Volkswagen verhoogt in Duitsland de prijs van bijna alle modellen met verbrandingsmotor. Voor EV’s geldt de prijsverhoging (nog) niet.
Net als je denkt dat de grootste inflatie achter de rug is, verhoogt Volkswagen opeens weer de prijzen. Het is dit weekend groot nieuws in Duitsland, waar de prijsverhoging eerst wordt doorgevoerd. Het is te verwachten dat dit ook in andere landen zijn uitwerking zal hebben. Bijna alle auto’s met verbrandingsmotor worden duurder. Alleen de Polo ontspringt de dans. Zo kan Volkwagen blijven volhouden dat het een wagen voor het volk maakt die minder dan 20K kost. De Polo start in Duitsland vanaf 19.835 Euro.
Voor de andere modellen op fossiele brandstof worden prijsverhogingen doorgevoerd van 490 Euro (Taigo) tot 2.490 Euro (Touareg). De ouderwetse ruggengraat van het gamma, de Golf, wordt procentueel gezien het hardst getroffen. De prijsstijging van de Golf bedraagt 1.150 Euro. Percentueel gezien is dat voor het basismodel echter een stijging van 4,2 procent. Hieronder een overzichtje van de prijsstijgingen en nieuwe (Duitse) vanafprijzen.
Deze prijsstijging is natuurlijk geen goed nieuws voor consumenten, maar ook niet voor Volkswagen. Het concern doet dit niet uit weelde, want men kan alleen maar verwachten dat de vraag hierdoor lager wordt. Dat terwijl Volkswagen onlangs al fabrieken stop heeft gezet vanwege verlaagde vraag. Volgens topman Oliver Blume gaat het concern door een crisis. Blume riep eerder zijn medewerkers al op zoveel mogelijk kosten te beknibbelen. Dat terwijl Blume’s voorganger Diess ook al bekend stond als een bonenteller.
Kennelijk heeft men nu toch/ook behoefte aan meer geld vragen voor producten. Minder voor meer dus. You vill have noffin and be happy. Waarvan akte.
herve11f zegt
Dat krijg je als je een groene politica in je “Aufsichtsrat” zet
fanboy zegt
@herve11f: Ja daarvoor ging het veel beter, gingen ze gewoon auto’s verkopen in Amerika terwijl ze wisten dat ze nooit konden voldoen. Hele bergen stilstaande auto’s en rechtzaken.
Of zal het er al aan liggen dat het een inefficiënt bedrijf is wat veeel meer werknemers heeft dan Toyota om ongeveer eenzelfde hoeveelheid auto’s te maken, met veel meer merken (=overhead)
Dan nog prestige projecten zoals Bugatti.
VW is een sterk merk, maar er is ook wel veel misgegaan. Als je lekker door blijft verkopen, dan gaat dat nog wel, maar er is dus een kink in de kabel. Geen goede berichten.
MarcoM zegt
Het is niet te hopen voor VW dat de consument het merk verder links laat liggen.
monsieurleloure zegt
Dat gebeurt al.
De 10 miljoen auto’s halen ze al jaren niet meer.
schuimbekje3 zegt
de laatste keer dat ik een VW kocht kon je kiezen tussen airco OF zonnedak… gekozen voor airco, want die kan je 365 dagen gebruiken… tenzij je mijn porsche cayenne mee telt als VW, want alles wat stuk ging had een VW logo en niet een Porsche logo…
gezondverstand zegt
Alles kan failliet, dus VW ook.
audirs3 zegt
Aangezien accupakketen enorm in prijs aan het dalen zijn snap ik wel dat de EV’s deze dans ontspringen
550maranello zegt
Ondertussen luidt Oliver Blume de noodklok. “De taart is kleiner en er zijn meer gasten aan tafel” aldus de VW topman. En wat doe je dan? Juist: je verhoogt de prijzen zodat de concurrentie nog meer kan afsnoepen van jouw marktaandeel. VAG heeft een probleem, vooral Volkswagen en Audi zijn volledig van het padje af. Seat (en Cupra) proberen onder leiding van Wayne Griffiths nog wel een beetje mee te bewegen in de snel veranderende markt maar de aantallen zijn gering. Skoda doet het ook nog aardig maar gaat ook de verkeerde kant op. De nieuwe Kodiaq heeft allang niet meer dezelfde value for money als de eerste generatie dat had en Skoda moet noodgedwongen veel verkapte kortingen geven (in de vorm van bijvoorbeeld inruilondersteuning) om de aantallen op peil te houden. VAG is een log en moeilijk te besturen concern geworden met enorm veel extra ballast. De vakbonden en deelstaten in Duitsland hebben veel te veel macht en zorgen ervoor dat de arbeid veel en veel duurder is dan de aziatische concurrentie of de concurrentie van bijvoorbeeld Tesla. Was het niet de Model Y die vele malen efficiënter geproduceerd wordt dan bijvoorbeeld de Audi A6, een Tesla heeft pak hem beet 60 configuratie mogelijkheden waar de A6 er2 milioen heeft. Daarnaast is productie van de Model Y veel eenvoudiger. Chinese en Koreaanse merken hebben de technieken van Tesla meteen geadopteerd waar VAG apatisch navelstaart en niet snel genoeg meebeweegt. Was Audi 15 jaar geleden innovatief en voorruitstrevend in design, nu introduceren ze de opvolger van de Audi A4, de A5 en leveren ze niet eens een plug in hybrid. Dan ben je het echt kwijt. Was de vorige generatie VW Tiguan een mooie verschijning, de nieuwe Tiguan lijkt een soort saaie kruising van een ID5 en een oude Tiguan en slaat de plank volledig mis. Kia en Hyundai introduceren vervolgens de ene na de andere aantrekkelijke modellen. Nee, Blume heeft gelijk: “er moet wat gebeuren”. Ik zie echter voorlopig alleen maar een concern die last heeft van het olietanker syndroom: je draait aan het roer, maar er gebeurt totaal niks. Hij blijft stug doorvaren op ramkoers.