Volkswagen doet afstand van hun controversiële fabriek in China.
Zoals je waarschijnlijk hebt meegekregen sluit Volkswagen diverse fabrieken in Duitsland. Ze gaan echter nog een fabriek afstoten, maar dan in China. Dit komt niet geheel als een verrassing, want deze fabriek lag al een tijdje onder vuur.
De fabriek is gevestigd in de regio Xinjiang. Dat zegt je misschien niet zoveel, maar de naam van de oorspronkelijke bewoners doet wellicht wel een belletje rinkelen. Dat zijn de Oeigoeren. En die worden niet heel vriendelijk behandeld door de Chinezen.
Wat heeft dat met Volkswagen te maken? Nou, bij de bouw van het testcircuit bij de fabriek zou gebruik zijn gemaakt van Oeigoerse dwangarbeiders. Volkswagen ontkende hiervan op de hoogte te zijn, maar de fabriek en hun aanwezigheid in deze regio bleef controversieel.
Volkswagen maakt nu een einde aan de Oeigoeren-controverse door de fabriek te verkopen. De koper is het staatsbedrijf Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification. Die zullen waarschijnlijk niet enorm begaan zijn met het lot van de Oeigoeren, maar VW heeft hun handen er in ieder geval vanaf getrokken.
Los van het Oeigoeren-verhaal heeft Volkswagen overigens goede redenen om van de fabriek af te willen. De fabriek uit 2013 was ingericht voor de productie van goedkope benzineauto’s, maar EV’s en hybrides hebben intussen een enorme opmars gemaakt in China. De activiteiten in de fabriek stonden daarom op een laag pitje. Sterker nog: er zijn al sinds 2019 geen auto’s meer gebouwd.
Via: Reuters
Foto: de Volkswagen Santan, die werd gebouwd in Xinjiang
Joris24 zegt
Die chinezen lachen zich 3 slagen in de rondte. Eerst met goedkope dwangarbeid Europees geld naar china gehaald en daar hoge marges op gehaald met de bouw van die fabriek en test site (want (deels) dwangarbeid). Vervolgens moderne, europese technologie overkopen voor een habbekrats (fabriek is nooit in gebruik genomen geloof ik). En tot slot geen concurrentie meer uit Europa.
En vanuit zulke fabrieken gaat china dan weer (met onvrijwillige hulp van oeigoeren waarschijnlijk) gesubsidiëerd voertuigen bouwen om de Europese markt mee te verstieren / kapot te concurreren zonder om hun personeel of het milieu te geven, en zodra er dan in Europa over importheffingen wordt gesproken staan henk en ingrid alweer aan de dranghekken om te janken dat “europese autobouwers maar concurrerender” moeten worden.
mashell zegt
Is een Oeigoeren-fabriek niet een fabriek waar Oeigoeren gemaakt worden?
fanboy zegt
@mashell: Zou wel heel brutaal zijn, een fabriek om Oeigoeren te maken in een regio waar ze bewust juist minder Oeigoeren laten maken.
schuimbekje3 zegt
ik zeg. boycot alle amerikaanse auto’s. die staan in indianen gebied, en de amerikanen hebben die ook niet goed behandeld, de holden fabrieken met aboriginals enz
Aon zegt
Volkswagen kan beter een fabriek omtoveren naar one-off fabrication. Een Golf naar smaak bijvoorbeeld. Of een Pheaton Limousine.