In Detroit komt Volkswagen op de proppen met een hybride offroad concept voor je Tiguan.
De term GTE doet al even de ronde bij Volkswagen, maar was nog nooit eerder geassocieerd met een offroad killer. Het is dus een hybride, maar daarmee is nog niet alles gezegd. De Tiguan beschikt over 2 elektromotoren, verdeeld over de vóór- en achteras. Die van de vooras beschikt over 54 pk, achter is dat 114 pk. In combinatie met de 148 pk sterke benzinemotor kom je dan na een aantal zeer ingewikkelde rekensommen uit op een gecombineerd totaalvermogen van 211 trappelende merries. Genoeg om de 4×4 in 6.4 seconden naar de 100 te katapulteren, maar niet genoeg om je oma in haar Polo vóór te blijven; 193km/u en dan is de koek op.
Qua positionering moge het duidelijk zijn welke weg de bazen uit Wolfsburg zijn ingeslagen. Met een grotere bodemvrijheid van 5 cm, verschillende offroad-settings in de middenconsole en met beschermplaten en extra trekogen blijkt dat Volkswagen duidelijk iets anders bedoelt dan het oorspronkelijke GTE concept voor de Tiguan. Dat was weinig Active en veel Sport. Deze auto is dus bedoeld voor de familieman die graag met de mountainbikes IN de auto de helft van het bergparcours rijdt, weer zuinig terug moet rijden van de baas, een Autobahn-fobie heeft maar te weinig geld voor een Range Rover heeft. Perfect voor de Nederlander dus. Ook is vanaf nu trouwens Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar in het infotainmentsysteem.
Dutchdriftking zegt
Het ziet er goed uit. Ook leuk dat er een keer oversized banden worden gebruikt ipv velgen.
ThomasBol zegt
Yay! Weer zo’n theoretisch zuinige auto. Doe het of als Tesla/Nissan volledig elektrisch of gewoon niet.
flos zegt
@thomasbol: ik hoop dat je snapt dat dit niet als zuinige auto bedoeld is. En in vergelijking met de leaf kan deze wel op vakantie zonder dat er een tweede auto aangeschaft/gehuurd moet worden. Over de tesla ga ik niet eens beginnen want dat is gewoon een leuke gadget van 100.000 euro.
ThomasBol zegt
@flos: vandaar dat ik de fabrikanten juist doe aanmoedigen om in elektra/of totaal niet in elektra te investeren. Dan wordt het gehele concept in de toekomst wellicht wel interessant, of niet. Even vanuitgaande dat VW juist wel de bedoeling heeft dit als een marketingtechnisch zuinige auto te positioneren. Anders bad er wel een 6-cil in gelegen die in de praktijk bij een dergelijke auto als dit zijn spierballen kan laten zien!
ghost zegt
Hij kan zelf wheelie op foto 6!
qoekje zegt
Stoere auto liever met een diesel en een welvaarts knuppel
yupyup zegt
Ziet er niet verkeerd uit. Ik vind zelf alleen die kenmerkende gte dagrijverlichting niet zo mooi. Ook niet op de passat en golf trouwens.
Heeft iemand hier ervaring met het praktijk verbruik van de golf en passat gte? Ik ben wel benieuwd hoeveel deze wagens verbruiken en of ze hun meerprijs waard zijn ten opzichte van hun ongeelektrificeerde broertjes.
gtwillem zegt
@yupyup: Kennis van mij heeft een Audi A3 E-Tron. Hij doet er ongeveer 1 op 20 mee. Best netjes voor een vlotte A3. De prijs is dat overigens niet: Meer dan 55 mille voor een C-segmenter…
swid zegt
@yupyup: totaal afhankelijk van het gebruik van de auto. Vergeet het maar als je iedere dag 300 km aflegt dan rijdt je een tsi met extra ballast, werk je in de buurt van je casa en zet je hem in principe standaard op electro dan is het lastig om het uiterlijk van de pomp te onthouden. Laatste geval geldt hier met een andere Duitser.
