Handige investeerders, die Wolfsburgers.
Volkswagen maakt moves. Het bedrijf stroggelt nog altijd met de naweeën van dieselgate, maar tegelijkertijd is de blik gericht op de toekomst. Inmiddels lijken ze er ook bij VAG van overtuigd te zijn dat deze toekomst elektrisch is. Druk wordt er gewerkt aan de I.D. en aanverwanten.
Probleem is echter wel dat er joekelig veel batterijen nodig zijn voor al die elektrogebakjes. En op dat vlak zijn er toch echt fabrikanten die nu nog een voordeel hebben. Velen, waaronder ondergetekende, denken dat dit uiteindelijk geen onoverkomelijk obstakel zal vormen. Desalniettemin: Europese fabrikanten moeten hun accu’s nu nog grotendeels betrekken uit Azië.
In het Hoge Noorden van Europa werkt er echter iemand aan een snood plan om hier verandering in te brengen. Peter Carlsson wil met zijn bedrijf Northvolt in het Zweedse Skelleftea namelijk de grootste accufabriek van Europa bouwen. Qua formaat moet de fabriek een rivaal worden van Tesla’s Gigafactory in Nevada. Geen toeval, want Carlsson werkte voorheen bij Tesla, net als zijn compagnon Paolo Cerruti.
De kennis die ze op hebben gedaan bij Elon’s toko wordt kennelijk op waarde geschat door grote investeerders. Volkswagen-dochter Scania heeft namelijk geïnvesteerd in een ‘demolijn’ die Northvolt opstart in Vasteras. Scania’s CEO is enthousiast over het project en verwacht dat er volgend jaar al Scania’s zullen bestaan met batterijen uit de fabriek. Mocht alles volgens plan verlopen, lijkt er ruimte te zijn inniger samen te werken:
If we are successful in developing the kinds of products we aim for in this partnership, then this will be an important part of our supply chain.
Het één-plus-ééntje is snel opgeteld: tikt Volkswagen hier vast de benodigde accu’s van de toekomst binnen? (via Reuters)
Image-Credit: Phaeton en Model S uit het archief
dwfc zegt
Mevrouw Merkel zal haar autoindustrie wel beschermen ….
https://www.trouw.nl/home/duitsland-wil-gigafabriek-voor-accu-s-bouwen~acf04217/
audirijder zegt
@dwfc: ja, want tesla heeft niet voor miljarden aan subsidie binnen geharkt.
fanboy zegt
@audirijder: Subsidie die ieder ander merk ook binnen had kunnen harken, maar dat deden ze niet. Nee wat VAG betreft zijn ze het tegenover gestelde gaan doen wat jammerlijk heeft gefaald. Nu proberen ze duidelijk de achterstand in te halen door Tesla kennis op te kopen.
dwfc zegt
@audirijder: Correct maar, Tesla is een beursgenoteerd bedrijf dat leeft van zijn aandeelhouders.Zolang deze blijven “investeren” is er geen vuiltje aan de lucht. Toch even deze opmerking, in 2016 maakte BMW een winst van 10 miljard € en Tesla een verlies van 6 miljoen $ …. per dag !
huupe zegt
@dwfc: misschien een leuk nieuw item. Nederlandse bedrijven die afhankelijk zijn van de Duitse autoindustrie. Is voor ons zo gek nog niet wat ‘Mevrouw Merkel’ daar doet.
rijnounsdoor zegt
En met de software komt t ook vast goed…
fouadski zegt
@rijnounsdoor: zolang de autopilot er niet in komt zal het wel los lopen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Niet alleen de Europese fabrikanten halen hun accu’s uit Japan hoor… De Tesla mega factory is ook gewoon een Panasonic vestiging met een Tesla sticker
moveyourmind zegt
Handige investeerders…
Maar ik had mooi nog even gewacht… Binnenkort komt misschien wel een heel mooie futuristische en kant en klare accumegafactory met nog meer inside Tesla kennis in de executieverkoop…
rufctr01 zegt
Als ze bij VAG elektrische auto’s gaan maken dan is het ook afgelopen met het “olieverbruik grapje”
basr32 zegt
Ik zou zo’n Phaeton echt veel liever hebben dan zo’n rijdende koelkast