigenlijk wel. In Europa is het motortype al een tijdje uitgefaseerd. In het iets ‘technisch liberalere’ Amerika mocht de VR6 nog wel verkocht worden, maar ook daar is er een einde gekomen aan de pret.
Dit betekent dat de motor in Europa en de VS niet meer te krijgen is (bij Volkswagen Nederland al langere tijd niet). En dat is jammer, want de VR6 is een bijzondere motor. Het in principe een combinatie tussen V-motor en lijnmotor. Dus een blok, maar dan onder een blokhoek van 15%.
Uiteraard is het geen uitvinding van Volkswagen, maar van Lancia dat het toepaste op de V4 sinds 1922. Echter kon VW het concept wel beter uitwerken. Wij kennen de motor uiteraard van de snelle Golfjes, maar de motor is ook geleverd in een hele hoop andere Volkswagens. We lopen de lijst met je door: we beginnen met de vroege modellen tot 2003:
Volkswagen Passat VR6 GL
1991-1993
De motor werd het eerst geïntroduceerd in 1991 in de Volkswagen Passat. Daarmee had Volkswagen meteen een bijzonder wapen tegen de toegenomen ‘turbo-concurrentie’. Veel D-segmenters kregen rond die tijd een turbo of een kleine zescilinder. De Passat had een grote zescilinder, want 2.8 liter voor een middenklasser was echt flink in die periode.
De motor was goed voor 174 pk en 240 Nm. Nu niet schrikbarend veel, maar toentertijd echt een serieuze pets vermogen. In de meeste gevallen is de VR6-motor gekoppeld aan een Passat GT, maar dat hoefde dus niet. Als je wilde, kon je ook een Passat GL krijgen met de dikke motor. Sterker nog, je kon ’m zelfs als stationwagon bestellen.
Volkswagen Corrado VR6
1991-1995
Het probleem van de Corrado was dat deze eigenlijk te goed is. En dan niet zoals je partner ‘te eerlijk’ of ‘te vriendelijk’ is. Maar de Corrado was dermate geraffineerd dat de bestande motoren niet echt overtuigde. De 1.8 en 2.0 viercilinder waren niet echt denderend en de G60 was op papier een beter idee dan op asfalt. Met de VR6 veranderde alles.
Nu ineens had de Corrado een schitterende motor met een fraai geluid en veel vermogen. Ten opzichte van de Passat kreeg de Corrado een 2.9 liter variant, in dit geval met 190 pk en 245 Nm. Daarmee kon je in minder dan zeven seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 235 km/u. Dat is anno nu nog steeds lekker vlot.
Volkswagen Golf VR6
1991 – 1997
Het meest legendarisch werd de motor in de Volkswagen Golf. De Corrado ging in 1995 uit productie en in de Golf kon de motor in elk geval voortleven. Zo leuk en vermakelijk de Corrado was, was de Golf niet. De Golf stond op een ander platform en was ook anders bedoeld. De Golf VR6 is eigenlijk de voorloper van de luxe hyperhatch zoals we die nu kennen.
Dan horen wij je denken: maar die moeten toch vierwielaandrijving hebben? Nou, dat was mogelijk! De Golf VR6 had de 2.8 VR6 met 174 pk, maar je kon ‘m ook krijgen als VR6 Syncro, dus met vierwielaandrijving. Dan had je 190 pk tot je beschikking. De gewone VR6 kwam in 1991, de VR6 met automaat in 1993 en de VR6 met Syncro in 1995. Een heel bijzondere vermelding voor de Golf VR6 Syncro Variant, eigenlijk de voorloper van de Golf R Variant.
Volkswagen Vento VR6
1992 – 1998
Na twee generaties kreeg de derde generatie Golf sedan de naam Vento, althans, in Europa. In de VS bleef het model Jetta heten. Deze kon je grotendeels krijgen met de motoren en uitvoeringen van de Golf en ja, ook de VR6. Vanaf 1992 kon je de Vento VR6 bestellen bij de dealer, een jaar later was een automaat eventueel ook mogelijk.
Het mooie was dat je nauwelijks aan de auto kon zien dat het een snelle sedan was. Het was een keurig aangeklede sedan met toevallig een hele dikke 2.8 liter motor, waar je bij de concurrentie blij mocht zijn met een 2-liter viercilinder.
