Volkswagen trekt zich volledig terug uit Rusland en verkoopt haar resterende fabriek in het land van Putin.
De geruchten gingen al een tijdje, maar nu is een en ander eindelijk officieel: Volkswagen trekt zich volledig terug uit Rusland. De hele Russische divisie (Volkswagen Group Rus) wordt ontmanteld en van de hand gedaan. De gelukkige koper is het Russische bedrijf Avilon. Dit neemt de moderne Volkswagen-fabriek in Kaluga over voor 125 miljoen Euro.
Waarschijnlijk is dat een koopje, gezien de omstandigheden. Ironisch genoeg lijkt het een beetje op hoe de oligarchen ooit rijk werden na de val van de muur. Toen namen zij staatsbedrijven waar ze manager waren over voor een appel en een ei. Avilon heeft zelf geen ervaring met auto’s produceren. Maar naar verluidt staat er al een partij uit ‘Zuid-Oost Azië’ (lees: China) klaar om de tent te gaan runnen.
Het belang van de fabriek in Kaluga valt niet te onderschatten. Dit was een van de twee fabrieken van Volkswagen in Rusland en veruit de grootste en dikste van de twee. In de andere fabriek werden samen met GAZ (van de aloude Volga’s) Volkwagens afgemonteerd. Echter de hypermoderne fabriek in Kaluga was goed voor een maximale output van 225.000 auto’s per jaar. Ter referentie: in heel Rusland werden vorig jaar 687.000 nieuwe auto’s gebouwd. Voor de oorlog waren dat er 1.667.000, maar dan nog. Bij de fabriek werk(t)en 4.000 Russen. Volkswagen maakte er onder andere de Polo met kont.
Volkswagen stopte in maart vorig jaar met de productie van auto’s in Rusland. Niet handig was dat de eigenaar van partner GAZ op de sanctielijst van de Westerse machten kwam te staan. Toch hield Volkswagen de deur open voor een snelle terugkeer in het land. Renault deed iets soortgelijks maar dan anders: het verkocht hun belangen in Rusland voor een symbolische Euro aan Rusland, maar dan met de garantie het terug te mogen kopen voor hetzelfde bedrag binnen een afgesproken periode van zes jaar (good luck with that).
Ook Volkswagen heeft overduidelijk gehoopt op een snelle resolutie. Maar dat lijkt nu dus een afgesloten hoofdstuk. Naast de fabriek zelf gaan ook de andere belangen van Volkswagen in Rusland over naar Avilon. Hieronder ook kantoren in Moskou waar de paarse broeken en financieringsmannen (m/v/i) zaten. Rusland zal het vertrek van de Europese investeerder ongetwijfeld niet prettig vinden. Maar tegelijkertijd zal het voor Volkswagen (en Europa) ook een tikkie zijn. Wie er nu echt de meeste pijn heeft, blijft een beetje vaag. Maar goed, (vertraagde) principes moeten/mogen ook wat kosten. Koop dan?
mark997gt3 zegt
Vertraagde principes…. Denk dat iedereen snapt dat zoiets niet in een paar weken geregeld is.
Hulde voor VW. Snel weg wezen daar.
Zill zegt
Ze zouden beter de hele fabriek ontmantelen en enkel het lege gebouw verkopen. Nu doen ze een paar schurken een cadeau. Het was nu al een koopje, of daar nog een paar tientallen miljoenen zouden af gegaan zijn had voor VW echt het verschil niet gemaakt.
mattr zegt
Ja precies. Op een boot of vrachtauto zetten en een exportvergunning aanvragen. Die aanvraag zal Putin prioriteit aan geven en binnen een week staat alles in Duitsland..
slickrick zegt
Je leeft in een sprookjes wereld , de Russen kopen zonder probleem wat ze willen , alle MB, BMW en andere merken , nu gewoon via een intermediair….. sancties zijn puur een toneelstukje voor de massa…..money talks bullshit….walks
rulefollower zegt
Waarom geldt het adagium van de EU niet?
