Volkswagen AG laat zich even van haar beste kant zien.
Daar waar roetfilters op dieselmotoren tegenwoordig gemeengoed zijn, zien we ze zelden op benzinemotoren. Tot nu, want Volkswagen introduceert de zogenaamde Gasoline Particulate Filters (GPF). Vanaf 2017 zullen deze geleidelijk op alle TSI- en TFSI-motoren van het concern worden toegepast, te beginnen bij de nieuwe Tiguan 1.4 TSI en Audi A5 2.0 TFSI.
Hoewel dieselmotoren veel meer roetdeeltjes uitstoten dan bezinemotoren, zijn laatstgenoemde zeker niet vrij van deze uitstoot. Haal je vinger voor de grap maar eens door de uitlaat van een auto met TSI-motor… Volgens Volkswagen wordt de uitstoot van roetdeeltjes dankzij het filter tot wel 90 procent gereduceerd. En dat is natuurlijk mooi meegenomen.
formulatv zegt
Maar is deze 90% de waarheid of een aanleiding tot de opvolger van Dieselgate?
superuniti zegt
Je moet wat als je olie meeverbrandt…
(Ik kop ‘m even in)
gregorius zegt
Als je meer olie verbrand, stoot je dan ook meer roet uit?
tjvisserman zegt
@gregorius: ja, olien zijn lange koolstofketens dus als dat (onvolledig) meeverbrandt zal meer koolstof in het uitgaande gasmengsel bestaan.
bmwm3gtr zegt
@gregorius: 2-takt
G-Ammo zegt
Levert zeker lekker veel in qua ”prestaties”?
't Peugje zegt
@G-Ammo: TSI motoren kun je met een laptop weer op het juiste aantal PK’s zetten.
oemplus zegt
@straatzakelijk: Als het nou zo makkelijk was….
G-Ammo zegt
@straatzakelijk: Met bepaalde ”software” zeker :D
Ha!
torsen zegt
Mogelijk gaat de Euro 6C norm meer op partikel-uitstoot focussen dus zullen we waarschijnlijk meer fabrikanten met dit soort oplossingen gaan zien.
tjorque zegt
Gewoon op gas rijden, dan is dat probleem er niet (of veel kleiner).
spruitstuk zegt
@tjorque: en nog geen 50cent de liter…ideaal!
oemplus zegt
@tjorque: Maar dan kun je zat andere problemen verwachten, gas moet je op koken.
406_v6 zegt
@oemplus: nog nooit gas gereden zeker? Zo’n lpi systeem is toch echt wel een fraai en betrouwbaar stuk techniek. Of steek je licht eens op in de wereld van de aardgas en biogas motoren…. wel eens een Caterpillar V20 op aardgas horen lopen??
oemplus zegt
@406_v6: Pak eens een Mazda 2 BiFuel, fabrieksaf gasinstallatie ingebouwd. Elke 40.000 km kleppen stellen, en bij een ton kun je een nieuwe kop monteren omdat de kleppen uitgesteld zijn en te strak staan. Benzine versies zijn dezelfde motoren, waarvan je nooit kleppen hoeft te stellen. Om maar even een voorbeeld te noemen ;)
phevtreb zegt
@oemplus: ik rijd een Dodge pick-up met een Hemi op lpg. Geen enkel probleem, merk absoluut geen verschil met rijden op benzine.
Vorige bij 450.000 km weggedaan, had veel met zware aanhangers gereden, maar geen enkel probleem met de kleppen oid gehad. Probleemloos op LPG rijden is dus zeker mogelijk, ook met een achteraf ingebouwd systeem..
MrHyde zegt
@oemplus: Goedzo, je hebt precies de uitzondering te pakken. Corsa BiFuel en Spark Bifuel die rond dezelfde periode geleverd werden, hadden dat probleem niet. Wat je zegt klopt wel: niet alle benzinemotoren kunnen zo 1-op-1 op gas gezet worden, maar de meeste wel. In het geval van Mazda hadden ze eigenlijk de 1.5 moeten pakken, deze is er namelijk wél geschikt voor. Stomme fout van de importeur.