Volkswagen Passat VR6 Exclusiv
1993-1996
De vierde generatie Volkswagen Passat is heel stiekem een flink gefacelifte. Dus het is niet zo gek dat ze de motor meenamen naar deze versie, die in 1993 op de markt kwam. Wel bijzonder was dat je nu geen sportieve of eenvoudige variant kon kiezen. De motor was er enkel als ‘Passat Exclusiv’, met juist een heel rijke en luxueuze standaarduitrusting.
Je kon optioneel kiezen voor een automaat of vierwielaandrijving, maar niet alle twee bij elkaar. Als je een Syncro had, kreeg je niet zoals bij de Golf wél het geval was een dikkere motor Wel tof was dat de Variant ook leverbaar was als VR6. Vergeet niet dat in de vroege jaren ’90 de term ‘snelle stationwagon’ nog niet echt is uitgevonden. Dit model bleef tot 1996 in productie. De volgende generatie was er ook als VR6, maar dat was helemaal geen VR6, maar de dertigkleps V6 van Audi.
Volkswagen Sharan VR6 Carat
1996
Het mooie van de VR6 is dat het blok overal in paste. Of het nu een hatchback of limousine is, de VR6 past. De motor is nauwelijks breder dan een viercilinder en zelfs ietsje korter. Daarom was het ook de perfecte motor voor de Sharan, een MPV van Volkswagen die in samenwerking met Ford is ontwikkeld. De Sharan VR6 was een passend antwoord op de Espace V6.
Destijds was het heel bijzonder, maar je haalde niet eens 200 km/u hiermee (maar 199 km/u). Ook was de 0-100 tijd een tikkeltje relaxed: 11,8 seconden. Koos je voor de Syncro met automaat, duurde het zelfs 13,8 seconden om 100 te halen en stopte de pret bij 193 km/u. Gelukkig kon je street cred verdienen qua verbruik, want volgens de fabriek haalde je met moeite de 1 op 7,5. Goede oude tijd.
Volkswagen Multivan VR6
1996
De traagste Volkswagen met een VR6-motor is de Transporter. De motor debuteerde in de T4-generatie in 1996. Dat was nog de ‘AES’-motorcode, dus een 2.8 liter VR6 met slechts 140 pk, maar wel met 240 Nm. Het idee was dat je die laatste 34 pk niet nodig had in een bus, maar dat koppel wel. Heel populair was deze motor niet, omdat de 2.5 TDI behoorlijk potent was en veel zuiniger.
Volkswagen Golf V6 4Motion (1J)
1999 – 2003
Het idee van een luxe hatchback kreeg nog meer vorm in 1999, toen de Golf V6 Motion verscheen. Ondanks de naam V6 is de motor echt een VR6. Deze was aanzienlijk minder sportief dan de Golf GTI, die op zichzelf ook al niet sportief was. De 2.8 was een complete, luxe versie.
Je kon ‘m zelfs krijgen met navigatie, lederen bekleding, houten stuurwiel en xenon koplampen. Ook bijzonder was dat de 2.8 liter motor nu een vierkleps kop kreeg, waardoor het totaal op 24 kleppen uitkomt. Het enige waar je de V6 aan kon herkennen waren de badges en de dubbele uitlaat. Met een topsnelheid van 235 km/u een ware sleeper.
Je kan de V6 4Motion als Golf krijgen, maar ook de Bora sedan en Bora Variant waren als 4Motion leverbaar. Deze waren niet alleen zo snel en luxe als een mooie BMW 3 Serie, maar ook bijna net zo duur.
Volkswagen New Beetle RSI
2001 – 2002
Het komt niet vaak voor dat een straatversie heftiger is dan de raceversie. Volkswagen zat al een tijdje te spelen met de gedachte van een badge boven de GTI’s. Het was de bedoeling dat de RSI’s daarboven kwamen te staan. Er waren drie auto’s gepland, een Lupo RSI (225 pk uit een 1.8T), een Golf RSI en een New Beetle RSI. Gek genoeg haalde alleen die laatste het productiestadium. Het idee was om de van de Beetle Cup Car een straatversie te maken De Cup had een 2.8 liter VR6 met voorwielaandrijving, de RSI kreeg een 3.2 liter VR6 met 225 pk. De auto was extreem duur destijds: ongeveer even duur als een Porsche 911 Carrera 4 Coupé.