Landen die zaken doen met elkaar zullen geen oorlog met elkaar voeren.
Vooralsnog is Duitsland/de EU niet in oorlog met Rusland, dus beter gaat het niet worden.
Het wachten is op BMW en Mercedes om hun fabrieken in de USA te verkopen ivm Nordstream 1 en 2.
cloverleaf zegt
Ga maar terug naar je conspiracy maten
faalhaas zegt
Ik ben nu in West-Midden Rusland (met de auto) en zie weinig effect van alle sancties hier. Alles is over het algemeen goed te verkrijgen, en desnoods voor een enkeling is er een lokaal nieuw alternatief. De lokale mediamarkt ligt vol elektronica, de supermarkten hebben ze alles, de terassen zitten vol, ik tank voor 10 euro LPG en cross 650km rond. De goudse kaas kost 7.62 per kilo. En uitgebreid 3 gangen dineren met drankjes voor 2 kost niet meer dan 3 tientjes. De gemiddelde Rus heeft grote stappen gemaakt afgelopen jaar, zie veel nieuwbouw en auto’s benaderen intussen gemiddelde jongere leeftijd dan het Nederlandse wagenpark. Kortom de economie lijkt het prima te doen.
Ik vraag me af of alle sancties en verkopen nou echt pijn voor hun doen…
p993 zegt
Waar halen ze die jonge auto’s vandaan? Niet uit EU of VS, toch?
E550 zegt
Die kopen nieuwe auto’s voornamelijk in Europa, VS, UAE, Korea en China en voeren die auto’s via Kazachstan, Belarus, Georgie in. Ik zag meer nieuwe Range Rovers in Sint-Petersburg dan in Nederland of België.
doublechevron65 zegt
Fijn dat je naar een oorlogvoerend land gaat en net doet of er niets aan de hand is in Europa. Zolang de Roebel nog rolt door het gas, functioneert het nog. Sancties hebben een latere uitwerking.
faalhaas zegt
Heb ik dan gezegd dat er niks aan de hand is in Europa?
Mijn vrouw is 50/50 Russisch-Frans, op bezoek bij haar opa en oma waarbij elk jaar het misschien wel de laatste keer is dat ze die ziet vanwege hun hele hoge leeftijd. Wil je daarmee aangeven dat de keuze om die kant op te reizen niet gewenst is vanwege Rusland-Oekraïne?
Er is inderdaad ook een groep Russen die last hebben van de sancties. Maar als ik zo op straat hier loop heb ik niet direct het idee dat de algemene bevolking er last van heeft.
cloverleaf zegt
Dat ben ik niet met je eens faalhaas. Ik werk met heel veel Russen, meeste uit Siberië en aangezien wij niet meer naar Rusland gaan hebben we ze elders in Azië en het Midden Oosten geplaatst. Zij verdienen in Euro’s en Dollar’s en hebben weinig te klagen maar ze melden wel dat voor hen familie leden in Rusland die verdienen in Roebels de luxere goederen wel degelijk een stuk duurder zijn. Ook zijn een aantal die werkten voor andere westerse bedrijven hun baan kwijt en moeten nu werken voor de Russische bedrijven en een stuk minder salaris. Niet alle Russen merken veel van de sancties maar toch een aanzienlijk deel wel.
Voor allen die op faalhaas afgeven dat hij in Rusland is: Putin is een machtsbeluste eikel die een kogel tussen twee ogen verdiend. De gemiddelde Rus is een vriendelijke, gastvrije, goed opgevoede en vaak goed opgeleide behulpzame persoon. Als je familie hebt moet je gewoon naar Rusland kunnen gaan. Oordeel niet zo snel
flyerbunch zegt
Zo neemt China dus eventueel nog meer over en denkt Rusland een bondgenoot binnen te halen. Ze snappen alleen niet dat China Rusland straks (nog meer) in de pocket heeft.