De Volkswagen Viloran kun je nu bestellen bij de betere Volkswagen dealer. In China.
De Volkswagen Viloran is zo’n auto waarvan ondergetekende op vakantie heel erg blij wordt. Niet zozeer om erin te rijden, overigens. Nee, om ze te spotten. Ergens is het heel erg leuk om een auto te zien van een bekend merk met een vertrouwde designtaal, maar dan een model dat je hier niet snel zal zien.
Schier oneindig
Zo kun je in Zuid-Amerika de Volkswagen Gol, Saviero, Virtus, Voyage en Fox tegenkomen. In Amerika rijdt de enorme Volkswagen Atlas rond en in en China is de lijn aan modellen schier oneindig. Sinds vandaag kun je nu nog een vreemde Volkswagen bij de Chinese dealers krijgen, namelijk de Volkswagen Viloran.
MPV
Net als Sharan en Touran is de Viloran een MPV. In dit artikel werd de auto al kort voorgesteld, nu hebben we meer informatie en afbeeldingen. Het is niet zomaar een ruimteauto, maar de grootste, ruimste en meest luxe MPV die Volkswagen ooit heeft gemaakt. De auto is 5,35 meter lang, 1,98 meter breed en 1,78 meter hoog. De wielbasis is eveneens enorm: 3,18 meter!
MQB-platform
Je zou het niet direct zeggen, maar de basis voor deze Volkswagen Viloran is wederom het MQB-platform. Het geeft aan hoe veelzijdig het platform is en hoeveel ermee mogelijk is. Nu we toch veren aan het uitdelen zijn, het uiterlijk is erg geslaagd te nomen. Het is overduidelijk een Volkswagen, dus zeker niet frivool, maar wel strak en zakelijk. Ondanks dat het 100% een MPV is, ziet de auto er minder ‘busjes’-achtig uit in vergelijking met de Sharan, bijvoorbeeld.
GROOT
Dat geldt ook voor het interieur. Nu zijn de Chinses Volkswagens iets minder fraai qua materialen en afwerking, daar zie je op de foto’s niet zo veel van. Het interieur lijkt op dat van de Atlas (die Teramont heet in China) en is vooral GROOT. Zo is mogelijk om twee captain chairs op de middelste te rij te bestellen. En dan bedoelen we niet twee losse stoelen zoals in een Sharan ook kon, nee, twee lederen fauteuls met twee armleuningen, per stoel.
Stoelmassage
De achterbank is nog ruim genoeg om plaats te bieden aan drie compacte volwassenen of drie kinderen. Uiteraard kan de Viloran van veel luxe worden voorzien, zoals lederen bekleding, gescheiden climate control achter, een Dynaudio geluidsinstallatie en stoelmassage. Een panaromadak en virtual cockpit zijn ook mogelijk.
EA888
Qua motoren is de keuze vrij eenvoudig. De instapper is een 2.0 TSI viercilinder met 184 pk en 320 Nm. Een stap daarboven vinden we nog een variant van de EA888 2.0 TSI, ditmaal met 220 pk en 350 Nm. In beide gevallen wordt de motor gekoppeld aan een DSG automaat met dubbele koppeling. Deze drijft dan de voorwielen aan, vierwielaandrijving en of een handbak zijn niet mogelijk.
SAIC-Volkswagen dealers
De Volkswagen Viloran is te bestellen bij de SAIC-Volkswagen dealers. Althans, men neemt nu ‘pre-orders’ aan. De officiële marktintroductie staat gepland voor mei dit jaar. De vanafprijs is omgerekend 45.478 euro.
Dutchdriftking zegt
Met een 380 TSI badge heb je toch een hogere verwachting van de motor. Hoe saai het ding dan ook mag zijn, hij is wel netjes.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Ik dacht serieus eventjes dat er een 2.0tsi van een Golf R onder de kap zat met 380pk… Alweer gebait door Vw/Audi…
allesmetturbo zegt
@dutchdriftking: miss is deze stiekem al even langs JD geweest voor een upgrade. 380 pk is wel haalbaar
johnwaters zegt
Mooie auto, spijtig dat ie niet naar ontwikkelingslanden komt.
rickthestig zegt
@johnwaters: Hoezo, eindelijk? Zat er iemand op te wachten dan?
johnwaters zegt
-edit: nutteloze bijdrage. Houd het even gezellig aub. Dank u.-
wceend zegt
Zat even te kijken welk formaat SUV/crossover dit zou zijn, was echt verrast dat er weer een Vw mpv uit kwam
toyotafortuner zegt
An sich is t niet eens een slecht uitziende wagen. Maar d’r zijn veel leukere, beter uitziende en betere (?) wagens in dit segment.
dawwg zegt
Oja ? Ik vind ‘m anders verdomd puik eruit zien voor een dergelijk saai MPV ding.
Kun je misschien een paar betere/mooiere alternatieven roepen als referentie, ben wel benieuwd ?
lverheul zegt
Maar weinig met die hoeveel ruimte
Robert zegt
-edit: thanks!-
Ik vind hem er erg fraai uitzien voor een MPV, en eigenlijk ook nog wel gedurfd, want vrijwel het hele segment als zodanig is inmiddels weggevaagd door de SUV hype. Alleen die grootte – alleen daarom al zal die hier wel nooit te zien zijn.
emping zegt
@RRRobert: in China rijden er nog genoeg MPV’s rond oa de Buick GL8 en Toyota Alphard zie je daar veel, dus zo gedurfd is het niet van VW. Eerder slim.
meetsysteem zegt
Eens, we verSUVfen, een Touran kan ook al niet meer. Dan maar een good-old estate/kombi/stationcar/variant/avant/touring of sport dit of dat. Zijn inmiddels ook 10 cm hoger dan 30 jaar geleden, maar vooral mooier(mening) en zuiniger(feit)..
SvenskaAeroplanAB zegt
Komt dat apparaat niet naar the US @willeme? Ideale soccer-mom van toch?
bernoulli zegt
Beter dan een Allspace.
allesmetturbo zegt
Best prima uitziend pheaton stationbusje, interieur ook erg netjes. Voor wie een verlengde S klasse niet genoeg vind
johnwaters zegt
Alleen spijtig dat de naam lijkt op een medicijn :-)
arias zegt
Vraag me af of Volkswagen de Viloran ook gaat lanceren in de VS en Canada. Hij zou zeker gezien zijn lengte en uiterlijk goed kunnen verkopen. Mits goed geprijsd kan ie makkelijk de concurrentie aan met de Odyssey en Sienna
marcus1963 zegt
Wanneer in Nederland? Lijkt me een goede concurrent voor de X7
pittigesaus zegt
Doet me een beetje denken aan de R-klasse van MB