Weetje waar je niets aan hebt, maar waar je leen wel beter van wordt: ze hebben ooit gekeken om een New Beetle RSI cabrio te maken, die kwam er helaas niet. Misschien maar goed ook, want die zou wel helemaal duur geweest zijn.
Volkswagen Sharan V6 (7M)
2000 – 2008
In 2000 kreeg de Sharan een flinke opfrisbeurt. Je zou bijna zeggen een nieuwe generatie, maar in basis is het dezelfde versie. Wel kreeg de auto een compleet nieuwe neus en een nieuw interieur. De VR6 motor bleef behouden, maar kreeg ook hier de naam V6.
Het was geen speciale uitvoering, maar gewoon ‘een’ motor. Je kon ‘m als Comfortline, Trendline, Highline en later ook als Sportline krijgen. 4Motion was wederom mogelijk, zij het alleen op de luxere modellen. Ook wel lekker: je kon nu 200 km/u halen: 217!
Volkswagen Golf R32 (1J)
2002 – 2003
De ultieme VR6 kwam eind 2002. Een paar dingen zijn belangrijk. Ten eerste de badge. RSI werd omgedoopt tot R32, waarbij het cijfer stond voor de cilinderinhoud van 3,2 liter. Men zegt weleens dat de aandrijflijn van de New Beetle RSI komt, maar in deze auto heeft ’ie nóg meer vermogen: 241 pk.
Ook bijzonder was dat voor het eerst de DSG gebruikt werd, een automaat met dubbele koppeling. Tegenwoordig zien we dat overal, maar in 2002 was Volkswagen de eerste fabrikant die het leverde op een straatauto.
Tot zover deel 1, volgende week deel 2!
Voor onze trouwe lezers: deze rubriek is verhuisd van de maandagavond naar elke zondagochtend. Voor nu nog een keertje op de maandagavond, vanaf volgende week elke keer op zondagochtend om 07:00!
room850 zegt
T4 is ook geleverd met 204 pk VR6 motor.
Rick-dos zegt
In ’92 had ik zelf een Golf VR6 gekocht. Dat was mijn 3e auto ooit. Daarvoor en daarna altijd BMW gehad. VW zette niet alleen een trend door een 2.8l V6 in een hatch te lepelen maar ook de kwaliteit van die klasse naar een veel hoger niveau te tillen. De Golf II waren nog echte koekblikken waarbij je in het interieur tegen het metaal van het exterieur aan zat te kijken. De Golf veranderde dat en bracht het meer in lijn met de BMW’s en Mercedessen van die tijd.
Ik weet nog dat ik over de Golf VR6 las in Auto Motor und Sport en was gelijk gefascineerd want zo’n kleine auto had bijna net zoveel vermogen als een BMW 325i E36. Na veel lezen, onderzoeken en natuurlijk een proefrit was ik overtuigd en heb er toen één besteld. Wat ook wel noemenswaardig is, is dat de auto veelal besteld werd in aubergine metalic paars (Weet even niet de exacte naam van de kleur). Wat voor die tijd ook redelijk revolutionair was. Tegelijk paste die kleur de auto gewoon. Echter ik was en ben meer van de kleur zwart en dus had ik ‘m ook in zwart besteld.
Leuke tijden met die auto gehad, maar tegelijk was ik er ook redelijk snel klaar mee, omdat net zoals bij zoveel auto’s met voorwielaandrijving en te veel vermogen, had je snel last van slippende banden bij het optrekken en en natuurlijk ook onderstuur. Kan me nog wel een keer herinneren dat ik voor een stoplicht stond en een BMW met jonge gasten naast me stond. Dan weet je wel wat er gebeurt. Precies. Ik trok de BMW er uit en bij het volgende stoplicht kwamen ze weer naast me en keken ze me aan met ‘wat is dit voor een Golf?’. Toen nog even met ze gesproken en de auto laten zien. Mooie tijden.
sanderz28 zegt
Dusty mauve
Rick-dos zegt
Dat was ‘m! Hehe. Ik kon er maar niet opkomen. Thx.
ECU zegt
Ben echt hard geworden van je verhaal. Gaaf zeg die Golf avonturen.
Otua zegt
Toch wel jammer van dat de eerste 2 generaties van die roestende koekblikken waren, vind die namelijk toch wat mooier om te zien
denx zegt
Volgens mij was de EOS ook leverbaar met een VR6.
