Die verdienen van tijd tot tijd ook wat leuks.
Nou, dit is ‘m dan. Volkswagen presenteert vandaag de Virtus: een op de Polo gebaseerde sedan die het leven van de concurrentie aan de andere kant van de Atlantische oceaan een stuk zuurder moet maken. Voordat we erover gaan praten doen we even kudo’s naar Volkswagen, want hij ziet er een stuk beter uit dan hun vorige creatie.
Op het eerste gezicht zou je de Virtus maar met moeite kunnen onderscheiden van de nieuwste Polo. (rijtest) Op het eerste gezicht ja, want de rest van de auto is vrijwel volledig anders geschapen. Desondanks is de auto op hetzelfde platform als de Polo gebouwd, waardoor de meeste componenten gedeeld kunnen worden. De wagen is echter een stuk groter. De wielbasis groeit met ongeveer 8 centimeter door naar 2,65 meter en de totale lengte is bijna 4,5 meter, wat een toename inhoudt van maar liefst 42,5 centimeter. Dit is maar al te fijn voor de kofferbak, die nu 521 liter aankan. Dat is aardig wat meer dan de 300 liter waarover de ‘normale’ Polo beschikt.
De achterzijde wordt gekenmerkt door dunnere achterlichten en nauwe schachten van de chromen uitlaatsierstukken. Het interieur is dan weer praktisch hetzelfde als bij de Polo. Zo herkennen we het dashboard terug van het originele model. De digitale cockpit is bij de Brazilianen terug te vinden op de optielijst.
Qua motoren houdt Volkswagen ons nog een beetje in het duister. Voor nu bevestigen ze alleen de 200 TSI, die gebruik maakt van een 1-liter TSI-motor die zo’n 115 pk en 200 Nm aan koppel produceert. Rijd je liever op ethanol, dan beschik je over bijna 130 pk. Schakelen gebeurt via een zestrapsautomaat of een handgeschakelde vijfbak.
De wagen komt begin volgend jaar in Zuid-Amerika op de markt.
thomas96 zegt
De afloop ziet er raar uit, nu heeft de sedan geen kont
Gulli zegt
@thomas96: lijkt idd meer een hatchback
postzegel zegt
Haal zo’n ding naar Europa, gooi er een Europees onderstel onder ( Want in Zuid Amerika staat alles extra hoog op de poten) en maak de blits. Want hoewel de sedan bij de gemiddelde Nederlander niet hoog op de verlanglijstjes staat, zijn we niet allemaal gemiddeld!
Erik zegt
@postzegel: hmmm,
“De wielbasis groeit met ongeveer 8 centimeter door naar 2,65 meter en de totale lengte is bijna 4,5 meter, wat een toename inhoudt van maar liefst 42,5 centimeter. Dit is maar al te fijn voor de kofferbak, die nu 521 liter aankan.”
Dat zijn nagenoeg dezelfde maten en liters als een Honda Accord (!) uit 1985/1986.
midasv zegt
Op foto 2 is het net een Audi A4
miata93 zegt
@midasv: eerder een A3 “limosine”
ThomasBol zegt
Prachtige kar!
Wat zachte dashboard materialen erin en ook in Europa verkopen die hap.
Wat is dat ding boven het centrale scherm trouwens? Geen portable navi houder lijkt me, navi zit op de persfoto’s ingebouwd.
lekkerlinksrijden zegt
@thomasbol: ziet er uit als een telefoonhouder
harrie zegt
Ik krijg echt jeuk van het scheve perspectief van die renders.
lekkerlinksrijden zegt
@harrie: blijven smeren met zalf
harrie zegt
@lekkerlinksrijden:
Hele beeldscherm ondergesmeerd, maar het helpt niet.
lekkerlinksrijden zegt
@harrie: blijven oefenen
harrie zegt
@lekkerlinksrijden: dat zei ik ook tegen de desbetreffende Photoshopper van VW
sr20det zegt
Achterkant is zo neutraal dat ie van een VW, Audi, Skoda of zelfs een Seat had kunnen zijn.
autodrop zegt
Een Audi A3 Limousine met een VW logo, top.
freekje zegt
Kan 1 ding er over zeggen en dat is; Nee gewoon niet.
Dutchdriftking zegt
A3 limosine en een Polo in de mixer? Mooi is in elk geval anders.
allesmetturbo zegt
Best wel een prima design. Verkoopt hier vast ook wel
moveyourmind zegt
Gedurfde naam voor een Volkswagen, Virtus…
De Duitsers kennende zou me niks verbazen als ze een in smeedijzeren gotische letters de tekst ‘Virtus nobilitat’ (deugd adelt) boven het hek van de fabriekspoort hebben hangen…
Vrij vertaald ‘Deugd adelt’
lacker zegt
@moveyourmind: virtus lijkt op virus. Ik krijg er iig een grieperig gevoel van.
javier zegt
Seat Toledo met een vw badge…
rynnus zegt
Gezellig, dat Autoweek watermerk in de foto’s jongens ;)
ricksmits zegt
Help me ff want ik lees denk ik iets verkeerd;
De wielbasis groeit met ongeveer 8 centimeter door naar 2,65 meter en de totale lengte is bijna 4,5 meter, wat een toename inhoudt van maar liefst 42,5 centimeter.
Een wielbasis van 2.65 mtr en een totale lengte van 4.5 mtr betekend een front en rear overhang van bijna een meter?
oxymoron zegt
@ricksmits: Alle berichten die ik op het internet kan vinden geven dezelfde maten, deze dus. De overhang moet dan wel vanaf de naaf gemeten worden, maar het lijkt inderdaad veel.
henk_he zegt
@ricksmits: voor is ’t geen meter, maar achter zeker wel. Geen gezicht als je ’t mij vraagt
bk15 zegt
Volkswagen virus..
jdeboer zegt
Leuke sedan, zou het met wat kleine aanpassingen hier ook goed doen.
eron zegt
he een nieuwe volikswagen Derby
thomasthomas zegt
Polo Virus McAfee
Esprit_de_Flandre zegt
Alleen voor Zuid-Amerika?
Of straks ook voor India, China, Rusland, Turkije, etc…