Na nog een tijdje proberen is het dan toch tijd voor Volkswagen om hun avontuur met aardgas op te geven.
De onthulling van de nieuwe drie-eiige drieling van de Volkswagen-groep gaat gepaard met een hoop dingen die je verwacht. De Volkswagen Golf, SEAT Leon en Skoda Octavia zitten vol met versies die je, kijkend naar de vorige generatie, verwacht. TSI-motoren, TDI-motoren, sportversies, noem het maar op. Eén versie die je dan weer niet verwacht is de TGI. Deze reguliere TSI in alle drie de Volkswagen producten wordt bijgestaan door aardgas.
In deze wereld van (half-)elektrische aandrijflijnen ligt daar de focus niet echt meer. Het feit dat Volkswagen deze versie nog blijft leveren is daarom opmerkelijk. CEO Herbert Diess gaf afgelopen week een persconferentie en daar ging het voornamelijk om het grote elektrificatie-project. Oh ja, en we stoppen met aardgas.
Nee, serieus. Diess heeft kennelijk gezegd dat ze gaan ‘stoppen met aardgas zodat ze zich konden richten op elektrificatie’. Oftewel: iemand is wakker. Het idee achter zo veel mogelijk alternatieve aandrijflijnen is natuurlijk goed, maar de TGI-versies van de Volkswagen-groep zijn het niet helemaal meer. Plug-in hybride, of elektrisch, is het nieuwe aardgas.
Begrijpelijk, want dat deze modellen voor deze generatie nog meegenomen worden is juist minder begrijpelijk. Voor de volgende generatie hoef je dus geen CNG-motoren meer te verwachten. Indien ze er niet eerder uitgehaald worden. (via Handelsblatt)
faalhaas zegt
Zijn er überhaupt AB lezers die CNG rijden?
poekoek zegt
@faalhaas: ik heb ruim 2.5 jaar een A3 G-tron gereden. Reed prima, en gas is per kilometer goedkoper dan diesel en benzine. Nadeel was de kleine actieradius op gas en de matige verkrijgbaarheid ervan (in mijn omgeving toevallig vrij goed, daarom dat het voor mij een prima optie was).
frederikvc zegt
Ik heb een a4 gtron. Heel tevreden. Dit nieuws is niet het einde van cng. Toch niet op korte termijn. Volvo stopt met diesels. Betekent ook niet het einde voor wie nu met diesel rijdt
edward330d zegt
Cng is nooit echt van de grond gekomen voor personenauto’s. Daar komt bij dat de fabrieken in gaan zetten op elektrisch en waterstof. CNG is redelijk schoon maar het rendement is net als bij alle fossiele brandstoffen laag te noemen.
florisje zegt
@edward330d: Dat hangt ook sterk af van hoe het gewonnen wordt. Fracking (wat steeds meer voorkomt) is echt veel schadelijker dan traditionele gaswinning (was af aan het nemen is).
LaLancia zegt
In Italië zeer populair. Zo zeer zelfs, dat Fiat erdoor verrast werd. Die had voorheen het monopolie met CNG aldaar.
Dutchdriftking zegt
Niet meer dan logisch. Gas is schoner, maar er moet al genoeg geïnvesteerd worden in alternatieve aandrijfvormen, je kan niet op alle paarden wedden.
grandvitara zegt
Vanwege onze aanstaande verhuizing gaan wij veel meer rijden. Daardoor moest er ook een andere auto komen.
De criteria waren: goedkoop in gebruikt, betrouwbaar, ongeveer een bereik per tankbeurt van +/- 450km. Onze Mini Cooper 2015 voldeed niet aan de criteria goedkoop.
Wij hebben gekeken naar CNG auto’s, LPG en Diesel. Diesel is volledig gesloopt door onze roverheid. CNG was een goed alternatief. Rijdt goed, geen verschil met benzine geen verlies van bagageruimte. Wij hebben gekeken naar Fiats, VW’s (Up en Polo) en Seats (Ibiza, Mii) alleen actieradius is toch steeds net te klein. Zelfs wanneer wij H-CNG in D’Land kunnen tanken. Daarbij dienen de tanks om het jaar gekeurd te worden, wat geen goedkope aangelegenheid is. Reparaties al helemaal. Helaas viel CNG mede daardoor af. Jammer want het is een moi alternatief.
Uiteindelijk veel goede berichten gelezen over de UP op CNG of LPG.
Gekozen voor een nieuwe Cross UP, waar wij LPG in hebben laten bouwen. Resultaat 1:15 voor 0,55 cent per liter. Al met al voor ons de goedkoopste en beste operationele keus.
fanboy zegt
Hoeveel kostte die UP inclusief de LPG installatie?