Maar omdat niet alle benzinewagens op LPG kunnen, maar te zeggen dat LPG meteen ruk is, is net zoiets als zeggen dat alle marokanen tuig zijn, omdat er een aantal zich niet weten te gedragen: het geldt niet voor allemaal.
Mits de motor geschikt is, (de inbouwers van LPG kunnen je precies vertellen welke dat zijn), is het de beste brandstof, LPG auto’s halen de hoogste KM-standen (wordt tenminste mee gereden), en zijn daarbij ook nog eens de schoonst mogelijke brandstof. (alleen groen opgewekte stroom scoort beter).
ej20g zegt
@oemplus: een fatsoenlijke installatie op een juiste motor geeft geen problemen hoor. Dat gas meer problemen geeft dan benzine is onzin mits je een goede installatie hebt die netjes onderhouden wordt.
mashell zegt
@ej20g: maar daarmee wordt het ook meteen moeilijk. Er zijn niet veel motoren meer die goed harmoniëren met een achteraf ingepruste installatie. Je zou LPG gewoon af fabriek moeten hebben.
Erik zegt
@mashell: en dat levert DACIA dus (Bi-Fuel), bv. mijn auto, een DACIA Logan MCV Bi-Fuel. MRB € 22,- meer per maand tov benzine maar wel € 0,479 voor LPG. Aanschaf is ook nog eens € 200,- goedkoper dan de benzine versie.
eugene01 zegt
@erik2907: dat is lekker goedkoop…freude am fahren zullen maar zeggen.
ej20g zegt
@mashell: het inbouwen is misschien wat lastig, maar voor de eigenaar is er daarna niets moeilijk meer aan. De pomp moet meestal eens in de 100.000 km verse olie hebben en het filter moet weleens vervangen worden, maar daar heb je het dan ook mee gehad.
Wel ben ik het met je eens dat het spul beter origineel in de auto kan zitten, al is het maar omdat het dan beter weggewerkt kan worden.
raceface zegt
@mashell: mazda 2 bi fuel, elke beurt kleppen stellen. En om de 60000 kop van het blok af. Dat is fijn voor de portemonnee:'(
oemplus zegt
@raceface: zie mijn post hierboven. Echt een drama inderdaad, en dat is dan een gasinstallatie die er fabrieksaf op zit..
ro996 zegt
@oemplus: nee, dat zijn gas installaties die door de Nederlandse importeur in België toegevoegd worden voordat ze NL binnen komen. Heeft de fabriek niks mee te maken. Trucje om het ‘af-fabriek’ te kunnen noemen. Althans, zo heb ik het begrepen.
oemplus zegt
@ro996: Dit heb ik nog niet eerder gehoord, ga me er nog even in verdiepen!
n0zem zegt
@oemplus: je bent ‘vrouw’ vergeten. Tussen je en op.
Erik zegt
@oemplus: jij hebt er geen verstand van. Rij al 40 jaar op LPG zonder enig probleem.
oemplus zegt
@erik2907: Dus omdat jij al 40 jaar op gas rijd, heb ik er geen verstand van? Aha….
jpoers zegt
@oemplus: ook op gas moet je niet koken. Een product wat temperaturen kan leveren ruim over de 1000graden en wij gebruiken het om een pannetje water naar de 100graden te laten gaan. In die optiek is inductiekoken veel energievriendelijker dan koken op gas.
ihrte zegt
Ik rij dus zon 1.4 tsi (golf) maar ik durf nu zelfs na een jaar uit de uitlaat te eten. Brandschoon en geen aanslag.
lekkaah zegt
@ihrte: je moet er ook eerst mee rijden
jrsmoke zegt
@ihrte: die van de GTE was na de 1ste 300km op benzine al pikzwart
audihenkie zegt
Waarom een plaatje van een AUDI?