87sandyd zegt
@swid: zo’n e-tron is ideaal als 25km van je werk woont. Dan rij er elektrisch naar toe en elektrisch weer naar huis.
Ik moet elke dag 220 km afleggen. Ik wacht nog op de betaalbare auto die dat elektrisch kan doen. Hoop dat de model 3 iets wordt
rainman zegt
Ziet er goed uit vind deze mooier als de standaard uitvoering
pindakoning zegt
Zit je in een zeer nette 6.4sec op de 100 en dan blijft die hangen bij 193kmh
gtwillem zegt
Eigenlijk zou elke Tiguan er uit moeten zien. Zoals @dutchdriftking al aangeeft: die ballonbanden zijn helemaal fantastisch!Iets minder glimmertjes en je hebt een eindelijk een leuke softroader.
lekbak zegt
@gtwillem: sterker nog, met fatsoenlijke bescherming en voor en achter een difflock heb je best een serieuze offroader. Hybride elektromeuk, vooral als de motor als range extender kan dienen, is best wel geschikt om over wat steentjes te klimmen.
mrrallycross zegt
Ze slaan daar wel echt door!
vonklausenburg zegt
In de categorie: tussen kunst en kitch vindt men een nieuwe niche…
markietwo zegt
Ik dacht even dat dit de dakar update was … maar dat kan niet op de rust dag.
Kek wagentje heeft wel iets stoers zo met de bolle banden en wat extra plastic opsmuk
leemster zegt
Dit wordt voor mij naast de alfa 4c de enige nieuwe auto die zou ik overwegen te kopen. Hij is prachtig
celicatwincam zegt
Eindelijk iets wat ook echt door de blubber lijkt te kunnen.
jrsmoke zegt
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe Tiguan. Over een paar maanden mag ik een nieuwe leaseslet uitzoeken en ik ben VAG gebonden.
rufctr01 zegt
@jrsmoke: dan heb je pech!
jrsmoke zegt
@rufctr01: Ik heb nou eenmaal zelf geen groot budget om een dikke privé auto te rijden en ik dan het liefst een zo leuk mogelijke leaseauto uitkies. Heel veel mensen zijn VAG Haters, maar de auto’s zitten niet verkeerd in elkaar…
rufctr01 zegt
@jrsmoke: er zijn ook andere merken die iets beters te bieden hebben voor hetzelfde budget
jrsmoke zegt
@rufctr01: VAG gebonden via de baas, de binnenafwerking van Seat en Skoda zijn gewoon niet goed genoeg dus kijk ik dan alleen nog maar naar VW en de 4 ringen.
Dizono zegt
@jrsmoke: De laatste Skoda waar jij in hebt gezeten is een Favorit?
jrsmoke zegt
@Dizono: 2015 Octavia.
Vergeleken met een simpele Golf Station een wereld van verschil.
jasperhallo zegt
@rufctr01: Zit jij nou gewoon jezelf te plussen ofzo?
rufctr01 zegt
Dat zal wel een succes zijn om je als sjoemelfabrikant een stand te hebben in Detroit! Daar zijn ze alleen maar van de Amerikaanse merken!
Wat is dat driehoekjesmotief lelijk, lijkt net op aftermarket hoezen.
clarkson zegt
Als die wielen er ook bij komen is dit wel heel gaaf hoor. Ik ben bang dat het niet verder gaat als het tupperwarepakketje. Maar alsnog blijft het een leuke auto. Een van de weinige leuke volkswagens.
clarkson zegt
Best gaaf zo met die wielen! Ik denk alleen dat die er straks niet mee onder zitten en dat alleen het tupperwarepakket extra is. Maar de tiguan blijft leuk. Een van de weinig leuke volkswagens.
norge zegt
Komt tie ook als diesel? (:)
bentley1969 zegt
Die raampartij aan de zijkant komt die uit de X3 of de X5?