De nieuwe elektrische UP zal nog steeds wel duurder zijn vermoed ik, maar rijdt nog goedkoper per kilometer en scheelt natuurlijk in onderhoud en reparaties.
grandvitara zegt
@fanboy: De totale investering voor de G3 is 1850 euro incl smeersysteem voor de kleppen. Met een beetje rekenen scheelt het 1,10 euro per liter. Dus 1850 : 1.10 = 1681 liter en 1681 * 15 km = 25215 km. Plus de verhoogde wegenbelasting van 120 per jaar kom ik binnen 27500 km of wel binnen 1 jaar uit de investeringskosten. Voor de Up hebben wij 3000 bijbetaald.
dutchneon zegt
Je gaat veel meer rijden en kiest dan een UP? Had lekker een diesel gekozen, die kosten doordat ze kapot zijn gemaakt in verhouding weinig, dus ook minder afschrijving. En omdat ik veel rijd kies ik juist voor een wat grotere auto, zodat we nog een beetje veilig zijn. De achterbank van een UP is de kreukelzone
wimof zegt
De kreukelzone is de voorkant van de aanrijdende wagen.
Als je per toeval tussen twee vrachtwagens terechtkomt heb je een probleem, met een andere ook trouwens.
grandvitara zegt
@wimof: klopt heb je ook in elke andere kleinere auto. Beetje bizarre stel situatie.
grandvitara zegt
@dutchneon: Bewust niet voor een grotere auto gekozen. We hebben een T5 offroad camper die we kunnen gebruiken voor de ritten gebruiken waarbij we wat meer moeten meenemen. Een Tiguan als lease auto. De Up wordt 2 keer per week gebruikt voor woon werk verkeer door m’n vriendin. Persoonlijk sta ik achter haar keus. De Up rijdt gewoon heel volwassen en met een bijna full options pakket zit er voldoende comfort in en op.
wimof zegt
Over de T5 indien het een diesel 2.0l is zou ik zeker naar het onderdeelnummer van de EGR klep (heel gedoe) laten kijken en bevestigen of het betreffende OK is. Tot een bepaalde periode worden de lamellen van koeler opgevreten door de uitlaatgassen en breken af en worden de motor in gezogen. 10 à15 % is betroffen en consequenties zijn peperduur.
Het onderdeel wordt door Pierberg gebouwd.
speedie zegt
Aardgas is vaak het milieuvriendelijks, beter dan elektrisch als de afkomst van de elektriciteit in rekening wordt genomen. Het grootste probleem was het beperkt aanbod van tankstation waar het te verkrijgen was. Anders had het meer succes gehad.
larsboelman zegt
Beetje puberale batterij fanboy opmerkingen over PHEV en BEV als de ‘milieuvriendelijkere’ optie in vergelijk met CNG. (Geen enkele auto is ‘milieuvriendelijk’!) Het onderwerp is wat complexer dan de auteur zich lijkt te realiseren. Hij wekt in ieder geval die indruk met populistische opmerkingen en bewoording.
De EU stimuleert de introductie van aardgas (natural gas) in de Renewable Energy Directive, om zo fossiele brandstoffen (zoals benzine en diesel) te vervangen. Veel van de beschikbare CNG (en LNG) brandstof voor transport is namelijk al voor een groot deel ‘renewable’ en dit zal alleen maar verbeteren. Van de beschikbare brandstoffen geeft CNG ook de minst schadelijke uitstoot (waterstof buiten beschouwing gelaten). De EU stimuleert ook de introductie van CNG en LNG tank stations en je ziet ze overal verschijnen (mogelijk meer in het buitenland).
Het is verrassend dat VW als een van de CNG pioniers er nu vanaf stapt. Het moeten bezuinigen door ’tegenvallende’ resultaten is tegenwoordig alleen acceptabel als het verstopt wordt onder een goede laag ‘greenwashing’. De zogenaamde hogere ontwikkelingskosten van batterij autos zijn hiervoor het ultieme excuus. Dit wordt ondertussen door iedere bezuinigende OEM misbruikt om mensen te kunnen ontslaan zonder negatieve perceptie van het bedrijf.
Er is vrijheid van religie. Mensen mogen geloven dat batterij autos de redder van onze wereld zijn. Voor velen lijkt dit al DE waarheid en zij prediken dit dan ook graag. Jammer dat het allemaal net als bij religies nogal moeilijk te onderbouwen is en mogelijk ver van de werkelijke waarheid… (Hint: In mijn versie van ‘de’ waarheid gaat het wat autos betreft om de mix van de beste oplossingen voor de mix van de verschillende behoeften en niet om een ‘silver bullet’ die de oplossing voor alles is.)
boodschap zegt
Wat een denigrerende toon in dit artikel. Cng is meer dan aardgas en meer dan een transitiebrandstof. Als er wordt ingezet op biogas van reststromen, is de klimaatimpact een pak kleiner dan die van elektrische voertuigen met Li-ion-technologie.
Hier een reactie van VW:
• No decisions have been taken, these are just considerations of Dr. Diess and Dr. Welsch, not of the complete board.
• During this year we will launch four completely new CNG models (Golf 8, Seat Leon, Skoda Octavia, Audi A3) in the most important volume segment.
• The question is whether these cars will be replaced by new CNG models in the end of the twenties. This has to be decided in 2022/23.
• The different brands of the group will make part of this board decision. SEAT for example has identified CNG as one of the pillars of its powertrain and sustainability strategy.
• If the review of the EU CO2 fleet legislation (summer 2021) will be used to integrate sustainable fuels into the fleet calculation the CNG issue will be discussed completely differently. Therefore it is important that this point will also be pushed by other stakeholders than car industry.