
Wie had dat aan zien komen? De eerste Volkswagen van Ford komt eraan! En nee, niet de Volkswagen Apollo. Dat is een Ford van Volkswagen…
In de jaren ’90 zagen we dat enorme autoconcerns zich aan het vormen waren. Grote merken namen merken over. Daarnaast werden er diverse allianties gesmeed. De grap was destijds dat alle auto’s binnen 20 jaar identiek zouden zijn. Met dank aan mega-fusies zoals Stellantis komt dat grapje wel heel erg dicht in de buurt.
Maar de concurrentie is tegenwoordig dermate moordend dat je het met enkel één concern niet meer redt. Grote concerns moeten gaan samen werken met andere grote concerns om zo concurrerende concerns te slim af te zijn. Zo zijn twee enorme grootmachten – Ford en Volkswagen – bezig elektrische auto’s en bedrijfswagens.

Eerste vrucht
De eerste vrucht van die samenwerking kunnen we al in 2023 verwachten. Dan staat er namelijk een introductie gepland voor een kleinere Ford crossover. Het is een model dat onder de Mustang Mach-E gepositioneerd is. De basis van deze compacte crossover is het MEB-platform. Heel kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat de nieuwe elektirsche Ford crossover past in het rijtje van de Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID4.

Volkswagen gaat de Ford -rossover overigens niet zelf bouwen. Ford bouwt ‘m in de fabriek in Keulen, waar ook de Fiesta van de band rolt. De auto zal onthuld worden in 2022 (volgend jaar dus al) en in 2023 in de showrooms staan. Dat is enorm snel, een groot voordeel van het delen van platforms.

Snelle Volkswagen van Ford
Mocht je afvragen of er ook een extra snelle versie komt, waarschijnlijk wel. Deze zal echter een nieuw label moeten gaan krijgen. Ford ziet het niet zitten om de ST- of RS-badge te gebruiken. Dat label past bij heftigere auto’s.