Robert zegt
En de Audi A3. En nog wel meer auto’s uit de VAG stal. Maar ik vermoed dat die allemaal in deel 2 aan bod komen.
sanderz28 zegt
Ik heb een golf, passat en een corrado gehad. Die corrado was nog rapper dan de fabriekspecs, heb er 255 op de teller mee gehaald. Heerlijke auto’s.
Dutchdriftking zegt
Iedereen hier weet inmiddels wel dat ik een groene VR6 heb gehad toch? Fantastische auto, maar een oude hot hatch als daily inzetten kan ik niemand aanraden.
DIG-T 190 GT zegt
Jazeker! Ik heb dan ook geen poster van je auto maar een poster van jou aan de muur hangen.
ytzenv zegt
Vergeet de Audi TT VR6 niet
HZW zegt
Je vergeet de huidige 2.5ltr VR6 Turbo motor die volkswagen maakt voor de Talagon.
In Europa doet VW er niets mee, al zou het een prima motor zijn voor de Golf R.
In Frankrijk is er een project met deze motor in een Golf 7 (of 8) waar het blok al 400+ pk levert, zonder al te veel aanpassingen.
De motor is plug en play, want de Talagon is een MQB product.
potver7 zegt
Je vergeet de allerlaatste zin van het artikel te lezen… ;)
Richmond zegt
Ik mis de technische artikelen op Autoblog!
kniesoor zegt
Heb een Steingrau metallic Golf III VR6 gehad, met de 5-spaaks 15” velgjes zoals op het plaatje rechtsboven. Heel fijne oto om lange afstanden op flinke snelheid mee af te leggen. Maar vanwege het zware blok voor in de neus en het slappe (standaard) onderstel niet fatsoenlijk de bocht om te harken. Desondanks goede herinneringen aan de oto, een soort gentlemen’s express in pocketformaat.
Jetlag zegt
Wat mij betreft de meest ironische motor van VW.
Ik heb daarom m’n Golf-II naar V(R)6 laten ombouwen, om van het heerlijke geluid te kunnen genieten.
In het lijstje mis ik trouwens de Touareg en de ‘R36″ varianten, zoals ‘ie in de Passat (CC) geleverd is.
En hoewel de focus in dit artikel op de Volkswagen-modellen ligt, had het een leuk feitje geweest dat de VR6 naast de VAG-klonen van Audi, SEAT, Skoda, Porsche en ook Ford, ook door Mercedes (in de Vito) en Artega als krachtbron gekozen was.
Otua zegt
Dit is de droom, kan ik ergens foto’s en of filmpjes zien van je golf?
Ot92 zegt
Heb je bewust de Golf 4 R32, Golf 5 R32, Passat R36 en Passat CC/B7 3.6 FSI bewust eruit gelaten? Die hadden ook VR6 motoren, desondanks het feit dat ze als V6 bestempeld werden.
Jetlag zegt
De Golf IV R32 was al in het artikel benoemd en de Passat R36 heb ik wel benoemd.
Maar goed ik had de Golf V R32 idd – en niet bewust – eruit gelaten, net als Pheaton trouwens…
Ot92 zegt
@jetlag Mijn comment was niet gericht op jou hoor, maar op Willeme
randy zegt
Ik heb zelf Seat leon cupra4 V6 4motion gehad. Heerlijk soepele motor. Maar snel was ie niet met zijn bijna 1500kg. Wel erg gaaf recaro interieur voor en achter.
Dutchdriftking zegt
@randy: De 1.8T was inderdaad sneller. Helemaal met een chipje. Maar de V6 klonk wel veel gaver natuurlijk.
Thomas20vt zegt
De Volkswagen Passat B4 (1993-1996) is met twee type VR6 motoren geleverd. De 2.8 VR6 174pk welke je handgeschakeld en als automaat kon krijgen, deze waren altijd voorwielaangedreven. Er is inderdaad ook de Passat Variant VR6 Synchro geweest, deze had net als de Golf een 2.9 VR6 er in liggen met 190pk er in liggen en was alleen als handgeschakeld leverbaar.
In Duitsland werd de Volkswagen Multivan VR6 veel door de snelwegpolitie gebruikt. In 2000 kreeg de Volkswagen Multivan een facelift en kreeg toen een VR6 24v in het vooronder, deze leverde toen 204pk.
De eerste Mercedes V-klasse is trouwens ook geleverd met de 2.8 VR6, dit was de V280.