2wheeler zegt
@audihenkie: henkie henkie henkie…
faalhaas zegt
@audihenkie:
Omdat Audi voorsprong door techniek is, dat armetierige VW AG heeft die filters nodig ivm uitstoot. Audi natuurlijk niet maar die monteren het om zo het netste jongetje van de klas te zijn natuurlijk. Premium beleving is dat.
audihenkie zegt
Sorry, bericht niet helemaal gelezen?
730ld zegt
Leuk maar wat kost dat autorijder over 150.000km? Zeker 1300 bij de dealer. Klantvriendelijk pffff
87sandyd zegt
@730ld: assumption is the mother of allllll f*ck ups
mashell zegt
@730ld: is dat bij de diesels van nu een probleem? Nee? Dan waarom zo negatief en bij benzine motoren met roetfilter een probleem verwachten.
ej20g zegt
@mashell: voor zover ik weet zijn de roetfilters bij moderne diesels juist vaak één van de grotere problemen, zelfs bij auto’s die eigenlijk nooit afkoelen, zeg meer dan 40.000 km per jaar. Ook die hebben regelmatig last van verstopte roetfilters, kapotte roetfilters of regeneratieproblemen. Ik heb het al regelmatig gezien in ieder geval.
Ik denk overigens dat het bij benzinemotoren een groter probleem kan gaan vormen dan bij diesels. De meeste diesels krijgen zelden korte ritjes voor hun kiezen terwijl veel benzinemotoren nog geen 100 km per dag maken. En hoewel een benzinemotor dus veel minder roet uitstoot dan een diesel kan het zomaar zijn dat de filters op benzinemotoren toch verstopt raken door de vele korte ritjes zonder mogelijkheid tot regeneratie van het roetfilter.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe deze technologie zich gaat houden over, pak ‘m beet, 5 tot 10 jaar.
e1000bmw zegt
Of je zorgt dat het blok een betere verbranding heeft…
lekbak zegt
@e1000bmw523i: iets met nox enzo…
frankmercedesbenzz zegt
Mercedes-Benz is dit toch ook al van plan
ownkruid zegt
Bij mij is de overweging voor het plaatsen van een roetfilter er ook.
De ene is roetfilter de ander is toch maar eens de nieuwe klep-seals monteren.
Dutchdriftking zegt
Lijkt me een mooie ontwikkeling.
dhoog zegt
Een roetfilter voor een diesel kost je gauw minimaal €800,-. Zal voor een benzine niet veel anders worden. De mensen die het een goed idee vinden rijden of een leasebak of staan straks te janken bij de garage…
thomasthomas zegt
Filters filters terwijl de huidige auto’s echt al zo goed als niets meer uitstoten. We hebben allang een schone auto. Dat ze zich maar richten op andere echte problemen. Al het plastiek in de zee bijvoorbeeld.
BaRa zegt
@thomasthomas: Ja, dieselgate heeft echt wel duidelijk gemaakt dat de huidige auto’s zo goed als niets meer uitstoten… De auto-industrie moet voor z’n eigen stoep vegen en niet naar die van een ander wijzen. En dat hoef jij ook niet in hun plaats te doen, we hebben al politici genoeg ;)
lekbak zegt
@thomasthomas: fout. Helemaal fout.
Vroeger, met de oudere technieken zoals carburateur of niet directe injectie, stootte een benzinemotor een hoop slechte gassen uit maar geen roet. Sinds de directe injectie zijn de gassen minder geworden maar roet juist meer. Het is dus echt geen onzin dat moderne benzinemotoren een roetfilter nodig hebben. En dat heeft niks met plastic in de zee te maken.
stefanham zegt
jaja, osterd na de maaltijd. Mogen ze mijn audi a6 3.0tdi ook ff komen aanpassen..
oxymoron zegt
Ik lees hierboven dat “de uitstoot van roetdeeltjes dankzij het filter tot wel 90 procent [wordt] gereduceerd”. Dat scheelt dus 10%. Is dat de moeite waard?
pinut187 zegt
Dat is net als een zware Van Nelle draaien met filter..