De naam van de elektrische Ford crossover op VW-basis is niet bekend, maar kijk er niet gek van op als Ford een oude naam afstoft. Namen als Puma, Bronco en Mustang worden gerecycled om zo een ‘veilig’ gevoel op te wekken bij een nieuw type auto. Op zich een slimme keuze. De naam is al vertrouwd én je weet dat je de rechten er al op hebt. Hoef je ook niet uit te zoeken of het een rare betekenis heeft in het Mandarijn, Papiamento of Fries.
Via: Autocar.
binnen kleine 10 jaar heeft elke nieuwe auto zijn eigenheid verloren. automaat, AWD, geen motorgeluid, acceleratie onder de 5 seconden, android auto voor entertainment, zelfde look voor stroomlijn en voetgangersveiligheid, …
@Jantje_555: ik denk dat design, interieur, luxe ed wel voor onderscheid blijven zorgen maar verder zal alles idd dichter bij elkaar komen. Ik geloof wel in wat Stellantis gaat doen, alles delen maar wel een aantal merk identiteiten behouden.
@Jantje_555: wat is het leven ook zwaar hè.
@Loek: is het niet maar het wordt wel erg saai. Erger me nu al kapot aan de hoeveelheid zilveren/grijze auto’s in het straatbeeld. Als die ook nog eens nagenoeg dezelfde auto’s zijn word ik, met mijn auto liefhebbershart, wel een beetje verdrietig.
Ik denk dat het op de lange termijn wel meevalt. Ook het design van auto’s met verbrandingsmotor werd de laatste jaren flink beinvloed door aerodynamica om het verbruik te drukken. Naarmate batterijtechniek vooruit gaat en actieradius geen probleem meer is ontstaat er misschien wel meer ruimte voor fabrikanten om meer uitgesproken designs uit te brengen, juist omdat dat een van de weinige zaken is waarin ze zich nog kunnen onderscheiden.
Met verbrandingsmotoren konden de fabrikanten zich ook niet onderscheiden. Als Mercedes vierclinders van Renault inzet dan weet je dat de motoren niet het punt van onderscheiden zijn. Design is dat wel maar door veiligheidsregels zijn de motorkappen allemaal hoger geworden en de ruiten kleiner waardoor wagens steeds meer op elkaar gingen lijken, zo erg zelfs dat bijna elk merk wilde vouwen in de flanken aanbracht. Elektrificatie bied de mogelijk om een ander design te gebruiken, zo’n EQS is even wennen maar deze gebruikt wel wat van de nieuwe design ruimte, ook Hyundai weet met de IONIQ5 een prachtig modern retro design te maken wat met een verbrandingsmotor niet zo goed mogelijk was geweest. Dus ik denk ja, elektrificatie zorgt voor meer interessant auto design.
Die Apollo is toch gewoon een Orion ? Een Escort sedan dus.
@liesrijdert: inderdaad. Ik kende deze trouwens niet. Voor de Zuid-Amerikaanse markt, wellicht?
@liesrijdert: Ja en Nee (volgens mij).
De Orion is er (in Europa,) naar mijn weten niet als 2-deurs versie geweest.
Maar qua silhouet, techniek en onderdelen is het natuurlijk idd gewoon een gerebadgde Ford Escort/Orion…
Volkswagen en Ford hadden een Joint-Venture in Brazilië. Leverde later ook deze VW Pointer op, die duidelijk op de laatste Escort is gebaseerd:
https://motoimg.com/images/volkswagen-pointer-1994-04.jpg
Andersom werd er ook leentjebuur gespeeld trouwens, dit is de Ford Versailles:
https://media.autoweek.nl/m/86eyrqobzy38_800.jpg
@Dizono: Ik denk dat je je vergist. Dat is geen pointer, maar een eerste generatie Megane😜
Terechte lering getrokken uit het “Mustang-op-een-crossover-debacle” dus wat betreft de ST en RS badge.
@jantje_555 plus de micron dunne laag op de lak voorzien van intelli high yield zonnecellen met volledig automatische zelfherstellende functie d.m.v. advanced nano tech.
Verder verwacht ik een super A.I. integratie die swarm like rijbaanbezetting patronen mogelijk maakt en naadloze vehicle2vehicle interface datacom. over 6G+ en ondersteuning van ultra high accurancy GPS en laser guidance.
We moeten als mensheid wel een betrouwbare H.A.L. 3.0 met noodstop verzinnen. 😉
@iphonistvongates: LOL @ HAL, voor de kunstmatige intelligentie. Laten we maar hopen dat deze de Drie Wetten der Robotica weet te respecteren.
I’m Afraid I Can’t Do That.
Laten we zeggen, dat het een ambitieus plan is.
In de jaren ‘70 waren er ook al samenwerkingsverbanden tussen Ford en VW. In Argentinië had je de Ford Corcel, die gebaseerd was op de Renault 12, doorontwikkeling daarvan, Ford Del Rey, deelde componenten met Volkswagen (en had in sommige versies een Renaultmotor).
Historisch gezien komt het weer ‘mooi’ bij elkaar. De oprichter van VW (ene AH) was groot bewonderaar van de oprichter van Ford (inderdaad HF). Hij had zelfs een portret van hem in zijn kantoor. Op zijn beurt was HF weer een bewonderaar van AH.
Prima dat fabrikanten samenwerken om kosten te besparen, hopelijk profiteert de consument daar ook van.
De toekomst is erg eng voor elke auto bezitter juist (ik woon in België).
Beetje overal mogen zelf recente auto’s niet meer in, in Paris (regio) willen ze geen benzin motor meer zien vanaf 2030, dat is niet zo ver. Brussel ook, en in Wallonië maag mijn klein euro4 naar de sloop al vanaf 01.2026, dus het komt.
Door de milieu eisen mogen geen sterke motoren meer maar wat blijft is niet leuker. Waar zijn die leuke coupés, cabrio’s, 4×4? Ze moeten binnenkort naar de sloop want niemand zal ze mogen meer gebruiken.
Over die naam: Probe, Sierra, Orion, Scorpio, Maverick.
Of toch Escort, Capri, Taunus of Granada?
Ford Galaxy en Volkswagen Sharan waren ook identiek…
Cougar of Milf!