Nu eindelijk officieel sneller dan Formule 1 auto.
Formule 1 is de toppunt van autosport. Het zijn de beste coureurs in de snelste auto’s. Althans, over het algemeen. Er zijn genoeg goede coureurs die het niet gehaald hebben en er zijn voldoende redelijke coureurs die het juist wel tot de koningsklasse geschopt hebben, dankzij rijke sponsors.
Ok, een F1 coureur staat dus niet buiten kijf, maar hoe zit het dan met een Formule 1 auto? Dat zijn toch de allersnelste auto’s? Het is absoluut een van de snelste raceklasses, maar in sommige gevallen zijn auto’s uit andere klasses sneller op bepaalde disciplines. Denk aan aan een dragracer: die accelereert sneller dan een Formule 1 auto. Dan zijn er ook nog de raceauto’s die absoluut niet voldoen aan de reglementen van welke raceklasse dan ook. Deze auto’s zijn alleen gebouwd om records mee te verpulveren, maar kunnen nergens aan de start van een race verschijnen. Voorbeelden zijn de Porsche 919 Evo en natuurlijk de Volkswagen ID-R.
De Volkswagen ID-R is natuurlijk niets meer dan een rijdende promotiestunt om elektrisch rijden aantrekkelijk en cool te maken. Met de ID-R lukt het heel aardig, want het is een bijzonder brute raceauto. De idioot snelle auto pakte al diverse records met Romain Dumas aan het stuurwiel en ook dit weekend was de auto weer van de partij.
Op de heuvelklim van Goodwood mocht de ID-R laten zien wat ‘ie kon. In de training deed de auto het heel veelbelovend, met een tijd van 41.41, aanzienlijk sneller dan wat de auto vorig jaar deed tijdens de Britse heuvelklim. Het record staat op naam van Nick Heidfeld, dat in 1999 een tijd van 41.18 neerzette in een McLaren MP4/13 Formule 1 auto. Sindsdien zijn er geen tijden meer gereden met een Formule 1 auto op Goodwood. De officieel getimede heuvelklim ging nog veel beter voor Romain Dumas en zijn Volkswagen. Hij reed een tijd van 39.90! De Volkswagen ID-R is dus sneller dan een Formule 1 auto.
Overigens werd de ID-R wel aangepast voor deze heuvelklim. Men reed met een zo klein mogelijke accu voor een zo laag mogelijk gewicht, dat in dit geval net onder de 1.000 kg bleef steken. Je kunt de record-klim hieronder bekijken:
reactief zegt
Ziet er ontzettend tof uit hoe die over de baan vliegt.
En het klinkt ook best cool. Maar gister kwam er vlak voor deze ook een Ferrari 250 SWB over de baan. En die klinkt toch wel veel mooier :)
Erik zegt
@reactief: ook nu sjoemelt VW weer door een kleiner accupakket te plaatsen opdat de auto lichter wordt. Niets origineels meer aan zoals gedacht was om de ID op de weg te zetten. Diskwalificatie!
reactief zegt
@erik2907: Dit ding is toch geheel niet bedoeld als productie auto. Maar alleen om record te verbreken gebouwd. Wat is er dan sjoemelen? Die tijd is gewoon gezet. En ik vond het erg vet om te zien!
Erik zegt
@reactief: ik heb het ook niet over een productieauto maar puur over het feit de VW twijfelt of ze het record wel verbreken met alle accu’s aan boord, dan maar de helft eruit.
Misschien als tip: bestuurdersstoel, glas van de ramen, koplampen en de 4 velgen met banden ook maar verwijderen. Zijn ze nog sneller.
Moraal: als je iets maakt, laat dan ook het origineel de record poging doen.
vroaaar zegt
@erik2907: alsof auto’s met verbrandingsmotoren wel met een volle tank zo’n wedstrijdje doen?
lekbak zegt
@vroaaar: ik denk niet dat ze de brandstoftanks eruit halen om een stukje kleiner te maken en weer terug zetten. Ze vullen de bestaande tank gewoon minimaal…
Erik zegt
@vroaaar: nee, dan halen ze twee cylinders eruit. Scheelt 3 gram meer.
vaakbenjetebang zegt
@erik2907: Bij auto’s met verbrandingsmotor inatalleren we om te racen (op amatuerniveau) vaak kleinere tanks, met schuim er in zodat we niet het risico lopen op ‘een Laudaatje’. In de F1 wordt gekwalificeerd met minimale hoeveelheden brandstof aan boord. Niks nieuws onder de zon dus.
Potsierlijker nog zijn straatauto’s van de performance-divisie: we maken het dak dan van zichtbaar carbon, zodat we heel tof kunnen doen dat we zomaar eventjes 4 kilo hebben bespaard, ver boven het zwaartepunt, en dat bij een voertuiggewicht van een kleine 1600 kilo, maar de gescheiden airco, het infotainment en de elektrisch verstelbare en inklapbare spiegels blijven aan boord – het moet tenslotte wel leuk blijven, dat sportieve rijden. De journo’s en fanbois rukken zich bijkans tot voorbij de extase, de verbrandingsmotor is superieur!
hotze zegt
@reactief: klinkt als zo’n ouderwetse kinder-racebaan.
thestino zegt
Hij is dus sneller dan een F1 auto van ‘99. Denk met de downforce die ze nu creëren wel sneller kunnen gaan dan 40.18sec.
thestino zegt
@thestino: 41.18 ?
ds3thp zegt
@thestino: 39,90 ?
thestino zegt
@ds3thp: Neen, 41.18. Eerst artikel goed lezen ?
reactief zegt
@thestino: Maar die tijd is ook fout. Dat was de tijd door de VW zette in de training.
Het oude record was volgens mij 41,61. @willeme
thestino zegt
@reactief: Dan zouden ze op Autoblog toch wel beter hun huiswerk mogen maken ?
peug206 zegt
@reactief: de training was een 41,61, de oude f1 uit 1999 reed 41.18 de ID-R deed het uiteindelijk in 39.90.
reactief zegt
@peug206: Nee, de training en het oude record haal je door elkaar. Heb het voor de zekerheid nog even opgezocht.
Oude record: 41,61
Trainingen VW: 41,41 en 41,18
Nieuwe record VW: 39,90
peug206 zegt
@reactief: shite je hebt gelijk!
rogers zegt
@thestino: De F1 auto mogen nu alleen show runs maken en speedruns. Dit vanwege snelheid
rogers zegt
@rogers: geen speedruns…
Edge zegt
@rogers: En weer je wat nou het leuke ervan is? Het verbod op getimede F1 runs komt uit de koker van Ron Dennis. Om te voorkomen dat een ander F1-team in de jaren daarna het record van Heidfeld/McLaren zou afsnoepen, heeft hij bij de organisatie succesvol gepleit dat het vanwege de veiligheid van de toeschouwers beter is om een verbod in te stellen.
gandini zegt
Ik ben wel oprecht benieuwd hoe snel ene L. Hamilton in een goed afgestelde W10 met party mode die klim aflegt.
En daarna nog een 2e poging met een aangepaste W10 zonder al die oplaadpruttel erin en met een mini-brandstoftankje. Als VW mag sjoemelen, dan mag MB dat ook toch?
Jochempie zegt
Dat is snel.
Rohrl-fan zegt
Was het oude record niet 41.6? Die 41.18 klokte VW eerder deze week!
johnhert zegt
De toppunt van autosport…
aschja zegt
@johnhert: de shit zeg
Gulli zegt
Elektrisch racen is de toekomst
Maarten123 zegt
@gulli: als ik elektrisch wil racen, dan pak ik wel een Playstation.
iannuzi zegt
@maarten123: of een Dyson
kle500 zegt
@maarten123: want alle elektrische auto’s zijn saai en langzaam.. oh nee toch niet..
Gioor zegt
De Mercedes van dit jaar was in Spanje 7seconden sneller dan de Mclaren van 1999.
Denk dat de huidige f1 autos dus wel degelijk sneller zouden zijn dan deze vw.
brammetjedeb zegt
Onze Max rijdt daar met zijn red bull met gemak 10 seconden vanaf. Achteruit nog wel.
dirkiii zegt
@brammetjedeb: en dat allemaal in de auto van gasly
kareljansen zegt
Ziet er niet extreem veilig uit zo.. Als het serieus mis gaat, dan gaan die hooibalen ook niet echt helpen ben ik bang.
mvdd zegt
@kareljansen: Die muur halverwege ziet er ook heel link uit
kle500 zegt
@mvdd: kugh.. Isle of Man TT, kuch…
healey zegt
Deze auto hoeft niet aan de regels te voldoen wasraan een F1 auto wel moet voldoen. En het niet houden aan regels: laat dat maar over aan Volkswagen.
dawwg zegt
@healey: En Audi, BMW, Fiat, GM, Renault, etc… ze spelen allemaal enorm vieze spelletjes … Misschien de Japanse / Koreaanse merken minder, dat weet ik niet, en over de Chinezen wil ik al helemaal niet beginnen; die hebben nog niet geleerd wat fairplay is …
87sandyd zegt
@healey: ach het is een VW, dus butthurt…
seicilindri zegt
Als dit de toekomst is van racen, blijf ik liever in het verleden. Het doet mij hopeloos denken aan mijn Tamiya RC auto van destijds. Was aardig om mee te spelen maar haalde het niet bij echte auto’s. Volgende stap dan maar autonome race auto’s. Dan weten we zeker dat we alle emotie hebben verwijderd.
autodrome zegt
Dat ding is bruut snel, maa zet er een ‘echte’ F1 coureur in, gaat er nog wel wat van af …. Los van dat denk ik dat een huidige F1 wagen onder die tijd kan komen …
bullzeyersn zegt
@autodrome: nou, die kerel kan echt wel een potje sturen, doet weinig onder voor een F1 coureur gezien z’n lijstje met wins en records
87sandyd zegt
@autodrome: Ik zou even zijn staat van dienst kijken voordat je deze onzin uitkraamt. Onder andere 2x Le Mans gewonnen en 4x 24h Nurburgring.
emping zegt
Het record staat op naam van Nick Heidfeld, dat in 1999 een tijd van 41.18 neerzette in een McLaren MP4/13 Formule 1 auto.
Staat = stond en dat = die
karel_bahati zegt
Mooie poging. Deze auto is idd sneller dan een F1 auto… Van 20 jaar geleden!!! De huidige F1 auto sprint dit elektrisch monster er waarschijnlijk gewoon uit.
maferick74 zegt
Ik denk dat de auto van colin Mcrae ook sneller is op een rally stage dan een F1 van 2019